Gjest Jeg trenger gode råd! Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 I dag er jeg veldig lei meg. På hjemmebane har vi hatt flere krangler, og jeg er så fortvilet, da vi bare står og kaster dritt til hverandre. Begge to anklager hverandre for å dra diskusjonen/krangelen ned i søla, og begge to mener den andre blir oppfarende og lite konstruktiv i kritikken. Kranglene går ut på at jeg mener han sutrer og ikke dletar på hjemmebane. Etter min mening, er pri 1 jobben (har jobber ca. 2-3 timer overtid på kveldene _hver_ kveld inkl. søndager) Pri 2 er egentid, dvs sofa og trening. Om ungene skal noe, er det uff og akk, og livet er trasig og alle treningstider og andre aktiviteter har håpløse tidspunkt. I helgen lot jeg de to eldste ligger over hos kompiser, og tok med meg vår 8 måndting på skitur i pulk. Jeg var borte i ca. 4 timer. Dette fikk jeg kritikk for i går, at jeg var på skitur og koste meg (han ville faktisk ikke være med) og han jobbet. _Det_ var urettferdig det syntes han. I dag må jeg virkelig anstrenge meg for å huske hvorfor jeg giftet meg med ham. Men det er ikke meningen at jeg skal få sympati her, det er bare så godt å få "rase" ut. Det jeg egentlig trenger, er råd om hvordan jeg skal få våre krangler til å blir "konstruktive" Hvordan skal jeg oppføre meg for at vi skal få det beste utgangspunkt? Selvsagt har jeg mest lyst til å fortelle ham at han oppfører dårlig ovenfor meg og barna, men da kommer piggene ut. Så dere som er gode på dette, hjelp meg her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Her er vel familierådgivning det beste rådet. Da får dere en upartisk tredjeperson til å komme inn med synspunkter og gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det mest konstruktive du kan gjøre er vel å få han til å forstå at han må delta i barnas liv, at han har valgt å sette dem til verden, og at de dermed også er hans ansvar. Det er utrolig at han ikke innser det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vet nå ikke helt om jeg er så flink, men teorien tror jeg at jeg har lært Hva om dere setter dere ned sammen og snakker. Den ene får lov til å snakke til han/hun blir ferdig, eller i 5 minutter. Den andre skal BARE lytte. Ikke sitte og tenke gjennom motsvar og forsvar. Når den første er ferdig skal den andre gjengi det hun/han har hørt. Det er utrolig hvor forskjell det kan være på det en sier og en annen hører! Så er det den andre sin tur til å snakke og den første til å lytte og til å gjengi det han/hun har hørt. På denne måten kan dere finne ut av om dere faktisk misforstår hverandre og om det er årsaken til at dere ikke klarer å finne en god måte å diskutere på. Kanskje kan det også føre til en større forståelse for hvordan den andre tenker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fyttikatta Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 At du gidder sier nå jeg! Har du noen som helst nytte av denne mannen eller går det bare en vei? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Den andres forsvar er ofte temaskifte når man diskuterer. Når du forteller hva du synes er dumt får du kanskje i retur hva han ikke liker. Og da blir det kaos med beskyldninger mot hverandre. Istedet for å ha løst ett problem har man kanskje laget flere. Prøv å lage regler for diskusjonene. Den som tok opp tema bør få snakke ferdig, og da skal ikke den andre ta opp nye ting før første tema er ferdig. For at han ikke skal gå i forsvar og få klørne ute kan du tegne en sirkel. Del sirkelen i kakestykker. La alle kakestykkene utenom ett være hans gode sider som du setter pris på. Det siste er den biten du ikke er fornøyd med, så ser han at du tross alt ser at han har mange gode egenskaper også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Dere bør selvsagt snakke sammen i rolige former. Dere bør ha en innbyrdes fordeling av oppgaver i hjemmet/overfor barna som dere begge er enige om og som står fast. Barna trenger også forutsigbarhet. Har veldig god erfaring med en fast fordeling av oppgaver og ansvarsområder, nærmest som om hjemmearenaen var en arbeidsplass der vi er kolleger med hver våre felter, som vi er gode på og som vi trives med. Begge vet at "dette er min oppgave" og istedenfor å krangle om hvem som skifter den bæsjebleia, så gjør jeg det, fordi det er "mitt" ansvarsområde. Hvis bilen trenger nye dekk, da spekulerer vi ikke i hvem som skal gjøre det, det gjør han. Hvis barna våkner tidlig i helgene