Gå til innhold

Jeg er så fortvilet!!

Anbefalte innlegg

Gjest jegfårsåvondt

Gutten vår på 4 år har fått elveblest. Han har hele kroppen full av store utslett(vabler)+ anskiktet. Han har fått kortisontabletter og allergimedisin av legen. Men ingenting hjelper. Jeg smører han med hvitvask for å lindre kløen, men det varer kun en kort stund. Han har hatt det i 5 dager nå.

Er det noen her som har fått "sterkere" kur av sin lege. Vi har fått kortison som sagt (4 mg) i tre dager. Det hjelper jo ikke...

Jeg blir helt fortvila av å se på han. Han klør seg jo nesten ihjel og har problemer med å sove på natta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219113-jeg-er-s%C3%A5-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bergensis

Det beste er å forebygge tilsvarande anfall med å bruke ein antihistamin på fast basis.

Da eg var gravid brukte eg Vallergan fast med ok resultat. (hadde svære utbrudd, men graviditeten kompliserte det veldig)

No brukar eg Zyrtec fast, og har daglige, men svært små utbrudd.

Kvitvask tykte eg lindra best. Kalde klutar, aloe vera-gel, c-vitamin-tilskudd kan også hjelpe.

Kløen som kjem ved elvablest ligger i det midterste hudlaget, og det er vanskelig å lindre den, dessverre.

Eg har forsøkt _mange_ forskjellige typar antihistaminer, men Vallergan var best under svangerskap og Xyzal har vore best etterpå. Xyzal er dessverre borte frå blåresept-ordninga, men Zyrtec fungerer greit.

Trur ein må prøve seg fram til den antihistminen som fungerer best.

Ellers fekk eg UVB/lysbehandling i vinterhalvåret da eg var gravid + det året eg amma. Da herdar du huden. Eg tykte det hjalp.

Obs! Eg har ingen allergiar, så min elvablest er kronisk og autoimmun.

Jeg fikk kraftige utbrudd av elveblest som en immunologisk reaksjon på mykoplasma lungebetennelse. Eneste symptomet på lungebetennelse var at jeg hostet endel.

Zyrtec hjalp veldig godt! Med en gang jeg merka at det begynte å klø (klødde før utslettet kom) tok jeg en zyrtec og vablene uteble nesten helt.

Jeg fikk antibiotika mot lungebetennelsen og det tok ca seks uker før elveblesten forsvant helt.

Har dere funnet ut årsaken til elveblesten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...