PieLill Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hvis "oppdrageransvar" er utdatert, så forstår jeg bedre hvorfor jeg møter på så mange ufordragelige unger... Godt ikke alle foreldre og ansatte i skole og barnehage er moteslaver... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Om de har et hygieneproblem, det er vel ikke bevist så langt, trengs det langt kraftigere lut enn meg. Se for deg noen muskelbunter av dørvakter som står ved toalettene å passer på at alle vasker seg, hvis ikke... ;-) mvh Hehe. Ser det for meg... A la dørvaktene på utestedene. Kunne godt ha ansatt noen sånne på jobben min også. Men jeg synes folk skal gå litt i seg selv og plukke opp god gammeldags mathygienetiltak istedet for å boikotte et slakteri. Lærte slike ting da jeg vokste opp i et land hvor mathygiene var et fremmedord; som å vaske meg før matlaging, etter dobesøk, steke farsemat tvers igjennom, bytte skjærefjøl og kniv etter å ha behandlet rått kjøtt, ikke spise is og kremprodukter man ikke er trygg på, vaske grønnsaker fri for jord etc etc. Tror ikke alle unger lærer sånt lengre, for alt skal være så trygt og reint. Det er vel mangelen på slike elemtære ting som tar knekken på menneskene tilslutt, at vi ikke vasker hendene og glemmer å isolerer de syke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Mener du det er valgfritt, altså? Nei, det er obligatorisk. Men det betyr ikke at man tvinger barn fysisk i hytt og pine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Godt ikke alle foreldre og ansatte i skole og barnehage er moteslaver... ;-) mvh Ja, det er nok mote å respektere barns integritet og se på de som likeverdige mennesker. Jeg håper inderlig mitt barn vil slippe å møte slike som ikke mener det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg synes at alle skal vaske hendene sine etter et dobesøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Både i barnehagen og her hjemme vaskes hendene uansett etter dobesøk, enten vi har gjort det ene eller det andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Ja, det er nok mote å respektere barns integritet og se på de som likeverdige mennesker. Jeg håper inderlig mitt barn vil slippe å møte slike som ikke mener det. Jeg respekterer barn som likeverdige. Jeg legger også stor vekt på barns integritet. Men når det kommer til å ta besluttninger og hvem som skal bestemme, er ikke barn mine jevnbyrdige. Noe slikt ville bære helt galt av sted både for store og små. Visse ting har barn ganske enkelt ikke forutsettning for. Da forbeholder jeg meg retten til å gjennomføre mine besluttninger også ved bruk av fysisk makt, enten det gjelder at de ikke kan gå ut å leke i snøen i pysjen, leke gjemsel på parkeringsplasser, eller gjøre seg selv eller andre syke fordi de ikke gidder å vaske hendene. Jeg har vel tvangsvasket hender noe mellom 5 og 10 ganger i min karriære som mor. Det er svært sjeldent det har vært nødvendig. Ungene ser poenget. Jeg har også tvangsskiftet bersjebleier, tvunget i barna helt nødvendig medisin, kledd på hylende barn, holdt dem fast slik at de har fått en helt nødvendig sprøyte. Jeg har dessuten brukt fysisk makt for å hindre barn i å slå hverandre halvt fordervet. I alle disse tvangstilfellene har jeg vurdert det slik at konsekvensene på kort og/eller lang sikt av å ikke gjennomføre min besluttning ville bli langt verre for både barnet og omgivelsene enn konsekvensene av ubehaget ved tvang. Et annet kriterie som må være til stedet for at jeg skal velge tvang er at det ikke lengre er mulig å overtale barnet til å selv velge det riktige. Noen ganger er tvang nødvendig av hensyn til barnet. Andre ganger fordi barnet viser en så lite hensynsfull adferd overfor omgivelsene at det ikke kan få holde på slik. Jeg må ta hensyn til at alle mennesker har en integritet å ivareta, ikke bare et enkelt barn som for øyeblikket vil velge hensynsløst. Trenger du nummeret til barnevernet? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg respekterer barn som likeverdige. Jeg legger også stor vekt på barns integritet. Men når det kommer til å ta besluttninger og hvem som skal bestemme, er ikke barn mine jevnbyrdige. Noe slikt ville bære helt galt av sted både for store og små. Visse ting har barn ganske enkelt ikke forutsettning for. Da forbeholder jeg meg retten til å gjennomføre mine besluttninger også ved bruk av fysisk makt, enten det gjelder at de ikke kan gå ut å leke i snøen i pysjen, leke gjemsel på parkeringsplasser, eller gjøre seg selv eller andre syke fordi de ikke gidder å vaske hendene. Jeg har vel tvangsvasket hender noe mellom 5 og 10 ganger i min karriære som mor. Det er svært sjeldent det har vært nødvendig. Ungene ser poenget. Jeg har også tvangsskiftet bersjebleier, tvunget i barna helt nødvendig medisin, kledd på hylende barn, holdt dem fast slik at de har fått en helt nødvendig sprøyte. Jeg har dessuten brukt fysisk makt for å hindre barn i å slå hverandre halvt fordervet. I alle disse tvangstilfellene har jeg vurdert det slik at konsekvensene på kort og/eller lang sikt av å ikke gjennomføre min besluttning ville bli langt verre for både barnet og omgivelsene enn konsekvensene av ubehaget ved tvang. Et annet kriterie som må være til stedet for at jeg skal velge tvang er at det ikke lengre er mulig å overtale barnet til å selv velge det riktige. Noen ganger er tvang nødvendig av hensyn til barnet. Andre ganger fordi barnet viser en så lite hensynsfull adferd overfor omgivelsene at det ikke kan få holde på slik. Jeg må ta hensyn til at alle mennesker har en integritet å ivareta, ikke bare et enkelt barn som for øyeblikket vil velge hensynsløst. Trenger du nummeret til barnevernet? mvh Her må jeg bare skrive under. Jeg har også vært "monster-mamma" (sett med barns øyne) som har tvunget i barnet nødvendig medisin. Jeg har også tvunget barnet til å ta på sko før vi gikk til bussen vinterstid... osv. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1636921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg respekterer barn som likeverdige. Jeg legger også stor vekt på barns integritet. Men når det kommer til å ta besluttninger og hvem som skal bestemme, er ikke barn mine jevnbyrdige. Noe slikt ville bære helt galt av sted både for store og små. Visse ting har barn ganske enkelt ikke forutsettning for. Da forbeholder jeg meg retten til å gjennomføre mine besluttninger også ved bruk av fysisk makt, enten det gjelder at de ikke kan gå ut å leke i snøen i pysjen, leke gjemsel på parkeringsplasser, eller gjøre seg selv eller andre syke fordi de ikke gidder å vaske hendene. Jeg har vel tvangsvasket hender noe mellom 5 og 10 ganger i min karriære som mor. Det er svært sjeldent det har vært nødvendig. Ungene ser poenget. Jeg har også tvangsskiftet bersjebleier, tvunget i barna helt nødvendig medisin, kledd på hylende barn, holdt dem fast slik at de har fått en helt nødvendig sprøyte. Jeg har dessuten brukt fysisk makt for å hindre barn i å slå hverandre halvt fordervet. I alle disse tvangstilfellene har jeg vurdert det slik at konsekvensene på kort og/eller lang sikt av å ikke gjennomføre min besluttning ville bli langt verre for både barnet og omgivelsene enn konsekvensene av ubehaget ved tvang. Et annet kriterie som må være til stedet for at jeg skal velge tvang er at det ikke lengre er mulig å overtale barnet til å selv velge det riktige. Noen ganger er tvang nødvendig av hensyn til barnet. Andre ganger fordi barnet viser en så lite hensynsfull adferd overfor omgivelsene at det ikke kan få holde på slik. Jeg må ta hensyn til at alle mennesker har en integritet å ivareta, ikke bare et enkelt barn som for øyeblikket vil velge hensynsløst. Trenger du nummeret til barnevernet? mvh Tvang er absolutt siste løsning og jeg har hittil ikke hatt behov for å tvinge barn fysisk. Om du tror at du ville fått dødlige sykdommer om barnet ditt lot være å vaske hendene en gang, så skjønner