Gå til innhold

3,5 åringen min har lært å lese! Hvilke bøker til han?

Anbefalte innlegg

Tenk han har begynt å knekke lesekoden alt! Bare de store bokstavene ennå, og kun 3-4 bokstaver i ordene men likevel. Jeg er så stolt!

Hvilke bøker kan han lese litt i selv? Altså veldig enkele bøker med store bokstaver i teksten?

Han har kunnet hvem alle bokstavene er sin siden han var 2 (feks A er tante Anne)og når han var nesten 3 så kunne han alle navnene på bokstavene (bare de store).

Vi leser hver kveld og for en stund siden så ville han at jeg skulle vise med fingen hvilket ord jeg leste. Vips så så han sammenhengen. Men vi har bare denne kosestunda før legging, vi trener ikke med han (viss noen skulle kjefte på meg for det)

Fortsetter under...

Hei

Vi har en gutt på 4,5 som også begynte å lese omtrent på den alderen.

Jeg har kjøpt noen bøker som brukes til leseopplæring i først klasse. Det er en serie som heter Simsalabim vi leser fra Cappelen.

Serien har tre lesenivåer. Grønn er lettest. Jeg anbefaler de 20 småbøkene. Hvis du lurer på hvordan de er kan du lese nynorsk teksten til bøkene, den ligger ute i pdf format på www.cappelen.no.

Jeg vet ikke hvordan jeg lager link i innlegg, men her er den pakken vi kjøpte først.

http://www.cappelen.no/main/katalog.aspx?isbn=8202220564

Omtrent halvparten av bøkene i den grønne serien har store bokstaver (de lærer veldig fort de små). Jeg vil anbefale bøkene dette er noe barna kan mestre og kort å greit å lese igjennom en slik før leggetid.

Vår gutt har akkurat fått den blå serien (nivå 2), men vi har visst drøyd for lenge, de er for lette, så nå skal også de gule kjøpes inn. Lykke til med leseglad gutt.

Vennlig hilsen

Min gutt begynte å lese som 4-åring. Vi har brukt bøkene til kari Grossmann mye, ABC-boka Mi, Pekeboka Mi og telleboka mi.

I tillegg har vi sett mye på denne siden, og kjøpt ABC-boka som hører yil (med store bokstaver, den finnes i begge utgaver)

http://www.gyldendal.no/abc/

-også har vi brukt bøker med klistremerker og oppgaver som man kan kjøpe i bokhandel.

Vår gutt stagnerte etter noen måneder, han var ikke intr. i å trene noe særlig mer på å lese så fort han hadde skjønt sammenhengen. Han kunne lese ord på opptil 5-6 bokstaver da han ikke "gadd mer" Han likte bedre å gjøre oppgaver som labyrinter, telling, koble ord med bilde, fargelegging etc. Nå har han begynt i 1. klasse, og blitt kjempeinteressert igjen og vi leser hver kveld:-)

Lykke til!

Vil du ha et enkelt pc-spill også? Helt gratis og lovlig...!

Du kan jo ta en titt på Sebran, og evt. Minisebran, her:

http://www.wartoft.nu/software/sebran/

Sebran kan du stille inn på norsk språk, mens Minisebran kun har svensk, engelsk og fransk. Men så lenge han allerede har lært å lese, så er Sebran fin, tror jeg da.

Å huff og huff.. Og jeg som var så stolt av min førsteklassing som nettop har knekt lesekoden :) Men flott ihvertfall :)

-det synes jeg du skal være stolt over uansett.

Det er like stort når det skjer uansett om ungen er 2 eller 12!

Annonse

Så fantastisk da. Forstår at du er stolt. Må bare si at jeg ikke forstår om noen skulle kjfte på deg for dette. Leseopplæring er jo uansett ikke negativt dersom det gjøres på barnets primisser.

Synes du skal ta en tur på biblioteket. De har en del veldig lettleste bøker med store bokstaver. ABC-bøker

kan jo også være aktuelt nå.

Så flott! Gratulerer! Barnet må ha et talent og dere må ha gjort et eller annet riktig.

;-)

Min beste anbefaling er bibiloteket.

Det som er vanskelig er at det finnes få bøker med store bokstaver. Få bøker med korte ord. Og enda færre bøker som kombinerer disse to.

Hva med å skrive korte beskjeder eller brev til ham om du ikke finner noe bedre?

Bruk gjerne PC.

Gi ham en egen e-postkonto og send ham e-post. Få gjerne noe familie eller venner til å sende e-post til ham også.

På bokhandlere kan du dessuten finne en del OK bokstav og kryssordspill.

Lykke til med jakten!

mvh

Kjeft skal du ikke få, men masse rooooossss :)))

kjempe stolt skal du være!!

Får håpe 3åringen din ikke syns det blir for lite utfordrene på skolen?

Mine 2 barn "kjedet" seg så de fikk ekstra arbeid av lærerene som var litt vanskligere og da ble alt så mye bedre :)))))

2,5 år igjen før skolestart så da kan man jo være litt ops på det.

Ha en fin kveld!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...