Gjest midia Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Ja hva mener du om disse gråe armbåndene som det står ADHD på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest touretter Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hvilke. For folk som støtter ad/hd foreninga eller for folk med diagnosen?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1623279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hvilke. For folk som støtter ad/hd foreninga eller for folk med diagnosen?? Foreninga selger dem å jeg har sett et barn med det. Synes det ser fryktelig dumt ut å gå med armbånd med diagnosen sin på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1623429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Foreninga selger dem å jeg har sett et barn med det. Synes det ser fryktelig dumt ut å gå med armbånd med diagnosen sin på. Ja, men om hele klassen til barnet som faktisk har diagnose, eller alle vennene gikk rundt med det - ville de vise solidaritet. At den som rakker ned på han/henne med diagnosen vil få å gjøre med alle sammen! Hadde ikke det vært fint, da? Alminneliggjøre adhd? En for alle, alle for en? Dessuten ville det høyne oppmerksomheten i befolkningen - på skolen, i klassen, blant kamerater, hos lærerne, eller politiet - om at det faktisk finnes adhd i samfunnet. Og at det må tas hensyn til det. F.eks. i norske skoler! Altfor ofte opplever jeg, mor til en kranglefant, at lærere og omgivelser ellers forsøker å sette ham til veggs og det hele utarter til en håpløs situasjon. Tenk om armbåndene kan få folk flest til å innse at noen kranglefanter er vanlige, hyggelige mennesker som akkurat der og da har "hengt seg litt opp" eller misforstått, og at om de bare tar et steg tilbake og roer situasjonene, vil dette gå over? Jeg skulle ønske noen framtredende mennesker kunne bære disse armbåndene, slik at "folk flest" skjønte at adhd er noe vi skal ta på alvor. Og at så mange brukte slike armbånd at det ikke betyr at den som bærer armbåndet nødvendigvis selv har diagnosen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1625934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Ja, men om hele klassen til barnet som faktisk har diagnose, eller alle vennene gikk rundt med det - ville de vise solidaritet. At den som rakker ned på han/henne med diagnosen vil få å gjøre med alle sammen! Hadde ikke det vært fint, da? Alminneliggjøre adhd? En for alle, alle for en? Dessuten ville det høyne oppmerksomheten i befolkningen - på skolen, i klassen, blant kamerater, hos lærerne, eller politiet - om at det faktisk finnes adhd i samfunnet. Og at det må tas hensyn til det. F.eks. i norske skoler! Altfor ofte opplever jeg, mor til en kranglefant, at lærere og omgivelser ellers forsøker å sette ham til veggs og det hele utarter til en håpløs situasjon. Tenk om armbåndene kan få folk flest til å innse at noen kranglefanter er vanlige, hyggelige mennesker som akkurat der og da har "hengt seg litt opp" eller misforstått, og at om de bare tar et steg tilbake og roer situasjonene, vil dette gå over? Jeg skulle ønske noen framtredende mennesker kunne bære disse armbåndene, slik at "folk flest" skjønte at adhd er noe vi skal ta på alvor. Og at så mange brukte slike armbånd at det ikke betyr at den som bærer armbåndet nødvendigvis selv har diagnosen? Hvorfor er det bare ADHD som har sånne bånd? Hvorfor har ikke tourettes, dyslektikere,downs m.m armbånd? Nei synes ikke særlig om denne stemplingen av barn jeg og er litt forskrekket over at adhd foreningen selger det. Synes det er useriøst og har vurdert å melde oss ut av foreningen. Mitt adhd barn fungerer fint og kanskje bedre om ikke vi skal stemple adhd i "panna" hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1626725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hvorfor er det bare ADHD som har sånne bånd? Hvorfor har ikke tourettes, dyslektikere,downs m.m armbånd? Nei