Gå til innhold

Hvordan får dere tid?

Anbefalte innlegg

Gjest altfor mye hele tida

Jeg får ikke tid! Er på attføring, har tenåringer og mindre barn, er alenemor og studerer. Nå har både eldstemann og jeg oppkjøring til avgjørende eksamener samtidig, og begge ligger vi langt nede på karakterskalaen.

Problemet mitt blir da å få tid! Ungene skal ha mat, rene klær, det skal handles - og de må ha leksehjelp. Kveldene strekker ikke til, og jeg synes formiddagene ikke gjør det, heller.

Jeg er på attføring, sliter med søvnproblemer framdeles, og med å konsentrere meg. Har i tillegg lav selvtillit som ikke hjelper, akkurat. Alt jeg gjør, tar så mye tid! Hver gang jeg blir avbrutt - og det gjør jeg jo hele tida, faller jeg ut og må starte forfra igjen. I tillegg går jeg til fysikalsk behandling for nakke og rygg og skal nå utredes for angina, som sannsynligvis er stressrelatert...

Hvordan skal jeg få tid til både å få eldstemann så godt gjennom 10.klasse at han kommer seg videre - det er kamp om plassene her vi bor - og selv klare eksamen, og da helst også så godt at jeg får jobb etterpå?

Kort sagt - hvordan får dere andre til å både ta vare på ungene på en skikkelig måte - OG å ta vare på dere selv samtidig? Når man er en, da. Jeg har ikke slekt eller venner som kan stille opp, heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218729-hvordan-f%C3%A5r-dere-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Det er umulig å gi så mange konkrete svar uten å vite noe mer.

men det jeg selv fant ut når jeg studerte og hadde barn, var at studiene måtte sees på som en full stilling, hvor jeg var (fysisk) på skolen åtte timer hver dag. Begynne dagen på lesesalen, sette fra seg tingen sine, og være der bortsett fra når det var forelsesninger / undervisning.

Begynner du å handle, rydde, vaske osv i "arbeidstiden", så sklir det ut. På den andre siden kan du ikke regne med å få gjort skolearbeid på kvelden og i helgen når du er alene med barn. Men ca 40 timer i uken skal være på "jobben".

Dette må du klare på samme måte som hvis du hadde vært i en vanlig jobb, da hadde det vært samme arbeidstid. Levere barna på SFO, og dra rett på jobb, hente barna på SFO eller møte dem hjemme.

Snakk med behandlerne, og be om å få timer til behandling som går minst mulig ut over studiene. Få satt opp timer i lang tid i forveien, er du ute i måneder i forveien, får du lettere de timene som passer timeplanen din.

Denne timeplanen (med behandlingstimene) tar du med til studierådgiver eller andre som kan se om du fysisk kan klare å lese nok til eksamen med den behandlingsmengden du har. Hvis det ikke går, må du ta det opp med din attføringssaksbehandler. Det er viktig du gjør det nå, og ikke like før semesterslutt / eksamen.

Snakk med tiendeklassingens lærer, spør om det er mulig med noe leksehjelp, noen som kommer og leser med ham. Har du tre andre barn, er det ikke lett å få tid til å hjelpe til med leksene.

Gjest altfor mye hele tida

Det er umulig å gi så mange konkrete svar uten å vite noe mer.

men det jeg selv fant ut når jeg studerte og hadde barn, var at studiene måtte sees på som en full stilling, hvor jeg var (fysisk) på skolen åtte timer hver dag. Begynne dagen på lesesalen, sette fra seg tingen sine, og være der bortsett fra når det var forelsesninger / undervisning.

Begynner du å handle, rydde, vaske osv i "arbeidstiden", så sklir det ut. På den andre siden kan du ikke regne med å få gjort skolearbeid på kvelden og i helgen når du er alene med barn. Men ca 40 timer i uken skal være på "jobben".

Dette må du klare på samme måte som hvis du hadde vært i en vanlig jobb, da hadde det vært samme arbeidstid. Levere barna på SFO, og dra rett på jobb, hente barna på SFO eller møte dem hjemme.

Snakk med behandlerne, og be om å få timer til behandling som går minst mulig ut over studiene. Få satt opp timer i lang tid i forveien, er du ute i måneder i forveien, får du lettere de timene som passer timeplanen din.

Denne timeplanen (med behandlingstimene) tar du med til studierådgiver eller andre som kan se om du fysisk kan klare å lese nok til eksamen med den behandlingsmengden du har. Hvis det ikke går, må du ta det opp med din attføringssaksbehandler. Det er viktig du gjør det nå, og ikke like før semesterslutt / eksamen.

Snakk med tiendeklassingens lærer, spør om det er mulig med noe leksehjelp, noen som kommer og leser med ham. Har du tre andre barn, er det ikke lett å få tid til å hjelpe til med leksene.

