Gjest NoNameToday Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hvor langt bør vi strekke oss? Mannen min har særkullsbarnebarn på knapt 1 år og 3,5 år. Utfordringen vår ligger i at barnas foreldre forventer at vi skal ha barnebarna på overnattingsbesøk, både titt og ofte etter vår vurdering. Vi blir gjerne spurt minst en gang pr. mnd., og vi opplever at det blir "sure miner" om vi sier at det ikke passer. Hvis vi f.eks. skal bort (til svigermor) den helga de spør oss om barnepass, mener de at vi må kunne ta med den eldste av deres barn. Vi tilbyr oss av og til, når vi selv føler vi har tid og overskudd. Stort sett spør vi om å ta den eldste, da denne passer godt i alder til våre barn. Tilbyr vi oss å ta den eldste, kommer øyeblikkelig spørsmålet om vi ikke kan ta den yngste også. Hvis vi sier at vi kan hente klokken 14.00, kommer som oftest spørsmålet om vi ikke kan komme to-tre timer før. Og å levere tilbake er ofte ikke snakk om (fra deres side) før langt ut på neste ettermiddag - og aller helst ikke før til leggetid - og da bør helst kveldmaten være unnagjort! Det er jo som regel i ei helg det er aktuelt med overnatting - og da legger de opp til at de vil levere ungene til oss så tidlig som mulig på lørdag - og hente så sent som mulig på søndag. Vi syns at dette etter hvert har blitt veldig slitsomt. Vi vil gjerne ha barnebarna her, men vil jo at det skal være på våre premisser også - og vi kjenner at det kunne ha vært lettere å si ja litt oftere om vi ikke hele tiden hadde blitt møtt med følelsen av at det vi tilbyr ikke er "godt nok". I tillegg til oss har to "sett" til med besteforeldre, som også har én eller begge av ungene på overnatting av og til. Disse besteforeldre-settene er ikke selv småbarnsforeldre. Selv har vi hektiske hverdager, og prøver å ha helgene til familierekreasjon. I vintersesongen er vi f.eks. en del på ski, men det lar seg ikke gjøre med ditto to små barn (har ikke plass i bilen). På hverdagene er vi storsett oppe rundt 06.30, mens i helgene kan vi sove i alle fall til kl. 08. I natt har vi hatt eldste barnebarn på overnatting, med det resultat at dagen startet litt før kl. 06. Vi har ingen som stiller opp for oss på denne måten. Vårt eldste barn har ligget over ei natt (for flere år siden) hos dette særkullsbarnet. Vi utfordret de en gang på at vi kunne gjøre "byttehandel" - at de tok våre ei natt pr. mnd., så kunne vi ta deres ei natt pr. mnd. - men det falt ikke i god jord: for mannen min er tross alt bestefar som de ordla det! Hvis de skal på noe (konserter, teater, julebord, ..) har vi aldri sagt nei, men stort sett ser det ut til at de bare vil ha fri fra ungene. Noen som vil mener noe om dette? Hva ville du har gjort? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Selvfølgelig skal ikke dere stille opp når det egentlig ikke passer. Det er mye arbeid med å passe en 1-åring, jeg ser ikke helt poenget med at det barnet skal overnatte. Det blir slitsomt for både dere og den lille. En gang pr måned synes jeg er ofte med så små barn, og særlig når det er på foreldrenes premisser. Jeg synes dere skal være mer bestemt i framtiden - ungene passes, hentes og leveres når det passer dere! At foreldrene surmuler er jo selvsagt leit, men ungene er ikke ditt og din manns ansvar uansett hvor mye besteforeldre dere er. Dere har selv barn å ta dere av i tillegg til arbeid. Selvsagt skal dere selv velge hvordan helgene skal brukes. Har dem egentlig noe med hvorfor det ikke passer for dere..? (Det bare virket som om de ikke helt godtok deres avgjørelser) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1624878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dina2 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Å passe barnebarn er noe som er frivillig. Synes dere skal lære dere å sette grenser og si nei når det ikke passer for dere. Alle vet at å passe så små barn er slitsomt. Lær dere å si nei med god samvittighet.Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1624960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Dersom det ikke er gjensidighet i dette, så synes jeg ikke dere trenger å strekke dere spesielt langt. Pussig at ikke foreldrene til barna kan tenke seg å inngå "bytteavtaler" mht barnepass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1624962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barn trenger besteforeldrene! Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! Hvor ofte er du barnevakt for familiens unger ved siden av dine egne? Når besteforeldrene har små unger sjøl er de sikkert ikke så innmari opplagte, sikkert mindre enn dere som sannsynligvis er mye yngre også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NoNameToday Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! Her er det overhodet ikke snakk om å ikke ville ha barnebarna på besøk, bare for å ha sagt det! De er hos oss omtrent hver uke til middag - og både de og vi stikker innom hverandre noen ettermiddager i mnd. i tillegg til middagsbesøkene. I tillegg er eldste barnebarnet med oss annen hver uke på fritidsaktivitet - i tillegg til at vi møtes på barneturn hver tirsdag. Det er de stadige forventingene om overnattingsbesøk vi syns har blitt slitsomme etterhvert: - fordi barnebarna har annen døgnrytme enn våre barn - fordi ditto to barn i ei helg begrenser hva vi kan gjøre i helga (f.eks. blir skiturer utelukket, og det samme med byturer) - fordi vårt tilbud om å ha f.eks. det ene barnet fra kl. 14.00 på lørdag til kl. 12.00 på søndag ikke er "godt nok" .... for hvorfor kan vi ikke like godt ha barnet fra kl. 10.00 på lørsdag til kl. 18.30 på søndag ... eller aller helst fra fredag ettermiddag Nevner igjen at vi har småbarn selv (på hhv. 2 og 4 år), noe som nok de felste andre besteforeldre ikke har. Besteungene er flotte unger, som vi er veldig glade i - og vi tilbringer gjerne tid sammen med dem .... men skulle så gjerne fått gjort det litt mer på våre premisser. fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg synes dere skal ta en skikkelig prat med dem og forklare dem at dere også er småbarnsforeldre og slitne og ikke har krefter og anledning til å ha enda flere småbarn i huset når som helst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! Barn trenger besteforeldre javisst, men her er jo besteforeldrene slitne og har småunger sjøl! I tillegg til at de tydeligvis også har egne foreldre som de tar seg av innimellom. Og barnebarna her har jo enda to sett besteforeldre de overnatter hos - begynner nesten å lure på når disse ungene er hjemme jeg?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg hadde blidt sagt ja til å passe begge to denne helga. "For neste helg kan jo vi bytte, hadde jeg sagt. Da skal jeg og gubben ut... etc og da hadde det passet SÅ bra med barnefri!" Jeg hadde garantert sagt at det må byttes på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest du må dele ham med hele familien hans Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg ville i størst mulig grad latt faren/bestefaren ta dette opp, og si ja og nei osv til barnepass. Dere er selvsagt like slitne småbarnsforeldre som dem, så hvis de viser liten interesse i å passe halvsøsknene sine, ville det absolutt påvirket min lyst til å passe deres barn. Men at en bestefar er ekstra interessert i å passe og være sammen med med barnebarna, ville jeg nok tatt som en selvfølge jeg også. Du må nok jobbe med å avfinne deg med at han har store forpliktelser overfor sin familie han hadde fra før, at han er like glad i de voksne barna sine som han er i de nye barna, og at han er bestefar med alt det innebærer samtidig som han er småbarnsfar. Du behøver ikke ta stor del i hans barnebarn hvis du ikke vil, men du må finne deg i at den tiden han har, deles mellom deg og alle