Gå til innhold

Når begynte dere med......

Anbefalte innlegg

....noe annet enn morsmelk til barna deres og hva?

Ble nettene anderledes? Itilfelle hvor lang tid tok det?

Var det vanskelig og få de til å spise/svelge?

Hvor ofte og hvor mye og når amme?

Er helt grønn, har jo ikke hatt baby før :-)

Helsesøster sa vi kunne begynne med litt grøt til tullemor på 4 mnd for å se om nettene ble bedre, men vil jo gjerne amme til 6 mnd. men er det så viktig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220766-n%C3%A5r-begynte-dere-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte med grøt til nr. 1 når hun var nesten 5 mnd. Hun sov allerede på natten. Nr. 2 fikk grøt fra 4 mnd. og sov med en gang hele natta. Nr. 3 fikk grøt fra 6 mnd., men sov ikke hele natta hverken før eller etter. Nr. 1 og 2 skjønte cluet etter 4-5 ganger, nr. 3 trengte nesten en uke før hun skjønte hvordan man spiser.

Med nr. 3 var helsestasjonen nøye med å si at hun IKKE skulle få grøt før 6 mnd. Dette selv om hun la dårlig på seg.

De to første fikk vanlig butikkgrøt, siste fikk hirsegrøt fra helsekosten. Alle barna like grøt, ingen likte middagsglass.

Gjest trultemor25

Jeg begynte med litt most banan som smaksprøver fra 4 mnd. Klarte ikke vente, måtte gi henne noe.

Litt før 6 mnd begynte jeg å fryse ned små posjoner av fruktpureer i isbitform sånn at hun fikk seg en smaksprøve av litt frukt i ny og ne.

Begynte med 4-måneders grøt ved 6 mnd. Risgrøt og maisgrøt (risgrøten begynte jeg med aller først) som skal blandes med morsmelk. Hun fikk det først på formiddagen, så når jeg så at hun ikke fikk vondt i magen av det begynte jeg å gi det på kvelden før hun skulle legge seg. Så gikk jeg over til 4 måneders grøt havre og ris som skulle blandes med vann. Denne grøten burde dem få før dem får 6 mnd-grøt for å begynne litt forsiktig med gluten.

Ca nesten 7 mnd begynte vi med et til grøtmåltid og da la jeg måltidene sånn at hun fikk et på formiddagen og et på kvelden. Fra nå av begynte jeg med faste måltidstidspunkt på dagen.

Litt over 7 mnd begynte jeg med middag. Grønnsakspure. Det er der vi er nå. Jeg ammer henne først til hvert måltid, så får hun maten. Når hun blir ca 8 mnd har jeg tenkt å begynne med frokost, da brødskiver tenkte jeg. Nå får hun litt fruktpure og pupp.

Merker ikke så stor forskjell på natta. Litt opp og ne, noen netter skal hun ha masse, andre netter kanskje bare en gang. I natt sov hun hele natta igjennom for første gang!! Fra klokka 19.30 til 07.30!! Hurra!

Måltidsrytmen vår er kl ca 08, 11.30, 15 og 18.30. Legger seg 19.30.

Dette ble litt rotete, håper du fikk noe ut av det. :) Lykke til!

Jenta mi sov absolutt ikke bedre av mat. Hun spiste først veldig bra, hun svelget hele skjea med grøt fra første stund, dyttet det ikke ut med tunga sånn som mange andre babyer. Men så sluttet hun, og etter hun hadde fått grøt i 2 uker har hun ikke villet ha grøt mer i det hele tatt.

Dersom det er lite melk som er grunnen til at babyen sover dårlig kan det hjelpe med grøt eller morsmelktillegg, men dersom du har nok melk hjelper det sannsynligvis ikke. Kanskje da... ;)

Det er best for babyens tarmsystem og sånn om man klarer å holde de lengst mulig på morsmelk, men det går jo selvfølgelig ikke for alle. Er ikke mye det er snakk om heller tror jeg. Dessuten er det veldig enkelt å bare gi pupp også, syns det var mye styr med grøt.

Siden tuppa mi kuttet ut grøt etter kort tid endte det opp med at vi fullammet til hun var 7,5 mnd, men det var ikke helt frivillig. Ammer fortsatt, og nå er hun et år.

Begynte med fast føde da han var 4 måneder. Jeg har desverre hatt lite melk hele tiden, og han la ikke på seg.

Vi koker grøt og lager alle mat selv, pga. allergi, og det har gått veldig fint. Han er ikke overbegeistret, men spiser det meste.

Siden han la på seg for lite på bare morsmelk (selv med hyppig amming...), så ammer jeg omtrent like mye nå som før han begynte å spise. Han trenger jo "tillegskost"

Begynte med grøt til nr. 1 når hun var nesten 5 mnd. Hun sov allerede på natten. Nr. 2 fikk grøt fra 4 mnd. og sov med en gang hele natta. Nr. 3 fikk grøt fra 6 mnd., men sov ikke hele natta hverken før eller etter. Nr. 1 og 2 skjønte cluet etter 4-5 ganger, nr. 3 trengte nesten en uke før hun skjønte hvordan man spiser.

Med nr. 3 var helsestasjonen nøye med å si at hun IKKE skulle få grøt før 6 mnd. Dette selv om hun la dårlig på seg.

De to første fikk vanlig butikkgrøt, siste fikk hirsegrøt fra helsekosten. Alle barna like grøt, ingen likte middagsglass.

Hvorfor sa de på helsestasjonen at du skulle vent til 6 mnd?

Hvorfor hirsegrøt og ikke butikkgrøt?

Annonse

Hvorfor sa de på helsestasjonen at du skulle vent til 6 mnd?