Takk! Har ofte tenkt å komme meg tidlig til skolen og sitte der - men så er det oppvasken, klesvasken, en time hos fysioterapeuten eller at jeg ikke fikk sove i natt.

Jeg skal se om jeg kan klare litt mer selvdisiplin - må jo i alle fall lære meg det, for en jobb kan jeg jo ikke komme til utpå formiddagene, likevel. Men å få sove nok, hvile nok, eller aller helst - få selvtillit nok til å stå på og ikke bare sukke...

Kanskje jeg får ta en tur innom høgskolens psykolog og se om de har noen råd å gi!

men nå må jeg fly til legen.

Jeg tror en viktig ting er planlegging. Du må sette av tid til å gjøre det som er mest viktig.

Dersom du har tid alene noen formiddager MÅ disse brukes til studier. Studier krever konsentrasjon, og konsentrasjon får best dersom ingen har mulighet til å forstyrre deg.

Sett f.eks. av tid fra kl. 8:30 (da skolebarna har dratt) til kl. 10 til å lese et bestemt fag. Ta 15-30 minutters pause før du tar en økt til. I pausen kan du gjøre noe annet som f.eks. klesvask eller lignende. Det avlaster hjernen.

Dersom barn skal ha leksehjelp kan også det være på spesielle tidspunkt. Dvs. dersom du vil ha leksehjelp er jeg tilgjengelig hver dag mellom kl. 18 og 19. Jeg har lite tro på å gjøre lekser veldig sent. Jo tidligere denne tiden er, jo bedre er det.

Du må også forlange litt av barna så ikke alt faller på deg. Sett dere ned og diskuter hva de kan bidra med. Oftest kan alle bidra med noe, og dersom de selv får velge hva de skal bidra med så er det også lettere å få det til.

F.eks. hver mandag skal X rydde av etter middagsbordet og sette inn i oppvaskmaskinen/vaske opp. Hver fredag skal X støvsuge huset eller en del av huset osv. IKKE gå i baret og forlang for mye. Det er enklere å gjennomføre om det er mindre ting.

Om du har råd kan du også gi bittelitt lønn for jobben de har.

Jeg har i hvertfall tro på at planlegging er alfa og omega.

Jeg tror du må lese et annet sted enn hjemme, det er alltid for mye som må gjøres der selv om ikke barna er hjemme. Dra et annet sted (skolen, biblioteket) når de er ute av døra, og bli der en viss tid som du har bestemt på forhånd. Klesvasken osv. venter nok til du kommer tilbake.

Hvis du f.eks. har en behandlingstime litt utpå formiddagen, så gjør intensivt husarbeid mellom frokost og timen, og dra et sted for å gjøre skolearbeid etterpå.

Planlegg hvordan hver dag kan utnyttes mest mulig effektivt på den måten, da får du gjort mer enn om du bare svirrer rundt og tenker på alt det andre du burde ha gjort.

Tenåringene bør ha faste oppgaver som kan avlaste deg, f.eks. mot at du er disponbel for leksehjelp en fast tid om kvelden. Så store barn trenger ikke serviceapparat på barnehagenivå.

Gjest -det går opp og ned

Takk! Har ofte tenkt å komme meg tidlig til skolen og sitte der - men så er det oppvasken, klesvasken, en time hos fysioterapeuten eller at jeg ikke fikk sove i natt.

Jeg skal se om jeg kan klare litt mer selvdisiplin - må jo i alle fall lære meg det, for en jobb kan jeg jo ikke komme til utpå formiddagene, likevel. Men å få sove nok, hvile nok, eller aller helst - få selvtillit nok til å stå på og ikke bare sukke...

Kanskje jeg får ta en tur innom høgskolens psykolog og se om de har noen råd å gi!

men nå må jeg fly til legen.

Ja,det er et slit å være åleine.

Tror også at god planlegging er det eneste som nytter.Men som regel lettere sagt enn gjort!

Selv fikk jeg god hjelp av en støttekontakt til avlastning.Snakk evt. med sosialkontoret.

Lykke til!

Annonse

Dette høres kjent ut. Har selv vært i en samme situasjon, og sitter her nå mer utslitt enn noensinne.

Tror det er viktig å prioritere seg selv i blant. Sett av en dag i uken til å kun dyrke deg selv på et eller annet vis. Og husk at du er under attføring fordi at du er for syk til å fortsette i den jobben du hadde. Ta hensyn til det og prøv å snakke med saksbehandleren på Aetat og skolen om det er mulighet for å dra studiene over flere år.

Selv om jeg vet at det kan føre til merarbeid i begynnelsen, så tror jeg det er viktig å få hele familien til å ta sin del/ansvaret for husarbeid og plikter. Diskuter med barna om hvem som kan gjøre hva, og hvilken "belønning" dere kan unne dere i etterkant.Viktig med flere delmål, f.eks. kinotur, pizzakveld o.l. om ting har gått prikkfritt en uke f.eks. Ta dem med på råd og la dem komme med sine synspunkter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...