kizmiaz Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Har noen kostholdsspørsmål: Minsten på 8 mnd får D-vitamindråper. Ikke tran, det funka ikke. Hvor lenge skal vi fortsette med dråpene, tro ? Er det lurt å begynne med et annet vitamintilskudd med D vitamin i ? Han spiser godt med grøt og middagsmat, foruten litt pureer og morsmelk. For å øke energiinnholdet i maten ønsker jeg å tilsette litt smør eller olje. Er smør, som er et melkeprodukt, "lov" å gi så tidlig ? Eventuelt hvilken matolje, i så fall ? Og til slutt: Blir det mye D-vitamin tilsammen med både tilskudd og olje eller smør i maten ? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Vi brukte d-vitamindråper til ungene var så store at vi gikk over til Sanasol. Bland gjerne litt matolje i maten, olivenolje kan sette litt smak, men ellers spiller det liten rolle hva slags olje du bruker. Bedre med olje enn med smør. Meierismør inneholder bare animalske fettsyrer som vi strengt tatt trenger svært lite av, om noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1623544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Alternativ til syntetiske D-vitamindråper: Har du prøvd udo's choice. Omega 3, 6 & 9 fra planteoljer. Smaker & lukter ikke så ille & kan blandes i mat. Flasken er litt stor til småbarn & oljen harskner relativt fort (da smaker den ikke godt!) men du kan dele oljen i små prosjoner & fryse den ned slik at du tar opp til et par uker om gangen. Ellers er mine glad i eskimo Kids som er en blanding av fiskeolje & rapsolje med naturlig tuttifrutti smak fra bærekstrakter. Hvis du bare vil ha fettstoff i maten er det sunnest å bruke planteoljer framfor smør. Kaldpresset oljer er langt sunnere enn andre typer som er varmet kraftig opp & filtrert. Eller sunnest er økologisk kaldpresset olje. Vi brukte rapsolje til våre barn. Solsikkeolje er også en mulighet. Olivenolje er som regel for sterk. Du får ikke for mye D-vitamin i ungen med et vanlig kosthold (inkl planteoljer i maten) + dråper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1623546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 D-vitamin er et fettløselig vitamin, og vi trenger fett for å kunne nyttiggjøre oss dette vitaminet. I dagens samfunn er det fettet som er fienden, og vi oppmuntres til å kutte så mye fett som mulig. Derfor er det faktisk mange som går rundt med D-vitaminmangel fordi de ikke spiser tilstrekkelig fett. Du gjør rett i å blande fett i maten til barnet, men du må velge riktig type. Jeg ville heller gitt meierismør i maten enn soyaolje. Her er litt info om oljer: "Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv). Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner: 1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.). 2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer. 3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett. 4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje. Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat. På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne. " 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1623574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 D-vitamin er et fettløselig vitamin, og vi trenger fett for å kunne nyttiggjøre oss dette vitaminet. I dagens samfunn er det fettet som er fienden, og vi oppmuntres til å kutte så mye fett som mulig. Derfor er det faktisk mange som går rundt med D-vitaminmangel fordi de ikke spiser tilstrekkelig fett. Du gjør rett i å blande fett i maten til barnet, men du må velge riktig type. Jeg ville heller gitt meierismør i maten enn soyaolje. Her er litt info om oljer: "Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv). Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner: 1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.). 2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer. 3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett. 4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje. Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat. På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne. " Hvor fant du dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1623735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 D-vitamin er et fettløselig vitamin, og vi trenger fett for å kunne nyttiggjøre oss dette vitaminet. I dagens samfunn er det fettet som er fienden, og vi oppmuntres til å kutte så mye fett som mulig. Derfor er det faktisk mange som går rundt med D-vitaminmangel fordi de ikke spiser tilstrekkelig fett. Du gjør rett i å blande fett i maten til barnet, men du må velge riktig type. Jeg ville heller gitt meierismør i maten enn soyaolje. Her er litt info om oljer: "Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv). Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner: 1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.). 2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer. 3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett. 4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje. Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat. På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne. " Veldig godt svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1624220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hvor fant du dette? Jeg har fått det av en ernæringsfysiolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1625698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg har fått det av en ernæringsfysiolog. Så hva bør jeg steke i? Er det bedre å bruke meierismør enn den flasken med "frityr- og wokolje" jeg har? Den består av mais og solsikkeolje... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1626890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så hva bør jeg steke i? Er det bedre å bruke meierismør enn den flasken med "frityr- og wokolje" jeg har? Den består av mais og solsikkeolje... Det du har er oljer som forandrer seg når de blir oppvarmet, og som danner det farlige transfettet. Du gjør rett i å kaste det og heller steke i smør. Smør tåler meget sterk varme uten å endre karakter, gir like mye fett som oljen og gir god smak. Du slipper all røyken også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det du har er oljer som forandrer seg når de blir oppvarmet, og som danner det farlige transfettet. Du gjør rett i å kaste det og heller steke i smør. Smør tåler meget sterk varme uten å endre karakter, gir like mye fett som oljen og gir god smak. Du slipper all røyken også. Dannes det transfett hvis jeg steker i solsikkeoljen? *grøsser* Jeg har alltid sverget til meierismør til steking og baking, syns det er best. Betyr det at jeg kun bør bruke kaldpressede oljer, og kun bruke dem "rå"? Ikke varme dem opp på noen måte? Er dette omdiskutert, eller godt dokumentert? Vet du om meierismør er bedre/dårligere enn Cocosa til steking? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Dannes det transfett hvis jeg steker i solsikkeoljen? *grøsser* Jeg har alltid sverget til meierismør til steking og baking, syns det er best. Betyr det at jeg kun bør bruke kaldpressede oljer, og kun bruke dem "rå"? Ikke varme dem opp på noen måte? Er dette omdiskutert, eller godt dokumentert? Vet du om meierismør er bedre/dårligere enn Cocosa til steking? Cocosa er også egnet til steking, fordi det inneholder mye mettet fett. Problemet blir nok smaken for de fleste. Kan ikke si på stående fot om det er bedre eller verre. Kaldpressede oljer bør nok helst brukes "rå" ja, for å beholde de gode egenskapene. Men olivenolje kan benyttes til steking på svak varme, evt. sammen med en klatt smør. Rapsolje er den oljen som tåler oppvarming best, men jeg ville ikke brukt Eldorado sin, for å si det sånn. Den bør også være kaldpresset. Det er godt dokumentert at de "dårlige" oljene endrer egenskaper under oppvarming, og likeså at de har et veldig ugunstig forholdstall mellom omega 3, 6 og 9. Men ved så mangt og meget i disse dager så er det godt dokumenterte også omdiskutert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Cocosa er også egnet til steking, fordi det inneholder mye mettet fett. Problemet blir nok smaken for de fleste. Kan ikke si på stående fot om det er bedre eller verre. Kaldpressede oljer bør nok helst brukes "rå" ja, for å beholde de gode egenskapene. Men olivenolje kan benyttes til steking på svak varme, evt. sammen med en klatt smør. Rapsolje er den oljen som tåler oppvarming best, men jeg ville ikke brukt Eldorado sin, for å si det sånn. Den bør også være kaldpresset. Det er godt dokumentert at de "dårlige" oljene endrer egenskaper under oppvarming, og likeså at de har et veldig ugunstig forholdstall mellom omega 3, 6 og 9. Men ved så mangt og meget i disse dager så er det godt dokumenterte også omdiskutert. Da har jeg bare ett spørsmål igjen, kjære orakel; Hvis man skal steke i olivenolje - bør den også være kaldpresset? jeg trodde kaldpressede oljer utviklet dårlig fett ved oppvarming? Bill.mrk: "Treg" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Da har jeg bare ett spørsmål igjen, kjære orakel; Hvis man