Gå til innhold

Dette med å steke kjøttdeig....

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Mattilsynet tilråder at man steker deigprodukter godt.

Og så ser jeg at avisene skriver at en 4-åring ligger i repsirator etter å ha spist taco.

Men betyr det at steking av deigen ikke er _nok_ mot akkurat denne bakterien, eller betyr det at denne familien ikke hadde stekt deigen "godt nok"??

Her i huset er alltid tacokjøttet "klemt" til veldig små biter og veldig godt gjennomstekt - skjønner ikke at det går an å steke det bedre uten å svi det.

Men kanskje hvis man steker det i større klumper og slurver litt så kan det fortsatt være litt i råeste laget i midten, eller??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220335-dette-med-%C3%A5-steke-kj%C3%B8ttdeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

E.Coli dør ved 72*C, det ble i hvert fall sagt fra helsemyndighetenes side på nyhetene. Jeg vil tro at de enten har stekt det for lite, eller at de har slurvet med hygienen (f.eks. brukt noe bestikk i den rå deigen, og så spist av f.eks. skjeen eller brukt den i de rå grønnsakene uten å vaske den).

E.Coli dør ved 72*C, det ble i hvert fall sagt fra helsemyndighetenes side på nyhetene. Jeg vil tro at de enten har stekt det for lite, eller at de har slurvet med hygienen (f.eks. brukt noe bestikk i den rå deigen, og så spist av f.eks. skjeen eller brukt den i de rå grønnsakene uten å vaske den).

Ja, det med bestikk i rå deig etc høres ut som plausible forklaringer.

Men bare sett hen til selve _stekingen_ synes jeg det høres veldig rart ut at ikke tacokjøttet blir godt nok stekt. Jeg kan skjønne det på hamburger eller annet der det er mer "kompakt", men er en tacokjøttdeig for lite stekt må man vel nesten ha usannsynlig store klumper... eller....?

Ja, det med bestikk i rå deig etc høres ut som plausible forklaringer.

Men bare sett hen til selve _stekingen_ synes jeg det høres veldig rart ut at ikke tacokjøttet blir godt nok stekt. Jeg kan skjønne det på hamburger eller annet der det er mer "kompakt", men er en tacokjøttdeig for lite stekt må man vel nesten ha usannsynlig store klumper... eller....?

Ja, hvis man gjør det omtrent som det står på pakken, først bruning og så vann og krydder som skal putre i 10 min, da KAN det ikke være noe rå kjøttdeig igjen! Men det er klart at en hamburger godt kan bli litt rå i midten hvis man er for rask. Det er vel derfor E.Coli kalles for "hamburgerbakterien"...

Dessuten har mengden bakterier mye å si. Hvis pakken nærmer seg utløpsdato og kanskje i tillegg ikke er oppbevart kaldt nok, vil det bli mye mer av bakterien, og enda større risiko for å bli smittet fra bestikk etc.

Tror det er mange som slurver med hygienen... vi er ikke vant til å tenke i de baner. Ikke at folk er grisete med håndvask og sånt, men det er fort gjort at en kutter salat på fjøla der det har ligget noe rått kjøtt uten å vaske den skikkelig først, eller at kniver kan brukes både borti den rå kjøttdeigen og så i salaten. Taco er jo en salig blanding av rått og stekt (salat, ost, sauser og kjøttsausen), så kanskje er det lett å blande her? Ha hatt hendene borti kjøttdeigen og så kutte tomater uten å vaske hendene først? Det er fort gjort!

Annonse

Tror det er mange som slurver med hygienen... vi er ikke vant til å tenke i de baner. Ikke at folk er grisete med håndvask og sånt, men det er fort gjort at en kutter salat på fjøla der det har ligget noe rått kjøtt uten å vaske den skikkelig først, eller at kniver kan brukes både borti den rå kjøttdeigen og så i salaten. Taco er jo en salig blanding av rått og stekt (salat, ost, sauser og kjøttsausen), så kanskje er det lett å blande her? Ha hatt hendene borti kjøttdeigen og så kutte tomater uten å vaske hendene først? Det er fort gjort!

Uff, ja, jeg vet at jeg ikke er så nøye med det der!

Skal i alle fall skjerpe meg nå etter dette med kjøttdeigen!

Ja, jeg tror nok du kan ha rett i det.

