Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner gir ikke barnet sitt på snart 3 år Lørdagsgodt, for hun vet jo ikke hva det er allikevel.

Jeg gir vesla mi på samme alder Lørdagsgodt med god samvittighet til barnetv. Hun får ikke så mange bitene, og det er bare på Lørdag, og i bursdager da.

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220695-f%C3%A5r-barna-deresl%C3%B8rdagsgodt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

6

• morsan

5

• Rith

4

• Babette

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest collett

Joda, lørdagsgodt hører med:)

Men andre må selvsagt gjøre som de vil. Barnet tar jo ikke akkurat skade av å ikke få godteri, da..Men når de har storesøsken er det vanskeligere å vente... Så min yngste har fått godteri fra han var halvannet år ca. Mens eldstemann ikke visste så godt hva det var, så da var det jo heller ikke noe å savne.

Gjest Mom33

Våre får "lørdagsgodt", de er 3,5 og 5 år. Men vi hadde ikke begynt med det vi heller, om det ikke var for at de ble introdusert for søtsaker uten vår viten og vilje!

Synes venninna di er fornuftig, jeg, samtidig som jeg ikke ser at du gjør noe galt. Det finnes ingen fasit!

Og forresten, lørdagsgodt kan være noe annet enn potetgull og sjokolade, da...

Jeg tror ikke den eldste fikk så tidlig, for hun var verken spesielt glad i godterier eller orientert om ukedager og deres betydning. Men etter hvert som hun ble "utdannet" i barnehagen, begynte vi med det.

Lillebroren begynte tidligere i barnehagen og er dessuten en skikkelig søtmons, så han ble nok innviet i lørdagsgodtet litt før. Jeg husker han forsøkte seg med begreper som "torsdagsgodt" da han begynte å lære ukedagene...

Vi har ikke noe fast lørdagsodt hos oss. Ikke av prinsipp, det har bare blitt sånn. Svært sjelden vi kjøper noe som er øremerket lørdagsgodt, men det hender vi finner fram noe vi har liggende og kaller det lørdagsgodt (eller fredagsgodt). Mulig vi hadde innført lørdagsgodt om det var noe datteren vår ba om å få, men så lenge hun ikke lager et poeng ut av å ville ha lørdagsgodt, så ser jeg ikke grunnen til at vi skal gjøre det heller. Så jeg er i grunnen enig med venninna di, jeg.

Husker jeg reagerte veldig på ei jeg kjenner som innførte lørdagsgodt til sin førstefødte da ungen var 1 år. Så liksom ikke helt poenget....

Annonse

"Lørdagsgodt" som fenomen kan være en mulighet å begrense godterispisingen på, men det kan jammen meg ta litt av til tider.

Har opplevd unger på butikken som instruerer foreldre om å fylle opp DEN megaposen med smågodt.

Har opplevd venners barn som har vært med foreldrene i butikken lørdag på dagtid og selv valgt ut "Lørdagsgodtet" med stor L, men som må vente til barne-TV (på NRK må vite), og som så bruker hele ettermiddagen på å mase om dette godteriet.

Vi har ikke innført lørdagsgodt som fenomen - noe aom alltid må være der og kun da. Kanskje vi ville ha ghort det hvis vi hadde hatt flere barn, men med ett barn ihvertfall synes jeg det ikke er noe problem å begrense godteriinntaket generelt uten at alt skal inntas på lørdag kveld.

Eldstemann fikk ikke lørdagsgodt før han var omlag 3 år, tror jeg. Han visste ikke hva det var, og spurte ikke etter det. Helt OK. Nr 2 og 3 derimot, har fått lørdagsgodt siden de begynte å kunne spise det selv - fordi de visste hva det var pga storebror, selvsagt.

Hadde ikke dårlig samvittighet for IKKE å gi lørdagsgodt, og heller ingen dårlig samvittighet for å GI lørdagsgodt. Enkelt og greit!

Har jenter på 2 og 4 år.

Nei, vi har ikke "lørdagsgodt" som et fast innslag i huset - og ingen av ungene har gitt uttrykk for at det er rart eller dumt.

Den dagen de selv blir mer oopptatt av fenomenet "lørdagsgodt" blir det nok en rutine her i heimen også, men enn så lenge ser vi ikke det store poenget.

At vi ikke har "lørdagsgodt" betyr ikke at ungene aldri får godterier - Vi har bare ikke valgt å gjennomføre dette hver lørdag.

Og ja de vet meget godt at det er helg, for hver fredag spiser vi noe ekstra godt til middag (taco, hjemmelaget pizza, lasagne, ostegratinerte pannekaker, e.l.), og ungene får ett glass saft om de vil ha.

