Gå til innhold

Er det vanlig å ha lager med karnevalsutstyr hjemme?

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er vanlig for barnefamilier å ha et velfyllt lager med karnevalsutstyr i ulike størrelser slik at man til enhver tid kan utstyre barna med et antrekk på kort varsel?

Grunnen til at jeg lurer er at 3 av ungene kom med beskjed hjem i dag om at det blir karneval på skolen _i morgen_ ...

Det ordner seg jo så klart. Med litt fantasi vil jo alle 3 være med antrekk klare til i morgen da, men syntes det var "litt" kort varsel kan man si.

Hvordan er det med dere andre, har dere x antall passe store karnevalsantrekk klare for bruk?

(Og bare for å klargjøre: Beskjeden kom fra læreren i dag, det var ikke ungene som hadde glemt å si fra eller noe slikt.)

Fortsetter under...

Det var jaggu kort varsel. Selvsagt ordner det seg på et vis, men om man skal noe i ettermiddag/kveld, er det ikke mye tid igjen på forberedelser.

Vi har ikke noe velfylt lager med karnevalsutstyr her. Riktignok har vi en utkledningskiste med parykker, hatter og noen klær, men det blir ikke akkurat kostymer av det.

Vi har ikke kjøpt antrekk for å ha "på lager", men det har jo blitt en del "kle-seg-ut-saker" etterhvert, og det har vi samlet i en tøysekk i en innvendig bod. Det hender jo at barnet og eventuelle gjester vil kle seg ut litt, og da spør de om lov, og så henter de fram posen og setter i gang.

En gang i blant rensker jeg ut ting som er for smått eller har gått i stykker, men jeg skulle nok ha klart å prestere ett eller annet antrekk dersom vi hadde fått en slik beskjed, men "fritt valg på øverste hylle" blir det jo ikke! :-)

Gjest klag til læreren

Både barnehagen og skolen her har karnaval hvert år i februar, så vi vet at det kommer, og at begge trenger utstyr omtrent på denne tiden.

Men vi får alltid beskjed minst en uke før eksakt hvilken dato det blir.

Annonse

Noe har jeg jo som kan brukes, men jeg synes det bør gis beskjed langt tidligere enn dette. Tror vi fikk beskjed i hvertfall et par uker før. De skulle også ha tema "fra gamle dager", og det hadde jeg ikke klart å ta på sparket.

Gjest Tatjana

Uff, det var veldig kort varsel! Jeg hadde blitt litt opprådd...

Vi har ikke lager av kostymer. Jeg kjenner heller ingen andre som har det. Men på skolen har de ikke karneval, og i barnehagen bruker de av barenhagens utkledningsklær. Og så maler de voksne barna litt i ansiktet. Og barna er fornøyd med det.

Vi har tre kasser fulle av avlagte klær og gamle hatter og vesker fra oldemor.

Jentene elsker å kle seg ut her hjemme, så når det er karneval er det en enkel sak å bruke klærne vi allerede har.

Åtteåringen var, på skolekarnevalet sist uke,"gammel" dame som slo etter klassekompisene med veska og ropte "ungdommen nå til dags!"

Til uka er det femåringens tur å ha karneval i barnehagen. Hun skal være heks (svart bukse med svart kjole utenpå). Bustete hår og sot fra peisen i fjeset funker forhåpentligvis ;-)

Gjest Flystripa

Det der hadde jeg tatt opp på neste samtale - altfor kort varsel.

Vi har karnevel i barnehagen i morgen. Vi har ikke noe lager av karnevalsantrekk, men vi har tre stk, og det er ett fra i fjor og to fra året før der. Politi og Turtles i morgen.

Nja, jeg har en kasse med div. utkledningstøy som guttungen fikk i 5-årspresang av tanta si. Der er det cowboyhatt + vets, fiiin prinsessekjole (kjøpt på Grünerløkka-butikk) med hatt til, sjørøverhatt, supermannkappe av rødt stoff, tresverd, prinsessetiara og tryllestav, heksekjole, etc.

dette kan sikkert settes sammen til div. antrekk siden det ikke er så str.-avhengig.

Tanta la mye jobb i den utstyrskassa, den er blitt mye brukt.

Får håpe dere finner på noe lurt da, utrolig kort varsel!

Annonse

Det blir alt for kort varsel.

