Gå til innhold

Trodde vi var ferdige med søvn trøbbel -bleieslutt

Anbefalte innlegg

Trenger noen gode råd fra dere kunnskapsrike DOL'ere.

Mellomste jenta mi som er 3,5 år har nettopp sluttet med natta bleier. Vi har prøvd å slutte før men det er først nå hun har vært klar for å gjennomføre det.

Og hun har vært tørr i en uke, men samtidig så har hun plutselig begynt å bli vanskelig å legge om kvelden.

Før så sovnet hun nesten før hun la hodet på puten.

Nå flyr hun ut og inn av rommet igjen og igjen og igjen. Sitter og synger, drar alle lekene opp i sengen og har skikkelig party når hun egentlig skulle ha sovnet for to timer siden.

Ikke noe særlig dette, siden hun vekker lillebroren sin flere ganger hver kveld. Så da har vi to barn som ikke får nok søvn.

Heldigvis så sovner lillebroren fort igjen, men så våkner han jo igjen av bråket fra søsteren :(

Kan det være at hun ikke finner roen fordi hun er nervøs for å gjøre noe i sengen ?

Noen andre som har opplevd noe lignende som følge av bleieslutt ?

Noen råd ?

Det er ingen tvil om at hun er trøtt, det kan jeg se på henne.

Hun sluttet å våkne på natta når hun var 2 år, og siden da har det vært en drømm å legge henne. Men nå.... huff...

Fortsetter under...

Gjest jessamy

Du trur din datter kan være nervøs for å tisse i senga, har hun noen grunn til det? Jeg mener blir dere f.eks. sinte på henne hvis hun tisser på seg? Snakk med henne om det og berolige henne med at dere ikke blir sinte og at mange i hennes alder har et uhell av og til. Hvis hun er helt "propell" når hun skal legge seg kan det være en idé å være sammen med henne en stund og f.eks. lese for henne eller bare ligge å prate.

Vi har også hatt noen slike perioder, uten at det nødvendigvis har noe med tissing om natta å gjøre. Vi har løst det med at de noen kvelder får høre på lydbok / eller en CD med nattasanger. Setter lyden så lavt at de må ligge rolig for å høre hva som blir sagt. Når de bare ligger rolig, blir de også søvnige er min erfaring. Men; vi har vært nøye med at det ikke skal bli noen vane, men at det er en kriseløsning i de periodene de er vanskelig å legge ned.

Du trur din datter kan være nervøs for å tisse i senga, har hun noen grunn til det? Jeg mener blir dere f.eks. sinte på henne hvis hun tisser på seg? Snakk med henne om det og berolige henne med at dere ikke blir sinte og at mange i hennes alder har et uhell av og til. Hvis hun er helt "propell" når hun skal legge seg kan det være en idé å være sammen med henne en stund og f.eks. lese for henne eller bare ligge å prate.

Nei, vi blir ikke sinte på henne. Hun hadde et uhell i begynnelsen og vi gjorde ikke noe stor sak ut av det.

Skiftet på sengen og siden hun virket litt opprørt og sa: jeg var bare litt uheldig. Så sa jeg at det ikke gjorde noe og at det kan skje alle. Og det var da jeg viste henne tisselakenet.

Virker mer som at hun har blitt nervøs at det skal skje igjen ? Bare gjetter litt her.

Ellers så har vi gode rutiner som vi har følgt lenge nå. Vi legger lillebror først, og så leser vi eventyr for henne, snakker om hvordan dager har vært og så får hun en god klem på slutten.

Før leggetid så prøver vi å ha den siste timen litt roligere.

Det som vi gjør nå, er at når vi hører henne bråke. feks spille på fløten sin, så går en av oss opp. og legger fløten på plass og sier at nå er det natta og at hun kan leke i morgen. Så får hun en ny klem og vi går ut. Etter 5-10 min hører vi henne igjen, og vi går opp igjen.

Da har hun kansje slått på lyset og dratt alle dokkene opp i sengen, vi setter dokkene på plass. Nå er det natta, og så ut igjen.

I går prøvde jeg å sette meg sammen henne og snakke med henne om hvorfor hun ikke får sove. Fik bare svar: vet ikke, og at nå skal jeg gå sove mamma med et stort smil. Etter en stund gik jeg ut og innen 10 min var det på'n igjen.

Kan jo heller ikke la henne herje villt på rommet heller siden hun vekker broren sin hele tiden.

Føler at det må være noe sammenheng imellom bleieslutt på natta og det at hun plutselig ikke får sove. Siden problemene begynte samtidig.

