Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hvis jeg flytter, og snekker'n fremdeles er i vigør, så vil jeg gjøre det samme igjen - uten å blunke. Men i utgangspunktet har vi tenkt å bo der vi bor til vi blir gamle og grå:-) Snekker'n og sønnen er i tillegg veldig hyggelige, og ekstremt nøye. Noen av de få som fremdeles utviser stor grad av yrkesstolthet over faget sitt. Kjøkkenet stod klart i november i fjor. Han var ikke helt fornøyd med tilpassningen av en dekklist til kanalen til avsugsrøret til ventilatoren (det er utformet slik at det ikke synes, og er en integrert del av vitrineskapene over vinduet). Det synes ikke, og jeg sa at det behøvde han ikke gjøre noe med. Men den gang ei:-) Og i mellomtiden (til han er tilbake i Norge igjen i neste måned) så har vi funnet et par "tillegsløsninger" (noe litt spesielt listverk til overgangen mellom kjøkkenet og spisestua) som vi har etterbestillt. Slikt går ikke å få kjøpt, så det er veldig praktisk bare å kunne tegne det og sende det til han. Så kommer han og monterer det for oss når han er i Oslo igjen. Og det koster tilnærmet ingen ting..... Men vi har nok vært heldige, for jeg tror ikke det finnes så mange som han..... Vi skal flytte til et sted ikke så langt fra Oslo. Tror du det er mulig å finne mannen og få benytte han? For oss, altså? Er veldig fornøyd med kjøkkenet vårt vi også, men det ble såpass dyrt at vi neppe gjør det samme igjen - særlig ikke hvis vi skal bygge nytt hus. Men kjøkkenet er et så viktig rom, at det er verdt noen kroner. IKEA har veldig mange fine kjøkken, men de har ikke de løsningene vi vil ha med. Også klarer jeg ikke å skjønne at det kan være så bunnsolid heller... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hm, dette høres jo riktig så interessant ut. Finnes denne møbelsnekkeren på f.eks. Gule sider, eller må man kjenne han for å få kontakt? Enn så lenge så går det bare gjennom svigersønnens venner, siden snekkern's kapasitet er begrenset - og etterspørselen fremdeles større enn hva han klarer å levere. Har selv hatt noen av svigersønnens venner på besøk for at de skulle få sett på kjøkkenet - i tilfelle de skulle få lyst til å gjøre det samme, og eventuelt få noen ideer fra det vi har gjort. Og de har alle sammen bestilt tid for produksjon og satt i gang med å tegne....:-) I tillegg har flere av mine venner som har vært på besøk blitt veldig interesserte i det samme. Litt morsomt at absolutt alle som kommer på besøk (flere som aldri har vært hos oss før, og ikke heller vet at vi har fått nytt kjøkken) kommenterer kjøkkenet straks de kommer inn i stua (åpen kjøkkenløsning). Men desverre tror jeg det blir lenge til han får noe ledig kapasitet slik som interessen har vært til nå. Og for hvert nye kjøkken han setter opp, så øker interessen fra venner av de som har fått kjøkkenet igjen. Helt ærlig så tror jeg aldri at han behøver å markedsføre seg selv. Ulempen (som det også var for oss) er tiden det totalt tar. Vi bestemte oss for å prøve dette, og var heldige som da fikk ledig "produksjonstid" med start 3 måneder frem (produksjonen av kjøkkenet i Latvia. Han lager alt og monterer det sammen for å sjekke at alt passer og fungerer korrekt. Tok til og med bilder og sendte de til oss via email. Så skrur han alt ned igjen, pakker det godt og sender det til Norge med lastebil. Vi brukte de 3 månedene på å få ferdig tegningene - og de måtte være klare til en bestemt dato, siden han må komme på befaring. Han tar befaring på nye kjøkkentegninger samtidig som han r i Norge for å monterer de kjøkken han har produsert ferdig. Og det ville gått enda 4 måneder før han så kom til Norge igjen. Og så gikk det 4 måneder som han brukte til å produsere vårt kjøkken, samt et annet og litt enklere til en annen kunde. Siste uken før han kom så rev vi det gamle kjøkkenet og malte taket (gulvet var forholdsvis nytt, så det beholdt vi - kvadratiske laminatfliser som ser ut som sten, men ikke er like "harde"). Og så brukte han 5 (lange) arbeidsdager på å montere alt på plass. Etterpå tok det to uker for oss å få alt det resterende ferdig (flislegging av vegger og montering av noen innredninger i underskapene vi hadde funnet i Norge). Så alt i alt tok det nesten 8 måneder fra vi bestemte oss til kjøkkenet var klart..