Gå til innhold

Mer om barnehage og plasstørrelse!

Anbefalte innlegg

Gjest Andres erfaringer?

Ser at det er ulike meninger om hva som er best for barna - å ha full plass for å bli tryggest mulig i barneahgen, eller å ha delt plass når man har mulighet til det. Vi har tenkt 4 dager i uken til 3-åringen fra høsten, hvilken størrelse på plass har deres 3-åringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219374-mer-om-barnehage-og-plasst%C3%B8rrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luksusvarianten er vel å ha full plass men samtidig anledning til å ha ungen hjemme ca en dag i uken. De fleste unger liker å ha fri fra barnehagen innimellom, og med full plass kan man tilpasse disse fridagene til når det passer både for foreldre og barnehagens program. Men som sagt innledningsvis; dette er luksusløsningen :-)

Gjest lille rosinen

Har man virkelig mulighet til å velge akkurat hvor mange prosent plass man vil ha? 80% plass? Da er jo barnehagen avhengig av at noen andre vil ha 20% plass...?

Syns å huske å ha lest i et innlegg på DOL at man ikke nødvendigvis betaler forholdsmessig mindre for en deltidsplass enn for en fulltidsplass. Men jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg ville sjekket opp dette før man setter seg ned og vurderer.

Gjest Andres erfaringer?

Mine har alle tre hatt full plass hele tiden. Men, de har ikke hatt fulle dager hver dag da.

Hvor gamle var barna da de begynte i barnehagen? Hvilke erfaringer har du med at de har gått hver dag? Jeg tenker meg også litt kortere dager hvis det blir 4 eller 5 dager i uken.

Annonse

Gjest Andres erfaringer?

Mine unger har hatt max 4 dagers plass i hele barnehagetiden. (eldste er 6 år og yngste 4) Fram til eldste var 4 år hadde de 3 dagers plass, men vi fant ut at det var bedre med 4 dagers plass, både for dem og meg.

Det anbefales!

hei hei - fordelene med 4 dager kontra f.eks 3 eller 5 dager? Lettere tilvenning, barna får lettere lekekamerater (møter ikke bare noen av barna av og til)

Vil bare si at mine jenter, som startet med 50% plass (2+3 dager i uka) ikke hadde noe problemer med tilvenning i det hele tatt. Tror jeg kan telle på fingrene de gangene det har vært gråt ved avskjed med begge to.

Så jeg tror det med vanskelig tilvenning og vansker med å få venner ikke nødvendigvis behøver å gjelde alle.

I vår barnehage er det mange som går på delt plass - i alle varianter. Noen går annenhver uke, noen 4 dager i uka, noen 3 dager i uka.

Så vidt jeg kan bedømme er det ingen som faller utenom.

Har man virkelig mulighet til å velge akkurat hvor mange prosent plass man vil ha? 80% plass? Da er jo barnehagen avhengig av at noen andre vil ha 20% plass...?

Syns å huske å ha lest i et innlegg på DOL at man ikke nødvendigvis betaler forholdsmessig mindre for en deltidsplass enn for en fulltidsplass. Men jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg ville sjekket opp dette før man setter seg ned og vurderer.

Fordi om noen har 80% trenger en ikke ha 20 % plass til en annen. Man kan kombinere mange barn, f.eks en 80%, en 60% og en 60% plass til utgjøt tilsammen 2 fulle plasser.

Som regel er det forholdsmessig litt dyrere med deltidsplasser. dette pga at det administrativt er dyrere med 2 50% plasser enn en 100%.

Hilsen en barnehagestyrer.

Gjest Elextra

Mine to har bestandig hatt full plass, og hele tiden hatt fulle dager (dog ikke utnyttet åpningstiden helt maksimalt).

Det har fungert fint, og vi har aldri vurdert noe annet.

Vet derfor ikke helt hvordan det går med integreringen av de som har begrenset plass, men har jo hørt om tilfeller der de ikke blir helt "med", går glipp av turer etc.

