Gå til innhold

Adopsjon fra Etiopia?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har adoptert en gutt og en jente fra Etiopia. Selvfølgelig fikk vi de nydeligste!

Et flott land som ungene våre elsker å høre om.

Lykke til med valg av land.

Hei.

Har tre flotte barn, to gutter og en jente, fra Etiopia.

Har bare gode erfaringer med adopsjon derfra og anbefaler det på det sterkeste.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1640949
Del på andre sider

Annonse

trk1365380645

Ja! Vi både har og skal... Vi hentet en gutt på 2 for snart 2 år siden og er veldig glade for at vi valgte Etiopia slik at vi fikk bli foreldre til verdens beste gutt! Det høres rart ut nå, men jeg tror faktisk at vi kommer til å være like heldige nå... ;)

Lykke til med valg av land, og bare spør hvis det er noe dere lurer på!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641008
Del på andre sider

Vi er helt i starten av prosessen (venter på barnevernet) men vi skal adoptere fra Etiopia. Kjenner faktisk ingen som har adoptert derfra, men har en uforklarlig dragning mot Afrika og det hjelper på å se alle de nydelige ungene i medlemsblad o.l:)

I motsetning til alle andre søkerne på Etiopia (kommer vel opp i ca 80 familier totalt nå) har vi tenkt å åpne opp for høyere aldersramme for barnet, 0-5 år. Vet at det er veldig mange større barn som trenger foreldre, ofte har de blitt foreldreløse pga av aids eller annen sykdom. Vi tenker at et av disse barna kan få et godt hjem hos oss. Det skjærer meg i hjertet at "ingen" vil ha disse barna! Mener ikke at andre ikke skal få velge som de vil, men det er synd at det ikke er en eneste familie (bortsett fra oss) bland så mange som vil ta imot et større barn.

De fortalte hos AF at de for en mnd siden fikk spørsmål i Addis om de kunne ta imot fire 5-åringer som var blitt foreldreløse. AF måtte bare si nei fordi de ikke hadde en eneste søknad inne.

Vi ser det som en stor utfordring og gleder oss og takker alle her inne for gode svar:) Det gjenstår selvsagt å få godkjennelse for 0-5 år (det er visst ikke en selvfølge)

En negativ ting er at det kan gå veldig kort tid til tildeling! Kort tid er vel positivt vil vel de aller fleste hevde, men ikke hvis undertegnede først må få jobb (studerer fram til sommeren)for å få permisjon, vi skal klare å spare nok penger OG kjøpe hus! Vi bor sånn at en baby hadde kunnet delt soverom med oss, men en 5-åring synes vi må få sitt eget rom:)

Lykke til med valg. Vi har altså ingen erfaring, men det føles veldig Riktig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641020
Del på andre sider

Vi er helt i starten av prosessen (venter på barnevernet) men vi skal adoptere fra Etiopia. Kjenner faktisk ingen som har adoptert derfra, men har en uforklarlig dragning mot Afrika og det hjelper på å se alle de nydelige ungene i medlemsblad o.l:)

I motsetning til alle andre søkerne på Etiopia (kommer vel opp i ca 80 familier totalt nå) har vi tenkt å åpne opp for høyere aldersramme for barnet, 0-5 år. Vet at det er veldig mange større barn som trenger foreldre, ofte har de blitt foreldreløse pga av aids eller annen sykdom. Vi tenker at et av disse barna kan få et godt hjem hos oss. Det skjærer meg i hjertet at "ingen" vil ha disse barna! Mener ikke at andre ikke skal få velge som de vil, men det er synd at det ikke er en eneste familie (bortsett fra oss) bland så mange som vil ta imot et større barn.

De fortalte hos AF at de for en mnd siden fikk spørsmål i Addis om de kunne ta imot fire 5-åringer som var blitt foreldreløse. AF måtte bare si nei fordi de ikke hadde en eneste søknad inne.

