Gå til innhold

5-åring som vil være tynn...

Anbefalte innlegg

Fra litt etter jul (har liksom ingen nøyaktig dato) har eldstejenta på 5 år vært veldig opptatt av at klær må ligge flatt over magen. Altså, forklaringen har vært at "det er ekkelt" om ikke trøya legges stramt ned i strømpebuksa, genseren må ned i buksa/skjørtet.

I helga ble det ekstra "stuss" om dette, fordi hun ville gå bort med strømpebuksa dratt opp over genseren. Det skulle være flatt, for det var finest. Jeg gikk ikke med på den påkledningen, og det ble litt baluba.

Litt senere skulle vi ha frokost, og jeg la fram trantabletter til både henne og søsteren. De lå lenge uspist på tallerknen, og jeg sa noe sånn som at "nå må du ta tranpillene dine, slik at du blir stor og sterk". Men nei, stor og sterk vil hun IKKE være!

Etter litt snakk kom det fram at hun ville være tynn og lita, for det synes xx at er finest. xx er bestevenninna som er ett år eldre, men på ganske nøyaktig samme størrelse. Jenta mi er definitivt verken stor eller tjukk, det er venninna som er veldig liten for alderen.

Også, da, kom det fram at det var magen som skulle være flat, derfor denne hysterien rundt trøyer og gensere.

Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at hun allerede nå bekymrer seg for utseendet sitt. Vi har fått noen små drypp før også, slik som "jeg har ikke noe fint hår" og "jeg har for store bein", men ikke tatt det helt alvorlig, akkurat. Men dette med størrelse på kroppen var veldig alvorlig ment fra hennes side.

Hvordan griper vi dette an? Vi har IKKE fokus på vekt hjemme, det snakker vi overhode ikke om og vi veier oss aldri. Vi spiser vanlig mat, og bruker Karius og Baktus som unnskyldning for å begrense godtespising/saft/kaker/kjeks til helgene. Far i huset er tynn og lang, mor er kort og lubben. Ingen slanker seg noen gang.

Hjelp...

Fortvilet hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219318-5-%C3%A5ring-som-vil-v%C3%A6re-tynn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

huffda..Jeg ville snakket med foreldrene til venninna jeg. Bare for å høre om det var tema hos dem også.Kan det være denne venninna har et problem med å være lita? Himla tidlig å tenke sånn i disse baner... Kanskje dere kunne tenkt ut hvilke eldre barn hun bryr seg om som ikke er helt flate, men normale, som hun kan se opp til? Tror nok at dette sklir over. Søte småbarn :)

huffda..Jeg ville snakket med foreldrene til venninna jeg. Bare for å høre om det var tema hos dem også.Kan det være denne venninna har et problem med å være lita? Himla tidlig å tenke sånn i disse baner... Kanskje dere kunne tenkt ut hvilke eldre barn hun bryr seg om som ikke er helt flate, men normale, som hun kan se opp til? Tror nok at dette sklir over. Søte småbarn :)

Huff så ille!

Datteren min er 5,5 og jeg har aldri hørt noe slikt heldigvis. Hun er blandt de korte, men med normal vekt til høyden (mener jeg). Fra henne kommer heller det motsatte. "mamma se på den kjempestore magen min nå da!!!" (og så spenner hun magen ut som best hun kan...)

Jeg kjenner familien godt, og de snakker nok litt om det å være korte.

Eldstegutten deres er kort for alderen, men han er verken venneløs eller mobbeoffer av den grunn.

Dette med tynn har jeg aldri hørt de har snakket om, men det har da tydeligvis datteren deres.

Kanskje jeg får invitere mor i huset der på litt rødvin og en "fortrolig prat"...

Takk for svar!

Huff så ille!

Datteren min er 5,5 og jeg har aldri hørt noe slikt heldigvis. Hun er blandt de korte, men med normal vekt til høyden (mener jeg). Fra henne kommer heller det motsatte. "mamma se på den kjempestore magen min nå da!!!" (og så spenner hun magen ut som best hun kan...)

Det skjer ikke her, nei. Hun er veldig opptatt av klær og slikt, men heller ikke vi har merket noe til slik "kroppsfiksering" tidligere.

Nei, dette er ikke gøy.

Jeg kjenner familien godt, og de snakker nok litt om det å være korte.

Eldstegutten deres er kort for alderen, men han er verken venneløs eller mobbeoffer av den grunn.

Dette med tynn har jeg aldri hørt de har snakket om, men det har da tydeligvis datteren deres.

