Gå til innhold

Amme- og sovespørsmål

Anbefalte innlegg

Lillebror er 4,5 mnd gammel, og har til for et par uker siden vært ganske så grei. De siste 2 mnd (før problemene startet) kunne jeg bare legge ham ned på dagtid, og han sov i 3-4 timer. Han sov også hele natta gjennom. Først fra midnatt, og etterhvert fra 20-tiden.

Han har hele tiden spist godt.

Plutselig begynte han å ikke ville sove noe særlig på dagtid. Nå sover han gjerne en liten time på formiddagen, og kanskje et kvarters tid på ettermiddagen. I tillegg våkner han på natta og vil ha mat.

I går og natt til i dag var det ekstremt. Han sov i 1/2 time på formiddagen og ikke noe på ettermiddagen. Dvs. etter å ha prøvd å legge ham og det ikke fungerte, så lot jeg ham få 10-15 minutter søvn ved puppen.

Han ble lagt 20.30, våknet ved midnatt og fikk mat. Brukte laaang tid på å sovne igjen. Våknet igjen kl. 04. Fikk mat og sovnet greit igjen. Så våknet han kl. 08.

Nå begynner jeg å lure på om det er for lite mat? Har trodd vi har drevet med økedager, men kan man drive med det i 2 uker?

Utdrivningsrefleksen er litt treg, men med litt surving suger han til melka kommer. Noen ganger slutter han å suge veldig tidlig, andre ganger kan han suge lenge og kose seg ved puppen.

Kan ikke huske å ha hatt det slik med jentene, og blir litt frustrert. (Ikke minst pga søvnmangel. For jeg bruker gjerne 1-1,5 time på å sovne igjen på natta.)

Jeg vil så inderlig gjerne fullamme ham til han blir 6 mnd, og fortsette å amme lenger.

Hva er det som skjer?

Hva gjør jeg evt. for å øke melkemengden enda mer? Må legge til at han ikke tar brystet hvis han ikke er sulten. Han spiser ca. 4-5 ganger fra han står opp til han legger seg. Fullstendig uinteressert i puppen ellers.

Håper noen kan hjelpe (eller trøste) en trøtt og sliten trebarnsmor... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219119-amme-og-sovesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Som du selv er inne på kan du ha økedager. Da er det rotete, sånn er det bare. Om du ønsker øke mer- men gutten din ikke vil suge, kan du pumpe i tillegg. Den utpumpede melka kan fryses ned.

Gutten din er 4.5 mnd, og trenger kanskje ikke den lange luren sin på dagen. Men å gå fra en lang lur til nesten ingen lur hørtes voldsomt ut. Og overtrøtt barn vil ha trøbbel med å sove. Så det TRENGER ikke være økedager. Det kan også være litt rot med søvn- hvor ting bare baller på seg. Sovner han om du tar en trilletur rundt sovetidene? Bare for å få han til å sove ordentlig igjen på dagen- for min erfaring er at god søvn avler søvn.

Det med melkemengde; blir det mange tisse-bleier? Er vektøkningen OK? Er gutten fornøyd? Bare du vet svarene, eller kan skaffe deg dem.

Vil bare legge til at begge mine gutter var "tøffere" på puppen enn min datter. Fikk aldri noen "rutine" på dem, og valgte bare å godta det. De ble fullammet til 6-7 mnd alder- uten noen rutine.

Håper det ordner seg. Slitsomt å gå rundt trøtt!!

:-)

Til min store forbauselse sover lillebror godt nå. Han hadde sovet i nesten 3 timer da jeg fant ut at jeg skulle pumpe meg. Etter å ha pumpet begge puppene 3 ganger, fikk jeg ut 80 ml!!! Det er jo kjempelite?!?

Får gjøre en kjempeinnsats med pumping kanskje, i tillegg til å gi ham så mye han vil.

Som du selv er inne på kan du ha økedager. Da er det rotete, sånn er det bare. Om du ønsker øke mer- men gutten din ikke vil suge, kan du pumpe i tillegg. Den utpumpede melka kan fryses ned.

Gutten din er 4.5 mnd, og trenger kanskje ikke den lange luren sin på dagen. Men å gå fra en lang lur til nesten ingen lur hørtes voldsomt ut. Og overtrøtt barn vil ha trøbbel med å sove. Så det TRENGER ikke være økedager. Det kan også være litt rot med søvn- hvor ting bare baller på seg. Sovner han om du tar en trilletur rundt sovetidene? Bare for å få han til å sove ordentlig igjen på dagen- for min erfaring er at god søvn avler søvn.

