Borealis Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Min sønn på 5 mnd, Vegard, får bare morsmelk, unntatt et grøtmåltid pr.dag. Nå lurer jeg på om jeg burde introdusere ett måltid til? Er sånn i tvil, for jeg leste på DOL at andre mødre hadde nesten fått kjeft av sine helsesøstre, fordi de ga babyene flere måltider, før de var 6 mnd... Saken er, at Vegard veide nesten 10 kilo for en mnd siden, og han har hele tiden hatt en formidabel vektøkning. (Vi veide ham hjemme her forleden, og da var han ca 10,5 kg.)Han er lang, også, 68 cm for en mnd siden. Jeg har masse melk, men jeg lurer på om han er så stor at han likevel vil ha mer? Han blir som regel mett på en pupp (unntatt sent om kvelden), men blir raskt sulten igjen(2-3 timer). Etter grøtmåltidet, går det lengre tid før han krever mat igjen. Og, han legger seg for natta ca 23.00(når vi legger oss, ellers våkner han kl.06.00 og vil ta mårran), og da våkner han og vil ha mat kl.3-4, kl.6-7, og kl.8-9. Sånn cirka, da. Jeg hadde en ide/ønske om å fullamme ham til han var 6 mnd. Men måtte begynne med ett måltid, iallfall. Da ble han faktisk kvitt sitt "bæsjeproblem"....slet voldsomt med å få ut luft og avføring. Kan jeg nå/bør jeg begynne med flere måltider? Og hvor mye kan jeg gi en så stor gutt? Skal jeg gi grøtmengde etter alder eller etter vekta? Han får forskjellige typer grøt, for variasjonens skyld, både sånn som blandes med vann, og med morsmelk. Pr.idag får han grøt tilberedt på ca.80 ml væske. Og pupp til, selvsagt. Dette ble vel både langt og rotete, men jeg håper du/dere finner tråden i det hele! Takknemlig for alle tips og råd! Klem fra.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2197-til-fagfolkene-eller-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. august 2000 Del Skrevet 16. august 2000 Han får kanskje grøtmåltidet til frokost eller lunch? I så fall synes jeg du kan gi ham litt grøt om kvelden også, men ikke så mye i starten. Se om han blir roligere eller uroligere om natten av kveldsmaten, og så kan du øke til anbefalt mengde på grøtpakken etter hvert. Jeg hadde fulgt mengdeanvisningen etter alder. Du kan da ha ett grøtmåltid med vannbasert og ett med melkebasert grøt. Hvis dette går greit, synes jeg du kan forsøke å ta kveldsmaten og leggingen tidligere på kvelden. Men senere når du venner ham av med nattpupp, evt. hvis han legger seg mye tidligere og spiser én gang i løpet av natten, må du nok belage deg på at han starter dagen mellom 6 og 7. Det spørs jo litt hva du foretrekker også - jeg hadde ønsket litt tid for meg selv om kvelden og heller stått tidligere opp om morgenen. Det med helsesøstrene tror jeg du kan ta med ro. Noen synes man skal fullamme til 6 mnd, andre synes man skal begynne med annen mat hvis ungen spiser for ofte. Finn et opplegg som passer for deg og junior, og bare FORTELL om det på helsestasjonen uten å virke for usikker og spørrende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2197-til-fagfolkene-eller-andre/#findComment-8505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 16. august 2000 Forfatter Del Skrevet 16. august 2000 Han får kanskje grøtmåltidet til frokost eller lunch? I så fall synes jeg du kan gi ham litt grøt om kvelden også, men ikke så mye i starten. Se om han blir roligere eller uroligere om natten av kveldsmaten, og så kan du øke til anbefalt mengde på grøtpakken etter hvert. Jeg hadde fulgt mengdeanvisningen etter alder. Du kan da ha ett grøtmåltid med vannbasert og ett med melkebasert grøt. Hvis dette går greit, synes jeg du kan forsøke å ta kveldsmaten og leggingen tidligere på kvelden. Men senere når du venner ham av med nattpupp, evt. hvis han legger seg mye tidligere og spiser én gang i løpet av natten, må du nok belage deg på at han starter dagen mellom 6 og 7. Det spørs jo litt hva du foretrekker også - jeg hadde ønsket litt tid for meg selv om kvelden og heller stått tidligere opp om morgenen. Det med helsesøstrene tror jeg du kan ta med ro. Noen synes man skal fullamme til 6 mnd, andre synes man skal begynne med annen mat hvis ungen spiser for ofte. Finn et opplegg som passer for deg og junior, og bare FORTELL om det på helsestasjonen uten å virke for usikker og spørrende. Tusen takk for ditt fine svar! Det er så kjekt å få andres synspunkter, når en selv er litt i tvil. Vi har nå innført kveldsgrøt, i tillegg til grøten på formiddagen. det ser ut til å gå bra. En av grunnene til at han er i stua til vi legger oss, er at soverommet ligger så langt fra stua. Det blir så ugreit å holde øye med ham. Og jeg vil helst _se til_ ham, ikke bare høre på en sånn baby-sitter. Men vi leter etter nytt bosted, og da...!! Takker igjen, og klem, fra.