skal steke i olivenolje - bør den også være kaldpresset? jeg trodde kaldpressede oljer utviklet dårlig fett ved oppvarming? Bill.mrk: "Treg" Det jeg ser på Tv av kokker der så sier alle at du ikke trenger en kaldpresset olje når du skal steke. Det kan godt ha sammenheng med at den tåler varmen dårligere, det vet jeg faktisk ikke. Jeg foretrekker å bruke den gode kaldpressede i salater og heller steke i smør. Nå har jeg begynt å ta linfrøolje på tom mage på morgenen. Det anbefales som kosttilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det jeg ser på Tv av kokker der så sier alle at du ikke trenger en kaldpresset olje når du skal steke. Det kan godt ha sammenheng med at den tåler varmen dårligere, det vet jeg faktisk ikke. Jeg foretrekker å bruke den gode kaldpressede i salater og heller steke i smør. Nå har jeg begynt å ta linfrøolje på tom mage på morgenen. Det anbefales som kosttilskudd. Jeg tror jeg fortsetter med smør til steking, det gir dessuten aller best smak! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg tror jeg fortsetter med smør til steking, det gir dessuten aller best smak! Jeg var jo helt på trynet før og stekte i soyamargarin... Men nå er jeg omvendt! *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1627203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 D-vitamin er et fettløselig vitamin, og vi trenger fett for å kunne nyttiggjøre oss dette vitaminet. I dagens samfunn er det fettet som er fienden, og vi oppmuntres til å kutte så mye fett som mulig. Derfor er det faktisk mange som går rundt med D-vitaminmangel fordi de ikke spiser tilstrekkelig fett. Du gjør rett i å blande fett i maten til barnet, men du må velge riktig type. Jeg ville heller gitt meierismør i maten enn soyaolje. Her er litt info om oljer: "Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv). Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner: 1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.). 2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer. 3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett. 4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje. Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat. På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne. " Beklager, sent svar, men tusen takk!!!! Skal benytte meg av rådene dine! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1628068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Alternativ til syntetiske D-vitamindråper: Har du prøvd udo's choice. Omega 3, 6 & 9 fra planteoljer. Smaker & lukter ikke så ille & kan blandes i mat. Flasken er litt stor til småbarn & oljen harskner relativt fort (da smaker den ikke godt!) men du kan dele oljen i små prosjoner & fryse den ned slik at du tar opp til et par uker om gangen. Ellers er mine glad i eskimo Kids som er en blanding av fiskeolje & rapsolje med naturlig tuttifrutti smak fra bærekstrakter. Hvis du bare vil ha fettstoff i maten er det sunnest å bruke planteoljer framfor smør. Kaldpresset oljer er langt sunnere enn andre typer som er varmet kraftig opp & filtrert. Eller sunnest er økologisk kaldpresset olje. Vi brukte rapsolje til våre barn. Solsikkeolje er også en mulighet. Olivenolje er som regel for sterk. Du får ikke for mye D-vitamin i ungen med et vanlig kosthold (inkl planteoljer i maten) + dråper. Takk for svar! (beklager, litt sen takk..) ikke prøvd udo, men sett det anbefalt her inne, ja. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1628073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Vi brukte d-vitamindråper til ungene var så store at vi gikk over til Sanasol. Bland gjerne litt matolje i maten, olivenolje kan sette litt smak, men ellers spiller det liten rolle hva slags olje du bruker. Bedre med olje enn med smør. Meierismør inneholder bare animalske fettsyrer som vi strengt tatt trenger svært lite av, om noe. Takk,takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1628078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vi brukte d-vitamindråper til ungene var så store at vi gikk over til Sanasol. Bland gjerne litt matolje i maten, olivenolje kan sette litt smak, men ellers spiller det liten rolle hva slags olje du bruker. Bedre med olje enn med smør. Meierismør inneholder bare animalske fettsyrer som vi strengt tatt trenger svært lite av, om noe. Dette er det tydeligvis delte meninger om... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219066-om-d-vitaminer-olje-sm%C3%B8r/#findComment-1629417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.