Gå til innhold

Inspirert av lørdags-godt tråden : )

Anbefalte innlegg

Når introduserte dere søtt for deres små? Poden er bare 7 mnd. og harikke planer om å gi han sukker på leeeeeeeeeeeeeeeenge. Det trenger han rett og slett ikke. Men når han blir større og vil sette pris på det, f.eks. lørdagsgodt, skal han få det.

Virker som om mange VIL at han skal smake krem, sjokolade, saft, bolle, kake osv. Men hvorfor i huleste skal jeg gi han det??? Jeg sier alltid nei, og da mumler folk "stakkars liten.... får aldri noe godt han, maten hans smaker jo ikkenoe".

Jeg gir han "saft" eller barnedrikk på glass (aprikos/ananas fra 6 mnd.) blanda ut med vann, så får han fruktpure - det er det han får som er søtt, og det holder i massevis foreløpig!

Når begynte dere å gi søtt? Is, sjokolade, saft, brus, kake og boller?

Fortsetter under...

Hun har fått smake sjokolade to ganger, og er snart ett år. Bestemora og mormora ga litt kake i forbindelse med jula, og hun har også fått ett flak potetgull en gang.

Har ingen planer om å innføre fast godteri-dag, håper å holde det til bursdager, jul og 17.mai et par år.

Egentlig enig med deg og med førstmann gjennomførte jeg det. Nå har jeg en på 8 mnd som desperat vil smake på ALT vi spiser, så mitt moderhjerte sier innimellom ja til en _liten_ smaksprøve på f.eks krem, is, bolle, kake... Men jeg ser ikke helt på dette som godteri, da tenker jeg mer seigmenn, sjokolade osv. Det skal jeg vente med så lenge det er mulig.

Noen i barselgruppa mi sist tok forresten kaka; de ga babyene sjokoladekalender (med en sjokoladebit hver dag i hele desember) da de var 9 mnd!!! Og cola på tåteflaska!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dét synes jeg er bortimot barnemishandling!

Egentlig enig med deg og med førstmann gjennomførte jeg det. Nå har jeg en på 8 mnd som desperat vil smake på ALT vi spiser, så mitt moderhjerte sier innimellom ja til en _liten_ smaksprøve på f.eks krem, is, bolle, kake... Men jeg ser ikke helt på dette som godteri, da tenker jeg mer seigmenn, sjokolade osv. Det skal jeg vente med så lenge det er mulig.

Noen i barselgruppa mi sist tok forresten kaka; de ga babyene sjokoladekalender (med en sjokoladebit hver dag i hele desember) da de var 9 mnd!!! Og cola på tåteflaska!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dét synes jeg er bortimot barnemishandling!

Uff.. Ja den var drøy..

Annonse

Bare en digresjon:

Pussig den trangen godt voksne damer har, til å dytte i små babyer alt mulig, med argumentet "staaaakar, han må jo få smake.."

Jeg husker ei kjerring som ville holde barnet mitt da han var et halvår gammel. Plutselig stappet hun en god klump eggerøre i munnen på ungen, ikke noe spørsmål om det var greit.. Har en venninne med to barn som er hyperallergiske for egg, så du kan si jeg fikk litt hetta!

Gjest da uten signatur

Bare en digresjon:

Pussig den trangen godt voksne damer har, til å dytte i små babyer alt mulig, med argumentet "staaaakar, han må jo få smake.."

Jeg husker ei kjerring som ville holde barnet mitt da han var et halvår gammel. Plutselig stappet hun en god klump eggerøre i munnen på ungen, ikke noe spørsmål om det var greit.. Har en venninne med to barn som er hyperallergiske for egg, så du kan si jeg fikk litt hetta!

Svigermoren min ville gi ungen (1-2 år) vin! Men hun er ikke riktig klok, altså.

#Noen i barselgruppa mi sist tok forresten kaka; de ga babyene sjokoladekalender (med en sjokoladebit hver dag i hele desember) da de var 9 mnd!!! Og cola på tåteflaska!!!!!!!!!!!!!!!!!!#

*Grøsser*

#Dét synes jeg er bortimot barnemishandling!#

Veldig enig med deg!

Det har aldri vært jeg som har introdusert søtt til ungene. Men bestemødre har en stygg tendens til bare MÅ gi barnebarna noe godt *sukk*

Vi har aldri hatt annet enn melk eller vann i flaska. Aldri fruktdrikker eller saft.

Godterier - minstejenta vår er nok den som først har fått smake godterier av oss. Dette fordi guttene får lørdagsgodter, og da vil hun også ha - og det nyttet ikke å avspise henne med kjeks eller rosiner (hun regelrett stjal brødrenes godterier i ubevoktede øyeblikk - ressursfull jente .

Dermed fikk hun lørdagsgodter (noen sjokoladebiter og en seigmann eller to i biter) i egen skål fra hun var omlag 1 år. Eldstemann begynte å få lørdagsgodter da han var over tre år. (men hadde selvsagt fått smake både brus og kaker tidligere)

Gjest Mom33

Vi ville heller ikke at ungene skulle introduseres for godteri før enn nødvendig.

Eldstejenta fikk smake "ordentlig" godteri for første gang når hun var 1 år og 2 måneder. Da var vi på påskeferie hos svigers. Ei tante måtte på død og liv gi henne sjokolade.

Og da gikk det liksom slag i slag, da.

Veslesøster fikk nok godis litt tidligere, all den tid storesøster var "godt oppdratt i den søte tro".

Vent så lenge som mulig, barnet ditt får nok i seg nok sukker med tiden!

Gjest girasol

Jeg er helt enig med deg. Hvorfor i all verden skal vi presse i ungene sukker når de ikke en gang vet hva det er... Knærten min fikk smake is for første gang da han var 10 mnd. Det syntes ha var helt topp! Men jeg fortsatte med å are la ham smake, også fikk han sin første is da han var 15 mnd.eller så. Kaker, boller, vafler, krem, godteri osv.var det først og fremst besteforeldrene som presset på ham.. Veldig ergelig ja!

M.v.h.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...