Lørdagene hender det at vi baker - og da blir det baksten som blir helgekosen.

Skal bli spennende å se når "lørdagsgodt" blir et krav fra våre håpefulle :o)

Vil også tro at våre handlerutiner bidrar til å hemme et evt. "mas" om godterier. Vi handler fast hver torsdag - og er så og si aldri på butikker verken fredag eller lørdag. Dette som et ledd i hverdagsplanlegging - og å bevare helgene til andre familieaktiviter enn å stå i køer rundt omkring i ulike butikker.

fra

De fleste småbarnsforeldre vi kjenner er enten for eller mot, ingen midt i mellom.

Det er ille å komme til de som har godteri løst i hver en krok av huset å se at barna kan ta når de vil uansett hva slags dag det er.

Da får barn fort vite hva godteri er, og jeg er da glad jeg har en fast dag. Det godtar hun også, og forventningen er stor.

Hun har ihvertfall forstått at godteri er ikke noe man spiser hver dag. :)

Gjest pekka

Her spiser de lørdagsgodt. De koser seg da :)

Det ser ut til at min elsk på melkesjokolade også ligger hos dem. Fast innslag hver lørdag. Jeg vet om små barn som får et fullt beger med smågodt til lørdagskvelden, det ville blitt for mye for mine på en kveld.

Annonse

Her spiser de lørdagsgodt. De koser seg da :)

Det ser ut til at min elsk på melkesjokolade også ligger hos dem. Fast innslag hver lørdag. Jeg vet om små barn som får et fullt beger med smågodt til lørdagskvelden, det ville blitt for mye for mine på en kveld.

Helt enig, det er jo snakk om mengde også.

Vesla får en liten skål med noen få biter. Det hender tilmed ofte at hun ikke vil ha alt! :)

Gjest hellep

Nei mine unger på snart 7 og 5 år får ikke lørdagsgodt.

Vi har vanligvis ikke godt i huset og ikke brus, det sparer vi til bursdager, høytider og hvis det er overnattingsgjester ei helg.

Men ungene får andre godsaker som kanelsnurrer, skoleboller, kornmokjeks ol da, og ofte relatert til helgene. Men ingen fast rutine.

Syns de får nok sukker i seg, det er jo veldig ofte ei anledning der de får noe godt f.eks. ved besøk, eller tilstelninger i regi av skole eller barnehage, eller at vi går en skitur og har med boller. Med lørdagsgodt på topper blir det litt mye.

Så ja jeg støtter fult ut vennina di, ingen vits å innføre usunne vaner.

Begge mine to på 4 og 6 år får lørdagsgodt. Veldig greit å kunne svare at "det er ikke lørdag i dag" når de maser om godt ellers i uka.

Særlig lillesøster kunne levd på smågodt og sjokolade hvis hun fikk lov så det er greit å ha en fast grense med èn godtedag i uka.

hos oss fikk ikke vår fast lørdagsgodteri før i fjor, da han etterhvert klarte å holde rede på hva lørdagen var, og at det var noe godt i vente da... Før det synes ikke vi heller at det var noe poeng. Ikke noe fanatisme i det, bare at vi syns det var like greit å ha frukt til barnetv i stedet. Nå er han blitt såpass stor (5) at han vet hva lørdagsgodt er, og spør etter det, så da blir det en smak. Det er ikke så mye som skal til for at han blir fornøyd, og jeg ser ikke noe poeng i å dytte på mengder og mengder ;-)

"Lørdagsgodt" som fenomen kan være en mulighet å begrense godterispisingen på, men det kan jammen meg ta litt av til tider.

Har opplevd unger på butikken som instruerer foreldre om å fylle opp DEN megaposen med smågodt.

Har opplevd venners barn som har vært med foreldrene i butikken lørdag på dagtid og selv valgt ut "Lørdagsgodtet" med stor L, men som må vente til barne-TV (på NRK må vite), og som så bruker hele ettermiddagen på å mase om dette godteriet.

Vi har ikke innført lørdagsgodt som fenomen - noe aom alltid må være der og kun da. Kanskje vi ville ha ghort det hvis vi hadde hatt flere barn, men med ett barn ihvertfall synes jeg det ikke er noe problem å begrense godteriinntaket generelt uten at alt skal inntas på lørdag kveld.

Hvor lenge ser du for deg at det er naturlig å gi lørdagsgodt? Må innrømme at jeg stusser litt når jeg hører om 17-åringer som får det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...