Vi ser det som en stor utfordring og gleder oss og takker alle her inne for gode svar:) Det gjenstår selvsagt å få godkjennelse for 0-5 år (det er visst ikke en selvfølge)

En negativ ting er at det kan gå veldig kort tid til tildeling! Kort tid er vel positivt vil vel de aller fleste hevde, men ikke hvis undertegnede først må få jobb (studerer fram til sommeren)for å få permisjon, vi skal klare å spare nok penger OG kjøpe hus! Vi bor sånn at en baby hadde kunnet delt soverom med oss, men en 5-åring synes vi må få sitt eget rom:)

Med vennlig hilsen

Fantastisk flott å se at noen velger store barn!! Vi har selv tre barn fra Etiopia som var store når de kom.To var 4,5 år og en var 6 år. Vi har aldri angret på det valget. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641042
Del på andre sider

trk1365380645

Med vennlig hilsen

Hei simeho!

Så fint at dere ønsker større barn!

Når det gjelder tidsperspektiv og permisjonsrettigheter, så tror jeg det hjelper selv om du ikke er i fulltidsjobb, svigerinnen min passet i hvertfall på å ha jobb annenhver helg 6 av de 10 siste månedene før hun fødte, så kanskje du har kapasitet til noe sånt i tilfelle ting går så raskt?!

Lykke til!

Mvh trk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641112
Del på andre sider

Fantastisk flott å se at noen velger store barn!! Vi har selv tre barn fra Etiopia som var store når de kom.To var 4,5 år og en var 6 år. Vi har aldri angret på det valget. Lykke til.

Da må jeg tillate meg å spørre: Var det dere det var reportasje om i siste medlemsblad? He-he, du trenger ikke svare, men en fin historie var det i allefall, og den påvirka oss:) :) :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641168
Del på andre sider

Da må jeg tillate meg å spørre: Var det dere det var reportasje om i siste medlemsblad? He-he, du trenger ikke svare, men en fin historie var det i allefall, og den påvirka oss:) :) :)

Ja det var oss. Var litt skeptisk på stille opp, men det at dere nå tar dette valget gjør at det allerede var verdt det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641256
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Vi kom nylig hjem fra Etiopia med en kjempeflott gutt på 2,5 år(snart 3).

Jeg må bare si til simeho at det er utrolig flott at dere velger en høyere aldersramme. Vi hadde 0-3 år. Hadde det vært i dag vi skulle velge, og vi hadde visst det vi vet nå hadde vi valgt enda høyere.

Uansett så fikk vi jo akkurat det rette barnet :)

Lykke til både til kanskjeetiopia og Simeho

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641276
Del på andre sider

Annonse

Vi har verdens skjønneste lille hjerteknuser på 2 år. Og har signert sosialrapporten på nr 2 i dag så det sier seg selv. VI ER OPPOVER ØRENE FORELSKET!!!

Vår lille prins er som skapt til oss, og prosessen fikk en mening! Det blir spennende å se hvilke lite mirakel som kommer!

Flott at noen velger større barn, jeg tenker på det selv, vist jeg får med meg min mann på 3 mann så vil jeg at vi skal gjøre det.

Lykke til, til alle adoptanter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641298
Del på andre sider

Vi har nylig hatt vår første samtale med BV, og skal adoptere fra Etiopia. Jeg har stor tro på å følge magefølelsen og etterhvert som tiden går, blir det bare mer og mer riktig. Vi vurderte mange land i starten, men fordi vi har reist en del i flere afrikanske land, valgte vi Etiopia. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641382
Del på andre sider

Ja det var oss. Var litt skeptisk på stille opp, men det at dere nå tar dette valget gjør at det allerede var verdt det:-)

For å si det sånn, tårene trillet da jeg leste om mannen som surfet innom før han gikk hjem fra jobb og tenkte da han så barn søker foreldre "der er de jo, jentene våre". Sa til min mann at jeg også hadde tatt de på dagen om vi hadde vært der i prosessen- og da begynte tankene å kverne. Nå nærmer vi oss "ferdigkværnet", men vi har jo ikke startet med barnevernet enda. Vi har heller ikke snakket med nærmeste familie om dette. Har en følelse av at vi kan motta ganske så delte meninger.... Godt å lese alle "godord" her inne i alle fall! Uansett er det jo vårt valg og våre barn.

