Gå til innhold

Fireåring i forsetet

Anbefalte innlegg

Gjest hva syns dere?

Er det noen av dere som har barna i forsetet i bilen? Jeg har hatt pjokken bak, på høyresiden hele tiden, men han satt foran i noen dager da pappaen holdt på å fikse noe ved baksetet. (Har selvfølgelig ikke airbag der..) Er det mye sikrere å ha ungen bak? Vi kjører bare inne i bygda altså, vi har maks 60 km/t (men vet jo ikke om noen råkjørere kræsjer med oss en dag), men skadene kan jo bli store i 60 km/t også da.. Utenfor bygda er det baksetet som gjelder.

Grunnen til at jeg lurer er at han ofte er trøtt når vi hopper i bilen etter barnehagedagen. Da titter han rundt og babler, men når han sitter bak så må jeg draaaa ordene ut av han for å holde han våken. Kun av bekvemmelighets-hensyn for meg altså ;-) (og for at pjokken syns det er sikkelig fint å sitte foran da..;))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219700-fire%C3%A5ring-i-forsetet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 år er grensen. Jeg tror faktisk det er forbudt med yngre barn på forsetet, men ikke sikker.

Dersom det er airbag i fremsetet er det forbudt for barn under 12 år / 140 cm å sitte der. Men ikke dersom det ikke er airbag eller denne er koblet ut.

Annonse

Vi har barn i forsete, i sete selvfølgelig. Vi har tre barn og ikke noe valg. Men jeg sjekka med trygg trafikk (mail) og fikk beskjed om at det ble ansett som like trygt som høyre side bak. Midten bak var tryggest, så høyre side foran/bak og så venstre side bak. Var i henhold til hvor biler oftest blir truffet ved sidekollisjoner. Når det er airbag foran gjelder andre regler.

Jeg ser stadig ungene i barnehagen sitter foran og jeg fatter ikke at foreldrene tør. Sier ikke noe til foreldrene da for det er jo tross alt deres egen sak, så gjør jeg det som passer meg og mine. Mitt syn på saken er at det er sikrere bak, i tillegg til at vi har airbag foran.

Nettopp kjøpt ny bil (såpass ny at den har airbag i alle fall), og jeg har allerede innprentet mannen ørten ganger at snuppa SKAL sitte bak. *s*

Jeg ser stadig ungene i barnehagen sitter foran og jeg fatter ikke at foreldrene tør. Sier ikke noe til foreldrene da for det er jo tross alt deres egen sak, så gjør jeg det som passer meg og mine. Mitt syn på saken er at det er sikrere bak, i tillegg til at vi har airbag foran.

Nettopp kjøpt ny bil (såpass ny at den har airbag i alle fall), og jeg har allerede innprentet mannen ørten ganger at snuppa SKAL sitte bak. *s*

...at mange av barna bare settes løse i forsetet, mor eller far har det travelt og slenger ungen inn og lukker døra. Andre bruker belte, men ingen pute.

Utrolig hva man rekker å få med seg i bilen ved siden av mens man fester sin egen unge.

OK. Men da jeg var liten var det i hvertfall 12-årsgrense for alle (før air-baggens tid).

Hehe, det var i hvert fall hva foreldrene dine fortalte deg!

("Nei, lille venn, det er forbudt å spise sjokopålegg på hverdager, sånn _er_ det bare, det har _Kongen_ bestemt, skjønner du!")

:)

- joppa (som ikke kan gamle dagers regler for bilsikring på ordentlig)

Uten airbag, eller med airbag utkoblet, er det da helt greit. Selvfølgelig må man bruke riktig barnesete også.

Om det å ha barnet i forsetet i tillegg øker førerens konsentrasjon fordi føreren ikke blir for opptatt av hva h*n ikke kan kontrollere i baksetet, er jo det bare et pluss.

Har man f.eks. to kranglefanter der bak, kan trafikksikkerheten økes betraktelig ved å flytte en av dem frem.

Det er sluttsummen som teller.

;-)

mvh

Vi har barn i forsete, i sete selvfølgelig. Vi har tre barn og ikke noe valg. Men jeg sjekka med trygg trafikk (mail) og fikk beskjed om at det ble ansett som like trygt som høyre side bak. Midten bak var tryggest, så høyre side foran/bak og så venstre side bak. Var i henhold til hvor biler oftest blir truffet ved sidekollisjoner. Når det er airbag foran gjelder andre regler.

Phu, dette var god lesing. Takk!

Annonse

Gjest nullregler

OK. Men da jeg var liten var det i hvertfall 12-årsgrense for alle (før air-baggens tid).

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men da jeg var liten var det ingen regler for hvordan vi satt i bilen. Vi barna kunne sitte framme i bilen, uten pute, uten barnesete (det var ikke å oppdrive engang), uten belte (ikke alle bilene som hadde belter). Antall barn baki var det heller ingen regler for. Min mann har fire søsken, de ble stablet inn i bilen, da minstemann (attpåkladden) var baby, lå han i fanget til mor framme i bilen.

Men som joppa skriver, hva dine foreldre sa var lov og ikke lov, det er en annen sak :).

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men da jeg var liten var det ingen regler for hvordan vi satt i bilen. Vi barna kunne sitte framme i bilen, uten pute, uten barnesete (det var ikke å oppdrive engang), uten belte (ikke alle bilene som hadde belter). Antall barn baki var det heller ingen regler for. Min mann har fire søsken, de ble stablet inn i bilen, da minstemann (attpåkladden) var baby, lå han i fanget til mor framme i bilen.

Men som joppa skriver, hva dine foreldre sa var lov og ikke lov, det er en annen sak :).

Jeg er 21...

Jeg er 29 og husker og at en måtte være 12 år før en kunne sitte framme..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...