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi skal flytte til et sted ikke så langt fra Oslo. Tror du det er mulig å finne mannen og få benytte han? For oss, altså? Er veldig fornøyd med kjøkkenet vårt vi også, men det ble såpass dyrt at vi neppe gjør det samme igjen - særlig ikke hvis vi skal bygge nytt hus. Men kjøkkenet er et så viktig rom, at det er verdt noen kroner. IKEA har veldig mange fine kjøkken, men de har ikke de løsningene vi vil ha med. Også klarer jeg ikke å skjønne at det kan være så bunnsolid heller... Har nettopp svart deg i en annen deltråd. Tror som sagt der at det ikke er noe ledig kapasitet hos han på lenge, siden svigersønnen hans prioriterer sine egne venner og bekjente fremfor "fremmede". Men jeg kan jo høre med han (snekkeren selv) når jeg treffer han igjen (i neste måned). Og er det noen mulighet, så skal jeg gi deg en melding her. Men som sagt så tviler jeg på det, for interessen har vist seg å bli mye større enn hva jeg vet han turte å håpe på i sin tid. Og han ønsker ikke å utvide "firmaet", men heller ha dette som en liten familiebedrift hvor bare han og sønnen hans jobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Enn så lenge så går det bare gjennom svigersønnens venner, siden snekkern's kapasitet er begrenset - og etterspørselen fremdeles større enn hva han klarer å levere. Har selv hatt noen av svigersønnens venner på besøk for at de skulle få sett på kjøkkenet - i tilfelle de skulle få lyst til å gjøre det samme, og eventuelt få noen ideer fra det vi har gjort. Og de har alle sammen bestilt tid for produksjon og satt i gang med å tegne....:-) I tillegg har flere av mine venner som har vært på besøk blitt veldig interesserte i det samme. Litt morsomt at absolutt alle som kommer på besøk (flere som aldri har vært hos oss før, og ikke heller vet at vi har fått nytt kjøkken) kommenterer kjøkkenet straks de kommer inn i stua (åpen kjøkkenløsning). Men desverre tror jeg det blir lenge til han får noe ledig kapasitet slik som interessen har vært til nå. Og for hvert nye kjøkken han setter opp, så øker interessen fra venner av de som har fått kjøkkenet igjen. Helt ærlig så tror jeg aldri at han behøver å markedsføre seg selv. Ulempen (som det også var for oss) er tiden det totalt tar. Vi bestemte oss for å prøve dette, og var heldige som da fikk ledig "produksjonstid" med start 3 måneder frem (produksjonen av kjøkkenet i Latvia. Han lager alt og monterer det sammen for å sjekke at alt passer og fungerer korrekt. Tok til og med bilder og sendte de til oss via email. Så skrur han alt ned igjen, pakker det godt og sender det til Norge med lastebil. Vi brukte de 3 månedene på å få ferdig tegningene - og de måtte være klare til en bestemt dato, siden han må komme på befaring. Han tar befaring på nye kjøkkentegninger samtidig som han r i Norge for å monterer de kjøkken han har produsert ferdig. Og det ville gått enda 4 måneder før han så kom til Norge igjen. Og så gikk det 4 måneder som han brukte til å produsere vårt kjøkken, samt et annet og litt enklere til en annen kunde. Siste uken før han kom så rev vi det gamle kjøkkenet og malte taket (gulvet var forholdsvis nytt, så det beholdt vi - kvadratiske laminatfliser som ser ut som sten, men ikke er like "harde"). Og så brukte han 5 (lange) arbeidsdager på å montere alt på plass. Etterpå tok det to uker for oss å få alt det resterende ferdig (flislegging av vegger og montering av noen innredninger i underskapene vi hadde funnet i Norge). Så alt i alt tok det nesten 8 måneder fra vi bestemte oss til kjøkkenet var klart..... Vårt nåværende kjøkken ble planlagt over 6 (!) år, så lang planleggingstid kan jeg alt om! Har lest begge svarene dine til meg, og skjønner at mannen er opptatt. Vårt (eventuelle) nye kjøkken ligger langt fram i tid, særlig om vi skal bygge. Så