Gå til innhold

Dere som er unge, ville dere begynt på spesialklasse på vgs?


Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudent i praksis

Grunnen til at jeg spør er at jeg jobber med ungdommer som har lærevansker, og som umulig kan klare å gjennomføre et vanlig grunnkurs på VGS, selv med tilpassninger. Dette er "normale" ungdommer men som sliter veldig med lesing og matematikk.

Sosialrådgiveren mener at de har best utbytte av å gå i en tilrettelagt klasse på VGS, sammen med folk som har lettere former for Downs og andre utviklingsforstyrrelser. Går de i en vanlig klasse så vil de ikke kunne klare å følge med faglig.

Nå er det en stund siden jeg var ung. Men jeg tenker at ungdommene kan bli utsatt for mye mobbing og stigmatisering ved å gå i en slik klasse.

Men kanskje det ikke er slik?

Hva tenker dere om det?

Kjenner dere noen som går i spesialklasse på VGS?

Fortsetter under...

Gjest 19 år nå

Aldri. Hva hadde jeg gjort i en slik klasse? Skolegangen handler like mye om gode venner og samhold i klassen som selve undervisningen. Hva hadde jeg, med f.eks dysleksi, hatt til felles med en med hjerneskade? Da hadde jeg heller latt være å begynne på VGS.

mil1365380270

Ingen ungsau lenger, men husker hvordan de som gikk i spesialklasse ble sett på. Ikke mobbing eller noe der jeg gikk, men de ble aldri involvert, ingen tok kontakt med dem. Ble sett på som en ensartet gruppe, alle tenkte sikkert at de hadde nok med "sine egne".

Videregående kan være en tøff periode, mye omstilling og tilpassing for et ungt menneske. Tror spesialklasse kan være en belastning å havne i. Og det å ha det godt med seg selv, ha selvtillitt, er viktig for læringsprosessen det også :-)

Hadde spesialklasse der jeg gikk på videregående. Vet ikke om det er slik klasse du mener, men de som gikk der var alt fra (sier man 100% eller?) psykisk utviklingshemmet, til "lettere" pyskisk utviklingshemmet. Altså det siste er slike som er litt "kortere" kanskje enn oss mer vanlige, ikke slike med problemer som dysleksi osv.

Der var det hvertfall sånn at vi holdte oss borte. Hadde liksom ingenting til felles med noen som ikke tenker like kjapt som oss. Hardt å si, men sånn er det nå! Det spørs hvilke problemer ungene har, men har de bare problemer som dysleksi fx og ikke er "korte" så hadde hvertfall ikke jeg trivdes i en spesialklasse!

Annonse

I en klasse sammen med ungdommer med Downs etc., nei, men i en klasse for elever med spesifikke lærevansker (som omfattende dysleksi, dyskalkuli osv), kanskje.

I år var det to elever på gymnaset her som gikk ut som russ, de hadde begge Downs. De gikk sammen med de andre elevene hele tiden, hadde en lærer som hjalp de to litt ekstra i noen fag (i samme klasserom som de andre), ellers fulgte de fint de andre elvene.

I år var det to elever på gymnaset her som gikk ut som russ, de hadde begge Downs. De gikk sammen med de andre elevene hele tiden, hadde en lærer som hjalp de to litt ekstra i noen fag (i samme klasserom som de andre), ellers fulgte de fint de andre elvene.

Selfølgelig var det ifjor vår, ikke i år :)

I år var det to elever på gymnaset her som gikk ut som russ, de hadde begge Downs. De gikk sammen med de andre elevene hele tiden, hadde en lærer som hjalp de to litt ekstra i noen fag (i samme klasserom som de andre), ellers fulgte de fint de andre elvene.