Jeg har prøvd å tenke tilbake på det jeg har lært under oppveksten om den slags - fra skolekjøkken til hjemme, men kan ikke huske at det noen gang ble understreket _hvorfor_ man ikke må la kniven brukes på grønnsakene etter at at man har skåret opp kjøttet f eks.

Jeg har jo selvsagt fått med meg at man ikke bør gjøre det, og i voksen alder også _hvorfor_, men kan altså ikke huske noe "hvorfor" fra skolekjøkkenets dager.

Uff, ja, jeg vet at jeg ikke er så nøye med det der!

Skal i alle fall skjerpe meg nå etter dette med kjøttdeigen!

Jeg har noen ganger lurt på om jeg er überforsiktig mht rått kjøtt, for jeg har faktisk også lagt matpapir på trefjøla før jeg skjærer opp rått kjøtt....

De har sikkert slurvet med renholdet underveis i matlaginga så bakteriene har smittet over på salaten. Det er visst gjerne sånn man blir smittet av salmonella fra kylling også.

Huff og huff! Det er en trist sak.

Men jeg skal ihvertfall passe på å vaske hender godt etc fra man har håndtert kjøttdeigpakka til man håndterer grønnsaker!!

Tror jo at jeg er "flink nok" men det er utrolig fort gjort å gjøre en feil.

Huff og huff! Det er en trist sak.

Men jeg skal ihvertfall passe på å vaske hender godt etc fra man har håndtert kjøttdeigpakka til man håndterer grønnsaker!!

Tror jo at jeg er "flink nok" men det er utrolig fort gjort å gjøre en feil.

Det er veldig fort gjort selv om man er bevisst på å gjøre alt riktig.

Annonse

Nei, det er ikke fort gjort. Det er elementært å ikke blande rått kjøtt/fisk med andre matvarer/kniver/fjøler.

Nei, det er ikke fort gjort. Det er elementært å ikke blande rått kjøtt/fisk med andre matvarer/kniver/fjøler.

Ja, det er jeg helt enig med deg i.

Men det kan liekvel være fort gjort at du åpner en pakke med kjøttdeig og får bittelitt blodsøl på hånda, og deretter tar i et sleivhåndtak før du vasker deg osv osv.

Dette vil jo være så marginalt at sjansen for smitte er ekstremt liten, men etter hva jeg har skjønt er noe av faren ved e.coli at det nettopp er ekstremt små bakteriemengder som skal til for at man blir syk.

Det har nok ikke noe med denne aktuelle saken å gjøre. Bare en liten digresjon.

En del bakterier produserer giftstoffer som ikke blir borte om man så koker i flere dager. Disse kan gi opphav til en herlig matforgiftning.

mvh

Det var en trøst i tunge bakteriestunder. Tusen takk.

:)

Ja, det er jeg helt enig med deg i.

Men det kan liekvel være fort gjort at du åpner en pakke med kjøttdeig og får bittelitt blodsøl på hånda, og deretter tar i et sleivhåndtak før du vasker deg osv osv.

Dette vil jo være så marginalt at sjansen for smitte er ekstremt liten, men etter hva jeg har skjønt er noe av faren ved e.coli at det nettopp er ekstremt små bakteriemengder som skal til for at man blir syk.

Hm, jeg er alltid svært nøye med sånt... åpner pakken med saks eller kniv som legges i utslagsvask for vasking, heller kjøttdeigen (dvs karbonadedeigen, har sluttet med kjøttdeig) i steikepanna, legger emballasjen rett i søpla , vasker hender - før jeg begynner med annet.

Kjøtt- og fiskebakterier har jeg altså dypfølt respekt for. Lurt, ser jeg nå...

Hm, jeg er alltid svært nøye med sånt... åpner pakken med saks eller kniv som legges i utslagsvask for vasking, heller kjøttdeigen (dvs karbonadedeigen, har sluttet med kjøttdeig) i steikepanna, legger emballasjen rett i søpla , vasker hender - før jeg begynner med annet.

Kjøtt- og fiskebakterier har jeg altså dypfølt respekt for. Lurt, ser jeg nå...

Ja, det er veldig viktig å være nøye.

Men jeg tør likevel ikke garantere at det aldri har skjedd at man f eks tar tak i håndtaket på stekepanna mens man tømmer deigen oppi, altså før man har vasket seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...