tar han de store barna, hvis babyen våkner om natta og om morgenen tar jeg babyen. Etc etc. Og faste rutiner som hele familien følger er bra. Blir litt småkrangel innimellom, det gjør det hos alle, men stort sett går det greit med dette opplegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Usj, det hørtes ikke greit ut. Når ting er skakkjørte til den milde grad at det blir krangel av en skitur du tar mens han er på jobb, støtter jeg Lillemus forslag om Familierådgivningskontor el.l. Slike ting kan være svært vanskelige å jobbe seg gjennom, men gjør man det er det som regel vel verdt det. Det man også kan ha nytte av i en slik situasjon er å lære seg gode måter å håndtere sin kjæres negative sider. Når ting blir for ille har man ofte mest lyst til å tygge opp og spytte ut hele gubben. Og det kan være svært så berettiget. Men _i_blant_ er tålmodighet, forståelse og overbærenhet en bedre vei å gå. Eller andre måter å takle det på. (Jeg sikter ikke nå til den aktuelle situasjonen, men snakker generelt om når ting kladder seg til.) Det er ikke alltid like lett å se dette selv, og forstå hva som kan være best å gjøre og hvorfor. Her kan god rådgivning komme godt med. Men jeg snakker altså _ikke_ om selvutslettende dørmattestratgier. Det kan hende dere klarer å løse dette på egen hånd. Men det går sannsynligvis bedre med _god_ rådgivning og megling. Da må dere finne rådgivere som primært er ute etter å peke på grunner til å fortsette samlivet, ikke til å avslutte det. En annen grunn til å koble inn nøytral trediepart er at dere nok etter hvert ikke er like motiverte for å lytte til hverandre. Håper dere etter hvert finner gode løsninger og du klarer å huske både hvorfor du giftet deg og hvorfor du fortsatt vil være gift med han. Trøsteklem, om du vil ha det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det høres ut til at han kan ha tradisjonelle, gammeldagse oppfatninger av ansvarsfordelingen i hjemmet. Du sier lite om hvor mye du jobber. Dersom du jobber fullt du også burde det være en selvfølge at dere deler på ansvaret for barna. Og selv om du eventuelt jobber redusert bør det være en selvfølge at dere deler på ansvaret under felles fritid. Synes heller ikke han kan påta seg overtid i den grad han gjør, uten at dette er avklart med deg. Vanskelig situasjon dette her, tydelig at dere trenger en alvorlig prat, med eller uten hjelp av en tredjeperson. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1627987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vet nå ikke helt om jeg er så flink, men teorien tror jeg at jeg har lært Hva om dere setter dere ned sammen og snakker. Den ene får lov til å snakke til han/hun blir ferdig, eller i 5 minutter. Den andre skal BARE lytte. Ikke sitte og tenke gjennom motsvar og forsvar. Når den første er ferdig skal den andre gjengi det hun/han har hørt. Det er utrolig hvor forskjell det kan være på det en sier og en annen hører! Så er det den andre sin tur til å snakke og den første til å lytte og til å gjengi det han/hun har hørt. På denne måten kan dere finne ut av om dere faktisk misforstår hverandre og om det er årsaken til at dere ikke klarer å finne en god måte å diskutere på. Kanskje kan det også føre til en større forståelse for hvordan den andre tenker. vært på samlivskurset PREP, du også ? kjente igjen tekninkken derfra. Den kalles "tale-/lytte" teknikken. Kan anbefale "Samlivsboken" til alle, enten dere sliter i forholdet eller ikke. Den er veldig god. Det er DAmm forlag som har gitt den ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 vært på samlivskurset PREP, du også ? kjente igjen tekninkken derfra. Den kalles "tale-/lytte" teknikken. Kan anbefale "Samlivsboken" til alle, enten dere sliter i forholdet eller ikke. Den er veldig god. Det er DAmm forlag som har gitt den ut. Nei, har ikke vært på PREP, men kunne forsåvidt tenke meg det. Men så var det den mannen da... Men det har jo stått endel i div. ukeblader + at jeg er avhengig av Dr. Phil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg trenger gode råd! Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 vært på samlivskurset PREP, du også ? kjente igjen tekninkken derfra. Den kalles "tale-/lytte" teknikken. Kan anbefale "Samlivsboken" til alle, enten dere sliter i forholdet eller ikke. Den er veldig god. Det er DAmm forlag som har gitt den ut. Hvor finner jeg informasjon om PREP kurs? Meget interessert, bare jeg får med mannen i huset! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg trenger gode råd! Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Usj, det hørtes ikke greit ut. Når ting er skakkjørte til den milde grad at det blir krangel av en skitur du tar mens han er på jobb, støtter jeg Lillemus forslag om Familierådgivningskontor el.l. Slike ting kan være svært vanskelige å jobbe seg gjennom, men gjør man det er det som regel vel verdt det. Det man også kan ha nytte av i en slik situasjon er å lære seg gode måter å håndtere sin kjæres negative sider. Når ting blir for ille har man ofte mest lyst til å tygge opp og spytte ut hele gubben. Og det kan være svært så berettiget. Men _i_blant_ er tålmodighet, forståelse og overbærenhet en bedre vei å gå. Eller andre måter å takle det på. (Jeg sikter ikke nå til den aktuelle situasjonen, men snakker generelt om når ting kladder seg til.) Det er ikke alltid like lett å se dette selv, og forstå hva som kan være best å gjøre og hvorfor. Her kan god rådgivning komme godt med. Men jeg snakker altså _ikke_ om selvutslettende dørmattestratgier. Det kan hende dere klarer å løse dette på egen hånd. Men det går sannsynligvis bedre med _god_ rådgivning og megling. Da må dere finne rådgivere som primært er ute etter å peke på grunner til å fortsette samlivet, ikke til å avslutte det. En annen grunn til å koble inn nøytral trediepart er at dere nok etter hvert ikke er like motiverte for å lytte til hverandre. Håper dere etter hvert finner gode løsninger og du klarer å huske både hvorfor du giftet deg og hvorfor du fortsatt vil være gift med han. Trøsteklem, om du vil ha det. mvh "Men det går sannsynligvis bedre med _god_ rådgivning og megling. Da må dere finne rådgivere som primært er ute etter å peke på grunner til å fortsette samlivet, ikke til å avslutte det." Det har du så rett i. Jeg er nettopp ute etter dette. Selv om jeg ser bare en sutrete og grinete 40 åring i dag, er mitt ønske å løse våre problemer i denne perioden. Og jeg ønsker ikke å skille mg, og jeg vet at vi er inne i en sårbar fase med spedbarn i huset. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det høres ut til at han kan ha tradisjonelle, gammeldagse oppfatninger av ansvarsfordelingen i hjemmet. Du sier lite om hvor mye du jobber. Dersom du jobber fullt du også burde det være en selvfølge at dere deler på ansvaret for barna. Og selv om du eventuelt jobber redusert bør det være en selvfølge at dere deler på ansvaret under felles fritid. Synes heller ikke han kan påta seg overtid i den grad han gjør, uten at dette er avklart med deg. Vanskelig situasjon dette her, tydelig at dere trenger en alvorlig prat, med eller uten hjelp av en tredjeperson. Jeg jobber delvis. Begge tar ut noe svangerskapspermisjon. I tillegg jobber jeg litt på si, da jeg kan ha med minstemann. Dette for å få spart opp penger til juni/juli hvor vi ikke har utbetalinger fra trygdekontoret, og vi har fått dagmamma først fra medio august. Barnehage og småbarnsavdeling kan jeg bare se langt etter *sukk* her finnes ikke full barnehagedekning på småbarn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvor finner jeg informasjon om PREP kurs? Meget interessert, bare jeg får med mannen i huset! HEi igjen ! Arbeidet med PREP-kurs er det Modum Bad avd Samlivssenteret som står bak. Dette senteret driver med formidling og oppdragsvirksomhet, samt forskning og utviklingsarbeid. Kurset er livssynsnøytralt, og det er basert på grundig forskning. Et Prep-kurs er ikke terapi, men læring og bevisstgjøring på hvilke faktorer som gjør et forhold godt å være i, samt innlæring av gode kommunikasjonsmønstre. Samlivssenteret utdanner sertifiserte kursholdere som driver kursvirksomhet på ulike arenaer (blant annet på familiekontor, innenfor kirken, menigheter, fengselsvesen osv) Slike kurs blir støttet av Barne- og familiedeptartementet. Jeg er selv sertifisert kursholder, så jeg kjenner godt til opplegget. Siden jeg ikke vet hvor du bor, kan du få telefonnummeret til Samlivssenteret så kan du ringe der og høre. Evt gå inn på nettsiden deres. Tlf er 32 74 94 00 www.samlivssenteret.no Masse lykke til med forholdet deres. Ingenting er så godt som et velfungerende forhold, og ingenting er så vondt og fortvilende som når det skranter. Håper virkelig dere får det bedre sammen ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219428-samliv-og-sm%C3%A5barn/#findComment-1629889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.