dersomattevisomatte osv., så ville jeg satt umåtelig pris på å komme i kontakt med denne mannen! Takker for all hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vårt nåværende kjøkken ble planlagt over 6 (!) år, så lang planleggingstid kan jeg alt om! Har lest begge svarene dine til meg, og skjønner at mannen er opptatt. Vårt (eventuelle) nye kjøkken ligger langt fram i tid, særlig om vi skal bygge. Så dersomattevisomatte osv., så ville jeg satt umåtelig pris på å komme i kontakt med denne mannen! Takker for all hjelp! Bare hyggelig. Og jeg skal ha det "bak øret" når jeg prater med han igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Bare hyggelig. Og jeg skal ha det "bak øret" når jeg prater med han igjen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det aller viktigste for meg er hvor alt plasseres i forhold til hverandre, vask, komfyr og kjøleskap i en trekant. Når jeg koker mat vil jeg ha oppvaskkummen bak meg og kjøleskapet til høyre eller venstre. Avfallskvern, eller "hull" i benken med søppelkasse i skapet under. Arbeidsbenken ved siden av vasken. Tykk treplate som arbeidsbenk som tåler å bli brukt så jeg kan skjære grønnsaker uten å bruke fjøl, (det er ikke noe bakteriebombe når man er flink til å vaske den godt etter hver bruk og oljer den jevnlig. Så trenger man bare to fjøler til evt fisk og kylling) og en med stein til baking. Tegn kjøkkenet ovenfra, tenk på en rett du lager ofte og tegn inn "reisen i retten" i hendhold til hvor du oppbevarer ingrediensene, om strekene krysses mange ganger er kanskje ikke løsningen så god allikevel? En god benk ved siden av komfyren som tåler varme kjeler og fat. Jeg ser mange skriver at du aldri kan få nok skap eller skuffer, jeg kan aldri få nok benkeplass Ikke ha vinhyller i innredningen, det er fett og støvsamler og ikke minst ødelegger det vinen, om ikke du drikker den i løpet av et par dager selvsagt. Jeg ville også valgt gassplater og elektrisk komfyr (det er lettere å steke "riktig" i elektrisk komfyr.) Gjerne 6 bluss og med grillplate du kan legge over to av blussene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det aller viktigste for meg er hvor alt plasseres i forhold til hverandre, vask, komfyr og kjøleskap i en trekant. Når jeg koker mat vil jeg ha oppvaskkummen bak meg og kjøleskapet til høyre eller venstre. Avfallskvern, eller "hull" i benken med søppelkasse i skapet under. Arbeidsbenken ved siden av vasken. Tykk treplate som arbeidsbenk som tåler å bli brukt så jeg kan skjære grønnsaker uten å bruke fjøl, (det er ikke noe bakteriebombe når man er flink til å vaske den godt etter hver bruk og oljer den jevnlig. Så trenger man bare to fjøler til evt fisk og kylling) og en med stein til baking. Tegn kjøkkenet ovenfra, tenk på en rett du lager ofte og tegn inn "reisen i retten" i hendhold til hvor du oppbevarer ingrediensene, om strekene krysses mange ganger er kanskje ikke løsningen så god allikevel? En god benk ved siden av komfyren som tåler varme kjeler og fat. Jeg ser mange skriver at du aldri kan få nok skap eller skuffer, jeg kan aldri få nok benkeplass Ikke ha vinhyller i innredningen, det er fett og støvsamler og ikke minst ødelegger det vinen, om ikke du drikker den i løpet av et par dager selvsagt. Jeg ville også valgt gassplater og elektrisk komfyr (det er lettere å steke "riktig" i elektrisk komfyr.) Gjerne 6 bluss og med grillplate du kan legge over to av blussene. Vi har en diskusjon angående gass her i huset... Jeg er IKKE så begeistret over tanken på å ha gasskomfyr, mens mannen i huset argumenterer standhaftig FOR gass. Mine argumenter mot, er at renhold av gassbluss virker vanskeligere/mer tidkrevende enn induksjon. Jeg syns det er godt å kunne ha det "blåst" på benken, uten fire gassbluss som "ødelegger" (ja, jeg er litt snål på akkurat det..). Også må vi bruke masse skapplass til å oppbevare gassen i. Du virker fornøyd med gass, og jeg hører selvfølgelig på folk med god erfaring. Hva tenker du i forhold til induksjon? Og de andre argumentene mine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hvis du skal ha ståt vanilje må du bestille kjøkkenet før 15 august. Dette kjøkkenet går ut av produksjon til høsten. Hvorfor gjør det det?? Jeg ønsker meg ståt hvit, syns det er det fineste kjøkkenet på IKEA, man far i huset protesterer... Og vi har vetorett hvis det er noe vi absolutt ikke liker. Så da blir det ikke det.. Men syns STÅT er finere enn duverum (tror det var det det het det som er ganske likt..). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi har en diskusjon angående gass her i huset... Jeg er IKKE så begeistret over tanken på å ha gasskomfyr, mens mannen i huset argumenterer standhaftig FOR gass. Mine argumenter mot, er at renhold av gassbluss virker vanskeligere/mer tidkrevende enn induksjon. Jeg syns det er godt å kunne ha det "blåst" på benken, uten fire gassbluss som "ødelegger" (ja, jeg er litt snål på akkurat det..). Også må vi bruke masse skapplass til å oppbevare gassen i. Du virker fornøyd med gass, og jeg hører selvfølgelig på folk med god erfaring. Hva tenker du i forhold til induksjon? Og de andre argumentene mine? Blander meg inn, jeg, selv om det ikke er meg du spør... Vi vurderte sterkt gass i vårt nye kjøkken, men valget ble til slutt induksjon. Våre argumenter MOT gass var ubehaget med å ha en gassbeholder innomhus, plassen gassbeholderen tar og det at man må fylle på gass jevnlig. Snakket også med to kokker om gass kontra induksjon, og de var begge klare på at induksjon var førstevalget. Vi er ekstremt fornøyd med vår ovn, altså, og vurderer ikke lenger gass til neste kjøkkenoppussingsprosjekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Blander meg inn, jeg, selv om det ikke er meg du spør... Vi vurderte sterkt gass i vårt nye kjøkken, men valget ble til slutt induksjon. Våre argumenter MOT gass var ubehaget med å ha en gassbeholder innomhus, plassen gassbeholderen tar og det at man må fylle på gass jevnlig. Snakket også med to kokker om gass kontra induksjon, og de var begge klare på at induksjon var førstevalget. Vi er ekstremt fornøyd med vår ovn, altså, og vurderer ikke lenger gass til neste kjøkkenoppussingsprosjekt. Takk! Det var et svar helt etter min smak ;-) Så din innblanding er veldig velkommen! :-) Var det du (av flere) som anbefaler sterkt å ha stekovn i høyskap? For, vi får muligheten til det, men så blir det en veldig stor og tung koloss med først kjøleskap også et høyskap ved siden av hverandre. Det må stå på enden mot døra også får vi benkeplate fra høyskapene til veggen der vindu er. Men det blir liksom veldig "hule" der inne.. Kjøkkenet virket veldig mye lettere hvis vi hadde bare kjøleskap og stekovn under platetoppen (induksjonstoppen :-)... Vi er usikker på hva vi skal prioritere.. Er sikkert ikke så lett for deg å se dette for deg, men hvis du har noen innspill i forhold til det, så er du veldig velkommen til å komme med det :-) Tusen takk for svaret ditt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Takk! Det var et svar helt etter min smak ;-) Så din innblanding er veldig velkommen! :-) Var det du (av flere) som anbefaler sterkt å ha stekovn i høyskap? For, vi får muligheten til det, men så blir det en veldig stor og tung koloss med først kjøleskap også et høyskap ved siden av hverandre. Det må stå på enden mot døra også får vi benkeplate fra høyskapene til veggen der vindu er. Men det blir liksom veldig "hule" der inne.. Kjøkkenet virket veldig mye lettere hvis vi hadde bare kjøleskap og stekovn under platetoppen (induksjonstoppen :-)... Vi er usikker på hva vi skal prioritere.. Er sikkert ikke så lett for deg å se dette for deg, men hvis du har noen innspill i forhold til det, så er du veldig velkommen til å komme med det :-) Tusen takk for svaret ditt! Prøver å se det for meg, ja, uten at jeg vet om jeg lykkes. He-he. Skal du ha induksjonstoppen rett ved siden av høyskapet som står ved siden av kjøleskapet? Jeg har digert kjøkken, som består av 3 vegger med innredning på. Kjøleskapet står på den ene veggen (ved siden av et høyskap), stekeovnen ved den