Gjest vil ikke ha diiabetes 2 Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei, har fått beskjed om å kutte ut alt snop, godterier og sukker. Er i faresonen for diabetes 2. Har nå klart i halvannen uke å ikke spise sukker. Gått ned 1 kilo så langt. Er dette noe som vil gjøre at jeg går ned i vekt gradvis? Jeg trenger gå ned i vekt, og har tidligere spist snop daglig. Nå kan jeg bare ikke lenger. Helsefarlig for meg sier legen. Er ikke overvektig, men nokså dvask og lubben og veldig i grensland på vekta mi. Lurer på hvor my jeg kan anta å gå med i uken..? Trener litt også, og spiser ellers hver tredje time etter anbefaling av legen. Håper på noen som vet litt omd ette. Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220413-hvor-mye-kan-jeg-anta-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Hei! Så flott at du vil bedre kostholdet ditt! Og gratulerer med 1, 5 uke uten snop, og en kilo minus:) Høres ut som du er på god vei. Når man slanker seg er det anbefalt å gå ned max 0,5-1 kg per uke. Med en langsom vektminskning er det større sjanse for at vekttapet blir varig. Så det høres ut som du holder passe takt. Trening/fysisk aktivitet er også kjempebra med tanke på både vekt og blodsukker. Du kan f.eks. gå 1/2-1 times rask tur hver dag. Pass på å spise deg mett på sunn og fiberrik mat, frukt og grønt. Suget etter søtt øker om du er sulten. Spis gjerne også noe sunt fett hver dag i form av fet fisk, vegetabilske oljer og plantemargarin, pesto og/eller nøtter/frø(men husk at disse matvarene inneholder mye kcalorier, selv om de er sunne, så hold greie på mengdene.). Selv om du står i fare for å få diabetes type 2, trenger du ikke å kutte ut sukker HELT. Men mengden sukker og hvitt mel bør begrenses mest mulig. Dessuten er det bedre å ta en sjokoladebit eller et kakestykke ETTER at du har spist annen, "langsommere", mat(middag med kjøtt/fisk, fullkornsbrød el.l.) enn å innta godis på tom mage. Førstnevnte hindrer blodsukkeret fra å stige til værs på null komma svisj. Lykke til videre ønsker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220413-hvor-mye-kan-jeg-anta-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-1640645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.