Gå til innhold

Pupp til en 3åring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• kizmiaz

4

• mariamamma

2

• Sofline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ingen sammenheng

I Norge er det ikke vanlig (les: noe som flertallet gjør), men det er en del som gir litt morsmelk så lenge.

Verdens helseorganisasjon anbefaler fullamming i seks mnd, og amming i to år, gjerne lenger. Men de gir råd på verdensbasis, og mht ærnæring, hygiene og familieplanlegging, så er det klart at dette er råd som er viktigere i feks Afrika enn her.

For meg ville det vært rart å gi en tråring morsmelk, men at de har godt av det mht immunforsvar osv, er helt klart. Jeg sluttet en gang mellom 1 og halvannet år med begge to.

Jeg kjenner ingen treåringer (som jeg vet om) som får morsmelk, men jeg kjenner og vet om _mange_ femåringer (+ / - ) som er vanskelige i matveien. Så jeg ser ingen sammenheng mellom disse tingene (langvarig diing, og sær i matveien senere).

Tror nok ikke det er så mange som ammer så lenge. Det må bli opp til hver enkelt forelder syns nå jeg. Hvorvidt problemene rundt barnet og måltider har noen relevans til langvarig amming vet jeg ikke.

Selv ammet jeg til jenta mi var over 2 år (dvs bare litt kveldskos på slutten).

Fikk meg en "festlig" opplevelse da jeg bestemte meg for å slutte.

Vel jeg hadde sagt at nå er puppen til mamma tom. Helt greit. Ingen protester. Skjønnte hvor stor hun var blitt da vi dagen etter sto i laaaaaang kø i butikken:

"Puppen e mamma ton (tom)", sa hun høyt til de andre i køen. Ingen svarte.

"Hallooooooo!!! Puppen e mamma tooooooon!", ropte hun så alle hørte veldig godt.

Da skjønnte jeg hvor stor hun var blitt gitt.....

jaja. Hadde det vært opp til meg som melkeku kunne jeg sikkert ammet fortsatt for makan til produksjon jeg hadde. men tross jordmødres oppfordringer om å amme lenge følte jeg vel at jeg hadde ammet henne mer enn lenge nok.

Annonse

Gjest collett

Synes ikke du skal mene så mye om hva andre gjør jeg. De som vil amme lenge kan vel få gjøre det? Hva som er "vanlig" er jo helt uinteressant.

Og gutten har nok ikke problemer med å spise pga ammingen. Mange barn spiser ikke så mye som foreldrene skulle ønske.

Jeg anslår at mer enn 90% av de som ammer stopper før barnet er to. Så da kan man si det ikke er vanlig å amme til barnet er tre.

Det at et fåtall gjør det betyr ikke at det er riktig eller feil.

Jeg kan ikke forestille meg hvordan langvaring amming skulle kunne påvirke barnet negativt i forhold til matvaner og matlyst. Vet for øvrig om barn som har blitt ammet lenge og har det motsatte problemet.

Jeg kan derimot ser for meg at om man har et barn som er vanskelig å få i mat, ammer man gjerne ekstra lenge.

For øvrig synes jeg det er naturlig og mest passende å gjøre ammingen mer og mer privat etter som barnet blir eldre.

mvh

Ja, for ungen hadde jo helt sikkert sultet ihjel om han ikke fikk pupp.

Hva er problemet ditt?

Selvsagt er man mer på hugget i forhold til hva et småspist barn får i seg. Morsmelk er noe av det beste man da har og tilby ernæringsmessig.Dessuten styrker den imunforsvaret. Så har man den muligheten, finnes det ikke merkelig at man også benytter den.

I Norge blir for øvrig barn som holder på å sulte i hjel lagt inn på sykehus og gitt næring intravernøst.

mvh

Annonse

Ja, for ungen hadde jo helt sikkert sultet ihjel om han ikke fikk pupp.

Det var nok ikke det som var poenget. Poenget er at hvis barnet er småspist, så kan det være en fordel å gi pupp litt lengre slik at barnet får i seg viktige næringsstoffer. Skjønner?

Gjest Ulvinnen Lurulf

Unger spiser når de er sultne nok. Å amme en 3åring, er ikke litt normalt engang.

"Unger spiser når de er sultne nok."

Hadde det enda vært så enkelt!

Du kan ikke ha erfart mye?

Det finnes barn som er uten matlyst, man lar dem ikke sulte i hjel for det.

Gjest sjøstjerna

Unger spiser når de er sultne nok. Å amme en 3åring, er ikke litt normalt engang.

*sukk*

Skulle ønske vi kunne la foreldre selv bestemme hva som er "normalt" eller ikke mht til amming av egne barn.

Det er ikke noe vi trenger å bekymre oss over, skjønner du.

Når det er sagt, vil jeg legge til at de aller fleste slutter jo å amme til sist. Kjenne du mange voksne som fremdeles har morsmelk som en viktig del av sin ernæring?

Det finnes barn som spiser så lite at det er et helsemessig og funksjonsmessig problem.

De fleste barn spiser når de blir sultne. Men for enkelte er dessverre ikke livet så enkelt.

Hva er det som er så farlig med å amme litt lengre enn de fleste gjør, borsett fra det grusomme ved at man skiller seg ut?

Annerledeshet burde vært forbudt med lov!

mvh

*sukk*

Skulle ønske vi kunne la foreldre selv bestemme hva som er "normalt" eller ikke mht til amming av egne barn.

Det er ikke noe vi trenger å bekymre oss over, skjønner du.

Når det er sagt, vil jeg legge til at de aller fleste slutter jo å amme til sist. Kjenne du mange voksne som fremdeles har morsmelk som en viktig del av sin ernæring?

7-8 stykker her i nabolaget.

De reiser hjem til ho mor morgen og kveld for pupp, som igjen reiser hjem til sin mor, som igjen....

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...