Gå til innhold

Når sier dere fra til arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke vente til vi skal reise til Kina. Leser alt jeg kommer over av rykter og ser at de siste går på at neste tildeling blir til de med lid starten av juni. Vi har lid 30 juni. Jeg lurer på om noen har noen formeninger om når man bør si fra til arbeidsgiver. I våre personalregler står det minimum 2 mnd varslingstid, men når vet man når det er 2 mnd? Jeg vegrer meg litt for å si fra nå fordi jeg er redd for at det muligens kan føre til oppsigelse. Firma jeg jobber i er blitt solgt og vil gå over til nye eiere 1 april d.å. Er det noen som har noen kompetanse her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219766-n%C3%A5r-sier-dere-fra-til-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa ifra ca 5 mnd før avreise, altså ca 4 mnd før tildeling.

Jeg har et ok forhold til sjefen, (burde ikke ha noe å si, men....). Hvis det skulle skaffes vikar, hadde sjefen litt tid på å gjøre det.

Hvis dere venter tildeling allerede i neste runde, er det kanskje en ide å nevne det?

Adopsjon/fødsel er ingen oppsigelsegrunn.

Dere har kanskje hørt noe om hva som skjer med firma etter at andre har overtatt?

Jeg tror at å ikke fortelle i rimelig tid på forhånd vil kunne skade deg mer enn å informere.

Hvis du venter til tildeling, kan det muligens bare være en mnd til du reiser.

Det er knapp tid, synes jeg.

Det er jo også avhengig av hvor lenge du blir borte i permisjon; skal du bare på hentereise, og så tilbake til jobb, eller skal du ha permisjon et år?

Hei Nabina

Vi har LID nesten samtidig. Jeg sa i fra til arbeidsgiver i fjor høst (mens vi trodde ventetiden skulle holde seg på ca 6-7 mnd). Nå er jo ventetiden steget med noen måneder og selv om det ikke blir noen tildeling nå, så er vi nok ikke mer enn 2 mnd unna. Når du har ventet såpass lenge, tror jeg at jeg ville sagt fra når du ser hvem som kommer med i neste runde - det går jo tross alt også ca 6 uker fra tildeling til reise.

- og som jonia sier. Permisjon i forbindelse med fødsel og adopsjon er ikke oppsigelsesgrunn.

Lykke til!

Jeg sa ifra ca 5 mnd før avreise, altså ca 4 mnd før tildeling.

Jeg har et ok forhold til sjefen, (burde ikke ha noe å si, men....). Hvis det skulle skaffes vikar, hadde sjefen litt tid på å gjøre det.

Hvis dere venter tildeling allerede i neste runde, er det kanskje en ide å nevne det?

Adopsjon/fødsel er ingen oppsigelsegrunn.

Dere har kanskje hørt noe om hva som skjer med firma etter at andre har overtatt?

Jeg tror at å ikke fortelle i rimelig tid på forhånd vil kunne skade deg mer enn å informere.

Hvis du venter til tildeling, kan det muligens bare være en mnd til du reiser.

Det er knapp tid, synes jeg.

Det er jo også avhengig av hvor lenge du blir borte i permisjon; skal du bare på hentereise, og så tilbake til jobb, eller skal du ha permisjon et år?

Jeg har planer om å bli borte i alle fall et år men håper vi skal kunne ta oss mulighet til to år. Så jeg blir lenge borte. Sist da jeg fikk barn satt jeg som divisjonsdirektør og sjefen sa da at han ikke trodde det var lurt at jeg ble sittende i en så krevende stilling nå når jeg hadde barn. Denne sjefen er nå sparket (måtte gå i unåde et par år etter), men opplevelsen har skremt meg. Jeg fikk beholde lønnen og fikk en ok jobb så det var forsåvidt i orden, men likevel var det enopplevelse som satte sine spor i meg. Min nye sjef er en av mine tidligere underordnede, vi har et veldig godt forhold så jeg slites mellom lojalitet og tidligere opplevelse. Hadde ikke den skjedd ville jeg ha vært åpen uten tvil, men du vet brent barn.

Jeg har planer om å bli borte i alle fall et år men håper vi skal kunne ta oss mulighet til to år. Så jeg blir lenge borte. Sist da jeg fikk barn satt jeg som divisjonsdirektør og sjefen sa da at han ikke trodde det var lurt at jeg ble sittende i en så krevende stilling nå når jeg hadde barn. Denne sjefen er nå sparket (måtte gå i unåde et par år etter), men opplevelsen har skremt meg. Jeg fikk beholde lønnen og fikk en ok jobb så det var forsåvidt i orden, men likevel var det enopplevelse som satte sine spor i meg. Min nye sjef er en av mine tidligere underordnede, vi har et veldig godt forhold så jeg slites mellom lojalitet og tidligere opplevelse. Hadde ikke den skjedd ville jeg ha vært åpen uten tvil, men du vet brent barn.

Da skjønner jeg litt bedre hvorfor du er tilbakeholden med å fortelle det.

Hva som er best timing her, vet du best.

Som utgangspunkt vil jeg likevel si at man bør fortelle det i såpass god tid at det er mulig å gjøre nødvendige omorganiseringer/skaffe vikar for den som skal ha permisjon.

Etter to år må man vel uansett regne med at en jobb har endret seg i disse omorganiseringstider. Og iallfall dersom det er nye eiere i en bedrift.

Oppsigelse på grunn av permisjon er ulovlig. Arbeidsgiver kan selvsagt bruke andre begrunnelser, selv om den egentlige grunnen er permisjonen.....

Å bl satt til andre arbeidsoppgaver enn dem man har og hadde, er jo en del av arbeidsgivers styringsrett. Når man er i permisjon er det jo vanskeligere å følge med på omdisponeringer/organiseringer på en arbeidsplass. Hvis du har et bra forhold til din nåværende leder er det gull verd i en slik situasjon du er i. Bruk det for det det er verd.

Gjest ikke alltid forståelsesfulle sjefer

I din situasjon, hvor du faktisk kan stå i fare for å miste jobben pga eierskifte, ville jeg ventet lengst mulig. Hvis man må si fra minst 2 mnd før, så vent til da. Med LID 30.juni, så tar det jo enda 6-8 uker før du skal reise. Jeg ville sagt fra etter eierskiftet så snart du har fått stillingen din stadfestet, og senest ca 1 mnd før LID-dato.

• 4 uker senere...

Annonse

Nå har jeg sagt ifra. Klarte ikke å gå å holde dette hemmelig lenger, setter jo arbeidsgiver i en klemme når man reiser 5-7 uker etter at man har sagt ifra. Så får tiden vise om dette var lurt. Jeg har det i alle fall bedre med meg selv og det er jo det viktigste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...