Gå til innhold

regler for fødselspenger....

Anbefalte innlegg

Gjest har glemt det jeg....!

Hvordan var egentlig reglene for utregning av lønn i svangerskapspermisjon? Hva er det som er grunnlaget for utregningen?

Jeg har jobbet redusert to år og før det var jeg i permisjon et par år med minstemann. Hvis vi skulle få en til nå ville jeg vel ikke få full lønn under permisjonen. Hvor lenge må jeg jobbe 100% før jeg kan oppnå full utbetaling ved en evt ny svangerskapspermisjon?

Mener å huske at man kan velge å se på inntekten de siste tre år eller evt bare de tre siste månedene... Husker jeg rett nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220992-regler-for-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

De regner ut fra inntekten din de siste fire UKENE før du går ut i permisjon!

Jeg fødte for to år siden (mars 2004), og jobbet redusert (70%) i 2003. Fikk lov til å gå opp i 100% i 2004, og fikk dermed 10 uker i 100%, slik at permisjonen ble regnet ut fra det.

Risikoen med å gå opp like før permisjonen er at hvis du blir sykemeldt FØR du går opp i stilling, regner de permisjonen ut fra den stillingsprosenten du hadde da du ble sykemeldt. Derfor kan det være lurt å gå opp tidligere enn fire uker før.

Og - det skal jo selvfølgelig passe på arbeidsplassen din også. Hos oss passet det best at jeg gikk oppfra 1/1 det året.

Lykke til med planlegging av neste barn!

Gjest vordene juli-mamma

De regner ut fra inntekten din de siste fire UKENE før du går ut i permisjon!

Jeg fødte for to år siden (mars 2004), og jobbet redusert (70%) i 2003. Fikk lov til å gå opp i 100% i 2004, og fikk dermed 10 uker i 100%, slik at permisjonen ble regnet ut fra det.

Risikoen med å gå opp like før permisjonen er at hvis du blir sykemeldt FØR du går opp i stilling, regner de permisjonen ut fra den stillingsprosenten du hadde da du ble sykemeldt. Derfor kan det være lurt å gå opp tidligere enn fire uker før.

Og - det skal jo selvfølgelig passe på arbeidsplassen din også. Hos oss passet det best at jeg gikk oppfra 1/1 det året.

Lykke til med planlegging av neste barn!

Jeg jobber 50% nå. Går opp til 100% 1. mai og ut i permisjon 1. juli.

Vil det si at hvis jeg ikke blir sykmeldt så drar jeg med meg de 100%. Men hvis jeg blir sukmeldt 1. mai så forblir jeg på 50% lønn?

Mao lønner det seg ved sykdom at jeg presser meg 4 uker fra 1.-29. mai og nyter høyere lønn 1 år etterpå? Er det virkelig systemet?

Gjest prust

Jeg jobber 50% nå. Går opp til 100% 1. mai og ut i permisjon 1. juli.

Vil det si at hvis jeg ikke blir sykmeldt så drar jeg med meg de 100%. Men hvis jeg blir sukmeldt 1. mai så forblir jeg på 50% lønn?

Mao lønner det seg ved sykdom at jeg presser meg 4 uker fra 1.-29. mai og nyter høyere lønn 1 år etterpå? Er det virkelig systemet?

Det holder at du jobber én dag i 100%, og du får da permisjon ut fra 100% stilling. Slik fikk jeg det forklart av Trygdekontoret da.

For å være helt sikker, så synes jeg du skal ringe dem og høre. Si at du går opp fra 1. mai, og spør om det da stemmer at du får permisjon ut fra 100 %.

Det kan virke litt rart, men slik var i alle fall reglene i 2004.

Ei venninne av meg som var gravid for noen år siden, hadde 50% fast stilling. Hun jobbet masse ekstravakter i graviditeten før hun ble sykemeldt et stykke før permisjonen begynte. Pengene ble da utbetalt på grunnlag av 50% stillingen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...