Det med melkemengde; blir det mange tisse-bleier? Er vektøkningen OK? Er gutten fornøyd? Bare du vet svarene, eller kan skaffe deg dem.

Vil bare legge til at begge mine gutter var "tøffere" på puppen enn min datter. Fikk aldri noen "rutine" på dem, og valgte bare å godta det. De ble fullammet til 6-7 mnd alder- uten noen rutine.

Håper det ordner seg. Slitsomt å gå rundt trøtt!!

JEg har prøvd trilletur. En gang trillet jeg i 1 time, og han sov i 5 minutter av dem!

Har ikke fått trille så veldig mye, siden begge jentene har vært syke.

Han har aldri hatt kjempetunge tissebleier, men skifter vel en 4-6 bleier som er våte om ikke søkkvåte.

Har ikke veid ham på snart 1 mnd nå. Frem til da var vektøkningen veldig god; 3830g ved fødselen, og som 3,5 mnd var han 7840g.

Gutten er stort sett blid og fornøyd. Men jeg merker jo at han er trøtt innimellom, og da blir han survete. Men han er ikke spesielt ram på puppen.

Skjønner ingenting jeg, men det er vel ikke meningen heller??? ;-)

Gjest sjøstjerna

Til min store forbauselse sover lillebror godt nå. Han hadde sovet i nesten 3 timer da jeg fant ut at jeg skulle pumpe meg. Etter å ha pumpet begge puppene 3 ganger, fikk jeg ut 80 ml!!! Det er jo kjempelite?!?

Får gjøre en kjempeinnsats med pumping kanskje, i tillegg til å gi ham så mye han vil.

Slapp av.

Jeg glemte å fortelle at pumpa ikke er like god melkesuger som barnet.

Barnet er eksperten- pumpa er en dårlig etterligning.

Jeg har aldri fått pumpet ut enorme mengder av brystene- men har allikevel fullammet lenge.

Du skriver jo at gutten er fornøyd- unnatt når han er trøtt. Det er jo et meget godt tegn. :-)

Guttene mine spiste hyppig og tømte puppene på kort tid. Da de var nyfødte lå de gjerne opp til en halv time, og sugde seg søkke svett. Etter noen mnd var det 5 minutter intens suging....så virket det tomt.. men de sugde og koste seg litt lengre da.

Det går bra skal du se. Fint at han sov så lenge! :-)

Slapp av.

Jeg glemte å fortelle at pumpa ikke er like god melkesuger som barnet.

Barnet er eksperten- pumpa er en dårlig etterligning.

Jeg har aldri fått pumpet ut enorme mengder av brystene- men har allikevel fullammet lenge.

Du skriver jo at gutten er fornøyd- unnatt når han er trøtt. Det er jo et meget godt tegn. :-)

Guttene mine spiste hyppig og tømte puppene på kort tid. Da de var nyfødte lå de gjerne opp til en halv time, og sugde seg søkke svett. Etter noen mnd var det 5 minutter intens suging....så virket det tomt.. men de sugde og koste seg litt lengre da.

Det går bra skal du se. Fint at han sov så lenge! :-)

Jeg har også hørt det med at pumpa ikke er like effektiv som en sulten munn!

Men jeg har pumpet meg før også, og da har det kommet rundt 150-180 ml.

Han fikk litt banan sammen med olja si etter at han våknet nå. Det smakte godt. Også fikk han pupp (var ikke mye der) + det jeg hadde pumpa ut. Han ble fornøyd da.

Huff, disse bekymringene.

Så du synes ikke jeg skal begynne med noe tillegg?

Eller begynne med noe mat?

Skal jeg bare fortsette å gi pupp? Det er jo det jeg vil.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg har også hørt det med at pumpa ikke er like effektiv som en sulten munn!

Men jeg har pumpet meg før også, og da har det kommet rundt 150-180 ml.

Han fikk litt banan sammen med olja si etter at han våknet nå. Det smakte godt. Også fikk han pupp (var ikke mye der) + det jeg hadde pumpa ut. Han ble fornøyd da.

Huff, disse bekymringene.

Så du synes ikke jeg skal begynne med noe tillegg?

Eller begynne med noe mat?

Skal jeg bare fortsette å gi pupp? Det er jo det jeg vil.

