Gå til innhold

Amming av adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har ingen erfaring. Men svarer endog, da dette er noe jeg har tenkt en del på. Jeg har spurt Nasjonalt Ammesenter om det, og fikk vite at det kan gå. Jeg har også lest om det på amerikanske nettsider. Dessverre husker jeg ikke nå hvor jeg fant informasjonen. www.fertilethoughts.com kanskje? Oddsen for å få det til er visstnok veldig mye bedre dersom du har ammet tidligere (altså har født et barn selv). De kan stimulere med hormoner, men det krever også et sugevillig barn. Jeg har også skjønt det slik at for å få opp melkeproduksjonen benyttes det hjelpebryst, som er et slags sugerør som er koblet til en tåteflaske med melk som barnet får i munnen samtidig som det dier brystet. (Klønete forklart, men håper du skjønner allikevel.)

Som sagt har jeg altså ingen erfaring, men håper virkelig at jeg skal klare å amme mitt fremtidige adoptivbarn.

Hei!

Jeg har ingen erfaring. Men svarer endog, da dette er noe jeg har tenkt en del på. Jeg har spurt Nasjonalt Ammesenter om det, og fikk vite at det kan gå. Jeg har også lest om det på amerikanske nettsider. Dessverre husker jeg ikke nå hvor jeg fant informasjonen. www.fertilethoughts.com kanskje? Oddsen for å få det til er visstnok veldig mye bedre dersom du har ammet tidligere (altså har født et barn selv). De kan stimulere med hormoner, men det krever også et sugevillig barn. Jeg har også skjønt det slik at for å få opp melkeproduksjonen benyttes det hjelpebryst, som er et slags sugerør som er koblet til en tåteflaske med melk som barnet får i munnen samtidig som det dier brystet. (Klønete forklart, men håper du skjønner allikevel.)

Som sagt har jeg altså ingen erfaring, men håper virkelig at jeg skal klare å amme mitt fremtidige adoptivbarn.

Vet ikke om det var denne du tenkte på, men det er en veldig god nettside:

http://www.fourfriends.com/abrw/

Hvis du får et lite barn, er det ingen ting i veien for å amme. Jeg tror det er utgitt litteratur om dette, så en annonse i adopsjonsforum sitt medlemsblad i fjor. Vi adopterte et barn som var for gammel for å få morsmelk, er vanskelig når munnen er full av tenner og barnet aldri har gjort dette før. Jeg hadde ammet to ganger tidligere og jeg fikk alle tegn på at melken var på vei når vi fikk barnet.Det krever kanskje en del arbeid i begynnelsen ,men er jo en nydelig måte å oppleve nærhet på og flott for barnets helse. Dette er jo et viktig tema spesielt for de som adopterer små barn, og det er ikke mye snakk om adoptivbarn og amming. Kanskje en ide å utfordre foreningene om å belyse dette temaet? Jeg ønsker deg lykke til.

Annonse

Gjest teit spørsmål, spør du meg

Hvvorfor i alle dager skal man amme adoptivbarna??

Hmmmmm, nei si det, hvorfor ammer man barn, egentlig? Det er jo ramaskrik hver gang en mor velger å gi mme i stedet for morsmelk, for morsmelk er SÅÅÅÅÅ viktig. Så når en adoptivmor ønsker å gi barnet sitt det andre barn får av sine mødre, da er det rart, ekkelt og kvalmt....bare fordi barnet ikke har ligget i magen. Hva tenker du egentlig???

Gjest teit spørsmål, spør du meg

Hei! er amming det dere tenker mest på med adopsjon? personlig synst jeg dette er kvalmt! Det er mange andre måter å stimulere og få kontakt med barnet på. Vi skal adoptere, amming er uaktuelt!!!