jeg det jo. Sjansene for det er forsvinnende små. Store andeler av voksne vasker ikke hendene. Dette er en avgjørelse andre voksne må akseptere. At det fører til at du ikke vil ha de på kjøkkenet ditt er en annen ting, og det kan man si til barn også. Man kan til og med si at man ikke vil holde de i hånden før de har vasket hendene etter dobesøket. Men å gå fra det til å tvinge de fysisk over noe slikt? Nei takk. Du har tydeligvis ren samvittighet ang. din tvangsbruk og det er din egen samvittighet du skal stå til ansvar for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Her må jeg bare skrive under. Jeg har også vært "monster-mamma" (sett med barns øyne) som har tvunget i barnet nødvendig medisin. Jeg har også tvunget barnet til å ta på sko før vi gikk til bussen vinterstid... osv. :-) Dette blir annerledes. Jeg hadde mest sannsynlig tvunget i en voksen absolutt nødvendig medisin jeg og. Og sko på beina, om de fikk det for seg å gå barbeint i snøen. Men om de nektet å vaske hendene, så hadde jeg nok bare gjort det tydelig hva jeg mente om den saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Dette blir annerledes. Jeg hadde mest sannsynlig tvunget i en voksen absolutt nødvendig medisin jeg og. Og sko på beina, om de fikk det for seg å gå barbeint i snøen. Men om de nektet å vaske hendene, så hadde jeg nok bare gjort det tydelig hva jeg mente om den saken. Da er det altså ikke selve bruken av tvang du kikker på, men om håndvask er så viktig at det at det er verdt å bruke tvang for. Jeg vurderer det så viktig, spesielt siden jeg ønsker at barna skal bli til aktivt såpehåndvaskende voksne. Det hender jo med jevne mellomrom at mange folk blir syke fordi en eller annen f.eks. kantinemedarbeider mener håndvask etter dobesøk er en privatsak. Så for meg er håndvask etter dobesøk en like absolutt størrelse som at man tar sko på før man drar på butikken om vinteren. Jeg aksepterer på ingen måte at voksne ikke vasker hendene etter dobesøk. Det er motbydelig, hensynsløst og grisete. Men det er ofte svært vanskelig, for ikke å si umulig, å lære noe det mora deres skulle lært dem for mange år siden. For øvrig synes jeg den verbale julingen barn kan få ofte er mye verre enn et minutts tvungen et eller annet. Noen sekunders tvang er ofte mye mer barmhjertig mot barna enn en langvarig gnagende følelse av at mamma er missfornøyd med meg. Tvangshåndvasking har forekommet sjeldnere enn en gang i året per barn. Det har hatt den langtidseffekt at barna raskere har akseptert at man skal vaske hendene etter dobesøk. Dermed har det også ført til mindre, for barna, ubehagelig diskusjon og krangel. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Tvang er absolutt siste løsning og jeg har hittil ikke hatt behov for å tvinge barn fysisk. Om du tror at du ville fått dødlige sykdommer om barnet ditt lot være å vaske hendene en gang, så skjønner jeg det jo. Sjansene for det er forsvinnende små. Store andeler av voksne vasker ikke hendene. Dette er en avgjørelse andre voksne må akseptere. At det fører til at du ikke vil ha de på kjøkkenet ditt er en annen ting, og det kan man si til barn også. Man kan til og med si at man ikke vil holde de i hånden før de har vasket hendene etter dobesøket. Men å gå fra det til å tvinge de fysisk over noe slikt? Nei takk. Du har tydeligvis ren samvittighet ang. din tvangsbruk og det er din egen samvittighet du skal stå til ansvar for. Jeg ville hatt dårlig samvittighet om jeg tillot mine barn å la være å vaske hendene. Det skjer som regel aldri noe galt av at man dropper blibeltet heller. Men fordi konsekvensene kan bli sært alvorlige, i verste fall dødelige, gjør man det alltid likevel. Forskjellen på bilbeltebruk og håndvask er at man ved det siste kan ramme andre enn seg selv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Man burde vaske hendene etter alle dobesøk. Men jeg hadde ikke tvunget et barn som nektet å vaske seg. Jeg har ikke brukt fysisk tvang, da