Kanskje jeg får invitere mor i huset der på litt rødvin og en "fortrolig prat"...

Takk for svar!

Lykke til :)

Annonse

Datra vår har vært gjennom en sånn fase. "Se, så lita og tynn jeg er".

Skummelt!

Her snakket vi ganske enkelt bort det, eller rett og slett lot som vi ikke hørte. Det gikk over.

I ettertid har vi snakket litt om å være seg selv, at vi er som vi er, og alle er fine osv.

Uff. Nei sånt er ikke morro.

Du skrev at venninnen er 1 år eldre. Betyr det at hun har begynnt på skolen? Da kan det jo også tenkes at denne venninnen har fått disse idèene fra klassevenninner og evnt fra større barn?

Mange barn er opptatt av å sammenlikne seg med andre, og mht alder tror jeg det varierer veldig fra barn til barn og fra miljø til miljø. Jobbet med 6-åringer et år og jeg skal love deg jentene var skremmende opptatt av sammenlikning, misunnelse osv.

Husker selv jeg hadde en venninne som var lys med lange krøller og blå øyne og var liten og nett. Jeg hadde mørkt og slett hår og grønne øyne og mer normal kroppsbygging og høyde. Ønsket alltid å se ut som henne, og hun som meg (fikk jeg vite senere) men jeg kan ikke huske å være opptatt av å være som henne så tidlig. Og hvertfall ikke mht å være så tynn.

Men de sier jo det nå, at jenter helt ned i småbarns-alder er blitt veldig fokusert på eget utseende. Datteren til en venn av meg begynnte å slanke seg i 1.klasse. Der skulle jentene være tynne, gå med bare mager og platåsko!! i 1.klasse!

Tror kanskje du skal prøve å snakke litt mer med jenta di først? Eller så hørtes det ut som en god ide med en rødvinsprat med mamman til venninnen.

Jeg har ingen gode råd, men syns du skal fortsette å vise ditt sunne forhold til mat ovenfor henne. Om hun ikke skal vokse seg stor og sterk, så kan hun hvertfall vokse seg frisk?

Jaja et langt og ikke spesielt klokt svar fra meg.

Lykke til!

Jeg har også en femåring som har blitt opptatt av dette. Forrige uke sto hun og gransket seg selv i speilet og lurte på om hun trengte å slanke seg...! Jeg lurte på hvorfor hun spurte om det, og da fortalte hun at en av assistentene i barnehagen hadde fortalt at hun slanket seg! Slanking er et ikke-tema her hjemme så lenge barna er tilstede, men det er dessverre ikke alle som har hodet på rett plass i så måte.

Jeg måtte bare forsikre henne om at hun var veldig fin akkurat som hun var, og at hun ikke trenger å slanke seg. INGEN barn skal slanke seg, men passe på å spise masse riktig mat og ikke godterier altfor ofte. Hun godtok heldigvis det svaret, virket det som.

Jeg har også en femåring som har blitt opptatt av dette. Forrige uke sto hun og gransket seg selv i speilet og lurte på om hun trengte å slanke seg...! Jeg lurte på hvorfor hun spurte om det, og da fortalte hun at en av assistentene i barnehagen hadde fortalt at hun slanket seg! Slanking er et ikke-tema her hjemme så lenge barna er tilstede, men det er dessverre ikke alle som har hodet på rett plass i så måte.

Jeg måtte bare forsikre henne om at hun var veldig fin akkurat som hun var, og at hun ikke trenger å slanke seg. INGEN barn skal slanke seg, men passe på å spise masse riktig mat og ikke godterier altfor ofte. Hun godtok heldigvis det svaret, virket det som.

Vi har også snakket endel om det å spise riktig så man blir frisk; lillesøster er mye syk, så for henne har det vært tvingende nødvendig i de gode periodene. Men vi har aldri snakket om tykk, tynn, slanking og slik - ikke av prinsipp, men det opptar oss veldig lite.

Vi får fortsette å snakke om å være seg selv når det passer inn i settingen, tenker jeg.

Uff. Nei sånt er ikke morro.

Du skrev at venninnen er 1 år eldre. Betyr det at hun har begynnt på skolen? Da kan det jo også tenkes at denne venninnen har fått disse idèene fra klassevenninner og evnt fra større barn?

Mange barn er opptatt av å sammenlikne seg med andre, og mht alder tror jeg det varierer veldig fra barn til barn og fra miljø til miljø. Jobbet med 6-åringer et år og jeg skal love deg jentene var skremmende opptatt av sammenlikning, misunnelse osv.