Se mitt svar lenger nede. Hvorfor er det kvalmt, egentlig?

et forholdsvis nyfødt barn kan få morsmelk av adoptivmor om hun i lange tider har gjort ferig alt som skal til for å få produksjonen igang, men det er visst lettest for den som har hatt svangerskap igang en gang tidligere eller også født. Jeg fikk et lite barn som kun fikk lagret morsmelk til å begynne med,men ikke ammet selv.Det skal mye til å få til å amme et barn som har fått taket på smokken, da er det ikke lett å få melken ut av brystvorten,å barnet vegrer seg for det.Det vil da for den som har jobbet for å få til dette få en skikkelig nedtur, så det er ikke å anbefale. Sansynligheten for å få så små barn som det kunne vært aktuelt for , er der kun om adoptivforeldrene overtar barnet etter fødslen.

Gjest Ikke signert

Hmmmmm, nei si det, hvorfor ammer man barn, egentlig? Det er jo ramaskrik hver gang en mor velger å gi mme i stedet for morsmelk, for morsmelk er SÅÅÅÅÅ viktig. Så når en adoptivmor ønsker å gi barnet sitt det andre barn får av sine mødre, da er det rart, ekkelt og kvalmt....bare fordi barnet ikke har ligget i magen. Hva tenker du egentlig???

Fordi man ofte får et barn som ikke er nyfødt. De har gjerne vært på barnehjem i en god stund der de IKKE har fått brystmelk. Så hvorfor i alle dager skal de få det når de kommer til adoptivforeldrene? For forelrenes glede? Barnet klarer seg nemlig heeeelt fint uten!

Hei! er amming det dere tenker mest på med adopsjon? personlig synst jeg dette er kvalmt! Det er mange andre måter å stimulere og få kontakt med barnet på. Vi skal adoptere, amming er uaktuelt!!!

Å amme et barn er noe som er det naturligste i verden å ikke kvalmt i det hele tat. Tenk på alle som var AMMER for de rikes barn.. de vokste opp med morsmelk fra andre enn sin mor . Synes at det å si at det er kvalmt er en uting, bør ikke sies i det hele tatt, men forstår jo at noen som ikke har gått gjennom hormonforandringer kan tenke slik.Men å tenke er en ting , "mine tanker har jeg for meg selv så lenge jeg vet de kan støte andre"

Gjest står over nick denne gangen

For min del ville det ha vært uproblematisk å amme, for prolaktinnivået sank aldri helt etter forrige fødsel. Men det vil ikke føles naturlig å gjenoppta ammingen. Barnet er jo heller ikke vant til den type kost. Og så er det faktisk ganske fint at pappaen får være med på helt lik linje i fhd til mat og kos denne gangen. Ingen tvil om at amminga gjorde at det ble mest mamma sist.

Innbiller meg også at helsegevinstene med morsmelk er litt forspilt siden grunnlaget ikke er lagt, men det er noe jeg ikke vet noe om. Mye synsing og følelser i denne tråden forøvrig.

For vår del er det positivt at både kos og arbeid blir jevnere fordelt denne gangen. Det er lettere å dele permisjonen på andre måter også når amming ikke er et aspekt. Og så er jeg glad for å slippe det der med melkespreng, lekkasjer og nattamming.

Annonse

Gjest nnysgjerrig

Ja, dette er visst et tema som setter følelsene i kok!! Takk til dere som har kommet med seriøse, positive tilbakemeldinger. Enig i at dette burde vært et tema for adopsjonsforeningene. (vi får tipse dem). Det burde iallefall gies rom for at man har ulike ønsker og behov ifht dette tema!!

Fordi man ofte får et barn som ikke er nyfødt. De har gjerne vært på barnehjem i en god stund der de IKKE har fått brystmelk. Så hvorfor i alle dager skal de få det når de kommer til adoptivforeldrene? For forelrenes glede? Barnet klarer seg nemlig heeeelt fint uten!

Selvsagt blir det folk av de som vokser opp uten morsmelk. MME er godt _nok_.

Men morsmelk inneholder mange nyttige stoffer for babyer - også for de som ikke er helt nyfødte, og dessuten kan det være et pluss i tilknytningsprosessen.