jeg frykter at det kunne virke mot sin hensikt. Men regelen om alltid å vaske hendene etter dobesøk gjelder absolutt uten unntak. Så dersom han - da han var mindre - ikke ville vaske under springen, sa jeg at jeg da måtte vaske med klut: Da måtte han stå rolig og vente på at jeg hentet klut, verd opp i vann og såpe og vasket hendene hans. Han skjønte jo fort at det var greiere å bare vaske dem selv under springen! ;-) Men jeg tror at den viktisgte grunnen til at han nå er veldig flink med håndvask var at jeg alltid passet opp dette i "lærefasen". Vi har hatt besøk av mange kompiser som ikke vasker seg, og da lurer jeg på om foreldrene bare har tatt det for gitt at barnet har vasket seg når de har instruert barnet om dette, og derfor unnlat å "følge opp". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det skal henge hygieneregler på veggen på badet i bhg - men jeg antar at det er vanlig kotyme de fleste steder at det skjer automatisk. Både før/etter måltider, etter utetid og etter do-besøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1637791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg har ikke brukt fysisk tvang, da jeg frykter at det kunne virke mot sin hensikt. Men regelen om alltid å vaske hendene etter dobesøk gjelder absolutt uten unntak. Så dersom han - da han var mindre - ikke ville vaske under springen, sa jeg at jeg da måtte vaske med klut: Da måtte han stå rolig og vente på at jeg hentet klut, verd opp i vann og såpe og vasket hendene hans. Han skjønte jo fort at det var greiere å bare vaske dem selv under springen! ;-) Men jeg tror at den viktisgte grunnen til at han nå er veldig flink med håndvask var at jeg alltid passet opp dette i "lærefasen". Vi har hatt besøk av mange kompiser som ikke vasker seg, og da lurer jeg på om foreldrene bare har tatt det for gitt at barnet har vasket seg når de har instruert barnet om dette, og derfor unnlat å "følge opp". Jeg synes din metode er fin. Gi han et valg mellom to "onder" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1638283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Man tvinger ikke barn til f.eks håndvask og oppdrageransvar er et utdatert ord. Jaja, jeg misunner ikke de som skal ha med dine barn å gjøre, den saken er klar! Jeg gjør så skummelt som å ta vare på andres barn også. Stakkars barn, som blir regnet som mennesker fra de er født og som først og fremst får veiledning. De blir nok drittsekker alle mann, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1638291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg respekterer barn som likeverdige. Jeg legger også stor vekt på barns integritet. Men når det kommer til å ta besluttninger og hvem som skal bestemme, er ikke barn mine jevnbyrdige. Noe slikt ville bære helt galt av sted både for store og små. Visse ting har barn ganske enkelt ikke forutsettning for. Da forbeholder jeg meg retten til å gjennomføre mine besluttninger også ved bruk av fysisk makt, enten det gjelder at de ikke kan gå ut å leke i snøen i pysjen, leke gjemsel på parkeringsplasser, eller gjøre seg selv eller andre syke fordi de ikke gidder å vaske hendene. Jeg har vel tvangsvasket hender noe mellom 5 og 10 ganger i min karriære som mor. Det er svært sjeldent det har vært nødvendig. Ungene ser poenget. Jeg har også tvangsskiftet bersjebleier, tvunget i barna helt nødvendig medisin, kledd på hylende barn, holdt dem fast slik at de har fått en helt nødvendig sprøyte. Jeg har dessuten brukt fysisk makt for å hindre barn i å slå hverandre halvt fordervet. I alle disse tvangstilfellene har jeg vurdert det slik at konsekvensene på kort og/eller lang sikt av å ikke gjennomføre min besluttning ville bli langt verre for både barnet og omgivelsene enn konsekvensene av ubehaget ved tvang. Et annet kriterie som må være til stedet for at jeg skal velge tvang er at det ikke lengre er mulig å overtale barnet til å selv velge det riktige. Noen ganger er tvang nødvendig av