Beklager, jeg vet jo at noen få med Downs faktisk kan gjennomføre en vanlig skolegang også på vgs nivå. Det hører til sjeldenhetene blant de som har Downs, men desto bedre at de som faktisk har evner til det, får muligheten! :-)

Jeg kan ikke tenke annet enn at det må være utrolig nedverdigende å skulle begynne i klasse med folk som er psykisk utviklingshemmede.

Aldri i verden om jeg ville gjort det hvis jeg hadde lærevansker, og aldri i verden ville jeg latt min tenåring med lærevanske begynne i en slik klasse.

Det er da normalt at slike elever får tildelt bærbar datamaskin eller andre hjelpemidler. Kanskje får et par timer i uka i en spesialklasse med elever med SAMME problemer, eller får en ekstralærer i den vanlige klassen.

PS! Elevene med lærevanske vil kanskje være på samme lærenivå som de utviklinghemmede elevene, men de vil være år foran i psykisk utvikling.

Det er det samme som når man sender f.eks. trafikkskadede unge på gamlehjem. Ja, de trenger samme hjelp, men de har ingenting til felles med de andre beboerne.

  • 3 uker senere...

Annonse

Icora Panter

Jeg synes man skal skille utviklingshemmede og "normale" med lese/skrive eller matematikk problemer. Tror det ville blitt ekkelt for dem å bli sammenlignet med mennesker med Down Syndrom osv. Det er trossalt to veldig forskjellige ting.

Men en klasse tilpasset dem alene ser jeg ikke problemet i. For da kan man ta alt etter dems tempo.

  • 2 uker senere...

Hei!

jeg er en jente på 17 år, som går på VGS allmenn. for to år tilbake fikk jeg diagnosen ADHD. Det har altid vært noe "galt" med meg, jeg var annerlerledes.

jeg lider bla av store konsentrasjonsvansker. Veldig mange som har ADHD har store vansker med å forstå Matematikk, siden det innebærer så mange tall og holde styr på.

Jeg eier ikke forståelsen for tall i det hele tatt, sliter med å lese++ men jeg klarer utmerket på den sosiale fronten. Det er bla noe av det som får meg til å gå på skolen.

under ungomstiden betyr det sosiale utrolig mye. Det gjelder å skaffe seg/ha kontakter. Uten det blir du en grå mus, som ingen vet hvem er.

Da jeg skulle søke på skole til VGS forhørte jeg meg stadig vekk med rådgiveren om jeg skulle søke særskilt. Han ristet på hodet og mente det var uaktuelt. for at du blir så skjermet for resten av klassen. så jeg gjorde ikke det.

Min største feil begikk jeg idet jeg valgte allmenn.

Den dag idag sitter jeg med det jeg skulle ønske av det sosiale, det du er redd for, å ikke bli godkjent av de populære. jeg er takknemlig for det...men jeg sitter også med så mange meldinger om fare for nedsatt karakter/fare for å stå brev som man kan få i alle fag...i matematik har jeg ikke så mye som fått en -1 en gang.

Jeg VIL men klarer ikke.

Det er nok mange som mener at, selvfølgelig så kan alle, de må bare ville det selv.

Men tenk deg, hvis du bare klarer og ta 50 push-ups så klarer du bare det,du vil ta kunne ta mer og mange sier at du hadde sikkert klart å ta en 50 til.

Det er vanskeligere enn dere tror.

ikke si at dere forstår hvis dere ikke gjør det. saken er det at, en som ikke lider av det samme, føler og har det på den måten den personen har det kommer heller ikke til å forstå kaoset man har i seg.

..jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til, men det er vel det at en skal aldri undervurdere.

ikke sett enten eller.

Finn frem flere løsninger som kan hjelpe personen på alle måter.

Ikke tenke på malene i læreboken, lytt.

Prøv å sett deg selv i samme situasjon som forholdene i år 2006 bringer med seg.