synes ikke særlig om denne stemplingen av barn jeg og er litt forskrekket over at adhd foreningen selger det. Synes det er useriøst og har vurdert å melde oss ut av foreningen. Mitt adhd barn fungerer fint og kanskje bedre om ikke vi skal stemple adhd i "panna" hans. Man har bånd da dette har vært etterspurt av medlemmer. Det er faktisk frivillig å kjøpe , eller gå med de . Selv går jeg med ett , for ¨å vise at jeg er FOR ADHD. :-) Solidaritet har og vært nevnt her . De som går med rosa sløyfer som støtter brystkreft-saken , har vel ikke brystkreft alle de heller . Hvis det skal så lite til for å melde seg ut av foreningen , så må jeg nok få si at jeg synest du er vel hår-sår . Tenk på alt det arbeidet som blir lagt ned for at de med aDHD og deres pårørende skal få en bedre hverdag . På tusenvis av timer med frivillig arbeide hvert år , det burde du nok og ta med i betraktning . Pengene foreningen , her da fylkeslagene , får av salget av båndene går til ulike formål som er til nytte for medlemmene i foreningen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1626852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det bare ADHD som har sånne bånd? Hvorfor har ikke tourettes, dyslektikere,downs m.m armbånd? Nei synes ikke særlig om denne stemplingen av barn jeg og er litt forskrekket over at adhd foreningen selger det. Synes det er useriøst og har vurdert å melde oss ut av foreningen. Mitt adhd barn fungerer fint og kanskje bedre om ikke vi skal stemple adhd i "panna" hans. Neimen - det er jo ikke for å vise fram diagnose at man går med et slikt band. Det er samme ide bak båndet som den Lance Armstrong kommer med med sitt gule band for kreft. Ingen diagnose - men en solidaritetserklæring. Tenk på alle dem som mistenkeliggjør oss med adhd i familien - om de begynte å se omkring seg og mange, mange gikk med disse båndene om adhd , ville de kanskje innse at mange mennesker faktisk er enige i at adhd finnes og er en utfordring for dem det angår. Siste dagers skriving om adhd har jo stilt seg tvilene til om alle som får diagnosen faktisk har adhd. Ja, om adhd faktisk kanskje er dårlig oppdragelse i mange tilfeller - hørt den før? Så etter min mening ville det ideelle ha vært at riktig mange gikk omkring og på den måten viste at de vet sykdommen finnes og er så utbredt at det kan være en i hvert eneste klasserom her i landet. Da jeg vokste opp var det store tankekorset at i alle skoleklasser kunne det finnes en homofil - og at man burde tenke over hvordan man snakket om homofile av den grunn. For man ville vel ikke gå ut og bevisst såre en klassekamerat eller elev? Vi er nok blitt litt mer taktfulle og forsiktige med å sleive etterhvert, håper jeg, men jeg er ikke homofil og vet ikke hvordan det oppleves fra "innsiden". Derimot vet jeg hvor sårende det er når lærere og andre foreldre rynker på brynene over diagnosen, sier fra om at den tror de er sterkt overdrevet, og at litt disiplin og grensesetting er det som mangler for de aller fleste som i dag har en diagnose "å skylde på" i stedet for å lære seg folkeskikk eller ta seg sammen som andre unger gjør. Og kanskje kan disse båndene bidra til å få slike folk til å innse at vi er mange som er uenige i de holdningene de har til diagnosen, det vil si til oss som har diagnosen? For såpass tiltro må vi vel ha til dem at de ikke bevisst går inn for å såre oss? Folk flest vil vel tro sykdommen faktisk finnes - om vi gir dem tid? Og om vi er mange nok som går rundt med bånd som viser dem at "de fleste" ikke deler deres mistro? