Gå til innhold

trionetta og amming


pjuske

Anbefalte innlegg

Tålte ikke minipillene jeg hadde fått av legen. Han sa jeg kunne prøve p-piller (trionetta), men da måtte jeg slutte og amme. Han sa at dårligere sædkvalitet de siste årene kunne ha en sammenheng med mødrenes bruk av østrogen. Jeg ammer gutten min på 9 mnd'r 1-2 ganger om dagen. Har hørt at p-piller setter ned melkemengden, og lurer på om jeg kan begynne med pillene nå? Og satse på at melka forsvinner av seg selv? Eller om jeg må slutte helt og amme FØR jeg begynner på pillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære pjuske. De hormonene som er i en p-pille er de du også til vanlig produserer selv. Dessuten vil mengden iallefall bli minimal når du ammer så skjeldent. Det er ikke et alment råd å slutte å amme.Søk også på dette emnet så ser du hva som tidligere er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pjuske. Jeg har en 5 mnd gammel datter som jeg ammer og jeg har prøvd minipillen jeg også, men jeg har ikke hukommelse nok til å ta det på det samme tidspunkt hver dag.

Hvis du ikke hadde lyst til å slutte å amme ennå, så kunne du ha spurt legen din om andre prevensjonsmidler.

Jeg har en vennine som ammer en 4 mnd gammel gutt og hun fikk spiral og hun var veldig fornoyd, så jeg hadde tenkt å prøve det jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære pjuske. De hormonene som er i en p-pille er de du også til vanlig produserer selv. Dessuten vil mengden iallefall bli minimal når du ammer så skjeldent. Det er ikke et alment råd å slutte å amme.Søk også på dette emnet så ser du hva som tidligere er skrevet.

Har gjort det. Og da stod det at bruk av trionetta under amming ikke var og anbefale..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Har gjort det. Og da stod det at bruk av trionetta under amming ikke var og anbefale..?

Hei igjen.

I den norske legemiddelhåndbok står det at minimalt går over i melken, men at enkelte kan oppleve redusert melk. Det må da vurderes i forhold til hvor ofte en ammer og om det er noe problemer med produksjonen. Som du sikkert har sett har andre blir anbefalt hormon spiral, som vil påvirke ammingen minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...