mumitrollet Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Poden på fem har akkurat fått konstantert atopisk eksem (selv om jeg har hatt mistanke om dette i flere år). Noen som har erfaringer de vil dele? Kosthold, litteratur, husdyr, klær (må kaste ullklærne, forstår jeg?), annet? Hva kan vi gjøre for å hindre nye utbrudd/holde eksemet i sjakk? Er det vanlig å vokse av seg slikt eksem, eller er dette noe han må slite med resten av livet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Vær nøye med smøring, så kan det holdes nogenlunde i sjakk. Det kan godt hende han tåler ullklær, det er ingen automatikk i det. Vær oppmerksom på at han er i risikosonen for å utvikle astma eller allergi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/#findComment-1645943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Eldstepia vår har atopisk eksem. Hun reagerer på katt, så kattene måtte vi omplassere. Det gikk bedre enn fryktet, vi fant gode hjem til kattene. Eksemen oppdaget vi da hun var baby - hun hadde lite da, men hadde ofte røde kinn og røde knehaser. Hvis hun smakte på kakerøra så fikk hun masse utslett som forsvant etter en halv time. Vi vet at hun ikke tålte egg, men det slo ikke ut på blodprøven. I dag tåler hun egg, men blir flekkete i fjeset om hun er borti hund og katt. Vi tror hun tåler all mat. Vi klarer å holde eksemen sånn noenlunde i sjakk ved å smøre ofte med fuktighetskrem. Hun må ha luftige klær på seg og et godt luftet soverom. Hun liker ikke å ha det for varmt under dyna - da klør det. I dårlige perioder smører vi med div reseptbelagte kremer som vi har fått hos legen. Eksembarn er mer utsatt for brennkopper, så det er viktig at det ikke går infeksjon i eksemen. Det heter seg at mange vokser det av seg. Nå som vår er over 10 år kan jeg konkludere med at den er her enda, men vi håper jo fremdeles at den skal forsvinne. Selv klager hun lite, men vi har hatt en del diskusjoner rundt det å smøre - hun synes det er så kjedelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/#findComment-1645973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Eldstepia vår har atopisk eksem. Hun reagerer på katt, så kattene måtte vi omplassere. Det gikk bedre enn fryktet, vi fant gode hjem til kattene. Eksemen oppdaget vi da hun var baby - hun hadde lite da, men hadde ofte røde kinn og røde knehaser. Hvis hun smakte på kakerøra så fikk hun masse utslett som forsvant etter en halv time. Vi vet at hun ikke tålte egg, men det slo ikke ut på blodprøven. I dag tåler hun egg, men blir flekkete i fjeset om hun er borti hund og katt. Vi tror hun tåler all mat. Vi klarer å holde eksemen sånn noenlunde i sjakk ved å smøre ofte med fuktighetskrem. Hun må ha luftige klær på seg og et godt luftet soverom. Hun liker ikke å ha det for varmt under dyna - da klør det. I dårlige perioder smører vi med div reseptbelagte kremer som vi har fått hos legen. Eksembarn er mer utsatt for brennkopper, så det er viktig at det ikke går infeksjon i eksemen. Det heter seg at mange vokser det av seg. Nå som vår er over 10 år kan jeg konkludere med at den er her enda, men vi håper jo fremdeles at den skal forsvinne. Selv klager hun lite, men vi har hatt en del diskusjoner rundt det å smøre - hun synes det er så kjedelig. Vi har hatt katt 7-8 måneder, mens han har hatt eksem i flere år. Kan ikke si han har blitt verken bedre eller verre siden vi fikk katt. Kan tester vise om han reagerer på katt? Han klør ikke i det hele tatt, kun når han får ullgensere på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/#findComment-1646100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Vi har hatt katt 7-8 måneder, mens han har hatt eksem i flere år. Kan ikke si han har blitt verken bedre eller verre siden vi fikk katt. Kan tester vise om han reagerer på katt? Han klør ikke i det hele tatt, kun når han får ullgensere på seg. Vi testet vår datter da hun var ca 4 år, og vi ble veldig overrasket over at den slo ut på katt. Vi hadde ikke sett noen reaksjoner der i det hele tatt. Et par år senere begynte hun å reagere med utslett og røde øyne om hun hadde vært borti katt. Hun reagerer ikke på alle katter, og bare på noen få hunder, men det er likevel helt uaktuelt å ha kjæledyr. Det er ikke kattene som har gitt henne eksem, men hun er mer utsatt for andre allergier om vi utsetter henne for allergener. En ting jeg vet helt sikkert gir min datter hissig eksem er citrus - det kom jeg på nå. Det er typisk at barn i jula får mer eksem, for da spiser de clementiner, nøtter og andre ting de vanligvis ikke spiser så mye av. Vi har ikke nøtter i huset i det hele tatt, for min sønn tok for noen år siden en bit av en paranøtt hos noen - og han fikk allergisjokk. Det var en skremmende opplevelse for både oss og han. Han hadde også tendens til eksem da han var liten, men det vokste han av seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/#findComment-1646139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Forsøke aderma exomega-kremen fra apoteket, den er helt ekstremt bra på mange (omega6/havre). Hos vesla fjerner den hele eksemet. Hun tåler ulltøy helt fint uten å bli verre, det være seg naturlig eller superwashbehandlet. Dette er rimelig individuelt, men er nok overopphopning av folk som reagerer blant atopikerne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220985-atopisk-eksem/#findComment-1647805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.