Har dere følt at dere har måttet "argumentere" for deres avgjørelse om større barn?

Virkelig flott av dere å stille opp og dermed også få belyst en litt uvanlig adopsjon.(uvanlig i den forstand at det er få av dem, 11 % er over 3 år) Og for noen nydelige unger! Er det lenge siden dere kom hjem med minstemann? (Til å spise opp!)(og rent praktisk, fikk dere rask tildeling? lurer litt på dette)

Snakket ungene amharisk? Hadde dere lært noe før dere reiste ned? Ikke svar på disse spørsmålene hvis du synes det er for personlig.

Dette er langt fram i tid enda, men vi gleder oss. Her i huset er det annenhver uke barn på 10 og 13 år, de gleder seg til å bli flere:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641562
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Det er kanskje ikke aktuelt for dere, men hvis du ikke rekker å tjene opp permisjonsrettigheter har jo mannnen din selvstendige permisjonsrettigheter (forutsatt at han er i jobb), dvs. han kan være hjemme med lønn forutsatt at du er i jobb eller studier. Men det visste du kanskje allerede.

Lykke til med prosessen videre! Med et slikt engasjement regner jeg med at dere finner veien igjennom til godkjenningen også! ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641627
Del på andre sider

Hei.

Har tre flotte barn, to gutter og en jente, fra Etiopia.

Har bare gode erfaringer med adopsjon derfra og anbefaler det på det sterkeste.

Hilsen fra

Heisann,

Vi har valgt Etiopia som giverland, og gleder oss til den dagen vi kan hente vår førstefødte!

Venter nå på godkjenning fra BUF Vest.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1641825
Del på andre sider

Det er kanskje ikke aktuelt for dere, men hvis du ikke rekker å tjene opp permisjonsrettigheter har jo mannnen din selvstendige permisjonsrettigheter (forutsatt at han er i jobb), dvs. han kan være hjemme med lønn forutsatt at du er i jobb eller studier. Men det visste du kanskje allerede.

Lykke til med prosessen videre! Med et slikt engasjement regner jeg med at dere finner veien igjennom til godkjenningen også! ;)

Ja, engasjementet er det ikke noe å si på, er ganske på tuppa:) Har plutselig mange "nye" tanker nå som det kan bli et større barn...

Godt poeng at min mann kan være hjemme den første tiden, eventuelt mens jeg tjener meg opp nok tid til å få permisjon. Er det sånn det fungerer? Vet ikke hvordan vi kommer til å fordele permisjonen, det er langt fram, men det blir noen måneder på pappaen også, tror jeg.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1643166
Del på andre sider

Ja, engasjementet er det ikke noe å si på, er ganske på tuppa:) Har plutselig mange "nye" tanker nå som det kan bli et større barn...

Godt poeng at min mann kan være hjemme den første tiden, eventuelt mens jeg tjener meg opp nok tid til å få permisjon. Er det sånn det fungerer? Vet ikke hvordan vi kommer til å fordele permisjonen, det er langt fram, men det blir noen måneder på pappaen også, tror jeg.

Takk for svar:)

Jeg er ikke så veldig innsatt i dette egentlig, så jeg vet ikke om du kan tjene deg opp rettigheter etter at barnet er kommet, men hvis du ikke har tjent opp nok før barnet kommer vil du iallefall få engangsstønaden. Det er jo en del og så kan mannen din ta ut den delen av permisjonen som han har krav på (det trekkes vel 6 uker til den andre forelderen?). Uansett er det jo ennå en stund til dere har kommet så langt, så mye kan skje. Lykke til med fullføring av studier og jobbjakt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220580-adopsjon-fra-etiopia/#findComment-1643321
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...