Gå til innhold

Full 13-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til 13-åring

Hei.

Sønnen i huset skulle på "fest" i kveld sammen med en kompis. Han har fått lov til dette flere ganger før pga at han alltid har kommet hjem til rett tid, og det har aldri vært alkohol med i bildet.

MEN... de dro i 21-tiden i kveld, skulle hentes kl. 01.00.

Tullet litt med gubben og lurte på når vi kunne "forvente" at han begynte å drikke. Vi lo og fant ut at det var en stund til. Like etter ringte tlf. Fikk beskjed om å komme å hente gutten, han var pæra full. Først så trodde jeg at det var en av kompisene som tullet, og lo godt med. Men det gikk etterhvert opp for meg at det var sant.

Dro så for å hente han. Og ja, han var skikkelig full.. han klarte ikke å stå på bena engang. Fikk skikkelig sjokk må jeg si. Måtte ha hjelp til å få han i bilen, og mannen måtte bære han på skuldenen inn. La han så til sengs.. fikk ikke ett vettugt ord ut av han. Han spydde litt og sloknet.

Nå er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal gripe ann dette. Jeg skal snakke med han i morgen. Men han er ikke av den snakkesalige typen. Blir vel som å snakke til veggen kan jeg tenke meg.

Han har igrunnen vært en snill gutt helt til han begynte i 8. klasse. Tror det er noe som plager han, men jeg vet ikke hva det er. Han trives ikke så godt på skolen, hater lærerinnen... mener at han får skylden for alt som blir gjort galt.

Han får dårlige karakterer, og orker ikke å lese til prøver selv om jeg tvinger han.

Ble sikkert veldig rotete dette, men jeg er meget frustrert må jeg si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antagelig og forhåpentligvis så er han dønn fyllesyk i morra og sikkert fylleangst ved siden av. Tror ikke du trenger å si så mye annet enn at du synes han er for ung til å drikke. Så kan du håpe på at det blir lenge til neste gang. Jeg tviler på at det nytter å kjefte, jeg tror de er ferdig oppdratt i den alderen og at kjeft og straff ikke nytter lenger.

Det eneste som hjelper er å veilede dem videre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623159
Del på andre sider

amerikafareren

Du har min fulle sympati. Jeg har vært i denne situasjonen. Jeg viste det ikke for en stund senere, og tok da en alvorlig prat. Det var ikke snakk om å gå på fester uten skikkelig oppfølging lenge etterpå og ingen overnatting hos venner. I den alderen er det viktig å sette foten ned og være streng når slikt skjer. De må bygge opp tilliten igjen, og de må forstå grunnen til det.

I dag er h*n atten år, går på videregående og fester innimellom slik som hører til i den alderen. H'n fikk en skikkelig lærepenge den gangen, og jeg tror ikke at h*n har blitt så full siden.

Jeg har ikke glemt hvor sint, såret og frustrert jeg var. For ikke å snakke om hvor mislykket jeg følte meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623163
Del på andre sider

Gjest Mor til 13-åring

Du har min fulle sympati. Jeg har vært i denne situasjonen. Jeg viste det ikke for en stund senere, og tok da en alvorlig prat. Det var ikke snakk om å gå på fester uten skikkelig oppfølging lenge etterpå og ingen overnatting hos venner. I den alderen er det viktig å sette foten ned og være streng når slikt skjer. De må bygge opp tilliten igjen, og de må forstå grunnen til det.

I dag er h*n atten år, går på videregående og fester innimellom slik som hører til i den alderen. H'n fikk en skikkelig lærepenge den gangen, og jeg tror ikke at h*n har blitt så full siden.

Jeg har ikke glemt hvor sint, såret og frustrert jeg var. For ikke å snakke om hvor mislykket jeg følte meg.

Tusen takk for svar. Får liksom ikke til å legge meg heller. Var nettopp inne til han. Han hadde tisset i sengen.. og våknet når jeg kom inn... spurte meg hvem jeg var...

Blir vel en alvorsprat i morgen ja...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623169
Del på andre sider

amerikafareren

Tusen takk for svar. Får liksom ikke til å legge meg heller. Var nettopp inne til han. Han hadde tisset i sengen.. og våknet når jeg kom inn... spurte meg hvem jeg var...

