Gå til innhold

Full 13-åring

Anbefalte innlegg

*Ja, sånn skal det være. Si til han at han aldri blir noe til kar.*

Den synes jeg er litt drøy da...

Drøyt ja.

Jeg vil ta av meg hatten for de som klarer å la roen senke seg og vil tenke før de starter dialogen. Kanskje fokusere på at foreldrene blir redde og at det faktisk er farlig å bli så full.

Lege fra legevakta var på skolen her og fortalte om farene og unge som har dødd av dette. Hva man bør gjøre og hvorfor.

Fortsetter under...

Å drikke seg så full at man blir syk og dårlig av det er en naturlig del av å være ungdom. Men ideelt sett bør man gjøre det litt senere enn i 13-årsalder. Det hadde vært mer passelig om han hadde gjort det som 17- eller 18-åring. Man lærer faktisk med årene, så etterhvert vet han hvor mye han tåler, og klarer å avpasse alkoholinntaket deretter.

Nei, ta det med ro, det er ikke verdens undergang, men du må selvsagt si at han er for ung til å drikke.

Gjest nøffnøff

Vi har sagt ifra at han ikke får være med neste gang det skjer "noe". Han må først opparbeide tillit slik at vi kan stole på han. Men han legger seg flat, så jeg tror at han har lært.

Vi hadde en episode i fjor også. Fikk sex-tlf.regning (mobil). Det var ikke på så mye, men det var ille nok likevell. Da jeg konfronterte han med det så gav han meg mobilen sin og sa at jeg kunne beholde den hvis jeg ville... og han angret veldig. Han ble som en engel en stund da. Hjalp til enormt mye hjemme og var veldig flink.

Så jeg håper det blir med den ene gangen på en stund nå.

det var jo imponerende av han synes jeg:) han ble nok veldig flau da ja, og skjønte sikkert hvor dumt det var i etterkant. uff- det skal ikke være lett med tenåringer:)

men, det tyder jo på at han som alle andre egentlig liker grenser, så lenge det er logikk i det.

Annonse

Da jeg var 13 og min mor forsto at alkohol begynte å bli et tema fikk jeg en lang alvorsprat. Fikk klar beskjed om at det i bunn og grunn ikke var tillatt, men hun var ikke dum og skjønte at før eller siden kom jeg til å prøve. Hun ville derimot at jeg skulle vite at om jeg noen gang drakk for mye, ble dårlig e.l, så måtte jeg ikke være redd for å komme hjem. "Ring når som helst så kommer jeg og henter deg. Jeg skal ikke bli sint..prøve i hvertfall, men for all del - kom hjem". Skrekken var at noe skulle skje, at hun skulle vekkes at tlf fra sykehus, politi e.l. Ikke misforstå, dette var en "sint" prat, men ja, når skaden skjedde og jeg spydde som en gris, ringte jeg mamma. Hun kom - taus og rød av forbannelse, vel og merke..i flere dager, og det eneste hun sa var at hun håpet jeg hadde lært.

Som 13åring er den grunnleggende oppdragelsen gjort, og jeg tviler ikke på at sønnen deres vet forskjell mellom rett og galt. Men alkohol og ungdom kommer man ikke unna. Sørg for at sønnen deres ikke er redd for å komme hjem, hvertfall. Som voksen vet jeg at det verste er når man våkner om morgen og barna ikke er hjemme etter å ha vært ute kvelden før. Det er helt jævlig. Jeg sier ikke at det er ok for en 13åring å drikke, absolutt ikke! Men det å sette seg på bakbena og lage et helvete, nekte han å dra ut o.l gjør vondt verre. SOm student hjemme på ferie benyttet jeg meg av mammas tilbud opptil flere ganger. Over 20 da, men den roen man har når barna ligger i senga hjemme, full - men trygg - er bedre enn å sitte i bekymring.

Hvordan få 13åringen deres til å ikke drikke har jeg desverre ikke løsningen på, men la han forstå at han alltid kan komme hjem. Tenåringstiden, tross alt har såvidt begynt...

Lykke til :)

Veldig bra innlegg og jeg er helt enig! Min mor haddel ik samtale med meg - Hun sa at jeg ikke fikk lov til å drikke alkohol siden jeg bare var 14, men skulle det skje, og hun vet at sånt kan skjer, måtte jeg for all del ikke være redd for å ringe hjem og be dem hente meg.

Det viktigste er jo å unngå at noe alvorlig skjer.

• 4 uker senere...
Icora Panter

Hadde han bare blitt fyllesyk så. Han er i finform i dag.. bare litt ekstra tørst. Men jeg tror kanskje hane r litt flau selv om han ikke husker så mye av kvelden. Det som var værst for han er vel at han vet at jeg ikke kan stole på han lengre...

Var vel litt flaut å tisse på seg også eller? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...