Gjest bekymret igjen Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hva bør foreldre se etter når det gjelder rus? Hvilke tegn bør en la seg merke? Hvordan forandrer tenåringen seg når h*n ruser seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avtrykk Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det aller viktigste er at du har en åpen dialog med tenåringen din. Jo bedre du kjenner barnet ditt, jo lettere er det å stole på det. Stoler du ikke på barnet ditt, merker barnet ditt dette, og vil ikke komme til deg hvis det har problemer. Du bør være åpen for at barnet ditt kan komme til deg uansett hva som skulle skje. Skulle h*n være beruset, bør h*n kunne komme hjem uten å måtte stå til ansvar der og da. Ta heller dette opp med barnet dagen etter, i en rolig dialog. Skulle barnet ditt ruse seg, er det viktig at det vet at det kan komme til deg hvis det får problemer. Det er lettere å løse problemet tidlig, enn at det får utvikle seg, uten at du kan støtte tenåringen din. Ta en prat om rus og se om tenåringen din er villig til å prate om det. Ikke mistenk barnet ditt, uten å ha grunn til å gjøre det. Det kan gjøre vondt verre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1648298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Slutter meg til avtrykks svar. En del av de nyere rusmidlene kan være veldig vanskelig å oppdage. Amfetamin er i starten svært vanskelig å merke. Vær obs på endringer av pupillestørrelsen. Se på gamle bilder om du er i stuss. Jo bedre man kjenner ungdommens omgangskrets jo bedre vet man hva som skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1662709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thekla84 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hyppig skifte av venne-kretser bør du også se etter, det kan være et godt tegn på at noe er "i gjære". Vår familie fikk nemlig beskjed om å være på vakt angående dette da et yngre familiemedlem begynte å oppføre seg rart. Og joda, det stemte, han drev på, og vi drev ham ut igjen han er i dag en fin oppegående ung mann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1662750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puppeline Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Slutter meg til avtrykks svar. En del av de nyere rusmidlene kan være veldig vanskelig å oppdage. Amfetamin er i starten svært vanskelig å merke. Vær obs på endringer av pupillestørrelsen. Se på gamle bilder om du er i stuss. Jo bedre man kjenner ungdommens omgangskrets jo bedre vet man hva som skjer. mvh Ikke stol på pupillene!! Jeg gikk igjennom et helvete pga at folk tror at hvis du har store pupiller, så HAR du tatt noe.. Jeg kom en del ganger med store pupiller og ble beskyldt for å ruse meg! Jeg hadde ikke rørt så mye som en sigarett! Jeg ble helt fortvilet når det skjedde. Foreldrene mine stolte ikke på meg og spurte hver gang jeg kom hjem: "hva har du tatt nå da???" De blandet inn skolen for at de skulle sjekke meg osv! Truet hver gang med urinprøve og jeg sa: "Gi megh koppen med engang, så skal dere få se!" Men ble ikke noe prøve fra dems side, men fortsatt med beskyldingene. Tilslutt bestilte jeg en lege time og spurte om han kunne teste urinen min for ALT og deretter sende det til foreldrene mine! (amf. osv kan spores lang tilbake) De fikk prøven av legen min + at han skrev til dem at det hadde kommet en fortvilet jente til han (meg) og at de måtte begynne å se ting litt annerldes. I vertfall når jeg ba dem gi meg et glass, så de kunne få bevis. Jeg hadde store problemer med tillitt til dem etterpå og sluttet å fortelle dem fortolig ting. Kunne jo ikke stole på mine egne foreldre! Se heller etter adferdsendringer, lyving, usikkerhet, nye venner osv. Og selvfølgelig skal man se på pupiller også, men gå ikke utfra at alle som har store pupiller til tider er ruset eller ruser seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1672986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Ikke stol på pupillene!! Jeg gikk igjennom et helvete pga at folk tror at hvis du har store pupiller, så HAR du tatt noe.. Jeg kom en del ganger med store pupiller og ble beskyldt for å ruse meg! Jeg hadde ikke rørt så mye som en sigarett! Jeg ble helt fortvilet når det skjedde. Foreldrene mine stolte ikke på meg og spurte hver gang jeg kom hjem: "hva har du tatt nå da???" De blandet inn skolen for at de skulle sjekke meg osv! Truet hver gang med urinprøve og jeg sa: "Gi megh koppen med engang, så skal dere få se!" Men ble ikke noe prøve fra dems side, men fortsatt med beskyldingene. Tilslutt bestilte jeg en lege time og spurte om han kunne teste urinen min for ALT og deretter sende det til foreldrene mine! (amf. osv kan spores lang tilbake) De fikk prøven av legen min + at han skrev til dem at det hadde kommet en fortvilet jente til han (meg) og at de måtte begynne å se ting litt annerldes. I vertfall når jeg ba dem gi meg et glass, så de kunne få bevis. Jeg hadde store problemer med tillitt til dem etterpå og sluttet å fortelle dem fortolig ting. Kunne jo ikke stole på mine egne foreldre! Se heller etter adferdsendringer, lyving, usikkerhet, nye venner osv. Og selvfølgelig skal man se på pupiller