I morgen blir han fyllesyk og syk på alle andre måter. Han kommer ikke til å se deg i øynene for han kommer til å skamme seg. Det er bra og la han få komme igjennom det stadiet uten for mye prat. Det er greit at han får vite hvor sjokkert og skuffet du er, men han må også merke at du er og blir glad i han. Alvorspratet tar dere når det passer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623180
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mor til 13-åring

Hvordan gikk det i dag?

Det gikk fint.

Jeg sto selv opp litt før 11, og da hadde han vært i dusjen og alt. Han lå på sofaen og var vel ganske slapp. Men han er ikke i dårlig form eller noe (hadde egentlig håpet det jeg da). Men han husker ikke så mye av kvelden. Vi har snakket litt om det,og jeg har prøvd å forklare han hvor dumt det er. Likedann at jeg nå ikke kan stole på han lengre..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623417
Del på andre sider

Gjest Mor til 13-åring

I morgen blir han fyllesyk og syk på alle andre måter. Han kommer ikke til å se deg i øynene for han kommer til å skamme seg. Det er bra og la han få komme igjennom det stadiet uten for mye prat. Det er greit at han får vite hvor sjokkert og skuffet du er, men han må også merke at du er og blir glad i han. Alvorspratet tar dere når det passer

Hadde han bare blitt fyllesyk så. Han er i finform i dag.. bare litt ekstra tørst. Men jeg tror kanskje hane r litt flau selv om han ikke husker så mye av kvelden. Det som var værst for han er vel at han vet at jeg ikke kan stole på han lengre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623420
Del på andre sider

Gjest firsprang

Det gikk fint.

Jeg sto selv opp litt før 11, og da hadde han vært i dusjen og alt. Han lå på sofaen og var vel ganske slapp. Men han er ikke i dårlig form eller noe (hadde egentlig håpet det jeg da). Men han husker ikke så mye av kvelden. Vi har snakket litt om det,og jeg har prøvd å forklare han hvor dumt det er. Likedann at jeg nå ikke kan stole på han lengre..

*Likedann at jeg nå ikke kan stole på han lengre..

Ja, sånn skal det være. Si til han at han aldri blir noe til kar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623433
Del på andre sider

Kanskje det at han hadde tisset i sengen var nok til at han tar det med ro neste gang..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623470
Del på andre sider

amerikafareren

Hadde han bare blitt fyllesyk så. Han er i finform i dag.. bare litt ekstra tørst. Men jeg tror kanskje hane r litt flau selv om han ikke husker så mye av kvelden. Det som var værst for han er vel at han vet at jeg ikke kan stole på han lengre...

Han burde ha blitt ordentlig fyllesyk. det hadde han hatt godt av, men bra at han er flau.

La han vite at han må bygge tilliten opp igjen, men ikke si at du aldri kan stole mer på han for resten av livet;) Så dramatisk er det ikke. Vi har alle gjort oss våre erfaringer i denne alderen på en eller annen måte. Mor og far skal ikke vite alt;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1623569
Del på andre sider

Gjest hjemme best

Da jeg var 13 og min mor forsto at alkohol begynte å bli et tema fikk jeg en lang alvorsprat. Fikk klar beskjed om at det i bunn og grunn ikke var tillatt, men hun var ikke dum og skjønte at før eller siden kom jeg til å prøve. Hun ville derimot at jeg skulle vite at om jeg noen gang drakk for mye, ble dårlig e.l, så måtte jeg ikke være redd for å komme hjem. "Ring når som helst så kommer jeg og henter deg. Jeg skal ikke bli sint..prøve i hvertfall, men for all del - kom hjem". Skrekken var at noe skulle skje, at hun skulle vekkes at tlf fra sykehus, politi e.l. Ikke misforstå, dette var en "sint" prat, men ja, når skaden skjedde og jeg spydde som en gris, ringte jeg mamma. Hun kom - taus og rød av forbannelse, vel og merke..i flere dager, og det eneste hun sa var at hun håpet jeg hadde lært.