Tror det kommer an på barnet jeg. Storesøster begynte i barnehage mens jeg hadde permisjon med lillebror. Hadde bare 40 % og vi ble advart, men det gikk kjempefint. Hun var minste ungen på storbarnsavdelinga og siden hun var der bare to dager i uka ble hun "maskoten" til de største jentene på avdelinga. De sto og ventet på henne om morgenen når hun kom og tok henne med i leiken, så treåringen vår stortrivdes. Dersom hun hadde vært der oftere tror jeg heller de hadde gått lei av henne og ikke vartet henne opp på denne måten, så for oss var det perfekt. Senere har vi hatt 80% plass (det er godt for både voksne og barn å ha en fridag).

Annonse

hei hei - fordelene med 4 dager kontra f.eks 3 eller 5 dager? Lettere tilvenning, barna får lettere lekekamerater (møter ikke bare noen av barna av og til)

Vi gikk fra 3 til 4 dagers uke av flere grunner.

Hovedårsaken var at det da var lettere for ungene å komme inn i det sosiale miljøet, dvs eldstemann som da var 3 år. De gikk også glipp av færre arrangementer som karneval, turer, foreldrefrokoster etc.

Andre årsaker var at jeg fikk det mer fleksibelt på jobb, kunne ta noen timer fri på dagen uten unger til handling, tannlege, legetimer, ærender etc.

Nå vurderer jeg faktisk full plass til lillesøster på 4 år, hun kjeder seg litt hjemme med meg når broren er på skolen.

I vår kommune er det plasser på 2, 3, eller 4 dager i uka. 2+3 dager i uka, korte dager, kveldsbarnehage, nattbarnehage. Veldig fleksibelt og flott.

Hvis de har 3-4 barn som har 80% sjonglerer de så det går opp...

Ingen av våre har hatt full plass.Jentene begynte da de var hhv 2,5 og 2 år, gutten da han var 5 år. Alle begynte med to dagers plass.

Det har ikke vert noe problemer i det hele tatt. De har kost seg i bhg og de har kost seg hjemme.

Nå er det bare treåringen som er i bhg, Hun har tredagersplass og vi utvider til 4 dager fra høsten.

Tilvenning til barnehagen har forresten vert utrolig enkelt.

Jeg anbefaler full plass, men kortere dager i barnehagen hvis det lar seg gjøre rent praktisk!

Vi har god erfaring med dette. Det siste året har vi vært hjemme i permisjon med nr. 2 - og storesøster har vært i bhg. fra 09.00/09.30 til 14.30/15.00.

Nå jobber vi voksne litt redusert vekselsvis annenhver uke - og storesøster (nå 4 år) er i bhg. fra 08.00 - 15.00.

Har ingen erfaring selv med redusert plass i bhg., men har venner som har slitt mye med dette. Blant annet at tilvenningen tok veldig lang tid, fordi ungen ikke fant ut av rytmen.

I bhg. vår har de gått bort fra delte/reduserte plasser, fordi det alltid ble unger som "gikk glipp av" begivenheter i bhg. De ble ikke ferdig med ting på juleverksted, osv.

fra

Gjest under utdanning :o)

Jeg anbefaler full plass, men kortere dager i barnehagen hvis det lar seg gjøre rent praktisk!

Vi har god erfaring med dette. Det siste året har vi vært hjemme i permisjon med nr. 2 - og storesøster har vært i bhg. fra 09.00/09.30 til 14.30/15.00.

Nå jobber vi voksne litt redusert vekselsvis annenhver uke - og storesøster (nå 4 år) er i bhg. fra 08.00 - 15.00.

Har ingen erfaring selv med redusert plass i bhg., men har venner som har slitt mye med dette. Blant annet at tilvenningen tok veldig lang tid, fordi ungen ikke fant ut av rytmen.

I bhg. vår har de gått bort fra delte/reduserte plasser, fordi det alltid ble unger som "gikk glipp av" begivenheter i bhg. De ble ikke ferdig med ting på juleverksted, osv.

fra

Dette var godt å høre Noraførr. Det er min erfaring som ansatt nemlig, at barn som kommer rundt 09 og blir hentet rett etter 2'måltid i 15-tiden, er de som trives aller best i bhg.

Det er slik at aktiviteter som oftest starter mellom kl ni og ti og frukt/youghurt/2'måltid avsluttes rundt kl tre. Da får barna med seg det som skjer og får rutine i hverdagen, samtidig som de får vært mer hjemme sammen med mor og far - som tross alt er det viktigste av alt!! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...