Gå til innhold

Få et barn til å gå ...

Anbefalte innlegg

Gjest hallow :o/

På vår skole har vi følgegrupper/gågrupper (en foreldre og 4-5 barn) for de som går i 1. klasse. I dag ringte pappa'n som har fulgt i dag og sier at min datter nekter å gå, setter seg ned i snøen, hun hører ikke på når han snakker til henne, er rett og slett vanskelig. Hun bruker så lang tid og krever så mye at han ikke får passet på de andre som da er langt foran. De har problemer med å rekke skolen noen ganger. Pokker ta! Det er noe hele tiden. Han ville ha råd for hva han skal gjøre for å få henne til å gå. Jeg skal snakke med henne, men ser ikke den helt store gevinsten med det. Hvilke tips har dere. Jeg har allerede en avtale med henne om at hvis hun går de tre dagene som jeg jobber så kjører jeg henne til skolen de to andre dagene. Det er liksom agnet for å gå de andre dagene. Hun er ikke spesielt glad i å gå. Skal jeg ta henne ut av gruppen og kjøre henne hver dag ? Det er veldig dumt for da blir det på en måte at "hun vinner", men samtidig kan jeg ikke tillate at hun ødelegger for de andre i gruppa og gjør det vanskelig for den som følger å passe på de andre. Akkurat i dag var det 30 cm nysnø også så det var tungt å gå og det liker hun ikke.

Er det ikke det ene så er det det andre. Har noen her gode råd for å motivere henne til å gå, - uten å true eller lokke med noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218742-f%C3%A5-et-barn-til-%C3%A5-g%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry, men om det er 30 cm nysnø, og det er et stykke å gå, vel da hadde nok ikke jeg orket å gå heller. Og tenk på barna som tross alt har mye kortere bein enn oss.

Så her synes jeg faktisk det var en av disse unntaksdagene hvor jeg ikke hadde prøvd å trumfe gjennom at de skal gå.

Nå bør jeg kanskje også si at jeg er en stor tilhenger av at barna skal gå. Det er bevist at det er veldig bra for både motorikk og fysisk form at de går. Så når det blir litt mindre snø skal min 1. klassing får lov til å gå fra SFO litt tidligere enn om jeg henter henne. Gulroten er da kortere SFO-tid + at ho får ha egen nøkkel og være alene hjemme noen minutter før vi kommer hjem. Ho gleder seg allerede.

Sorry, men om det er 30 cm nysnø, og det er et stykke å gå, vel da hadde nok ikke jeg orket å gå heller. Og tenk på barna som tross alt har mye kortere bein enn oss.

Så her synes jeg faktisk det var en av disse unntaksdagene hvor jeg ikke hadde prøvd å trumfe gjennom at de skal gå.

Nå bør jeg kanskje også si at jeg er en stor tilhenger av at barna skal gå. Det er bevist at det er veldig bra for både motorikk og fysisk form at de går. Så når det blir litt mindre snø skal min 1. klassing får lov til å gå fra SFO litt tidligere enn om jeg henter henne. Gulroten er da kortere SFO-tid + at ho får ha egen nøkkel og være alene hjemme noen minutter før vi kommer hjem. Ho gleder seg allerede.

Takk for svar. Jeg har allerede gitt henne "en gulrot"ved at hun får kjøre onsd. og fred. Hun er ikke stor nok til å gå hjem alene enda, men fra høsten kan skal hun så smått begynne å gå alene og da var det et fint tips å gi henne nøkkel. Det vil nok virke stimulerende. Siden han som fulgte i dag ringte meg så antar jeg at dette er et gjentagende problem og ikke bare gjaldt i dag. Det var jeg som myrsnipe-mamma som for egen del unnskyldte henne med all nysnøen i dag. Jeg vil gjerne at hun skal gå for hun har godt av det, men hvis jeg får problemer med å rekke jobb fordi jeg må følge henne selv da blir det nok til at jeg må kjøre henne. Kanskje jeg skal gi henne en pause nå og så starter vi opp igjen når det blir vår.

