Gå til innhold

Mat 4 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest matmomsen

Min lille jente på 4 mnd har begynt å sove så dårlig. vil ga mat 3-4 ganger per natt og kaver masse mellom der. Dette hatr hun gjort i noen uker nå. Lurer litt på og begynne med noe mat, men er usikker på hva.

Hva er mest skånsomt for magen?

Flaske med tillegg er ikke aktuelt for det vil hun ikke ha.Kjøpte maisgrøt i dag, men er så usikker.

Ville jo gjerne fullamme i 6 mnd, men nå er jeg sliten.

Noen tips.

Hun spiser ofte på dagen også ca hver 2 time har gjort det hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220546-mat-4-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Jeg ville snakket med helsesøster eller legen, for å se om hun legger greit på seg.

Det er mange fordeler med å vente en stund til med fast føde. Jeg har ammet omtrent så ofte som du beskriver i de siste mnd før de fikk fst føde (og en stund etter dette også, det er jo ikke så mye mat de får den første tiden, så morsmelk har vært hovednæring ganske lenge).

Men det er viktig å ta hensyn til din helse også, så hvis du er veldig sliten, skal du absolutt ta det opp med helsesøster og lege.

Det er ikke lenge siden 4 mnd var den anbefalete alderen for fast føde, så farlig er det ikke. Man vet bare litt mer om allergiforebygging etc, og anbefalingene tar sikte på å være helt på den sikre siden.

Når du introduserer fast føde, begynn med en vare, og vent en god stund før du gir noe annet (selv om hun ikke liker det du gir, vent en stund med å gi noe annet, slik at man er helt sikker på hva hun reagerer på hvis hun reagerer allergisk. Har hun fått tre nye ting siste uken, er det umulig å finne ut..)

Mange begynner med risgrøt blandet med utpumpet melk.

Eller kokt potet most med utpumpet melk.

Det er ikke mange dråpene melk du trenger til de første ukenes smaksposjoner.

Så kan du fortsette med grøtene som blandes med vann eller morsmelkerstatning når du ser hun tåler grøten.

Men det er ikke alltid de sover veldig mye bedre etter litt mat, mange får vondt i magen og sover enda dårligere..

Så prøv forsiktig, etter å ha sjekket vekt og alt hos helsesøster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220546-mat-4-mnd/#findComment-1640640
Del på andre sider

Gjest matmomsen

Jeg ville snakket med helsesøster eller legen, for å se om hun legger greit på seg.

Det er mange fordeler med å vente en stund til med fast føde. Jeg har ammet omtrent så ofte som du beskriver i de siste mnd før de fikk fst føde (og en stund etter dette også, det er jo ikke så mye mat de får den første tiden, så morsmelk har vært hovednæring ganske lenge).

Men det er viktig å ta hensyn til din helse også, så hvis du er veldig sliten, skal du absolutt ta det opp med helsesøster og lege.

Det er ikke lenge siden 4 mnd var den anbefalete alderen for fast føde, så farlig er det ikke. Man vet bare litt mer om allergiforebygging etc, og anbefalingene tar sikte på å være helt på den sikre siden.

Når du introduserer fast føde, begynn med en vare, og vent en god stund før du gir noe annet (selv om hun ikke liker det du gir, vent en stund med å gi noe annet, slik at man er helt sikker på hva hun reagerer på hvis hun reagerer allergisk. Har hun fått tre nye ting siste uken, er det umulig å finne ut..)

Mange begynner med risgrøt blandet med utpumpet melk.

Eller kokt potet most med utpumpet melk.

Det er ikke mange dråpene melk du trenger til de første ukenes smaksposjoner.

Så kan du fortsette med grøtene som blandes med vann eller morsmelkerstatning når du ser hun tåler grøten.

Men det er ikke alltid de sover veldig mye bedre etter litt mat, mange får vondt i magen og sover enda dårligere..

Så prøv forsiktig, etter å ha sjekket vekt og alt hos helsesøster.

Takk for svar.

hun legger veldig bra på seg. Veide henne i dag og hun veier 6600. Veide 3500 da hun ble født.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220546-mat-4-mnd/#findComment-1640732
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Takk for svar.

hun legger veldig bra på seg. Veide henne i dag og hun veier 6600. Veide 3500 da hun ble født.

Hvis hun legger veldig bra på seg, ville jeg kanskje utsatt fast føde litt til. Orker du å pumpe litt (feks et av brystene ved første morgenmåltid) slik at pappaen kan ta første nattmåltid slik at du får sove litt mer i strekk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220546-mat-4-mnd/#findComment-1640942
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...