Hvorfor hirsegrøt og ikke butikkgrøt?

Vente fordi hun burde skånes mest mulig (mage, tarm, allergier) og fordi de nå mener at de undersøkelser som viser at barn som fullammes i 6 mnd. klarer seg bedre (mentalt og fysisk) enn de som ikke har fått morsmelk (nesten så jeg ikke tør nevne det i frykt for å såre noen da). Min datter har hjerneskade, og vi ville derfor kun gi det safeste og beste.

Det viste seg å være et lurt valg, hun hadde nemlig melkeallergi og tålte ikke halvfabrikata-grøt. Dette er grunnen til helsekostgrøten, den kokes med vann og kan ev. tilsettes morsmelk.

Vente fordi hun burde skånes mest mulig (mage, tarm, allergier) og fordi de nå mener at de undersøkelser som viser at barn som fullammes i 6 mnd. klarer seg bedre (mentalt og fysisk) enn de som ikke har fått morsmelk (nesten så jeg ikke tør nevne det i frykt for å såre noen da). Min datter har hjerneskade, og vi ville derfor kun gi det safeste og beste.

Det viste seg å være et lurt valg, hun hadde nemlig melkeallergi og tålte ikke halvfabrikata-grøt. Dette er grunnen til helsekostgrøten, den kokes med vann og kan ev. tilsettes morsmelk.

Så leit at hun har en hjerneskade. Når oppdaget dere det?

Skjedde det under fødselen?

Spør, men du trenger selvfølgelig ikke svar. Jeg har ikke noe med det.

Trodde det var vanskelig å vite det så tidlig. vi skal inn og måle hodeomkrets jevnlig. De synes babyen har så lite hode. har egentlig ikke fått ut av dem hvorfor de er så farlig, men er glad de skjekker det. Ellers ligger rusken litt etter sine jevngamle, men alla er jo forskjellige. Jeg skal ihvertfall prøve å amme litt lenge .-)

Trodde det var vanskelig å vite det så tidlig. vi skal inn og måle hodeomkrets jevnlig. De synes babyen har så lite hode. har egentlig ikke fått ut av dem hvorfor de er så farlig, men er glad de skjekker det. Ellers ligger rusken litt etter sine jevngamle, men alla er jo forskjellige. Jeg skal ihvertfall prøve å amme litt lenge .-)

Vi tok MR etter hjernhinnebetennelse, og da viste bildene at det var en del som manglet der inne... Men hun klarer seg egentlig bra hun, henger etter motorisk noe. Amming og tran er bra for hjernen, så stå på! :-)

Vi tok MR etter hjernhinnebetennelse, og da viste bildene at det var en del som manglet der inne... Men hun klarer seg egentlig bra hun, henger etter motorisk noe. Amming og tran er bra for hjernen, så stå på! :-)

Uff, dere må ha vært gjennom mye. Så bra at det går fint med henne:-)

Tran er uaktuelt, for her gulpes det hele tiden, men D-vitaminer er en god erstatter:-)

Kan jeg spørre om det var hjernehinnebe som gjorde at hun fikk hjerne skade eller var hun født med det?

Trenger selvsagt ikke svare =)

Kan jeg spørre om det var hjernehinnebe som gjorde at hun fikk hjerne skade eller var hun født med det?

Trenger selvsagt ikke svare =)

Det var hjernehinnebetennelsen som gjorde det - eventuelt noen problemer med oksygeninntak hun hadde som følge av betennelsen. Født frisk.

Vil bare si at to av mine har målt hodeomkrets oftere enn andre. Den ene pga lite hode og andre pga stort hode. Begge to har normale hoder nå, og jeg vet om andre som også er blitt sjekket litt ekstra uten at noe galt er funnet.

Annonse

Jeg begynte å gi den siste grøt før hun var 5 mnd pga at hun begynte å bli mer krevende både dag og natt. Jeg ammet minst annenhver time, og hun sov lite hver gang jeg la henne.

Jeg er ofte alene med barna, og de tre andre krever også sitt. Den ene trenger mye hjelp til lekser. Jeg syntes de kom i andre rekke litt for ofte. Det å begynne med grøt hjalp veldig på søvnen hennes og kvalitetstid til de andre barna.

Jeg ammer fremdeles veldig ofte, men synes likevel jeg får tid til mye annet. Om natten sover hun veldig godt. Hun får ofte et puppemåltid tidlig om morgenen, men tar en dupp til før vi står opp.

Hun er drøyt 7 mnd nå, og jeg har gitt henne middag som jeg lager selv i ca 1 mnd.

ellers får hun grøt to ganger pr dag, og litt frukt nå og da.

Da vesla var 4 mnd innførte vi en flaske med morsmelkerstatning om kvelden (etter at jeg hadde ammet henne). Da laget jeg 200 ml, og lot henne drikke så mye som hun ville ha (og det var stort sett alt, vanligvis). Da begynte hun å sove nesten natten gjennom (våkner en gang tidligtidlig for å spise) med ganske umiddelbar virkning :-) Men dette ble altså gjort fordi jeg ikke hadde nok melk,- hvis hun hadde fått nok morsmelk til kvelds ville hun kanskje sovet like godt? Her i huset var det uansett redningen for nattesøvnen.

Nå er hun 5 måneder, og vi har såvidt begynt med grøt om formiddagen. Hun elsker det! Natten er uforandret, men nå sover hun jo godt i utgangspunktet da. Regner med det ikke tar lang tid før hun sover rundt - nå krever hun nattmåltidet stadig senere.

Så hvis nattesøvn er et problem er i alle fall dette noe som har funket for oss!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...