Ikke enkelt å være småbarnsmor- selv ikke for tredje barnet...

Personlig hadde jeg feks størst startvansker med amming med nr 3.. da jeg mente jeg var "verdensmester" i amming- etter å ha ammet de to forrige i over 2 år (tilsammen).

Klart du blir bekymret. Det er visst prisen for å være mor. :-)

"Så du synes ikke jeg skal begynne med noe tillegg? Eller begynne med noe mat? Skal jeg bare fortsette å gi pupp? Det er jo det jeg vil."

Dette er opp til deg og barnet. Vektøkning er viktigste mål på at han får nok mat. Kan du veie han? Så gir du dere ei uke eller to, hvor husarbeid etc ikke betyr noe. Hvor du ammer når han vil, og pumper når du vil. Den utpumpede melka kan du oppbevare i fryser. Da vil han få _litt_ mindre første gang han suger etter pumping, men dine bryst får MAKS stimulering. Siden han fikk _litt_ mindre da ved forrige amming vil han be om mat litt oftere. Og brystene dine blir tømt oftere. Dvs MAKS stimulering.

Ikke slit deg ut, det er derfor det er greit å sette en grense ved ei uke eller to. Da veier du på nytt, og tar et standpunkt til hva du vil gjøre videre.

Ut fra det du beskriver så virker det på meg som om han er fornøyd og får nok (vil bare suge 4-5 ganger pr dag feks). Eneste er rot med søvn, som ikke nødvendigvis betyr at det er lite mat.

Det med utpumpet melkemengde. Jeg fikk 150-180 _en gang_ i blant på morgenen. Ut på dagen ble det 40 ml... eller 20 ml... eller 80 ml. Dvs det varierte og var umulig å forutse.

Jeg valgte ikke bry meg om det, og _tenke hardt_ på det at BARNET er melkeeksperten. Ikke pumpa.

Det her ble kanskje litt rotete. Jeg kan ikke svare konkret på om hvorvidt ditt barn bør få tillegg eller ikke. _Jeg_ ville gjort som skissert over, i et tidsrom på ei uke eller to før jeg gikk til skritt å gi tillegg. Ut fra det du forteller så tenker jeg et rolig fornøyd barn, som har sovet urolig et par ukes tid. Og som da har kavet opp mor. Mor som vil barnet sitt så vel, og som da automatisk begynner bekymre seg om melkemengde- kanskje helt uten grunn.

Ikke enkelt å være småbarnsmor- selv ikke for tredje barnet...

Personlig hadde jeg feks størst startvansker med amming med nr 3.. da jeg mente jeg var "verdensmester" i amming- etter å ha ammet de to forrige i over 2 år (tilsammen).

Klart du blir bekymret. Det er visst prisen for å være mor. :-)

"Så du synes ikke jeg skal begynne med noe tillegg? Eller begynne med noe mat? Skal jeg bare fortsette å gi pupp? Det er jo det jeg vil."

Dette er opp til deg og barnet. Vektøkning er viktigste mål på at han får nok mat. Kan du veie han? Så gir du dere ei uke eller to, hvor husarbeid etc ikke betyr noe. Hvor du ammer når han vil, og pumper når du vil. Den utpumpede melka kan du oppbevare i fryser. Da vil han få _litt_ mindre første gang han suger etter pumping, men dine bryst får MAKS stimulering. Siden han fikk _litt_ mindre da ved forrige amming vil han be om mat litt oftere. Og brystene dine blir tømt oftere. Dvs MAKS stimulering.

Ikke slit deg ut, det er derfor det er greit å sette en grense ved ei uke eller to. Da veier du på nytt, og tar et standpunkt til hva du vil gjøre videre.

Ut fra det du beskriver så virker det på meg som om han er fornøyd og får nok (vil bare suge 4-5 ganger pr dag feks). Eneste er rot med søvn, som ikke nødvendigvis betyr at det er lite mat.

Det med utpumpet melkemengde. Jeg fikk 150-180 _en gang_ i blant på morgenen. Ut på dagen ble det 40 ml... eller 20 ml... eller 80 ml. Dvs det varierte og var umulig å forutse.

Jeg valgte ikke bry meg om det, og _tenke hardt_ på det at BARNET er melkeeksperten. Ikke pumpa.