Når hun i går kom ned i stuen for i går for sjette gang på en time så ble samboeren litt forbannet. Men jeg tok over og følgte henne opp.

Jeg har mer tålmodighet en han og har hatt åresvis med søvnproblemer bak meg (fordelt på 3 barn). Så jeg blir mer oppgitt en sint ;)

Hun kan jo ikke så mye for det stakkars. får man ikke sove så får man ikke sove. Men noen som har gode råd for å snu situasjonen ?

Vi har også hatt noen slike perioder, uten at det nødvendigvis har noe med tissing om natta å gjøre. Vi har løst det med at de noen kvelder får høre på lydbok / eller en CD med nattasanger. Setter lyden så lavt at de må ligge rolig for å høre hva som blir sagt. Når de bare ligger rolig, blir de også søvnige er min erfaring. Men; vi har vært nøye med at det ikke skal bli noen vane, men at det er en kriseløsning i de periodene de er vanskelig å legge ned.

hmmm, kansje at vi prøver det. Har snakket om at gi henne sånn lite stereo anlegg på rommet siden eldre søsteren har det. Men har ikke fått gjort det enda.

Verdt å prøve... Selvom jeg tror kansje hun ville heller skru opp lyden hele tiden :) En å ligge stille og høre ..

Gjest jessamy

Nei, vi blir ikke sinte på henne. Hun hadde et uhell i begynnelsen og vi gjorde ikke noe stor sak ut av det.

Skiftet på sengen og siden hun virket litt opprørt og sa: jeg var bare litt uheldig. Så sa jeg at det ikke gjorde noe og at det kan skje alle. Og det var da jeg viste henne tisselakenet.

Virker mer som at hun har blitt nervøs at det skal skje igjen ? Bare gjetter litt her.

Ellers så har vi gode rutiner som vi har følgt lenge nå. Vi legger lillebror først, og så leser vi eventyr for henne, snakker om hvordan dager har vært og så får hun en god klem på slutten.

Det som vi gjør nå, er at når vi hører henne bråke. feks spille på fløten sin, så går en av oss opp. og legger fløten på plass og sier at nå er det natta og at hun kan leke i morgen. Så får hun en ny klem og vi går ut. Etter 5-10 min hører vi henne igjen, og vi går opp igjen.

Da har hun kansje slått på lyset og dratt alle dokkene opp i sengen, vi setter dokkene på plass. Nå er det natta, og så ut igjen.

I går prøvde jeg å sette meg sammen henne og snakke med henne om hvorfor hun ikke får sove. Fik bare svar: vet ikke, og at nå skal jeg gå sove mamma med et stort smil. Etter en stund gik jeg ut og innen 10 min var det på'n igjen.

Kan jo heller ikke la henne herje villt på rommet heller siden hun vekker broren sin hele tiden.

Føler at det må være noe sammenheng imellom bleieslutt på natta og det at hun plutselig ikke får sove. Siden problemene begynte samtidig.

Når hun i går kom ned i stuen for i går for sjette gang på en time så ble samboeren litt forbannet. Men jeg tok over og følgte henne opp.

Jeg har mer tålmodighet en han og har hatt åresvis med søvnproblemer bak meg (fordelt på 3 barn). Så jeg blir mer oppgitt en sint ;)

Hun kan jo ikke så mye for det stakkars. får man ikke sove så får man ikke sove. Men noen som har gode råd for å snu situasjonen ?

Det virker som dere har gode leggerutiner, og da er det så lett å si at dere bare må ta tiden til hjelp, men slik er det nok! Kom å tenke på at min datter ofte hadde mareritt i den alderen Hvis hun er plaget med det kan det hende at hun rett og slett er redd for å sovne.

Annonse

Vår jente på 3 år har også begynt med litt party enkelte kvelder. Hun er i knall humør og har mye energi. Så er det inn og ut av rommet.

Jeg gir henne mye skryt de gangene leggingen har gått greit, og det synes jeg har hjulpet veldig. Dagen etter avtaler vi at så fint skal leggingen gå denne gangen også.

Jeg synes det er greit at hun ligger litt i senga og holder på med ting, men hun skal ikke bråke og komme i stua til oss.

Det hjelper veldig å gi henne et Prinsesse-blad hun kan titte i. Hun vet at jeg henter bladet om det blir uro der inne ;-)

Mine to eldste hadde også slike perioder, så jeg har nå egentlig bare ventet på det.

Hvis du er overbevist om at dette må ha noe med bleieslutten å gjøre, så hvorfor ikke prøve å legge henne meg bleie igjen noen kvelder da for å se om hun roer seg da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...