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2197-til-fagfolkene-eller-andre/#findComment-8528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. august 2000 Del Skrevet 16. august 2000 Tusen takk for ditt fine svar! Det er så kjekt å få andres synspunkter, når en selv er litt i tvil. Vi har nå innført kveldsgrøt, i tillegg til grøten på formiddagen. det ser ut til å gå bra. En av grunnene til at han er i stua til vi legger oss, er at soverommet ligger så langt fra stua. Det blir så ugreit å holde øye med ham. Og jeg vil helst _se til_ ham, ikke bare høre på en sånn baby-sitter. Men vi leter etter nytt bosted, og da...!! Takker igjen, og klem, fra.... Hei - takker og bukker. Hyggelig å høre at det går fint med den store lille gutten din - min minste er nå 17 mnd og spiser 4 ganger så mye brød til frokost som sin søster på snart 10 år... Leser stadig på Forum om barn som ikke vil spise - fint å ikke ha den bekymringen, ikke sant? Av aldersforskjellen på mine skjønner du kanskje at vi også kjempet iherdig for vår minste - han er hjemmelaget, men kostet mye strev og mislykket dilldall. Det jeg egentlig ville si, er at Elisabeth Tufte som svarer her på Ammeforum, var første helsesøsteren for min datter i Oslo i 1990. Hun er veldig avslappet og lite bastant på at man MÅ gjøre det ene eller det andre, hun har bl.a. stor forståelse for at også mor må overleve! Så jeg anbefaler å spørre henne hvis du eller noen andre skulle få spørsmål / problemer som man ønsker andre synspunkter på enn helsestasjonens. (Jeg sier ikke at helsesøsteren "din" er slik eller sånn, men det kan iblant være greit med en ekstra informasjonskilde, og E.T. har i hvert fall masse erfaring.) Vet ikke hva som er grunnen til at ikke du fikk svar på ditt innlegg denne gangen, men det kan jo være tilfeldig. Ha det godt! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2197-til-fagfolkene-eller-andre/#findComment-8534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 16. august 2000 Del Skrevet 16. august 2000 Hei - takker og bukker. Hyggelig å høre at det går fint med den store lille gutten din - min minste er nå 17 mnd og spiser 4 ganger så mye brød til frokost som sin søster på snart 10 år... Leser stadig på Forum om barn som ikke vil spise - fint å ikke ha den bekymringen, ikke sant? Av aldersforskjellen på mine skjønner du kanskje at vi også kjempet iherdig for vår minste - han er hjemmelaget, men kostet mye strev og mislykket dilldall. Det jeg egentlig ville si, er at Elisabeth Tufte som svarer her på Ammeforum, var første helsesøsteren for min datter i Oslo i 1990. Hun er veldig avslappet og lite bastant på at man MÅ gjøre det ene eller det andre, hun har bl.a. stor forståelse for at også mor må overleve! Så jeg anbefaler å spørre henne hvis du eller noen andre skulle få spørsmål / problemer som man ønsker andre synspunkter på enn helsestasjonens. (Jeg sier ikke at helsesøsteren "din" er slik eller sånn, men det kan iblant være greit med en ekstra informasjonskilde, og E.T. har i hvert fall masse erfaring.) Vet ikke hva som er grunnen til at ikke du fikk svar på ditt innlegg denne gangen, men det kan jo være tilfeldig. Ha det godt! Hilsen Kjäre Borealis. Du har allerede fått flere gode svar på ditt spörsmål,men jeg kan si noe om hva som er de gennerelle retningslinjene i Norge. Det anbafalles å fullamme i 4- 6 måneder,dvs. at ved 6 måneder anbefalles det på det nåvärende tidspunkt å innföre gradvis fast föde. Det er ingen studier som underbygger godt nok at det gennerellt er greit å fullamme lenger. Så om mor og barn har det bra så fullammer man til 6 måneder, men det er jo her det er viktig å se helheten i familiesituasjonen! Deretter er det gunstig at barnet ammes mens fast föde gradvis innföres. Hvor mye og hvor ofte må mor vurdere i forhold til sitt barn. Noen venter kaskje flere måneder för de innförer måltid nummer to. Lykke til! Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2197-til-fagfolkene-eller-andre/#findComment-8628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.