Som 13åring er den grunnleggende oppdragelsen gjort, og jeg tviler ikke på at sønnen deres vet forskjell mellom rett og galt. Men alkohol og ungdom kommer man ikke unna. Sørg for at sønnen deres ikke er redd for å komme hjem, hvertfall. Som voksen vet jeg at det verste er når man våkner om morgen og barna ikke er hjemme etter å ha vært ute kvelden før. Det er helt jævlig. Jeg sier ikke at det er ok for en 13åring å drikke, absolutt ikke! Men det å sette seg på bakbena og lage et helvete, nekte han å dra ut o.l gjør vondt verre. SOm student hjemme på ferie benyttet jeg meg av mammas tilbud opptil flere ganger. Over 20 da, men den roen man har når barna ligger i senga hjemme, full - men trygg - er bedre enn å sitte i bekymring.

Hvordan få 13åringen deres til å ikke drikke har jeg desverre ikke løsningen på, men la han forstå at han alltid kan komme hjem. Tenåringstiden, tross alt har såvidt begynt...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624007
Del på andre sider

det er ikke så lenge siden jeg var ung (22 nå) og jeg vil bare si til deg at du SKAL IKKE føle deg misslykket fordi barnet ditt drikker seg full som 13-14-15 åring. det er normalt. man tenker fint lite på hva man har blitt lært opp til når gruppepresset setter igang, og som vi alle vet har amn det jo moro når man drikker... ellers ville vi jo bare gjort det en gang.

det er ikke værre enn det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624022
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolverina

Jeg er jente på 21 så jeg husker godt hvordan det var når jeg begynte å drikke selv. Var vel en 14 år...

Jeg har bodd hos min far i oppveksten og han har alltid stillt opp for meg og hentet meg om jeg ville hjem fra "fest".Man kan jo kalle å vimse rundt i busker og kratt hva man vil.

Bortsett fra å drikke litt rotet jeg meg aldri bort i annet tull, så vi hadde en slags tillit der da.

Så at jeg var ute med venner var aldri noe problem sånn sett. Og det har faktisk blitt folk av meg også.

Jeg hadde og har en enorm respekt for min far, og hadde han bedt meg holde meg hjemme hadde jeg gjort det uten å mukke.

Vi har kunnet prate som venner, så kjefting har aldri vert nødvendig der i huset, i så tilfelle MEGET sjelden.

Så kommer man kanskje ikke alltid så langt med å irettesette ungene (tenåringer) heller.

Jeg håper jeg blir like heldig med forholdet mellom meg og mine fremtidige barn som jeg har vært med min far.

Jeg tror man kommer lenger som venn enn som mor/far med pekefingeren til værs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624082
Del på andre sider

amerikafareren

det er ikke så lenge siden jeg var ung (22 nå) og jeg vil bare si til deg at du SKAL IKKE føle deg misslykket fordi barnet ditt drikker seg full som 13-14-15 åring. det er normalt. man tenker fint lite på hva man har blitt lært opp til når gruppepresset setter igang, og som vi alle vet har amn det jo moro når man drikker... ellers ville vi jo bare gjort det en gang.

det er ikke værre enn det...

Du er på alder med mine døtre, og du har mye igjen av livet. Du vil alltid føle deg mislykket i slike situasjoner, slik er det bare. Jeg husker godt at jeg var tenåring engang, og hvis min mor hadde vist dengangen (og hvis hun viste nå) hva jeg holdt på med så hadde hun vært helt fra seg og følt seg mislykket;) Det er en del av det hele med å være mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624136
Del på andre sider

Gjest nøffnøff

for det første var det jo bra de ringte dere og ikke lot han ligge et eller annet sted ute, men:

jeg hadde ganske strenge regler hjemme ifht alkohol og mener dette var en av grunnene til at jeg drøyde det noen år til mer enn denne gutten. med det sagt, så er det desverre ikke helt unormalt å drikke i den alderen. det er absolutt i tidligste laget, og jeg synes dere skal gi han noen sanksjoner på dette av et eller annet slag.

selv om han allerede har begynt og ikke kommer til å slutte med det, er det viktig at dere klargjør skikkelig hva dere mener. gi ham en sanskjon han merker, inndraging av alt av penger for en periode eller liknende.

som sagt: han kommer ikke til å slutte, men kanskje han drikker litt mindre og kanskje han velger øl fremfor sprit slik at han skal slippe å måtte bli hentet og få sanksjoner?

vet om en som nettopp døde fordi han ble ble full og kastet opp i søvne- og dermed ble kvalt i sitt eget oppkast. det er fort gjort.ganske så tragisk begravelse....