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Neimen - det er jo ikke for å vise fram diagnose at man går med et slikt band. Det er samme ide bak båndet som den Lance Armstrong kommer med med sitt gule band for kreft. Ingen diagnose - men en solidaritetserklæring. Tenk på alle dem som mistenkeliggjør oss med adhd i familien - om de begynte å se omkring seg og mange, mange gikk med disse båndene om adhd , ville de kanskje innse at mange mennesker faktisk er enige i at adhd finnes og er en utfordring for dem det angår. Siste dagers skriving om adhd har jo stilt seg tvilene til om alle som får diagnosen faktisk har adhd. Ja, om adhd faktisk kanskje er dårlig oppdragelse i mange tilfeller - hørt den før? Så etter min mening ville det ideelle ha vært at riktig mange gikk omkring og på den måten viste at de vet sykdommen finnes og er så utbredt at det kan være en i hvert eneste klasserom her i landet. Da jeg vokste opp var det store tankekorset at i alle skoleklasser kunne det finnes en homofil - og at man burde tenke over hvordan man snakket om homofile av den grunn. For man ville vel ikke gå ut og bevisst såre en klassekamerat eller elev? Vi er nok blitt litt mer taktfulle og forsiktige med å sleive etterhvert, håper jeg, men jeg er ikke homofil og vet ikke hvordan det oppleves fra "innsiden". Derimot vet jeg hvor sårende det er når lærere og andre foreldre rynker på brynene over diagnosen, sier fra om at den tror de er sterkt overdrevet, og at litt disiplin og grensesetting er det som mangler for de aller fleste som i dag har en diagnose "å skylde på" i stedet for å lære seg folkeskikk eller ta seg sammen som andre unger gjør. Og kanskje kan disse båndene bidra til å få slike folk til å innse at vi er mange som er uenige i de holdningene de har til diagnosen, det vil si til oss som har diagnosen? For såpass tiltro må vi vel ha til dem at de ikke bevisst går inn for å såre oss? Folk flest vil vel tro sykdommen faktisk finnes - om vi gir dem tid? Og om vi er mange nok som går rundt med bånd som viser dem at "de fleste" ikke deler deres mistro? Hvorfor er det bare ADHD som har armbånd da? det er jo en hel horde med diagnoser som kunne hatt armbånd. Hvorfor skal folk med adhd vises mer enn andre? Jeg blir ikke fortrolig med at vi skal ha armbånd og synes direkte synd på de barna som må gå med armbånd på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det bare ADHD som har armbånd da? det er jo en hel horde med diagnoser som kunne hatt armbånd. Hvorfor skal folk med adhd vises mer enn andre? Jeg blir ikke fortrolig med at vi skal ha armbånd og synes direkte synd på de barna som må gå med armbånd på seg. Kanskje fordi deres foreninger ikke har valgt å ha slike armbånd, eller ikke har kommet på ideen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Man har bånd da dette har vært etterspurt av medlemmer. Det er faktisk frivillig å kjøpe , eller gå med de . Selv går jeg med ett , for ¨å vise at jeg er FOR ADHD. :-) Solidaritet har og vært nevnt her . De som går med rosa sløyfer som støtter brystkreft-saken , har vel ikke brystkreft alle de heller . Hvis det skal så lite til for å melde seg ut av foreningen , så må jeg nok få si at jeg synest du er vel hår-sår . Tenk på alt det arbeidet som blir lagt ned for at de med aDHD og deres pårørende skal få en bedre hverdag . På tusenvis av timer med frivillig arbeide hvert år , det burde du nok og ta med i betraktning . Pengene foreningen , her da fylkeslagene , får av salget av båndene går til ulike formål som er til nytte for medlemmene i foreningen . Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annen adhd-mamma Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det bare ADHD som har sånne bånd? Hvorfor har ikke tourettes, dyslektikere,downs m.m armbånd? Nei synes ikke særlig om denne stemplingen av barn jeg og er litt forskrekket over at adhd foreningen selger det. Synes det er useriøst og har vurdert å melde oss ut av foreningen. Mitt adhd barn fungerer fint og kanskje bedre om ikke vi skal stemple adhd i "panna" hans. Hvor ofte har jeg ikke sukket og sagt at "adhd står jo ikke akkurat stemplet i panna hans" når barnet har fått andre folk til å reagere negativt pga sin adferd. Et stempel kunne jo være en forklaring på adferden... Men - jeg vet nå sannelig ikke om jeg vil merke barnet på den måten. Selv kunne jeg godt ha brukt et sånt armbånd for å støtte adhd-foreningens arbeid, men jeg vil ikke sette det på et barn som ikke er i stand til å vurdere om h*n ønsker å være åpen om sin diagnose eller forutse alle tenkelige reaksjoner på en sånn åpenhet, også de negative. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvor ofte har jeg ikke sukket og sagt at "adhd står jo ikke akkurat stemplet i panna hans" når barnet har fått andre folk til å reagere negativt pga sin adferd. Et stempel kunne jo være en forklaring på adferden... Men - jeg vet nå sannelig ikke om jeg vil merke barnet på den måten. Selv kunne jeg godt ha brukt et sånt armbånd for å støtte adhd-foreningens arbeid, men jeg vil ikke sette det på et barn som ikke er i stand til å vurdere om h*n ønsker å være åpen om sin diagnose eller forutse alle tenkelige reaksjoner på en sånn åpenhet, også de negative. Akkurat sånn jeg tenker også. Kjenner to søsken som går med disse båndene,den ene har adhd. folk synes det er "snålt" at de går med armbånd og helt tullerusk at h'n uten adhd også har armbånd. Nesten alle har ett eller annet i sine familier så hvis vi skal bruke armbånd ved sympati så må vi nok ha både ett og to armbånd hver alle sammen.. Synes kanskje adhd foreningen burde tenkt bedre før de laget disse stygge grå armbåndene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Akkurat sånn jeg tenker også. Kjenner to søsken som går med disse båndene,den ene har adhd. folk synes det er "snålt" at de går med armbånd og helt tullerusk at h'n uten adhd også har armbånd. Nesten alle har ett eller annet i sine familier så hvis vi skal bruke armbånd ved sympati så må vi nok ha både ett og to armbånd hver alle sammen.. Synes kanskje adhd foreningen burde tenkt bedre før de laget disse stygge grå armbåndene. Hva med alle som går rundt med gule armbånd for kreftsaken, de har da ikke kreft alle sammen, men støtter kreftforskning og saken for øvrig. Ser du ikke sammenhengen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hva med alle som går rundt med gule armbånd for kreftsaken, de har da ikke kreft alle sammen, men støtter kreftforskning og saken for øvrig. Ser du ikke sammenhengen? nei ikke helt, hadde det vært bånd for andre bokstavdiagnoser så kanskje, men at det er bare adhd som har armbånd misliker jeg sterkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 nei ikke helt, hadde det vært bånd for andre bokstavdiagnoser så kanskje, men at det er bare adhd som har armbånd misliker jeg sterkt. Igjen, de andre bokstavdiagnosenes foreninger har kanskje andre vurderinger, eller kanskje ikke tenkt tanken å lage armbånd? Jeg synes virkelig du er ekstremt hårsår i denne saken, og lager problemer ut av "ingenting". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Igjen, de andre bokstavdiagnosenes foreninger har kanskje andre vurderinger, eller kanskje ikke tenkt tanken å lage armbånd? Jeg synes virkelig du er ekstremt hårsår i denne saken, og lager problemer ut av "ingenting". De er fornuftige og tenker sikkert som mange av oss at det ikke bør lages armbånd. Ja jeg er hårsår når det gjelder ting jeg ikke liker vedr.mitt barns diagnose. Jobber i skole og skjønner ikke hvorfor spesielt adhd barn skal synliggjøres overfor alle sammen, dette kan det bli mobbing av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 De er fornuftige og tenker sikkert som mange av oss at det ikke bør lages armbånd. Ja jeg er hårsår når det gjelder ting jeg ikke liker vedr.mitt barns diagnose. Jobber i skole og skjønner ikke hvorfor spesielt adhd barn skal synliggjøres overfor alle sammen, dette kan det bli mobbing av. Ikke hvis familiemedlemmer, klassekamerater osv. til adhd-barn bruker slike armbånd. Det er vel DET som er meningen, ikke at kun de med diagnosen skal gå med de. Men ta det opp med foreningens styre da vel. Det har vel strengt