Det her ble kanskje litt rotete. Jeg kan ikke svare konkret på om hvorvidt ditt barn bør få tillegg eller ikke. _Jeg_ ville gjort som skissert over, i et tidsrom på ei uke eller to før jeg gikk til skritt å gi tillegg. Ut fra det du forteller så tenker jeg et rolig fornøyd barn, som har sovet urolig et par ukes tid. Og som da har kavet opp mor. Mor som vil barnet sitt så vel, og som da automatisk begynner bekymre seg om melkemengde- kanskje helt uten grunn.

Takk for et godt svar. Akkurat nå er jeg så sliten at jeg ikke helt vet opp og ned på meg selv. Lillebror skriker og nekter å sove. Han har ikke sovet siden kl. var 13.30 i dag, og er stuptrøtt.

Han har spist godt (tror jeg da). Det er så utrolig slitsomt med den skrikinga. Det hjelper ikke å ta ham opp heller. Det hjelper ikke å sitte hos ham. Han er fullstendig overtrøtt.

Det virker som et veldig fornuftig opplegg du skisserer. Skal prøve å komme meg på helsestasjonen i morgen for veiing.

Igjen, tusen takk for trøst og gode råd.

hei! en liten og aktiv krabat du har:-) Først må jeg si at min lille gutt ville ha pupp annenhver time til han var ca 4 måneder:-)dag som natt.. Så jeg skjønner hva du sier da du er sliten! Først: har du utelukket tenner? Ørebetennelse? urinveisinfeksjon? etc? el Reist mye? endring i familieforhold? Dette har du sikkert allerede tenkt på. Virker jo litt rart at han vil sove så lite på dagen- natten forundrer meg ikke så mye da den høres ganske normal ut i mine ører. Men det er vel kanskje endringen i rutinene hans du stiller spørsmål ved.. Min gutt som nå er 5 måneder har heldigvis bare sovet bedre og bedre, men flere i barselgruppa opplever det samme som deg, - om det skulle være noen trøst:-) Tror kanskje jeg ville jobbet mere med faste soverutiner, og kanskje prøvd meg frem med litt banan el grøt på dagen før "sovetid". Det å fullamme lengst mulig er absolutt det beste, men ikke med en sliten mor og sikkert litt sliten pjokk også.. Sjekk helse, Prøv med litt mat, forsøk en moderat #ferbers metode"..Det er mine tanker.. Lykke til:-)

hei! en liten og aktiv krabat du har:-) Først må jeg si at min lille gutt ville ha pupp annenhver time til han var ca 4 måneder:-)dag som natt.. Så jeg skjønner hva du sier da du er sliten! Først: har du utelukket tenner? Ørebetennelse? urinveisinfeksjon? etc? el Reist mye? endring i familieforhold? Dette har du sikkert allerede tenkt på. Virker jo litt rart at han vil sove så lite på dagen- natten forundrer meg ikke så mye da den høres ganske normal ut i mine ører. Men det er vel kanskje endringen i rutinene hans du stiller spørsmål ved.. Min gutt som nå er 5 måneder har heldigvis bare sovet bedre og bedre, men flere i barselgruppa opplever det samme som deg, - om det skulle være noen trøst:-) Tror kanskje jeg ville jobbet mere med faste soverutiner, og kanskje prøvd meg frem med litt banan el grøt på dagen før "sovetid". Det å fullamme lengst mulig er absolutt det beste, men ikke med en sliten mor og sikkert litt sliten pjokk også.. Sjekk helse, Prøv med litt mat, forsøk en moderat #ferbers metode"..Det er mine tanker.. Lykke til:-)

Takk for svar. Jeg tror ikke det er noe sykdom eller smerte.

Vi har egentlig hatt gode rutiner rundt søvnen, og det er derfor jeg reagerer nå.

Livet har ikke endret seg i noen grad. Vi har ikke reist noe (siden midten av januar, og han var "normal" lenge etter det).

Det eneste som endret seg var at storesøstrene hadde influensa. Men de bare lå på sofaen så han fikk ikke noe mindre oppmerksomhet.

Tror jeg kommer til å prøve sjøstjernas råd om intensive økedager før jeg introduserer noe mer mat. Han har begynt å få bittelitt banan sammen med oljen sin, men dette skjer på tidlig ettermiddag.

Du nevner Ferber light. Det er vel noe slikt jeg gjør allerede. Sitter hos ham og synger og koser litt med ham (og løser Sudoku innimellom).

