Gå til innhold

Når starter permisjonen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet fra hvilken dato adopsjonspermisjonen starter?

Kan vi velge selv om det er fra vi reiser for å hente barnet eller fra datoen vi kommer hjem? Det handler jo bare om hvilken dato vi skriver på skjemaet, men vil jo gjerne følge reglene.

Jeg har ikke fått lønnet permisjon fra arbeidsgiver, og synes derfor det kan være like greit å starte selve permisjonen fra det tidspkt vi reiser.

Det burde jo ikke spille noen rolle for Trygdekontoret, vi får jo våre max antall uker uansett - om vi befiner oss i opprinnelseslandet eller har kommet hjem med barnet.

Og så hørte jeg noen rykter om at vi når har 52 ukers permisjon, ikke 49 slik som tidligere. Stemmer dette?

Håper noen av dere vet svarene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220463-n%C3%A5r-starter-permisjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Du kan bestemme selv. Vi hadde ferie mens vi var i Kina og startet permisjonen når vi kom hjem. Vi har dessverre ingen velferdspermisjonsordning, så vi valgte å gjør det sånn.

Mange er jo heldig å ha velferdsordninger på jobben, så gjør at de ikke behøver å starte permisjonen før de kommer hjem.

Lykke til!

Vi var opptatt av dette selv og fikk streng beskjed fra kommunens trygdekontor om at permisjonen startet fra overtagelsesdato. Det var ingen valgmuligheter for oss - så vi måtte delvis ta ut ulønnet permisjon og litt overtid for de dagene før overtakelsen.

Ved søknad om permisjon ble vi derfor bedt om å legge på dokumentasjon på hvilken dag vi tok over ansvaret - og det hadde vi fått fra AF.

Men kanskje kommunene er forskjellige? Ring og spør, du, for sikkerhets skyld!

Så fint at vi har fått mer permisjonstid! Gleder meg til å innformere arbeidsgiver om det!!

mvh

Hei, Tine-mamma. Vet selvfølgelig ikke svaret, det er jo så lenge siden det var aktuelt for meg...;) Men jeg ble nysgjerrig, jeg, har dere fått tildeling? Send meg gjerne en mail på [email protected] om du har lyst. Ellers får jeg bare ønske lykke til...

Hilsener fra

Annonse

ADOPSJONSPERMISJON

Etter loven starter adopsjonspermisjonen den dagen omsorgen for barnet overtas.

Etter loven har man krav på 50 uker adopsjonspermisjon med 80 % lønn eller 40 uker med 100 % lønn. Far må ta minst fem uker.

KONTANTSTØTTE

Etter loven har man krav på kontantstøtte fra måneden etter at permisjon med 100 % lønn er/ville vært slutt (uavhengig av 80 eller 100 % lønn). Dvs. at med 80 % lønn har man krav på både adopsjospenger og kontantstøtte de siste to månedene av permisjonstiden.

Kontantstøtte kan gis i 23 måneder, men ikke lenger enn til skolealder.

Denne nye regelen om 23 måneders kontantstøtte (uavhengig av om barnet har fylt tre år) er gitt tilbakevirkende kraft i to år. Dvs. at de som måtte avbryte kontantstøtten pga. at barnet fylte tre år, kan kreve dette etterbetalt frem til barnehage-/skolestart.

OMSORGSPERMISJON

I den nye arbeidsmiljølovens § 12-3 er det lovfestet rett til 10 dagers omsorgspermisjon (velferdspermisjon) i forbindelse med omsorgsovertakelsen.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-3

ADOPSJONSPERMISJON

Etter loven starter adopsjonspermisjonen den dagen omsorgen for barnet overtas.

Etter loven har man krav på 50 uker adopsjonspermisjon med 80 % lønn eller 40 uker med 100 % lønn. Far må ta minst fem uker.

KONTANTSTØTTE

Etter loven har man krav på kontantstøtte fra måneden etter at permisjon med 100 % lønn er/ville vært slutt (uavhengig av 80 eller 100 % lønn). Dvs. at med 80 % lønn har man krav på både adopsjospenger og kontantstøtte de siste to månedene av permisjonstiden.

Kontantstøtte kan gis i 23 måneder, men ikke lenger enn til skolealder.

Denne nye regelen om 23 måneders kontantstøtte (uavhengig av om barnet har fylt tre år) er gitt tilbakevirkende kraft i to år. Dvs. at de som måtte avbryte kontantstøtten pga. at barnet fylte tre år, kan kreve dette etterbetalt frem til barnehage-/skolestart.

OMSORGSPERMISJON

I den nye arbeidsmiljølovens § 12-3 er det lovfestet rett til 10 dagers omsorgspermisjon (velferdspermisjon) i forbindelse med omsorgsovertakelsen.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-3

Har ikke satt meg så inn i dette enda, men kanskje noen vet.... hva er kontantstøtten pr mnd for et barn? Tenker 80% kontra 100% ved permisjon...

Har ikke satt meg så inn i dette enda, men kanskje noen vet.... hva er kontantstøtten pr mnd for et barn? Tenker 80% kontra 100% ved permisjon...

Kr 3.003 per måned er høyeste sats. Lavere ut fra hvor mange timer man eventuelt er i barnehage per uke:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=generelt&path=satser&path_sub=kontantst_oette

Heisan!

Lurte også på dette for ca.3 uker siden. Ringte tr.kontoret og spurte å da fikk jeg vite at det begynner den dagen du overtar barnet. Hun sa at dette var forholdsvis nye regler og at du før kunne velge når permisjon skulle starte, men det kan du altså ikke lenger.

Men for å være sikker ville jeg ringt selv å snakket med noen som er inne på dette:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...