andre veggen (kortvegg)i et høyskap (som begynner ved ei dør), induksjonstoppen i hjørnet og oppvaskbenken ved motsatt langside av kjøleskapet. Poenget med å fortelle dette, da, er at man ikke trenger å ha kokeplatene og stekeovnen rett ved siden av hverandre. Vi fikk som råd å tenke at "de viktige" innretningene skulle danne en trekant. Altså kjøleskap, komfyr og oppvaskplass skal danne en trekant. Det gjør de jo nesten hos oss, men vi har liksom "ett bein til" i trekanten. Fungerer veldig bra, men selvfølgelig kan man ikke stå stille og nå alt man har av redskaper. Nå har jeg tulla meg langt utpå her, gitt, kjøkken kan jeg prate om i en liten evighet...! Det du spurte om var jo komfyr i høyskap og ja, jeg er svoren tilhenger. Om det går, selvfølgelig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi har en diskusjon angående gass her i huset... Jeg er IKKE så begeistret over tanken på å ha gasskomfyr, mens mannen i huset argumenterer standhaftig FOR gass. Mine argumenter mot, er at renhold av gassbluss virker vanskeligere/mer tidkrevende enn induksjon. Jeg syns det er godt å kunne ha det "blåst" på benken, uten fire gassbluss som "ødelegger" (ja, jeg er litt snål på akkurat det..). Også må vi bruke masse skapplass til å oppbevare gassen i. Du virker fornøyd med gass, og jeg hører selvfølgelig på folk med god erfaring. Hva tenker du i forhold til induksjon? Og de andre argumentene mine? Jeg er også kokk og jeg foretrekker gass Det er selvsagt hva man er vant med og jeg er mest vant med gass. Induskjon har jeg testet, og det er definitivt mye bedre enn vanlig elektrisk komfyr. Men jeg klarte liksom ikke bli helt fortrolig med induksjon. Jeg om jeg skulle ha det ville jeg hatt gassbluss i tillegg. Det er noe med å se varmen også, det gjør kokingen mye enklere å justere. At det ikke ser fint ut kan jeg ikke være enig i, jeg syns det er raft og renhold er veldig enkelt. Om du ikke syns det ser så kult ut så finnes det mye fint du kan dekke over med. Gassbeholderen tar jo litt plass, men det er vært hver eneste lille tomme av plass den tar. Det som er det viktigste argumentet for hva man skal velge er jo hvem som koker mest, her i huset er det jeg (naturlig nok siden det er yrket mitt og jeg har et lite firma.) Så han overlater alle sånne ting til meg, men han er også strålende fornøyd. (Han bestemmer alt som har med teknisk utstyr, bil og andre ting han har mer oversikt over enn jeg. Vi har en grei fordeling sånn.) Det er mange som har en kombinasjon av gass og induksjon, kanskje det er en ide? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi har en diskusjon angående gass her i huset... Jeg er IKKE så begeistret over tanken på å ha gasskomfyr, mens mannen i huset argumenterer standhaftig FOR gass. Mine argumenter mot, er at renhold av gassbluss virker vanskeligere/mer tidkrevende enn induksjon. Jeg syns det er godt å kunne ha det "blåst" på benken, uten fire gassbluss som "ødelegger" (ja, jeg er litt snål på akkurat det..). Også må vi bruke masse skapplass til å oppbevare gassen i. Du virker fornøyd med gass, og jeg hører selvfølgelig på folk med god erfaring. Hva tenker du i forhold til induksjon? Og de andre argumentene mine? En liten, men (for meg) viktig ting til det er godt å ha litt benk på hver side av komfyren, da får man litt armsleng og føler seg ikke så trengt oppi et hjørne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg er også kokk og jeg foretrekker gass Det er selvsagt hva man er vant med og jeg er mest vant med gass. Induskjon har jeg testet, og det er definitivt mye bedre enn vanlig elektrisk komfyr. Men jeg klarte liksom ikke bli helt fortrolig med induksjon. Jeg om jeg skulle ha det ville jeg hatt gassbluss i tillegg. Det er noe med å se varmen også, det gjør kokingen mye enklere å justere. At det ikke ser fint ut kan jeg ikke være enig i, jeg syns det er raft og renhold er veldig enkelt. Om du ikke syns det ser så kult ut så finnes det mye fint du kan dekke over med. Gassbeholderen tar jo litt plass, men det er vært hver eneste lille