til sist ville jeg tatt kontakt med alle foreldrene og fortalt hva situasjonen er, og at det kan være greit at de fleste er enige m noen retningslinjer, f.eks at ingen kan overnatte hos noen som er alene hjemme etc. dette var iallefall min måte å unngå å bli oppdaget på...:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624434
Del på andre sider

Gjest Mor til 13-åring

for det første var det jo bra de ringte dere og ikke lot han ligge et eller annet sted ute, men:

jeg hadde ganske strenge regler hjemme ifht alkohol og mener dette var en av grunnene til at jeg drøyde det noen år til mer enn denne gutten. med det sagt, så er det desverre ikke helt unormalt å drikke i den alderen. det er absolutt i tidligste laget, og jeg synes dere skal gi han noen sanksjoner på dette av et eller annet slag.

selv om han allerede har begynt og ikke kommer til å slutte med det, er det viktig at dere klargjør skikkelig hva dere mener. gi ham en sanskjon han merker, inndraging av alt av penger for en periode eller liknende.

som sagt: han kommer ikke til å slutte, men kanskje han drikker litt mindre og kanskje han velger øl fremfor sprit slik at han skal slippe å måtte bli hentet og få sanksjoner?

vet om en som nettopp døde fordi han ble ble full og kastet opp i søvne- og dermed ble kvalt i sitt eget oppkast. det er fort gjort.ganske så tragisk begravelse....

til sist ville jeg tatt kontakt med alle foreldrene og fortalt hva situasjonen er, og at det kan være greit at de fleste er enige m noen retningslinjer, f.eks at ingen kan overnatte hos noen som er alene hjemme etc. dette var iallefall min måte å unngå å bli oppdaget på...:)

Vi har sagt ifra at han ikke får være med neste gang det skjer "noe". Han må først opparbeide tillit slik at vi kan stole på han. Men han legger seg flat, så jeg tror at han har lært.

Vi hadde en episode i fjor også. Fikk sex-tlf.regning (mobil). Det var ikke på så mye, men det var ille nok likevell. Da jeg konfronterte han med det så gav han meg mobilen sin og sa at jeg kunne beholde den hvis jeg ville... og han angret veldig. Han ble som en engel en stund da. Hjalp til enormt mye hjemme og var veldig flink.

Så jeg håper det blir med den ene gangen på en stund nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624616
Del på andre sider

Gjest Mor til 13-åring

Jeg er jente på 21 så jeg husker godt hvordan det var når jeg begynte å drikke selv. Var vel en 14 år...

Jeg har bodd hos min far i oppveksten og han har alltid stillt opp for meg og hentet meg om jeg ville hjem fra "fest".Man kan jo kalle å vimse rundt i busker og kratt hva man vil.

Bortsett fra å drikke litt rotet jeg meg aldri bort i annet tull, så vi hadde en slags tillit der da.

Så at jeg var ute med venner var aldri noe problem sånn sett. Og det har faktisk blitt folk av meg også.

Jeg hadde og har en enorm respekt for min far, og hadde han bedt meg holde meg hjemme hadde jeg gjort det uten å mukke.

Vi har kunnet prate som venner, så kjefting har aldri vert nødvendig der i huset, i så tilfelle MEGET sjelden.

Så kommer man kanskje ikke alltid så langt med å irettesette ungene (tenåringer) heller.

Jeg håper jeg blir like heldig med forholdet mellom meg og mine fremtidige barn som jeg har vært med min far.

Jeg tror man kommer lenger som venn enn som mor/far med pekefingeren til værs.

Jeg hadde det akkurat likedann som deg jeg også. Det var bare å ringe hjem samme når på døgnet det var.

Vi har prøvd å følge denne linjen til junioren også. Vi har alltid "åpent hus" her, så vi er "gode venner" med kompisene hans. Og vi er begge to aktive innen idretten, så vi kjenner vel alle ungdommene rundt her veldig godt. Og det er jo veldig kjekt når noe slikt skjer at de kontakter oss med det samme:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624622
Del på andre sider

Det blir spennende om du klarer å føre dialogen uten å henfalle til kritikk og fordømmelse.

Håper de som får fulle unger hjem, holder øye med dem når de sover, da det kan skje at de får oppkast i lungene og blir skadet eller kvalt. Helst burde de vært på sykehus hvis de er bevisstløse eller utilrgnelige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219015-full-13-%C3%A5ring/#findComment-1624639
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...