Gå til innhold

Lusesmitte via slalomhjelm? - håper noen kan svare.....

Anbefalte innlegg

Dattera mi er på Geilo og står slalom i vinterferien. Låner hjelm der, og så fikk jeg vite at de ikke hadde hatt lue under hjelmen! Da blir mor bekymret for lus!! Noen som vet? Smitter lus via hjelmer? Hva gjør skisentrene med hjelmene? Legges de kaldt om natten? Har hatt lus i huset før, og er lite lysten på en ny runde....

Fortsetter under...

Jeg antar at hjelmer like gjerne kan være "lusebesmitter" som luer kan være det.

Men det fordrer jo at noen som har brukt hjelmen svært nylig HADDE lus, da! ;-)

Statistisk sett skulle vel risikoen være liten for lusesmitte, men har barnet blitt smittet er det for sent å gjøre ting ugjort.

Her er det bare å sjekke i vei og håpe på det beste.

Jada, det kan smitte via hjelmer også - det er en av grunnene til at jeg ikke liker å bruke utlånshjelmer når jeg rir f.eks.

Kan ikke tenke meg at hjelmene legges kaldt av den grunn på slike steder!

Vet du at det samme gjelder med slalomhjelmer? Er det det samme materialet som ridehjelmer? Og dør ikke lus når det er så kaldt som minus 12??

Annonse

Gjest prust

Vet du at det samme gjelder med slalomhjelmer? Er det det samme materialet som ridehjelmer? Og dør ikke lus når det er så kaldt som minus 12??

Det er jo ikke minus 12 grader inni hjelmen, så de små krypene dør nok ikke, nei!

Men hvis hjelmene blir liggende ute om natta i minus tolv grader, da dør de nok. Tviler imidlertid på det. De ligger nok inne i 15-20 grader og formerer seg :-)

Det er jo ikke minus 12 grader inni hjelmen, så de små krypene dør nok ikke, nei!

Men hvis hjelmene blir liggende ute om natta i minus tolv grader, da dør de nok. Tviler imidlertid på det. De ligger nok inne i 15-20 grader og formerer seg :-)

de formerer seg neppe, for det gjør de kun når de har en god varm hodebunn og muligheter til å suge blod! ;-)

Hva gjør dere da? Leier dere aldri slalomhjelm? Eller sjekker dere barna hver gang de har vært i trekket?

Det blir neppe -12 inne i hjelmen med mindre de oppbevares ute. Når ungen har hjelmen på blir det godt og varmt inni der.

Slalomhjelmene er vel også polstret på innsiden slik ridehjelmene er så jeg vil tro lusefaren er den samme.

Gjest prust

Hva gjør dere da? Leier dere aldri slalomhjelm? Eller sjekker dere barna hver gang de har vært i trekket?

Har faktisk ikke tenkt på det før. Nå har vi imidlertid kjøpt egen hjelm til begge barna!

Sjansen er jo liten for at en med lus har brukt akkurat den hjelmen ditt barn bruker da....

Har faktisk ikke tenkt på det før. Nå har vi imidlertid kjøpt egen hjelm til begge barna!

Sjansen er jo liten for at en med lus har brukt akkurat den hjelmen ditt barn bruker da....

Men dere har leiet før og det har gått bra? Uten lusesjekk?

Annonse

Gjest prust

Men dere har leiet før og det har gått bra? Uten lusesjekk?

Ja, ungene kjørte slalåm to-tre ganger i fjor og da leide vi fullt utstyr, inkludert hjelm. I år leide minstejenta hjelm en gang før vi kjøpte til henne.

De fikk ikke lus noen av disse gangene.

Ja, ungene kjørte slalåm to-tre ganger i fjor og da leide vi fullt utstyr, inkludert hjelm. I år leide minstejenta hjelm en gang før vi kjøpte til henne.

De fikk ikke lus noen av disse gangene.

Ville jo tro at hvis dette var et smitte-eldorado ville vi ha hørt om det, og at det ble frarådet å bruke leid hjelm uten noe under..

Men de overlever og ligger og kroer seg og venter på neste lille barnhode de kan hoppe over på! *Skrekkfilm*

Ja, det gjør de, men dog ikke i det uendelige! ;-) Men leies hjelmene ut jevnt og trutt så er det så absolutt fare for lusesmitte.

Nå har jeg glemt alle disse "tallene" for hva som skal til for at lus/egg dør, for det begynner å bli lenge siden jeg fant det på nettet i forb med den ene gangen vi hadde luseangrep. Men det var noe slikt som 5 min i kokende, halvtime i 60gr, time i 40 gr, natta over i fryseren, 3dager i romtemperatur osv.

Altså dette er IKKE de korrekte tallene - bare en "circumsarium illustrasjon"! ;-)

Jeg synes det blir litt hysterisk egentlig. Men vet at den dagen ungene fatter interesse for ridning og kanskje får anledning til å ri jevnlig så blir hjelmer innkjøpt.

Er også skeptisk til leiehjelmer fordi jeg har null tiltro til at hjelmer som har fått seg en trøkk uten at det synes blir skiftet ut.

Huff! Høres ut som tilbakemeldigne fra DOL går ut på at jenta mi må lusesjekkes når hun kommer hjem i kveld... Skal jo likevel litt til at de hjelmen akkurat hun har hatt på seg har vært på et "luse-hode" før. Iflg skisenteret blir hjelmene oppbevart i et kaldt rom, og de har ingen erfaring med lusesmitte....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...