-Ville du ha begynt i en spesialklasse om du skulle begynne på VGS?

mvh ida

Hei!

jeg er en jente på 17 år, som går på VGS allmenn. for to år tilbake fikk jeg diagnosen ADHD. Det har altid vært noe "galt" med meg, jeg var annerlerledes.

jeg lider bla av store konsentrasjonsvansker. Veldig mange som har ADHD har store vansker med å forstå Matematikk, siden det innebærer så mange tall og holde styr på.

Jeg eier ikke forståelsen for tall i det hele tatt, sliter med å lese++ men jeg klarer utmerket på den sosiale fronten. Det er bla noe av det som får meg til å gå på skolen.

under ungomstiden betyr det sosiale utrolig mye. Det gjelder å skaffe seg/ha kontakter. Uten det blir du en grå mus, som ingen vet hvem er.

Da jeg skulle søke på skole til VGS forhørte jeg meg stadig vekk med rådgiveren om jeg skulle søke særskilt. Han ristet på hodet og mente det var uaktuelt. for at du blir så skjermet for resten av klassen. så jeg gjorde ikke det.

Min største feil begikk jeg idet jeg valgte allmenn.

Den dag idag sitter jeg med det jeg skulle ønske av det sosiale, det du er redd for, å ikke bli godkjent av de populære. jeg er takknemlig for det...men jeg sitter også med så mange meldinger om fare for nedsatt karakter/fare for å stå brev som man kan få i alle fag...i matematik har jeg ikke så mye som fått en -1 en gang.

Jeg VIL men klarer ikke.

Det er nok mange som mener at, selvfølgelig så kan alle, de må bare ville det selv.

Men tenk deg, hvis du bare klarer og ta 50 push-ups så klarer du bare det,du vil ta kunne ta mer og mange sier at du hadde sikkert klart å ta en 50 til.

Det er vanskeligere enn dere tror.

ikke si at dere forstår hvis dere ikke gjør det. saken er det at, en som ikke lider av det samme, føler og har det på den måten den personen har det kommer heller ikke til å forstå kaoset man har i seg.

..jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til, men det er vel det at en skal aldri undervurdere.

ikke sett enten eller.

Finn frem flere løsninger som kan hjelpe personen på alle måter.

Ikke tenke på malene i læreboken, lytt.

Prøv å sett deg selv i samme situasjon som forholdene i år 2006 bringer med seg.

-Ville du ha begynt i en spesialklasse om du skulle begynne på VGS?

mvh ida

Gjest spespedstudent i praksis

Hei!

jeg er en jente på 17 år, som går på VGS allmenn. for to år tilbake fikk jeg diagnosen ADHD. Det har altid vært noe "galt" med meg, jeg var annerlerledes.

jeg lider bla av store konsentrasjonsvansker. Veldig mange som har ADHD har store vansker med å forstå Matematikk, siden det innebærer så mange tall og holde styr på.

Jeg eier ikke forståelsen for tall i det hele tatt, sliter med å lese++ men jeg klarer utmerket på den sosiale fronten. Det er bla noe av det som får meg til å gå på skolen.

under ungomstiden betyr det sosiale utrolig mye. Det gjelder å skaffe seg/ha kontakter. Uten det blir du en grå mus, som ingen vet hvem er.

Da jeg skulle søke på skole til VGS forhørte jeg meg stadig vekk med rådgiveren om jeg skulle søke særskilt. Han ristet på hodet og mente det var uaktuelt. for at du blir så skjermet for resten av klassen. så jeg gjorde ikke det.

Min største feil begikk jeg idet jeg valgte allmenn.

Den dag idag sitter jeg med det jeg skulle ønske av det sosiale, det du er redd for, å ikke bli godkjent av de populære. jeg er takknemlig for det...men jeg sitter også med så mange meldinger om fare for nedsatt karakter/fare for å stå brev som man kan få i alle fag...i matematik har jeg ikke så mye som fått en -1 en gang.

Jeg VIL men klarer ikke.

Det er nok mange som mener at, selvfølgelig så kan alle, de må bare ville det selv.