barna og deres familie. Dette visste du når du ble sammen med en mann med familie fra før. Mamma er enke, og gift på nytt, jeg forventer ikke mye av min mors nye mann (vi har et veldig godt forhold), men jeg vet at jeg beslaglegger tid han kanskje har andre planer for sammen med min mor. Men hun er min mor og mine barns bestemor, og det visste han når han ble sammen med henne. Var det du som skrev for en stund siden at du mislikte at din mann fikk bilder av barnebarna til jul osv, bilder du ikke hadde lyst til å henge opp fordi dere ikke hadde oppe tilsvarende bilder av egne barn? Dette er vel en del av samme problemstilling, at du må finne deg i at mannen din har barn og barnebarn som forrventer at han er bestefar til tross for at han har ny familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! Dagens besteforeldre har gjerne tusen jern i ilden og vil gjerne også få tid til egne venner. Mine foreldre har tre barn som tilsammen har seks barn. De er ute i full jobb og har også gode venner de ønsker å tilbringe tid med. Ikke rent sjelden blir de invitert på fest til venner en lørdag kveld. De sier sjelden nei til å passe barnebarna som de elsker over alt på jord, men vi voksne skjønner heldigvis at de også må ha et liv utenom familien! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Etter min mening har dere strukket dere altfor langt som det er. At mannen din er bestefar er blitt brukt som et argument, bruk det tilbake. Han som er bestefar er inne i sin andre periode med små barn, derfor må vel barna hans skjønne at han trenger barnefri innimellom. Jeg ville satt hardt mot hardt, enten byttehandel eller ingen barnepass annet enn når dere ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er jammen forskjell på besteforeldre også ja! En gang i mnd er da fryktelig lite etter min mening. Hos oss er det nesten krangling om hvem som vil ha barna. Det er bare stas. Selvsagt er det vel slitsomt også, men besteforeldre på begge sider er gale etter barnebarna! Selv søsken og tanter er det. Men men... Skjønner at det kan være slitsomt med små barn, men det må da være hyggelig å få se barnebarna ofte mener nå jeg. Det er noe spesielt med besteforeldre. Jeg er i hvert fall glad jeg har vært så mye hos dem gjennom hele oppveksten! Du aner ikke hvor heldig du er - blir grønn av misunnelse! Men du skjønner vel at her er det besteforeldre som selv har små barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Nå er dette vel egentlig din manns sak: Vil han ikke ha barnebarna på besøk (evt så ofte/så lenge etc) så får han si fra om det. Evt får han stå opp i helgene erc for å ta seg av SINE barnebarn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Dere har altså felles barn selv omtrent på alder med hans barnebarn? Jeg mener at om dere synes de krever urimelig mye, tar dere som en selvfølge og ikke vil yte tilbake, må dere selvfølgelig sette ned foten. Det kommer til å bygge seg opp mye surt om dere gir noe dere ikke kjenner er helt frivillig og som dere ikke kjenner glede i å gjøre. Med mindre det handler om plutselig total livskrise så ikke gjør mer enn dere kjenner glede ved. Om dere skal ta en total konfrontasjon på de holdningene dere blir møtt med, er det vel best din mann står for det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barn trenger besteforeldrene! Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Her er det overhodet ikke snakk om å ikke ville ha barnebarna på besøk, bare for å ha sagt det! De er hos oss omtrent hver uke til middag - og både de og vi stikker innom hverandre noen ettermiddager i mnd. i tillegg til middagsbesøkene. I tillegg er eldste barnebarnet med oss annen hver uke på fritidsaktivitet - i tillegg til at vi møtes på barneturn hver tirsdag. Det er de stadige forventingene om overnattingsbesøk vi syns har blitt slitsomme etterhvert: - fordi barnebarna har annen døgnrytme enn våre barn - fordi ditto to barn i ei helg begrenser hva vi kan gjøre i helga (f.eks. blir skiturer utelukket, og det samme med byturer) - fordi vårt tilbud om å ha f.eks. det ene barnet fra kl. 14.00 på lørdag til kl. 12.00 på søndag ikke er "godt nok" .... for hvorfor kan vi ikke like godt ha barnet fra kl. 10.00 på lørsdag til kl. 18.30 på søndag ... eller aller helst fra fredag ettermiddag Nevner igjen at vi har småbarn selv (på hhv. 2 og 4 år), noe som nok de felste andre besteforeldre ikke har. Besteungene er flotte unger, som vi er veldig glade i - og vi tilbringer gjerne tid sammen med dem .... men skulle så gjerne fått gjort det litt mer på våre premisser. fra Hvor gamle er dere egentlig??? Dere er besteforeldre SAMT foreldre til jevnaldrende barn ca?! Hmm... Ja, da tok jeg feil. Trodde ikke dere hadde så små barn. Synes selv det er litt merkelig at folk vil ha barn etter fylte 40. Men men...ikke sikkert dere er det da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Mannen din bør sette ned foten. Si "nei" når overnattingen prøver å utvides på timesvis i begge ender. Jeg hadde garantert foreslått bytting av barn (dere passer våre en helg, mot at vi passer deres barn neste helg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
forsytia Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Her er det overhodet ikke snakk om å ikke ville ha barnebarna på besøk, bare for å ha sagt det! De er hos oss omtrent hver uke til middag - og både de og vi stikker innom hverandre noen ettermiddager i mnd. i tillegg til middagsbesøkene. I tillegg er eldste barnebarnet med oss annen hver uke på fritidsaktivitet - i tillegg til at vi møtes på barneturn hver tirsdag. Det er de stadige forventingene om overnattingsbesøk vi syns har blitt slitsomme etterhvert: - fordi barnebarna har annen døgnrytme enn våre barn - fordi ditto to barn i ei helg begrenser hva vi kan gjøre i helga (f.eks. blir skiturer utelukket, og det samme med byturer) - fordi vårt tilbud om å ha f.eks. det ene barnet fra kl. 14.00 på lørdag til kl. 12.00 på søndag ikke er "godt nok" .... for hvorfor kan vi ikke like godt ha barnet fra kl. 10.00 på lørsdag til kl. 18.30 på søndag ... eller aller helst fra fredag ettermiddag Nevner igjen at vi har småbarn selv (på hhv. 2 og 4 år), noe som nok de felste andre besteforeldre ikke har. Besteungene er flotte unger, som vi er veldig glade i - og vi tilbringer gjerne tid sammen med dem .... men skulle så gjerne fått gjort det litt mer på våre premisser. fra Jammen har dere skjemt bort særkullsbarnet med kone veldig mye. Jeg er helt sjokkert. Dersom dere fortsetter på denne måten blir dere helt utslitt. Jeg har ikke samvittighet til å spørre mine foreldre mer en to eller max tre ganger i ÅRET. Svigermor max en gang i året. Besteforeldre skal også leve. Dere med små barn får dere hjelp av deres foreldre?? Minimum må være at dere forsøker å bytte på å passe hverandres barn. Ta tak i dette før det bærer helt galt av sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hva slags logikk er det stesønnen din argumenterer med egentlig?! Hans barn skal overnatte hos dere men han vil ikke ha deres barn på overnatting? Bare fordi dere er besteforeldre?? Dere er jo alle familie! Dine barn er jo hans søsken! Og dere er vel ikke helt unge kan jeg tenke meg...? Hvertfall ikke din mann? Skal man bare forvente at dere skal ha fire småbarn (det er jo nesten en barnehage :-) å hanskes med en helg i mnd sånn at de kan få barnefri, mens dere som er litt eldre ALDRI skal få det? Burde det ikke heller være motsatt? At dere som er litt eldre ikke trenger litt barnefri og tid for dere selv? Jeg syns denne stesønnen din høres utrolig egosentrisk ut jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219175-b%C3%B8r-vi-strekke-oss-litt-lenger-langt/#findComment-1625339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.