også, men gå ikke utfra at alle som har store pupiller til tider er ruset eller ruser seg! Vær obs på _endringer_ av pupillestørrelsen. Leit at dine foreldre ikke hadde fått dette med seg. Noen rusmidler gir forstørrede pupiller, andre gir forminskede pupiller. Om en person som normalt har hatt store pupiller plutselig _over_tid_ får små pupiller på det jevne, _kan_ dette skyldes sykdom, medisin- og/eller rusbruk. Det samme med en person som normalt har hatt små pupiller plutselig over tid får store pupiller. _Endret_, ikke nødvendigvis stor, pupillestørrelse kan være en av mange indikasjoner på rusmissbruk. Det samme kan liten bevegelighet av pupille. At den f.eks. ikke trekker seg sammen når den blir utsatt for mer lys. Noen har naturlig store pupiller, så å se på pupillestørrelse i stedet for _endring_ av denne blir rimelig på trynet. Det vet jo du det meste om. Man kan heller ikke komme med beskyldninger om rusmissbruk på bakgrunn av pupillestørrelse alene. Man må ta alle andre faktorer med i regnestykket også. Det skumle med mange av de nye rusmidlene som f.eks. amfetamin er at man ofte ikke merker endringer i adferd i starten. Amfetamin gir til å begynne med en oppkvikkende effekt. Paranoiaen kommer etter hvert. Når andre merker det er man som regel langt ute å kjører allerede. Det kan derfor være nyttig å ha fysiske indikatorer som et supplement. Tror du problemene dine foreldre skapte skyldtes at de ikke kunne nok om hvordan man skal forstå pupillestørrelse, eller at de ikke stolte på deg uansett? Ville de funnet en annen begrunnelse for beskyldningene, om du ikke hadde hatt så store pupiller? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1673165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Ikke stol på pupillene!! Jeg gikk igjennom et helvete pga at folk tror at hvis du har store pupiller, så HAR du tatt noe.. Jeg kom en del ganger med store pupiller og ble beskyldt for å ruse meg! Jeg hadde ikke rørt så mye som en sigarett! Jeg ble helt fortvilet når det skjedde. Foreldrene mine stolte ikke på meg og spurte hver gang jeg kom hjem: "hva har du tatt nå da???" De blandet inn skolen for at de skulle sjekke meg osv! Truet hver gang med urinprøve og jeg sa: "Gi megh koppen med engang, så skal dere få se!" Men ble ikke noe prøve fra dems side, men fortsatt med beskyldingene. Tilslutt bestilte jeg en lege time og spurte om han kunne teste urinen min for ALT og deretter sende det til foreldrene mine! (amf. osv kan spores lang tilbake) De fikk prøven av legen min + at han skrev til dem at det hadde kommet en fortvilet jente til han (meg) og at de måtte begynne å se ting litt annerldes. I vertfall når jeg ba dem gi meg et glass, så de kunne få bevis. Jeg hadde store problemer med tillitt til dem etterpå og sluttet å fortelle dem fortolig ting. Kunne jo ikke stole på mine egne foreldre! Se heller etter adferdsendringer, lyving, usikkerhet, nye venner osv. Og selvfølgelig skal man se på pupiller også, men gå ikke utfra at alle som har store pupiller til tider er ruset eller ruser seg! Jeg var ute for noe av det samme selv, men det var skolen som beskylte meg for å ruse meg på skolen siden jeg skjelte, stadig kom for sent og "ikke stelte meg før skolen" (ja, jeg forsov meg veldig ofte med det resultat at jeg måtte løpe til skolen uten å stikke hodet innom badet). Og ja, jeg er sjeløyd. Jeg er blind på ene øyet så det er ikke så fryktelig pussig. I tillegg har jeg et stort rødt merke inne på ene øyet som har et eller annen navn optikeren kom med men som jeg ikke husker. Så - forsov meg, var ingen pent pyntet sminkebabe, skjelte med ene øyet og var rød på det andre. Konklusjon: jeg dopet meg. Jeg ville også gjerne levere prøver til skolen for å bevise min uskyld men de nektet plent å motta noe som helst. De sa jeg skulle bevise det gjennom å komme tidsnok osv osv noe som jeg alltid har hatt problemer med, helt uten dop. Alltid hyggelig å bli beskyldt for noe man ikke har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1673255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg var ute for noe av det samme selv, men det var skolen som beskylte meg for å ruse meg på skolen siden jeg skjelte, stadig kom for sent og "ikke stelte meg før skolen" (ja, jeg forsov meg veldig ofte med det resultat at jeg måtte løpe til skolen uten å stikke hodet innom badet). Og ja, jeg er sjeløyd. Jeg er blind på ene øyet så det er ikke så fryktelig pussig. I tillegg har jeg et stort rødt merke inne på ene øyet som har et eller annen navn optikeren kom med men som jeg ikke husker. Så - forsov meg, var ingen pent pyntet sminkebabe, skjelte med ene øyet og var rød på det andre. Konklusjon: jeg dopet meg. Jeg ville også gjerne levere prøver til skolen for å bevise min uskyld men de nektet plent å motta noe som helst. De sa jeg skulle bevise det gjennom å komme tidsnok osv osv noe som jeg alltid har hatt problemer med, helt uten dop. Alltid hyggelig å bli beskyldt for noe man ikke har gjort. Tragisk kunnskapsløshet. sukk... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221082-hvordan-vet-foreldre-om-ten%C3%A5ringen-ruser-seg/#findComment-1676734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.