I går var han helt fra seg når han skulle sove (hadde ikke sovet noe siden kl. 13.30 og var overtrøtt). Jeg prøvde å ta ham opp, men han gråter like mye da. Så jeg tror nok han har like godt av å få ligge i senga.

Håper ting endrer seg snart. Det er i alle fall fordelen med å ha flere barn - man vet at alt er en overgang. Ting endrer seg hele tiden.

Nå har han sovet i 1 time allerede, håper han tar seg en god lang lur i dag!

Vær nå iallefall sikker på at det ikke er noe galt.

Da vesla sluttet å sove på dagtid i 3,5 mnd alderen viste det seg etter lengre tid (da trommehinnen sprakk) at hun hadde hatt ørebetennelse uten feber.

Men var hun ikke preget av noe ubehag eller smerter da?

Lillebror er stort sett veldig fornøyd, bortsett fra mot kvelden når han blir kjempetrøtt.

Kan ikke si at jeg synes han virker noe smertepåvirket av noe slag.

Har du og den lille funnet ut av det nå? Min første tanke var at han kanskje trenger flere måltider, men så skriver du jo at han er uinteressert i pupp utenom de faste måltidene.

Jeg har ammet alle mine langt oftere, men de har også hatt urolige perioder rundt samme alder. Alle mine har jeg begynt å gi grøt før 6 mnd - pga at jeg syntes de begynte å bli mer krevende om natten.

Annonse

Har du og den lille funnet ut av det nå? Min første tanke var at han kanskje trenger flere måltider, men så skriver du jo at han er uinteressert i pupp utenom de faste måltidene.

Jeg har ammet alle mine langt oftere, men de har også hatt urolige perioder rundt samme alder. Alle mine har jeg begynt å gi grøt før 6 mnd - pga at jeg syntes de begynte å bli mer krevende om natten.

Jeg håper og tror ting har begynt å bedre seg nå. Har ammet intenst, selv om han bare har tatt et par sug. Så har jeg pumpet meg litt innimellom og frosset ned den melka.

Han har sovet tilsammen nærmere 3 timer både i går og i forgårs. Fremdeles mindre enn før, men likevel myyyye bedre enn det var.

Han våkner fremdeles på natta og vil ha mat (2 ganger i natt, 1 gang i gårnatt), men det er jo egentlig normalt. Selv om jeg må si jeg foretrekker å sove hele natta :o)

Jeg tror nok det var litt lite mat, og at vi er på vei til å øke på mer nå.

Han får litt banan hver dag nå. Mengden er omtrent som en normal bit for oss voksne. Han synes det er kjempegodt, og spreller og gaper med stor iver. Kunne sikkert gitt ham mer mat, men det vil jeg vente med.

Uansett er jeg mye mer optimistisk nå!

Men var hun ikke preget av noe ubehag eller smerter da?

Lillebror er stort sett veldig fornøyd, bortsett fra mot kvelden når han blir kjempetrøtt.

Kan ikke si at jeg synes han virker noe smertepåvirket av noe slag.

Jo, hun hadde definitivt vondt, det ble bare skyldet på kolikk.

Men dersom han faktisk virker fornøyd så er det jo ikke sansynlig at det er på grunn av hverken sult eller smerte han er våken.

Er veldig typisk i den alderen av interessen for omverdenen kan ta over for både spise og sove-behovet.

Jo, hun hadde definitivt vondt, det ble bare skyldet på kolikk.

Men dersom han faktisk virker fornøyd så er det jo ikke sansynlig at det er på grunn av hverken sult eller smerte han er våken.

Er veldig typisk i den alderen av interessen for omverdenen kan ta over for både spise og sove-behovet.

Sukk, det virker slik. I dag har han så langt sovet i 45 minutter! Jeg blir helt gal av trøtthet!!!

Prøvde til og med å amme ham i dobbeltsenga. Tenkte vi kunne ta en power-nap. Men neida. Det var mye mer spennende med mørkeblått ensfarget sengesett!!! Forstå det den som kan.

Sukk, det virker slik. I dag har han så langt sovet i 45 minutter! Jeg blir helt gal av trøtthet!!!

Prøvde til og med å amme ham i dobbeltsenga. Tenkte vi kunne ta en power-nap. Men neida. Det var mye mer spennende med mørkeblått ensfarget sengesett!!! Forstå det den som kan.

Unger, rare dyr. Og sove som er så deilig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...