tomme av plass den tar. Det som er det viktigste argumentet for hva man skal velge er jo hvem som koker mest, her i huset er det jeg (naturlig nok siden det er yrket mitt og jeg har et lite firma.) Så han overlater alle sånne ting til meg, men han er også strålende fornøyd. (Han bestemmer alt som har med teknisk utstyr, bil og andre ting han har mer oversikt over enn jeg. Vi har en grei fordeling sånn.) Det er mange som har en kombinasjon av gass og induksjon, kanskje det er en ide? Nei... Hvis vi først skal ha noen gassbluss så kan likegodt alle være det.. Da er det noe som ødelegger helheten for meg uansett... Men! Det var et godt argument med hvem er det egentlig som lager maten! For, det lages ikke all verdens gourmetretter her i huset akkurat, men det er nok jeg som lager mest mat. Det har faktisk vært et tema, at han lovet meg ferdig middag når jeg kommer hjem fra jobb siden han jobber en turnus som jeg syns er veldig ugunstig for oss. Men jeg kan vel telle på en hånd hvor mange ganger DET har skjedd siste året! Har du noen eksempler på hva man kan ha over disse gassblussene? For som jeg prøvde å nevne et annet sted her, så vil jeg jo gjerne vite hva jeg har å velge mellom før jeg gjør meg opp en endelig mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Prøver å se det for meg, ja, uten at jeg vet om jeg lykkes. He-he. Skal du ha induksjonstoppen rett ved siden av høyskapet som står ved siden av kjøleskapet? Jeg har digert kjøkken, som består av 3 vegger med innredning på. Kjøleskapet står på den ene veggen (ved siden av et høyskap), stekeovnen ved den andre veggen (kortvegg)i et høyskap (som begynner ved ei dør), induksjonstoppen i hjørnet og oppvaskbenken ved motsatt langside av kjøleskapet. Poenget med å fortelle dette, da, er at man ikke trenger å ha kokeplatene og stekeovnen rett ved siden av hverandre. Vi fikk som råd å tenke at "de viktige" innretningene skulle danne en trekant. Altså kjøleskap, komfyr og oppvaskplass skal danne en trekant. Det gjør de jo nesten hos oss, men vi har liksom "ett bein til" i trekanten. Fungerer veldig bra, men selvfølgelig kan man ikke stå stille og nå alt man har av redskaper. Nå har jeg tulla meg langt utpå her, gitt, kjøkken kan jeg prate om i en liten evighet...! Det du spurte om var jo komfyr i høyskap og ja, jeg er svoren tilhenger. Om det går, selvfølgelig! Glemte å svare på noe! Nei, vi skal ikke ha induksjonstoppen på den veggen i det hele tatt. Den blir på motsatt vegg.. Masse benkeplass rundt! Vi skal ha vasken litt bortenfor høyskapene da, men det blir benkeplass mellom... Det er plass til ca fem moduler a 60 cm på den ene langveggen. Nærmest døra blir det to høyskap, så oppvaskmaskin, vaskeskap/oppvaskkumme og nærmest endeveggen bare et vanlig skap. På motsatt vegg skal vi bare skap/skuffer og koketopp. Det blir plass til ca 4 moduler a 60cm på denne veggen, fordi rett overfor det ytterste høskapet så skal vi ha en liten halvøy (minihalvøy) der to/tre får plass til å sitte på lave barstoler. Kjøkkenet blir dermed litt lukket, og da så det veldig svært og tungt ut med to store høyskap ved siden av hverandre... Kjøkkenet fikk mye lettere inntrykk når vi tok bort det ene og satte stekovnen inn under koketoppen og fikk mer benkeplate i steden.. Prikken over i-en er en liten ting som jeg har mast meg til (og som kjæresten min faktisk ikke syns er så dumt til tross for at det ikke FINNES praktisk i det hele tatt!)... Jeg skal ha en innebygd sittebenk mellom de to langsidene med kjøkkenbenk. Altså under vinduet og med fine puter i :-) Den blir ca 150 cm bred, og er en liten drøm jeg har... Det vil ikke være noe bord ved den annet enn kjøkkenbenk på hver side, men det gjør ikke noe (for jeg vil ha det uansett!). Det vil være to skuffer under denne benken, så den vil ikke være BARE upraktisk... Tror det kommer til å bli så FINT! Hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Glemte å svare på noe! Nei, vi skal ikke ha induksjonstoppen på den veggen i det hele tatt. Den blir på motsatt vegg.. Masse benkeplass