Gå til innhold

Hvor lang tid fra medisin til de spiser?

Anbefalte innlegg

Gjest sansara

Hei!

Jeg skrev et fortvilet innlegg i går... Takk for alle svar! :o) En fortvilet og sliten mor reiste til spesialist i barnesykdommer og fikk til svar at han ikke kunne forstå at noen kunne hjulpet oss tidligere. Gutten har hatt lungebetennelse, mulig i lengre tid også... Kjedelig. Her har han gått på to forskjellige antibiotikakurer uten å bli bedre. I tilsammen 17 dager. Han er innskrumpet og veldig veldig tynn nå. Knea større enn låra.

Nå har han fått enda en medisintype som skal hjelpe mot lungebetennelsen.

Jeg er bare så engstelig for det med maten. Vel han drikker jo, men han har jo ikke spist på nesten 3 uker.

Har dere noen erfaringer med hvor lang tid barna bruker før medisinene virker og de begynner å interessere seg for mat igjen?

Noen gode tips til hvordan vi skal få det i ham?

Prøver jo å tilrettelegge for at han skal få i seg mat, men han kniper igjen når jeg forsøker å gi ham og blir heller sint... Ikke rart man tar til tårene. Jeg vil jo ikke gjøre det til en dårlig opplevelse.

Noen tips?!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219986-hvor-lang-tid-fra-medisin-til-de-spiser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre du endelig ble tatt på alvor. Hvor lang tid det tar før medisinen virker; spørs hva slags medisin h*n får og hvilken type infeksjon det er snakk om. Antagelig vil du se en bedring innen noen dager, men h*n har vært syk lenge nå og det tar tid å komme seg. Ikke bekymre deg for at ungen ikke spiser noe særlig så lenge h*n drikker. Forsøk å f.eks skjære opp fruktbiter og ha framme, eller et beger yoghurt hvis h*n liker det, men ikke stress med maten. Matlysten kommer av seg selv etterhvert. Ikke lett å legge bekymringene til side, forstår det, det er grusomt når ungene går ned i vekt. Men de tåler det, det de ikke tåler er å bli uttørket.

La ham drikke så mye som mulig, og la måltidene bli som de blir.

*krysser fingrene for dere*

God bedring!!

Krysser fingre for dere!

Har tenkt på gutten din siden innlegget ditt i går, og så bra at dere har fått hjelp.

Jeg har erfaring med en meget tynn og småspist gutt, han blir 3 år i juni. Når han er det minste syk stopper apetitten helt opp. Han spiser omtrent ingenting, men vi får likevel i han noe. Holdningen vår er at alt er lov å spise når man er så skranten som sin sønn er, om det så er sjokolade og iskrem.

Gutten vår liker godt

varm kakao, kokt makaroni med bare litt urtesalt på,iskrem,

mandariner, druer, salte ting, f.eks. spekepølse, potetgull, ostepop, tørre salte kjeks, f.eks. Salinas eller Ritz.

Drikke tilbys kontinuerlig. Han drar oftest godt nedpå med drikke, eplejuice og appelsinjuice. Han vil gjerne være "baby" (har baby i huset), og drikker mer når han får flaske eller tutekopp.

Når han er mett så er han mett, om det så er sjokolade han tilbys.

Tipper at gutten din kommer seg fort nå, med riktig antibiotika.

Lykke til!

Ja, jeg tenkte meg det. Derfor jeg spurte om crp og hvor høy den evt var. Men nå har du jo fått bedre hjelp heldigvis. Jeg synes det er sløvt at de ikke fant det ut når du var der første gangen (de allmennlegene).

Det viktigste er jo at han får nok væske i seg. Du får bare prøve å friste han med mat du vet han elsker. Veldig små porsjoner, så tar han kanskje en bit.Men det blir nok bedre i løpet av noen få dager!! Antibiotikaen skal jo virke raskt.

Jeg har ingen tips til deg ang. maten, men jeg kan si at dere ikke er de første som har opplevd slik. Søsteren min gikk og haltet i mange måneder før de fikk ut av at hun hadde lungebetennelse. Et annet barn i familien var visstnok døden nær og hos 3-4 leger før de fant ut at det var lungebetennelse.

Annonse

Uff det høres ikke godt ut.

Håper inderlig dere nå er på riktig spor.

Om han ikke vil spise, hva med å putte så mye kalorier i drikken som mulig.

F.eks. hjemmelaget milkshake med f.eks. banan, egg, fløte og vaniljeis. Sjokolademelk, jordbærmelk. Kanskje du får ham til å spise is. Fløteis eller youghurtis. Drikke biola el.l.

Hver kalori teller, så det kan være en idé å være generøs med søte drikker akkurat nå. Minst mulig rent vann mao.

God bedring!

mvh

Angela1365380318

Gi han ting som er lett å spise og som han liker, skjær frukt opp i biter,pomes fritt, pølsebiter,saftis. Det viktigeste er at han får i seg væske, vann, juice, brus, så mye som mulig. De selger drikker på apoteket med masse kalorier i, for de som har problemer med å få i seg nok mat, de finnes i forskjellige smaker, men jeg vet ikke om de er gode.

Yougurt er bra for syke barn. La han få små prosjoner, han blir sikkert sliten og gir opp av store lass på fat. Noe lett og greit, som smaker godt. Selv er jeg veldig glad i tom & jerry kjeks og ritz kjeks når jeg er syk og sutrete. Tomatsuppe, makaroni, slike ting pleier unger i den alderen å like godt.

Ikke stress for mye med maten, drikke er viktigest. Gi han et par dager, så kan du se det videre. Det han får i seg er bra for han nå, "fetekuren" får vente til han er piggere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...