Men tenk deg, hvis du bare klarer og ta 50 push-ups så klarer du bare det,du vil ta kunne ta mer og mange sier at du hadde sikkert klart å ta en 50 til.

Det er vanskeligere enn dere tror.

ikke si at dere forstår hvis dere ikke gjør det. saken er det at, en som ikke lider av det samme, føler og har det på den måten den personen har det kommer heller ikke til å forstå kaoset man har i seg.

..jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til, men det er vel det at en skal aldri undervurdere.

ikke sett enten eller.

Finn frem flere løsninger som kan hjelpe personen på alle måter.

Ikke tenke på malene i læreboken, lytt.

Prøv å sett deg selv i samme situasjon som forholdene i år 2006 bringer med seg.

-Ville du ha begynt i en spesialklasse om du skulle begynne på VGS?

mvh ida

ja det er vanskelige valg dette her. Ingen skal si at det er enkelt.

Det jeg ønsket var å høre om noen selv hadde valgt tilrettelagt avdeling og hvilke erfaringer de hadde rundt det. Jeg tror også at elevgruppen kan være forskjellig fra år til år. Noen år kan det være mere "oppegeånde elever" som velger avdelingen, andre ganger kan det være helt andre elever.

For mange så er det viktig å tross alt få en studiekompetanse på et vis, selv om de må kjenne på nedverdighetsfølelsen av å gå tilrettelagt.

Andre vil da slutte på videregående og ikke få tilbud om noen jobb da de ikke har videregående utdanning og store lærevansker.

Det er et vanskelig tema, og jeg sitter absolutt ikke på svarene om hva som er rett og riktig. Jeg ville bare høre hva dere som er ungdommmer tenker om dette, om dere har positive og negative erfaringer rundt dette.

Det er heldigvis ikke opp til meg å rådgi disse ungdommmene. jeg er bare nysgjerrig på temaet.

  • 2 måneder senere...

Tror du bør besøke en videregående skole med slike spesialklasser. Høres ut som det finnes mange slike klasser. Kanskje de setter i sammen disse slik at elevene har mest mulig faglig utbytte. Noen har faktisk behov for å lære helt andre en faglige ting, f.eks oppføre seg normalt, buss tur i nærområdet. Noen elever kan også ødlegge mye for andre elever.

Besøk en spesialklasse og snakk med lærere og elevene der de gir nok ett korrekt bilde av tilbudet.

Og det er ikke gøy å gå ett grunnkurs på ett år uten å få noe faglig ut av det. De fleste slutter da i løpet av året.

Gjest Samfunnskritiker

ja det er vanskelige valg dette her. Ingen skal si at det er enkelt.

Det jeg ønsket var å høre om noen selv hadde valgt tilrettelagt avdeling og hvilke erfaringer de hadde rundt det. Jeg tror også at elevgruppen kan være forskjellig fra år til år. Noen år kan det være mere "oppegeånde elever" som velger avdelingen, andre ganger kan det være helt andre elever.

For mange så er det viktig å tross alt få en studiekompetanse på et vis, selv om de må kjenne på nedverdighetsfølelsen av å gå tilrettelagt.

Andre vil da slutte på videregående og ikke få tilbud om noen jobb da de ikke har videregående utdanning og store lærevansker.

Det er et vanskelig tema, og jeg sitter absolutt ikke på svarene om hva som er rett og riktig. Jeg ville bare høre hva dere som er ungdommmer tenker om dette, om dere har positive og negative erfaringer rundt dette.

Det er heldigvis ikke opp til meg å rådgi disse ungdommmene. jeg er bare nysgjerrig på temaet.

Den beste tilrettelagte undervisningen, jeg kjenner til er en elev som fikk opplæring i bedrift- men med små intensive teori kurs på skolen. Eleven fikk en begrenset del av studiet/kvalifikasjonene, men han gjennomførte- dog med litt mer tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...