Gå til innhold

Å adoptere - grunnen for det?

Anbefalte innlegg

Gjest litagoli

Bare lurer litt.

Hva slags grunn har dere for å adoptere?

Jeg kan nemlig få barn, men jeg brenner for å gi et hjem til barn som allerede trenger det.

Jeg har intet behov for "genetisk avkom".

Så derfor spør jeg bare litt, hvorfor adopterer dere?

Kan ikke få barn eller andre grunner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219765-%C3%A5-adoptere-grunnen-for-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noe stort, tror jeg, å adoptere...

Vi hadde nok kunnet fått barn fra magen, men ønsker ikke å gå gjennom hormoner og eventuelt kunstig befrukning. Vi ser adopsjon som et flott og fullverdig alternativ, og for min del hadde det vært en tanke i mange år før jeg fikk vite at det kunne bli vanskelig å bli gravid. Da spørsmålet kom opp om vi skulle prøve rør (*ler*, bevist orddeling), kom en følelse jeg ikke hadde kjent før. Tenk om det betydde at jeg ikke skulle få adoptere! Nå er vi så klare til å virkelig komme igang, men starten lar vente på seg... Har ventet snart 3 av 6 mnd på oppstart med barnevernet.

Kan legge til at min mann har to barn som er hos oss annenhver uke. Etter å nå ha fått fulgt de i 5 år vet jeg veldig godt at biologi ikke er viktig. Jeg er like glad i ungene som foreldrene, og de er glade i meg. Selvfølgelig ikke sammenlignbart med adopsjon, men på et følelsesmessig plan er de "mine". Gleder meg til å endelig ikke bare gjøre alt en mamma gjør, men også være mamma:) Sammen med pappaen:)

Vi har sikkert alle forskjellige grunner og like grunner. Jeg opplevde at alle mine grunner ble borte da jeg opplevde å få et lite barn. Vår datter kom til oss da hun var 9 mnd. Jeg som aldri skulle ha egne barn hadde inget ønske om å føde egne barn. Dette kan endre seg og slik jeg har forstått det kan det være vanskelig å få lov til å adoptere hvis man kan få egne barn. Jeg synes du har en kjempegrunn den du oppgir. Vår grunn var kun:

hvis vi ikke gjør det og angrer vil det bli veldig tungt å leve med.

hvis vi gjør det (adopterer) og angrer kan vi leve godt med det. Dette tok vi med oss da vi søkte om adopsjon. Med i vurderingen av oss som foreldre var nok ikke bare denne ene grunnen men det totale inntrykket som vi ga. Vi var også utrolig usikre på hva vi skulle svare på spørsmålet om hvorfor vi ville adoptere, lenge hadde vi bare svaret hvorfor ikke.

Idag kan jeg ikke tenke meg et liv uten vår datter, det har åpnet seg en helt ny verden hvor hver dag er en dans til fantastiske toner.

Gjest Candice

Heisan !

Vi venter på godkj.fra Bufetat nå. Vi (tror) vi kan få egne barn, men velger å adoptere først, fordi det er noe vi alltid har ønsket å få oppleve, å bli foreldre på en litt annerledes måte. Skal ikke se bort i fra at vi prøver andre måten (fra magen) seinere (selv om jeg er 30. Vi argumenterte med at i vårt moderne samfunn finnes det mange, like verdige måter å skape en familie på, og at vårt verdigrunnlag og livsholdniger hadde bragt oss frem til denne beslutningen.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...