Hei!

Ja, dette er en utfordring og skjønner frustrasjonen din.

Er det kort skolevei, synes jeg vel at hun like gjerne gå som de andre.

Og ja, jeg synes hun "vinner" ved at du begynner å kjøre henne til skolen.

Flott at forelder tok kontakt med deg, og flott at du tar tak i det.

Har du anledning til å følge selv endel dager?

Må du bruke SFO, så gjør det, og følg henne selv.

Du kan vel ikke holde på å kjøre barnet til skolen hver dag?

Når det er nysnø, kan også spark brukes, eller gjør veien til skolen mer morsom ved å bruke f.eks akebrett? (selvsagt sammen med voksne)

Mvh

Så flott at denne mannen tok kontakt med deg.

Det blir vel gulrot, pisk eller tvang, om snakk ikke har effekt. Å begynne å kjøre henne om det ikke er noe fysisk galt som tilsier det blir å oppmuntre til slik adferd vidre.

Som gulrot kan man ha belønningssystemer. Som pisk at hun må gå _alle_ dagene for å øve seg om hun ikke klarer å gå ordentlig sammen med andre. Inndragelse av privilegier osv. Tvang blir vel rett og slett å ta ungen i armen og slepe henne med. Er ikke helt sikker på at jeg ville gjort det med noen andres barn, selv på oppfordring.

Hun kan jo også bli holdt ansvarlig for at alle kom for sent, men det kan jo fort bli for grymt.

Mer eller mindre gjennomtenkte tanker fra meg.

Lykke til uansett!

mvh

Gjest ***dulling gir opsternasige og vrange barn***

Takk for svar. Jeg har allerede gitt henne "en gulrot"ved at hun får kjøre onsd. og fred. Hun er ikke stor nok til å gå hjem alene enda, men fra høsten kan skal hun så smått begynne å gå alene og da var det et fint tips å gi henne nøkkel. Det vil nok virke stimulerende. Siden han som fulgte i dag ringte meg så antar jeg at dette er et gjentagende problem og ikke bare gjaldt i dag. Det var jeg som myrsnipe-mamma som for egen del unnskyldte henne med all nysnøen i dag. Jeg vil gjerne at hun skal gå for hun har godt av det, men hvis jeg får problemer med å rekke jobb fordi jeg må følge henne selv da blir det nok til at jeg må kjøre henne. Kanskje jeg skal gi henne en pause nå og så starter vi opp igjen når det blir vår.

"Kanskje jeg skal gi henne en pause nå og så starter vi opp igjen når det blir vår."

Jeg mener "Nei". Ungen er 6-7 år, og har vett til å forstå at på skolen SKAL man, uansett. Hun tester vel grenser, tenker jeg. Jeg hadde gjort det slik: hun SKAL gå til skolen. Hun SKAL oppføre seg, ikke lov til å sette seg ned i veikanten og det er ikke lov å være vrang.

Om hun ikke adlyder denne ordre, må hun sammen med deg til rektor. I tillegg inndragelse av lørdagsgodt, lommepenger og Gameboy etc.

Nysnø eller ikke, hun "vinner" på at du gir henne spesialbehandling.

Jeg er i mot dulling.

Annonse

Gjest følg henne selv

Kanskje du skulle følge de dagene du ikke jobber, slik at dere kan trene litt ekstra på dette da, i stedet for at du kjører de dagene du har anledning til å følge?

Jeg ville brukt gulrot, en liten ting hun har ønsket seg lenge hvis hun går uten problemer fem dager på rad, og en stor ting hun har ønsket seg etter feks 30 dager på rad. Vær beinhard, og nullstill tellingen av dager når det ikke har fungert en dag. Ta en telefon / sms og hør med foreldrene om hvordan det fungerer.