Vet du noe om årsaken til det korte varselet? Har det heller ikke kommet "trusler" tidligere om karnaval på denne tiden?

Ikke alle kan løpe til butikkene hver dag. Ikke alle har tid og/eller hode til å sette seg å snekre sammen noe på en dags varsel heller.

Ikke vanskelig å tenke seg at det kan bli en helt umulig situasjon for enkelte.

Det er jo triveligere for alle parter om ungene kan få noe de liker, uten at foreldrene stresser vettet av seg.

mvh

Jeg synes også det var veldig kort varsel, så det er ikke rart du reagerer.

Vi har forøvrig et aldri så lite lager vi da. Det er fordi ungene simpelthen elsker å kle seg ut, og jeg har funnet ut at det faktisk er vel så velanvendt å bruke penger på utkledning som på andre leker.

Jeg har også bare barnehagebarn og vi har fått vite en måned i forveien om karnevalet, og han minste har brukt måneden på å lage utstyr selv i barnehagen. Eldstemann har stadige kvaler om hva han skal kle seg ut i. Først skulle han være spiderman (bursdagsgave i fjor), så var det poltimester Bastian (kjøt drakt i dyreparken i fjor sommer), deretter karate kid (arvet karatedrark) og i dag ville han være kanin (og fant fram en hvit strømpebukse og hvit høyhalset genser og lurte veldig på hvordan jeg skulle lage ørene til ham). Ellers har vi både Sabeltann-effekter, dalmentinerdrakt, klovnedrakt og Toro-drakt. Og trolldrakt. Og Byggmester Bob... Oi, blir nesten litt flau nå jeg...

Nåja. Nok å velge mellom iallfall. Kanskje vi skulle drive utleie?

Jeg tror ikke det er vanlig. Jeg er vant til minst en snau ukes varsel. Tror det var én gang at oppslaget i barnehagen kom så sent som dagen før.

Men det _kan_ jo har vært en vri fra lærerens side, for at de skulle bruke fantasien og det som måtte finnes i klesskapet, i stedet for å bruke masse tid og penger på saken? Eller at ideen om karneval ble til nokså spontant denne gangen? Nå leter jeg bare etter mulige årsaker altså, jeg hadde ikke likt det selv dersom jeg fikk én kvelds varsel.

Jeg synes også det var veldig kort varsel, så det er ikke rart du reagerer.

Vi har forøvrig et aldri så lite lager vi da. Det er fordi ungene simpelthen elsker å kle seg ut, og jeg har funnet ut at det faktisk er vel så velanvendt å bruke penger på utkledning som på andre leker.

Jeg har også bare barnehagebarn og vi har fått vite en måned i forveien om karnevalet, og han minste har brukt måneden på å lage utstyr selv i barnehagen. Eldstemann har stadige kvaler om hva han skal kle seg ut i. Først skulle han være spiderman (bursdagsgave i fjor), så var det poltimester Bastian (kjøt drakt i dyreparken i fjor sommer), deretter karate kid (arvet karatedrark) og i dag ville han være kanin (og fant fram en hvit strømpebukse og hvit høyhalset genser og lurte veldig på hvordan jeg skulle lage ørene til ham). Ellers har vi både Sabeltann-effekter, dalmentinerdrakt, klovnedrakt og Toro-drakt. Og trolldrakt. Og Byggmester Bob... Oi, blir nesten litt flau nå jeg...

Nåja. Nok å velge mellom iallfall. Kanskje vi skulle drive utleie?

Toro-drakt? Utkledd som en suppepose da eller? ;o)

Først: Synes det virker helt på trynet med så kort beskjed!

Synes forøvrig dette karnevalshysteriet er slitsomme greier, nesten like slitsomt som Halloween.

Hvorfor skal vi adoptere skikker og tradisjoner fra alle verdensdeler til Norge, skikker som ikke har tilknytning til egen tradisjon og kultur ? Det er påfunn fra butikkene og handelsstanden, både Halloween, karneval og selvsagt også Valentinsdag.

Karneval er litt gøy i barnehagen, for de minste, men synes ikke det har noe i skolen å gjøre.

Og nei, vi har ikke lager av utstyr i heimen:-) Har ett hjemmelaga katteantrekk (strømpebukse med hale) og en prinsessekjole med stas og fjas på, dette bruker vi hvert år så lenge de passer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...