Gå til innhold

Tidligste tegn på asperger?

Anbefalte innlegg

Gjest sannsynligheten?

Hei. Er det noen som kan si hva de tidligste tegn på asperger er? Når barnet er 1-3 år.

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg kjenner et barn som har en forelder med asperger..

Hva er sannsynligheten for at barnet har arvet diagnosen?

Så langt virker barnet på 2 år helt normalt, men har hørt at lidelsen kan bryte ut, eller vise seg (?), først etter noen år ?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220063-tidligste-tegn-p%C3%A5-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn siterte hele "Hvem skal trøste knøttet" historien når han var 4 år, etter at vi hadde lest den for han 1 gang. Vi burde skjønt det da, hvis vi hadde visst om Asperger på den tiden...det gjorde vi ikke - vi trodde bare han var supersmart, noe han i og for seg også er.

Gjest mamma 24-7

Tja, første tegn, det kan være individuelt hva som legges merke til med de forskjellige.

Språkutvikling

sosial utvikling

ensidige interesser

repeterende atferd.

Vanskelig egentlig å si, men når barnet synes å være normalt pr i dag, så trenger det ikke være grunn til bekymring, asperger er en genetisk tilstand, men barnet kan jo like gjerne arve den forelderen som ikke har asperger.

Gjest sannsynligheten?

Tja, første tegn, det kan være individuelt hva som legges merke til med de forskjellige.

Språkutvikling

sosial utvikling

ensidige interesser

repeterende atferd.

Vanskelig egentlig å si, men når barnet synes å være normalt pr i dag, så trenger det ikke være grunn til bekymring, asperger er en genetisk tilstand, men barnet kan jo like gjerne arve den forelderen som ikke har asperger.

Takk for opplysninger:)

Hva er det ved den sosiale utv. og språkutv. som kan indikere asperger da?

og hva innebærer repeterende adferd?

har hørt at asperger kan "slås på" først etter noen år? at barnet er helt normalt inntil da.

Gjest sannsynligheten?

Min sønn siterte hele "Hvem skal trøste knøttet" historien når han var 4 år, etter at vi hadde lest den for han 1 gang. Vi burde skjønt det da, hvis vi hadde visst om Asperger på den tiden...det gjorde vi ikke - vi trodde bare han var supersmart, noe han i og for seg også er.

Merket dere noe før den tid, eller var alt helt normalt frem til barnet var 4 år?

Gjest En fast bruker

Jeg har en liten slektning med asberger og han var overfølsom for lyder allerede som nyfødt.

Han hadde også en staccato måte å snakke på da han begynte med det - forøvrig i vanlig alder for å begynne å snakke. Det var flere ting også, han tegnet langt bedre enn det som var normalt for barn i hans alder. Som 3 åring tegnet han tredimensjonale bilder f.eks. Han kunne også alle (og da mener jeg alle!) flaggene i verden.

Han fikk diagnosen som 3,5 åring, har fått fantastisk oppfølging av hjelpeapparatet og fungerer nå fint, både i skole og ellers. Han er nå 9 år.

Annonse

Merket dere noe før den tid, eller var alt helt normalt frem til barnet var 4 år?

Nei vi merket ikke noe, vi merket heller ikke noe før skolen grep inn i, den gang, 0-klasse og mente han burde til utredning hos PP-tjenesten. Alle hans særegenheter (for de hadde han) trodde vi bare skyltes det faktum at vi hadde fått et lite sosialt men til gjengjeld oppvakt barn:)

Gjest mamma 24-7

Takk for opplysninger:)

Hva er det ved den sosiale utv. og språkutv. som kan indikere asperger da?

og hva innebærer repeterende adferd?

har hørt at asperger kan "slås på" først etter noen år? at barnet er helt normalt inntil da.

Barnet kan fremstå som normalt ganske lenge. Men de fleste vil etter at en mistanke om asperger er kommet opp, huske at barnet lenge, kanskje altid har hatt små særegenheter.

