Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I vår 2-årings barnehage henger det kun et felles håndkle å tørke seg på ved håndvask. Er ikke dette en unødvendig smittekilde?

Har prøvd å lete litt rundt om det finnes lover eller retningslinjer som sier at det skal være papirhåndklær, men ikke funnet noe.

Noen som har kunnskap om dette og kan hjelpe meg? Vil gjerne ha noe ordenlig å vise til om jeg skal ta opp saken med barnehagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218940-h%C3%A5ndhygiene-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest smitter uansett

Er det en stor barnehage?

Det eneste som er skummelt er om noen i verste fall skulle ha en farlig smittsom sykdom fra blod, f.eks hepatitt. Om de har sår på hendene og det kommer blod på håndkleet og neste man får det rett i sitt sår er det en viss fare. Ellers ville jeg ikke bekymret meg. Smitte av forkjølelse og annet får de uansett. Tenk bare på hvor de tar i samme lekene og de minste putter jo ofte leker i munnen også. De hoster og nyser hverandre oppi ansiktet også. Forhåpentligvis er de rene på hendene etter de har vasket seg så da burde det ikke være så veldig skittent det håndkllet.

Annonse

Gjest Persille

De har ikke lov til det.

I veileder til miljørettet helsevern i skoler og barnehager er det stadfestet at man enten skal ha hvert sitt håndkle, eller papirhåndklær på rull i dispenser (anbefalt).

I dispenser fordi man ikke skal ta på papiret andre skal bruke - men det holder med noe enkelt som Torky f.eks.

Da jeg hentet i barnehagen i ettermiddag var det en håndtverker som holdt på på badet. Fikk ikke sett hva han gjorde, men håper han satte opp pairhåndkleboks! (mulig han bare satte opp noen hyller, skal sjekke mandag, veldig spent.)

Tusen takk for svar, spesielt til Gemini for link. Var akkurat det jeg lette etter. :o)

Regelverk ser jeg andre har svart på.

Helt uavhengig av regelverket trenger man ikke mange vekttall mikrobiologi til å kunne si med sikkerhet at felles håndkle er en unødig bakteriebombe.

For det første fordi mange tar i det.

For det andre fordi en slik håndduk er fuktig over tid i et passelig varmt miljø. Gjett om det er mange oportunister som får formert seg da!

For det tredie blir ikke barnas hender sterile etter vask, noe blir knapt nok rene.

Det som er enda eklere er såpestykkene. Blir tatt på med skitne hender. Blir godt oppbløtte. Ligger på et lite rent og ofte fuktig underlag.

Grøss.

Glad de sjeldent er å finne nå til dags.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...