rundt! Vi skal ha vasken litt bortenfor høyskapene da, men det blir benkeplass mellom... Det er plass til ca fem moduler a 60 cm på den ene langveggen. Nærmest døra blir det to høyskap, så oppvaskmaskin, vaskeskap/oppvaskkumme og nærmest endeveggen bare et vanlig skap. På motsatt vegg skal vi bare skap/skuffer og koketopp. Det blir plass til ca 4 moduler a 60cm på denne veggen, fordi rett overfor det ytterste høskapet så skal vi ha en liten halvøy (minihalvøy) der to/tre får plass til å sitte på lave barstoler. Kjøkkenet blir dermed litt lukket, og da så det veldig svært og tungt ut med to store høyskap ved siden av hverandre... Kjøkkenet fikk mye lettere inntrykk når vi tok bort det ene og satte stekovnen inn under koketoppen og fikk mer benkeplate i steden.. Prikken over i-en er en liten ting som jeg har mast meg til (og som kjæresten min faktisk ikke syns er så dumt til tross for at det ikke FINNES praktisk i det hele tatt!)... Jeg skal ha en innebygd sittebenk mellom de to langsidene med kjøkkenbenk. Altså under vinduet og med fine puter i :-) Den blir ca 150 cm bred, og er en liten drøm jeg har... Det vil ikke være noe bord ved den annet enn kjøkkenbenk på hver side, men det gjør ikke noe (for jeg vil ha det uansett!). Det vil være to skuffer under denne benken, så den vil ikke være BARE upraktisk... Tror det kommer til å bli så FINT! Hva tror du? Er enig i at det nok blir litt "heavy" med to høyskap, ja, så jeg tror jeg ville gjort som deg og hatt stekeovnen under toppen. Tror du har tenkt godt og lenge på dette, jeg! Og sitteplassen din høres jo koselig ut, synes jeg! Ikke alt skal være praktisk, noe skal man jo få ha fordi man ønsker seg det også! Synes kjøkkenet ditt høres spennende ut, altså! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Er enig i at det nok blir litt "heavy" med to høyskap, ja, så jeg tror jeg ville gjort som deg og hatt stekeovnen under toppen. Tror du har tenkt godt og lenge på dette, jeg! Og sitteplassen din høres jo koselig ut, synes jeg! Ikke alt skal være praktisk, noe skal man jo få ha fordi man ønsker seg det også! Synes kjøkkenet ditt høres spennende ut, altså! Takk! *stolt* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Takk! *stolt* Kom bare på en liten ting: Antar at du skal ha downlights under overskapene, og kontakter under overskapene? Hvis du skal det, og f.eks. skal ha vannkoker/kaffetrakter stående på benken, er det lurt å koble stikkontaktene slik at de "slås av" når lyset er slukket. Bare en sånn liten brannsikringsgreie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Nei... Hvis vi først skal ha noen gassbluss så kan likegodt alle være det.. Da er det noe som ødelegger helheten for meg uansett... Men! Det var et godt argument med hvem er det egentlig som lager maten! For, det lages ikke all verdens gourmetretter her i huset akkurat, men det er nok jeg som lager mest mat. Det har faktisk vært et tema, at han lovet meg ferdig middag når jeg kommer hjem fra jobb siden han jobber en turnus som jeg syns er veldig ugunstig for oss. Men jeg kan vel telle på en hånd hvor mange ganger DET har skjedd siste året! Har du noen eksempler på hva man kan ha over disse gassblussene? For som jeg prøvde å nevne et annet sted her, så vil jeg jo gjerne vite hva jeg har å velge mellom før jeg gjør meg opp en endelig mening. http://www.alltvstuff.com/josc4.html http://www.rvstuffusa.com/universalstovetopcoversbycamco.html http://www.burnercoverking.com/SquareCovers.html Det er mye "jall" i disse linkene også, men du skjønner sikkert hva jeg mener ved å se på disse linkene. Det er kanskje ikke så lett å få tak i her hjemme? Men det kan du jo spørre forhandleren om. Vi har en topp som er i stål, samme som komfyren og som dekker hele toppen. Det finnes masse forskjellig, glass, sort lakkert, børstet stål, blankt stål, tre så den kan brukes som en fjøl også etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220721-helt-utenom-tema-kj%C3%B8kken/page/3/#findComment-1644948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.