tatt mer for seg enn å bare melde seg ut i protest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1627935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det bare ADHD som har armbånd da? det er jo en hel horde med diagnoser som kunne hatt armbånd. Hvorfor skal folk med adhd vises mer enn andre? Jeg blir ikke fortrolig med at vi skal ha armbånd og synes direkte synd på de barna som må gå med armbånd på seg. Det er flere diagnoser som har armbånd, og som sagt, å bære armbånd betyr ikke at du har adhd, men at du er klar over lidelsen og viser solidaritet. Jeg ville neppe sendt et barn med adhd ut med armbånd, det kan bli direkte problematisk for barnet, og når noe blir vanskelig, kan det jo fort bli krangel ut av det, i hvert fall når det gjelder mine barn. Derimot hadde jeg blitt kjempeglad om jeg så lærere, leger, politi og politikere med slike armbånd. Da ville jeg vite at om mitt barn møtte noen av dem, ville de raskere enn andre skjønne hva som er i veien. For adhd er jo en usynlig lidelse, det er når man snakker med barnet eller ser det i aksjon at man skjønner at her er det "noe". Og dersom de som står rundt hadde armbånd, ville jeg anta de skjønte tegningen. Og hjalp barnet mitt, i stedet for å sette det til veggs, gjøre situasjonen enda verre, få barnet helt opp i fistel. Skjønner? Så armbåndet er ikke til barn, men til voksne. For å bevisstgjøre omgivelsene på adhd og de symptomene de har. I farten vet jeg ikke andre diagnoser enn kreft som også har bånd, men rosa sløyfe for brystkreft er blitt nevnt her i lista, og det er sikkert andre også. Og barn, unge og voksne med gult armbånd - "Live strong" - har jo ikke kreft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1628114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 De er fornuftige og tenker sikkert som mange av oss at det ikke bør lages armbånd. Ja jeg er hårsår når det gjelder ting jeg ikke liker vedr.mitt barns diagnose. Jobber i skole og skjønner ikke hvorfor spesielt adhd barn skal synliggjøres overfor alle sammen, dette kan det bli mobbing av. Det er ikke barnet som skal gå med armbåndet, men f.eks. lærere i skolen? Andre som har med barn og unge og for den saks skyld voksne å gjøre? Politi, lærere, førskolelærere og andre. Mitt barn fikk diagnosen først da jeg tilfeldigvis møtte en med adhd og gjenkjente mitt barn. Om adhd-bånd kan få flere foreldre og andre som har med mennesker å gjøre til å tenke på muligheten for adhd når noen oppfører seg "annerledes" - og derfor ikke bare dømme og riste på hodet - har disse armbåndene en viktig funksjon, mener jeg. Minner om at det vekket oppsikt da Kronprins Haakon bar et hvitt armbånd som viser solidariet med fattige land og er for sletting av ulandsgjeld. Derfor - om personer i framtredende stillinger - og lærere og politi og leger kan være eksempler på det, i tillegg til politikere - vil vi kanskje få en holdningsendring? Jeg skulle ønske Djupedal fikk et slikt armbånd og begynte å bære det, jeg. Ville ikke det være viktig for våre barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1628132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eks-medlem Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Akkurat sånn jeg tenker også. Kjenner to søsken som går med disse båndene,den ene har adhd. folk synes det er "snålt" at de går med armbånd og helt tullerusk at h'n uten adhd også har armbånd. Nesten alle har ett eller annet i sine familier så hvis vi skal bruke armbånd ved sympati så må vi nok ha både ett og to armbånd hver alle sammen.. Synes kanskje adhd foreningen burde tenkt bedre før de laget disse stygge grå armbåndene. De har en generalsekretær som burde gått av for 14 år siden..... så at foreningen finner på mye tull forundrer ikke meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218949-adhd-armb%C3%A5nd-hva-mener-du/#findComment-1628138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.