Synes du det er kvalmt med mødre som ammer egenfødte barn også? Eller er det kun amming av adopterte barn som er ekkelt? I så tilfelle lurer jeg på om du føler at man ikke er like mye mor til sitt adoptivbarn som sitt egenfødte?

Jeg ammer mitt egenfødte barn, og ser hvor mye trygghet og nærhet det gir ham. I tillegg får han mye verdifult i seg gjennom morsmelken. Hvorfor skulle jeg ikke ønske å gi det samme til det barnet jeg får gjennom adopsjon?

Hvis du får et lite barn, er det ingen ting i veien for å amme. Jeg tror det er utgitt litteratur om dette, så en annonse i adopsjonsforum sitt medlemsblad i fjor. Vi adopterte et barn som var for gammel for å få morsmelk, er vanskelig når munnen er full av tenner og barnet aldri har gjort dette før. Jeg hadde ammet to ganger tidligere og jeg fikk alle tegn på at melken var på vei når vi fikk barnet.Det krever kanskje en del arbeid i begynnelsen ,men er jo en nydelig måte å oppleve nærhet på og flott for barnets helse. Dette er jo et viktig tema spesielt for de som adopterer små barn, og det er ikke mye snakk om adoptivbarn og amming. Kanskje en ide å utfordre foreningene om å belyse dette temaet? Jeg ønsker deg lykke til.

Heisan!

Det stemmer at det er gitt ut literatur om dette trmaet.

Har selv kjøpt en bok med masse nyttig informasjon om amming av adoptivbarn, og hadde håpet å få prøvd dette vil jo gjerne gi mitt kommende barn det beste jeg kan, men det ser desverre ut til at barnet kan bli for stort:(

Men skulle vi være heldige vil jeg absolutt prøve.

De annbefaler å prøve å amme hvis barnet ikke er eldre en 4 månd, uavhengi om det har vært borti dette før, så det går absolutt ann:)

petters1365380905

Synes du det er kvalmt med mødre som ammer egenfødte barn også? Eller er det kun amming av adopterte barn som er ekkelt? I så tilfelle lurer jeg på om du føler at man ikke er like mye mor til sitt adoptivbarn som sitt egenfødte?

Jeg ammer mitt egenfødte barn, og ser hvor mye trygghet og nærhet det gir ham. I tillegg får han mye verdifult i seg gjennom morsmelken. Hvorfor skulle jeg ikke ønske å gi det samme til det barnet jeg får gjennom adopsjon?

Hei! Nei det er ikke kvalmt noen som ammer sitt egen fødte. Det er noe av det fineste jeg vet!!! Men biologien ved et adoptert barn. Det er ikke naturlig synst nå jeg. Svært få får barn som er så små, så jeg tror det vårt behov og ikke barnets behov som spiller inn!! Heller en god stellesituasjon, masasje en fin flaskestund og nærhet og kos.Det er mange som har egenfødte som ikke kan amme, det er ingen skam. Dette er nå min mening da!!!

Gjest bare et apropos

Hei! Nei det er ikke kvalmt noen som ammer sitt egen fødte. Det er noe av det fineste jeg vet!!! Men biologien ved et adoptert barn. Det er ikke naturlig synst nå jeg. Svært få får barn som er så små, så jeg tror det vårt behov og ikke barnets behov som spiller inn!! Heller en god stellesituasjon, masasje en fin flaskestund og nærhet og kos.Det er mange som har egenfødte som ikke kan amme, det er ingen skam. Dette er nå min mening da!!!

Du har tydeligvis ikke hørt om ammer, du? I gamle dager var det helt vanlig at "finere damer" ansatte en amme til å amme barna hennes. Det er altså ikke noe unormalt i det.

Du har tydeligvis ikke hørt om ammer, du? I gamle dager var det helt vanlig at "finere damer" ansatte en amme til å amme barna hennes. Det er altså ikke noe unormalt i det.

Jo, men hadde ikke disse ammene som oftest spedbarn selv slik at de alt hadde melk i brystene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...