Gjest r+n+i+s Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Etter at 5 åringen er blitt storesøster er hun begynt å gå ofte på do og bæsje. Og da mener jeg til alle døgnes tider.Hun klarer seg selv når hun bare har tisset, men vi har sagt at vi skal helpe henne når hun har bæsjet. Vi tror nå at dette er en form for å få oppmerksomhet, for hun kan sitte leeeeenge før hun roper feeeerdig, og så er det neste ingenting i do.Vet at hun ikke går på toalettet i barnehagen(bare tisser, dette vet jeg er vanlig)Sa til henne i dag hva vi trodde hun holdt på med, men forklare henne at det var viktig å gå på do når man måtte,men ikke bare tulle seg slik vi tror hun gjør nå. For det er langt fra alltid at det er resultater, og da er det lite morsomt å stå opp kl05 fordi det er noen som roper feeerdig!!Hun har alltid hatt litt løs mage, men slik det er nå har hun aldri holdt på. Kan disse små virkelig "øve seg opp" til alt mulig for oppmerksomheten`s skyld? Jeg vil nødig skremme henne, men jeg sa vi måtte gå til legen viss dette fortsatte, for da måtte vi finne ut om det var noe hun ikke tåler(Liker ikke legen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220352-g%C3%A5r-ofte-p%C3%A5-do/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Storesøster her også hadde en slik periode. Hun har to mindre brødre. Hun sto ikke opp om natta, dog. Men det gikk over av seg selv. Det kan jo godt være at hun kjenner at hun skal på do, men så kommer det likevel ikke noe. Barn har ikke like god kontroll og erfaring med dogåing som oss voksne:-) Å gå på do er et ømtålig tema og det kan lett utvikle seg til en konflikt eller en hemning hvis dere er for strenge med henne, tenk hvis dere tar feil av oppførselen hennes ? Hvis hun har tendes til løs mage så kan det være at hun kjenner at det "tar" i magen og at hun da tror hun må på do. De er jo også veldig opptatt av å gjøre ting riktig i den alderen, heller gå en gang for mye enn for lite, liksom. Hvis det er oppmerksomhet hun jakter på så ville jeg prøvd å gi henne positiv oppmerksomhet på andre måter, la henne få en aktivitet med dere el. en av dere for seg selv ? Ikke lett å si ha som er årsaken, men det er ikke så lurt å true med legebesøk. Hun skal ikke være redd for legen, og dere bør ikke understøtte redsel for legen ved å bruke det mot henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220352-g%C3%A5r-ofte-p%C3%A5-do/#findComment-1639521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest r+n+i+s Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Storesøster her også hadde en slik periode. Hun har to mindre brødre. Hun sto ikke opp om natta, dog. Men det gikk over av seg selv. Det kan jo godt være at hun kjenner at hun skal på do, men så kommer det likevel ikke noe. Barn har ikke like god kontroll og erfaring med dogåing som oss voksne:-) Å gå på do er et ømtålig tema og det kan lett utvikle seg til en konflikt eller en hemning hvis dere er for strenge med henne, tenk hvis dere tar feil av oppførselen hennes ? Hvis hun har tendes til løs mage så kan det være at hun kjenner at det "tar" i magen og at hun da tror hun må på do. De er jo også veldig opptatt av å gjøre ting riktig i den alderen, heller gå en gang for mye enn for lite, liksom. Hvis det er oppmerksomhet hun jakter på så ville jeg prøvd å gi henne positiv oppmerksomhet på andre måter, la henne få en aktivitet med dere el. en av dere for seg selv ? Ikke lett å si ha som er årsaken, men det er ikke så lurt å true med legebesøk. Hun skal ikke være redd for legen, og dere bør ikke understøtte redsel for legen ved å bruke det mot henne. Vi har ikke "truet"henne med legen, men sakt at vi må få undersøkt at det ikke er noe galt om dette fortsetter.Jeg tenker da på melkeallergi eller annet.Jeg er enig i at dette er et ømtåelig tema, derfor har vi ikke sagt noe om å gå til lege før i redsel for at hun skal få helt vrangforestillinger.Men samtidig vet vi at hun er typen til å bruke "doingen"som et påskudd for å oppnå oppmerksomhet, selv om det sikkert høres veldig rart ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220352-g%C3%A5r-ofte-p%C3%A5-do/#findComment-1639635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.