Ang. språk, enkelte har et svært tidlig språk, og utvikler et nokså pedantisk og korekt språk ganske tidlig, andre har forsinket språkutvikling.

repeterende atferd, eller selvstimulering er og vanlig. repeterende atferd kan være å måtte gjøre en ting om og om igjen. det kan også vise seg at barenet er stabler leker, eller setter de på rekker heller enn å leke på samme måte som andre barn. Rollelek er ofte fraværende.

De tar ofte kontakt med andre barn på en for aldren uhensiktsmessig måte, feks, ved å dytte, slå eller lignende.

Mange har en mye bedre kontakt med voksne enn med barn i samme alder.

Om du er intressert i å sette deg ordentlig inn i dette, kan jeg anbefale deg:

http://www.bokstavbarna.no

Her er det mange foreldre som kan svare deg på dine spørsmål.

Velkommen om du vil :))

Gjest sannsynligheten?

Barnet kan fremstå som normalt ganske lenge. Men de fleste vil etter at en mistanke om asperger er kommet opp, huske at barnet lenge, kanskje altid har hatt små særegenheter.

Ang. språk, enkelte har et svært tidlig språk, og utvikler et nokså pedantisk og korekt språk ganske tidlig, andre har forsinket språkutvikling.

repeterende atferd, eller selvstimulering er og vanlig. repeterende atferd kan være å måtte gjøre en ting om og om igjen. det kan også vise seg at barenet er stabler leker, eller setter de på rekker heller enn å leke på samme måte som andre barn. Rollelek er ofte fraværende.

De tar ofte kontakt med andre barn på en for aldren uhensiktsmessig måte, feks, ved å dytte, slå eller lignende.

Mange har en mye bedre kontakt med voksne enn med barn i samme alder.

Om du er intressert i å sette deg ordentlig inn i dette, kan jeg anbefale deg:

http://www.bokstavbarna.no

Her er det mange foreldre som kan svare deg på dine spørsmål.

Velkommen om du vil :))

Takk så mye for svar. Ja, nå vet jeg litt mer om hva jeg skal være obs på.. Skal følge litt med, selv om jeg helst tror (håper) at dette barnet ikke har arvet diagnosen!

Takk også for linkene!

Gjest sannsynligheten?

Nei vi merket ikke noe, vi merket heller ikke noe før skolen grep inn i, den gang, 0-klasse og mente han burde til utredning hos PP-tjenesten. Alle hans særegenheter (for de hadde han) trodde vi bare skyltes det faktum at vi hadde fått et lite sosialt men til gjengjeld oppvakt barn:)

Ja, det er vel ofte lettest å se slikt (særegenheter osv) i ettertid.. Asperger er vel ikke den mest kjente diagnosen heller!

Takk for svar:)

Gjest sannsynligheten?

Jeg har en liten slektning med asberger og han var overfølsom for lyder allerede som nyfødt.

Han hadde også en staccato måte å snakke på da han begynte med det - forøvrig i vanlig alder for å begynne å snakke. Det var flere ting også, han tegnet langt bedre enn det som var normalt for barn i hans alder. Som 3 åring tegnet han tredimensjonale bilder f.eks. Han kunne også alle (og da mener jeg alle!) flaggene i verden.

Han fikk diagnosen som 3,5 åring, har fått fantastisk oppfølging av hjelpeapparatet og fungerer nå fint, både i skole og ellers. Han er nå 9 år.

Takk for svar! Jeg får være obs på disse tingene..

Annonse

Gjest mamma 24-7

Bare en ting: Jeg har da aldri hørt noe om at Asperger skulle ha noen arvelighet? Hvor har du det fra?

Det er vel slik at asperger og andre autismespekterdiagnoser er genetisk betinget. Det finnes ofte fler i samme familie. Det samme gjelder adhd og tourettes syndrom. I noen familier finner man alle disse diagnosene. Det tyder igjen på at diagnosene har et vist slektskap med hverandre.

Asperger er ikke noe som "slås av eller på", men den blir lettere å oppdage når ungene blir større, fordi kravene til sosialt samspill blir større med årene.

Asperger kommer også i mange forskjellige grader - fra "en millimeter fra normalen" til en glidende overgang mot infantil autisme.

Det du skal være obs på, er språkutviklingen. Dersom denne er normal, er det gode prognoser - selv om barnet kanskje viser seg å ha asperger senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...