"Kanskje jeg skal gi henne en pause nå og så starter vi opp igjen når det blir vår."

Jeg mener "Nei". Ungen er 6-7 år, og har vett til å forstå at på skolen SKAL man, uansett. Hun tester vel grenser, tenker jeg. Jeg hadde gjort det slik: hun SKAL gå til skolen. Hun SKAL oppføre seg, ikke lov til å sette seg ned i veikanten og det er ikke lov å være vrang.

Om hun ikke adlyder denne ordre, må hun sammen med deg til rektor. I tillegg inndragelse av lørdagsgodt, lommepenger og Gameboy etc.

Nysnø eller ikke, hun "vinner" på at du gir henne spesialbehandling.

Jeg er i mot dulling.

Jeg er helt og holdent enig med deg. :o)

For det første lurer jeg på hvordan hun fungerer motorisk. Kan det være ekstra slitsomt for henne å gå? kan hun slike ting som ballansere, klatre osv? Er dette helt i orden, så synes jeg dere voksne får rotte dere sammen og være litt strikse. Synes hun skal gå, så får lærer beskjed om prosjektet deres og tar en runde med henne på skolen. De som følger henne på skolen tar en prat i samlet flokk med henne. Har hun konkurranseinstinkt så kan man ta tiden, og så se om hun kan slå sin egen rekord.

Men jeg mener at de fleste 6-åringer som fungerer motorisk greit, ikke oppfører seg slik. Barn er i utgangspunktet ikke late, det er noe de blir....

den opprinnelige m&m

Hvis hun er frisk og det bare er trass og motvilje mot å gå som gjør at hun gjorde som hun gjorde synes jeg at du skal følge henne de dagene hun ellers blir kjørt "til hun viser at hun kan gå som de andre".

Og hun må få vite at du snakker med de foreldrene som følger - og at hvis hun trasser på nytt må hun gå de siste to dagene også, "for å trene seg slik at hun kan gå ordentlig sammen med de andre".

Når hun har gått 10 ganger fint sammen med de andre kan hun evt. få en liten belønning - en tur på kino e.l.

Hvis hun er frisk og det bare er trass og motvilje mot å gå som gjør at hun gjorde som hun gjorde synes jeg at du skal følge henne de dagene hun ellers blir kjørt "til hun viser at hun kan gå som de andre".

Og hun må få vite at du snakker med de foreldrene som følger - og at hvis hun trasser på nytt må hun gå de siste to dagene også, "for å trene seg slik at hun kan gå ordentlig sammen med de andre".

Når hun har gått 10 ganger fint sammen med de andre kan hun evt. få en liten belønning - en tur på kino e.l.

Fornuftige tips ! Takk !!

For det første lurer jeg på hvordan hun fungerer motorisk. Kan det være ekstra slitsomt for henne å gå? kan hun slike ting som ballansere, klatre osv? Er dette helt i orden, så synes jeg dere voksne får rotte dere sammen og være litt strikse. Synes hun skal gå, så får lærer beskjed om prosjektet deres og tar en runde med henne på skolen. De som følger henne på skolen tar en prat i samlet flokk med henne. Har hun konkurranseinstinkt så kan man ta tiden, og så se om hun kan slå sin egen rekord.

Men jeg mener at de fleste 6-åringer som fungerer motorisk greit, ikke oppfører seg slik. Barn er i utgangspunktet ikke late, det er noe de blir....

Hun er motorisk veldig flink, og er høyt og lavt hele dagen. Hun har imidlertid aldri vært spesielt glad i å gå tur. Dette problemet på skoleveien har tydeligvis forverret seg i det siste, så det kan vel kanskje være en "fiks idè". Hun tester vel grensene til de voksne som følger, men jeg er overrasket over at hun ikke hører mer etter når hun blir snakket til av noen hun ikke kjenner så godt.

Jeg skal snakke med de andre voksne før vi starter igjen etter vinterferien og gjøre en avtale for hvordan vi skal gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...