hensyn til barnet. Andre ganger fordi barnet viser en så lite hensynsfull adferd overfor omgivelsene at det ikke kan få holde på slik. Jeg må ta hensyn til at alle mennesker har en integritet å ivareta, ikke bare et enkelt barn som for øyeblikket vil velge hensynsløst. Trenger du nummeret til barnevernet? mvh Vel sagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1639614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nei, det er obligatorisk. Men det betyr ikke at man tvinger barn fysisk i hytt og pine. Fysisk tvang er selvsagt siste utvei, man prøver jo alt annet først. Går ikke "alt annet" så må man statuere et eksempel. Det er lite sannsynlig at det skjer "i hytt og pine". Jeg hadde en periode tre dagbarn i tillegg til mine egne og den ene fireåringen nektet å vaske hendene etter å ha badet i gjørme. Han nektet å kle på seg regntøy og støvler når det regnet. Moren hadde latt ham få slippe, men jeg vil ikke ha huset mitt gjennomsølet fordi dette ene barnet fikk regjere. Jeg kledde på ham regntøyet og støvlene mot protester, og jeg tok ham med på badet og vasket hendene mot hans vilje. Jeg trengte å gjøre det EN gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1639619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg respekterer barn som likeverdige. Jeg legger også stor vekt på barns integritet. Men når det kommer til å ta besluttninger og hvem som skal bestemme, er ikke barn mine jevnbyrdige. Noe slikt ville bære helt galt av sted både for store og små. Visse ting har barn ganske enkelt ikke forutsettning for. Da forbeholder jeg meg retten til å gjennomføre mine besluttninger også ved bruk av fysisk makt, enten det gjelder at de ikke kan gå ut å leke i snøen i pysjen, leke gjemsel på parkeringsplasser, eller gjøre seg selv eller andre syke fordi de ikke gidder å vaske hendene. Jeg har vel tvangsvasket hender noe mellom 5 og 10 ganger i min karriære som mor. Det er svært sjeldent det har vært nødvendig. Ungene ser poenget. Jeg har også tvangsskiftet bersjebleier, tvunget i barna helt nødvendig medisin, kledd på hylende barn, holdt dem fast slik at de har fått en helt nødvendig sprøyte. Jeg har dessuten brukt fysisk makt for å hindre barn i å slå hverandre halvt fordervet. I alle disse tvangstilfellene har jeg vurdert det slik at konsekvensene på kort og/eller lang sikt av å ikke gjennomføre min besluttning ville bli langt verre for både barnet og omgivelsene enn konsekvensene av ubehaget ved tvang. Et annet kriterie som må være til stedet for at jeg skal velge tvang er at det ikke lengre er mulig å overtale barnet til å selv velge det riktige. Noen ganger er tvang nødvendig av hensyn til barnet. Andre ganger fordi barnet viser en så lite hensynsfull adferd overfor omgivelsene at det ikke kan få holde på slik. Jeg må ta hensyn til at alle mennesker har en integritet å ivareta, ikke bare et enkelt barn som for øyeblikket vil velge hensynsløst. Trenger du nummeret til barnevernet? mvh Her er jeg veldig enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1639642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Fysisk tvang er selvsagt siste utvei, man prøver jo alt annet først. Går ikke "alt annet" så må man statuere et eksempel. Det er lite sannsynlig at det skjer "i hytt og pine". Jeg hadde en periode tre dagbarn i tillegg til mine egne og den ene fireåringen nektet å vaske hendene etter å ha badet i gjørme. Han nektet å kle på seg regntøy og støvler når det regnet. Moren hadde latt ham få slippe, men jeg vil ikke ha huset mitt gjennomsølet fordi dette ene barnet fikk regjere. Jeg kledde på ham regntøyet og støvlene mot protester, og jeg tok ham med på badet og vasket hendene mot hans vilje. Jeg trengte å gjøre det EN gang. Jeg hadde ikke vurdert disse situasjonene som viktige nok til å bruke fysisk tvang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219999-h%C3%A5ndvask/page/2/#findComment-1639743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.