Husker selv jeg hadde en venninne som var lys med lange krøller og blå øyne og var liten og nett. Jeg hadde mørkt og slett hår og grønne øyne og mer normal kroppsbygging og høyde. Ønsket alltid å se ut som henne, og hun som meg (fikk jeg vite senere) men jeg kan ikke huske å være opptatt av å være som henne så tidlig. Og hvertfall ikke mht å være så tynn.

Men de sier jo det nå, at jenter helt ned i småbarns-alder er blitt veldig fokusert på eget utseende. Datteren til en venn av meg begynnte å slanke seg i 1.klasse. Der skulle jentene være tynne, gå med bare mager og platåsko!! i 1.klasse!

Tror kanskje du skal prøve å snakke litt mer med jenta di først? Eller så hørtes det ut som en god ide med en rødvinsprat med mamman til venninnen.

Jeg har ingen gode råd, men syns du skal fortsette å vise ditt sunne forhold til mat ovenfor henne. Om hun ikke skal vokse seg stor og sterk, så kan hun hvertfall vokse seg frisk?

Jaja et langt og ikke spesielt klokt svar fra meg.

Lykke til!

Venninna skal begynne på skolen til høsten.

Det med misunnelse og sammenlikning er snuppa vår allerede "ekspert" på, men foreløpig har det i hovedsak gått på klær, pyntegreier og leker. Det er først nå hun setter ord på dette med kropp, liksom.

Vi får vel foreløpig snakke mer om dette med at alle er forskjellig, men like mye verdt uansett - og så inviterer jeg nok den andre mammaen til rødvinskveld.

Datra vår har vært gjennom en sånn fase. "Se, så lita og tynn jeg er".

Skummelt!

Her snakket vi ganske enkelt bort det, eller rett og slett lot som vi ikke hørte. Det gikk over.

I ettertid har vi snakket litt om å være seg selv, at vi er som vi er, og alle er fine osv.

Hm, jeg synes ignorering er litt skummelt, jeg, men det kan jo være det som er resepten.

Som jeg har skrevet til noen andre, det er vel masse snakking som må til.

Venninna skal begynne på skolen til høsten.

Det med misunnelse og sammenlikning er snuppa vår allerede "ekspert" på, men foreløpig har det i hovedsak gått på klær, pyntegreier og leker. Det er først nå hun setter ord på dette med kropp, liksom.

Vi får vel foreløpig snakke mer om dette med at alle er forskjellig, men like mye verdt uansett - og så inviterer jeg nok den andre mammaen til rødvinskveld.

Ønsker deg hvertfall lykke til!

Det er mange utfordringer en skal møte på som foreldre gitt.

Annonse

Hm, jeg synes ignorering er litt skummelt, jeg, men det kan jo være det som er resepten.

Som jeg har skrevet til noen andre, det er vel masse snakking som må til.

Ja, hvis du ikke heller bensin på bålet.

Vi har snakket myyyye om det når ting har roet seg ned, og det virker som om det sitter.

Jeg tenker litt sånn: Kanskje den venninnen hennes har hatt komplekser for å være lita? Og så har foreldrene hennes kanskje sagt noe sånn som at "ja men det er jo kjempefint å være lita og nett" eller noe sånn, for å bygge opp selvtillitten hennes? Og så har det festet hos henne som at "det er ikke fint å være stor - man SKAL være lita og nett for å være fin" - og det er dette hun har "sådd videre" hos dattera di?

Tror det viktigste du kan gjøre, er at du forsikrer datteren din at hun i deres øyne er en kjempefin og vakker jente, uansett hvordan klærne sitter på henne - fordi det er HUN i seg selv som er fin, ikke pga. klærne (hvis du skjønner hva jeg mener).

Det kan også være fint å snakke litt om hvor bra det er at ingen er helt like, og at det betyr at man kan være helt ulike, men likevel like fine.

Gjest Lisan12

Stedatteren min er 4,5 og hun har også begynt litt med dette. Vi spurte hvor i alle dager hun hadde hørt at hun skulle ha flat mage osv. Da svarte hun at det var moren som hadde sagt at jenter med flat mage var penest. "Og så gjør mamma sånn" så hun og viste oss situps osv.

Vi forklarte så godt vi kunne at dette ikke gjaldt barn, men hun kjøpte ikke helt den.

Det er jo helt forferdlig om sånt kommer fra voksne til barn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...