Gå til innhold

Ikke så lurt å være "hemmafru"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er alltid lurt å sørge for å kunne stå på egne ben hvis livet plutselig skulle ta en ny vri. Her er gutta som regel flinkere enn oss jentene. Vi får begynne å gjøre som dem.

For øvrig stiller mannen min og jeg helt likt om det skulle bli brudd mellom oss. Vi eier det samme og tjener det samme.

Ja, jeg er klar over det.

Jeg er en av "idiotene" siden jeg velger å være hjemme et år ekstra med ungene. Jeg kommer til å ha litt inntekt av div helge- og kveldsvakter. Men så lite at det neppe gir noe pensjonspoeng.

Men men. Om jeg så skulle bli minstepensjonist, så kommer jeg neppe til å sulte fordet. Så det går nok greit.

Jeg er en av "idiotene" siden jeg velger å være hjemme et år ekstra med ungene. Jeg kommer til å ha litt inntekt av div helge- og kveldsvakter. Men så lite at det neppe gir noe pensjonspoeng.

Men men. Om jeg så skulle bli minstepensjonist, så kommer jeg neppe til å sulte fordet. Så det går nok greit.

Så lenge du har barn under 7 år, får du pensjonspoeng som tilsvarer en årsinntekt på ca. 250000.

Ett år er sikkert ingen krise, men det er verre med de som blir hjemme i mange år.

Annonse

Om man er hjemme med barn da? Hm. Jeg får da litt mindre pensjonspoeng enn de som er hjemme. Litt surt.

Neida, du får dem uansett. Den som får barnetrygden, får pensjonspoengene.

Men de kommer ikke på toppen av annen inntekt, hvis det lønner seg for deg, får du dem istedenfor.

skorpionfisken

Om man er hjemme med barn da? Hm. Jeg får da litt mindre pensjonspoeng enn de som er hjemme. Litt surt.

Hvis du HAR barn under 7 år får du pensjonspoengene. Det er det samme om du jobber eller ikke, men du får dem ikke oppå jobb-poengene. Du får dem hvis du tjener mindre enn poengene tilsier, og ikke hvis du tjener mer enn poengene tilsier.

Neida, du får dem uansett. Den som får barnetrygden, får pensjonspoengene.

Men de kommer ikke på toppen av annen inntekt, hvis det lønner seg for deg, får du dem istedenfor.

Blir disse pensjonspoengene registrert automatisk, eller må man "søke" spesielt om dem?

Kan hjeg regne med at disse poengene blir meg til gode selv om jeg ikke har undersøkt noe om dem?

Blir disse pensjonspoengene registrert automatisk, eller må man "søke" spesielt om dem?

Kan hjeg regne med at disse poengene blir meg til gode selv om jeg ikke har undersøkt noe om dem?

Ja, har du ikke fått brev om det?

Tror det kommer hver høst, til alle som får barnetrygd for barn under 7 år.

Annonse

Du er da ingen idiot! Synest det er flott jeg når mødre eller fedre klarer å sette egne behov til side og være litt mer tilstede for barna sine. Alle vet jo at dette aldri vil "lønne" seg økonomisk, men du og du... her er det masse fordeler som man aldri kan regne på.

Om man velger å være hjemme ett eller ti år (om man har anledning ) så er det da uansett ingen krise. Det sier litt om verdiene og prioriteringene dine, og du har absolutt ingen grunn til å være flau over det:-)

Allikevel er det som oftest disse hjemmeværende damene som får barna ved et samlivsbrudd, kanskje netopp fordi de har prioritert slik de har, så de er kanskje ikke så dumme tross alt. Mannen har prioritert karriære og penger, og får pengene, damene hus og barn og får barna.

Jeg får ihvertfall brev med poeng-opplysninger 1 gang i året.

Allikevel er det som oftest disse hjemmeværende damene som får barna ved et samlivsbrudd, kanskje netopp fordi de har prioritert slik de har, så de er kanskje ikke så dumme tross alt. Mannen har prioritert karriære og penger, og får pengene, damene hus og barn og får barna.

OK, så du mener at disse damene er så beregnende at de lar mannen forsørge seg mens de går hjemme. Den dagen ekteskapet er slutt, så sitter han igjen uten unger - dumme fyr....

Vel, unger og damer skal fremdeles forsørges etter et samlivsbrudd, og det er da problemene starter.

OK, så du mener at disse damene er så beregnende at de lar mannen forsørge seg mens de går hjemme. Den dagen ekteskapet er slutt, så sitter han igjen uten unger - dumme fyr....

Vel, unger og damer skal fremdeles forsørges etter et samlivsbrudd, og det er da problemene starter.

Ja, kanskje ikke beregnende da, men det er slik det blir i praksis, vi ser det jo overalt. Mannen prioriterer jobb (og det å forsørge familien), kona er hjemme og blir forsørget, det blir brudd, kona står verst stilt økonomisk, men det er ikke spørsmål om at hun ikke skal ha barna da de selvsagt er mest knyttet til henne, kona klager over å ha kommet dårlig ut av det økonomisk, mannen klager over lite samvær med barna. Det er jo klassisk, og et resultat av hvordan de som familie har prioritert.

Det er ofte slik at hvis man velger noe, så velger man bort noe annet.

Det å gå hjemme med barn er et privilegium, og de som gjør det setter helt sikkert stor pris på det. Når de velger å gå hjemme må de gi avkall på privilegier som pensjonspoeng og høy inntekt. Men hva så, hva betyr vel et par skarve pensjonspoeng mot det å være tilstede når barna vokser opp?

De fleste som velger å være hjemme vet nok at det er på bekostning av noe annet, slik er det jo med alle valg. Og de som velger å jobbe mye vet at det er på bekostning av å kunne bruke mye tid med barna.

Nei, jeg skjønner ikke hva folk syter for, man kan ikke få både i pose og sekk uansett.

Ja, kanskje ikke beregnende da, men det er slik det blir i praksis, vi ser det jo overalt. Mannen prioriterer jobb (og det å forsørge familien), kona er hjemme og blir forsørget, det blir brudd, kona står verst stilt økonomisk, men det er ikke spørsmål om at hun ikke skal ha barna da de selvsagt er mest knyttet til henne, kona klager over å ha kommet dårlig ut av det økonomisk, mannen klager over lite samvær med barna. Det er jo klassisk, og et resultat av hvordan de som familie har prioritert.

Enda en grunn til at familier bør tenke seg om både en og tre ganger før de finner ut at det "passer best for oss" at HUN går hjemme i flere år...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...