Gå til innhold

Naboens hund

Anbefalte innlegg

Gjest sara monica
Skrevet

Vi bor i rekkehus med et barn under skolealder. Trives bra, hadde det ikke vært for den forbaskede hunden til naboen...

Hunden er kjempesnill den, men løper løs ute, og gjør fra seg. Hundebæsj -og tiss finner vi overalt, til og med rett utenfor ytterdøren vår. Hunden tisser også på tingene våre som står ute, bl.a. ungens rattkjelke.

Det er lite delikat å sende ungen med venner ut for å leke. Unger er ikke så påpasselig som voksne med å passe seg for å tråkke i dritten. Dessuten spiser de snø...

Vi vil jo ikke bli uvenner med naboen. Men kan vi be vedkommende sette hunden i bånd, eller gå ut og rydde opp etter den når den har vært ute??

Skrevet

Hunden skal stå i bånd, selvsagt.

Dette virker som hensynsløse hundeeiere, spør du meg.

For å bevare naboskapet, bør det vel tas opp i en hyggelig tone.

Dere er ikke urimelige om dere ønsker leker og utstyr uten hundebæsj.

Skrevet

Vi hadde en nabo med en ukastrert hannkatt og den pisset ned ALT som sto utendørs hos oss. Jeg nevnte det litt forsiktig for faren i huset, spurte om de hadde tenkt å kastrere den fordi den pisset overalt, også på barnvogna vår. Han kastrerte katta bare noen dager etter!

Har dere snakket med naboen om problemet? Hvis de ikke gidder gjøre noe med det så samle opp skiten med en spade hver dag og sleng det over på deres egen plen eller trapp. Evt. kjøp en rull med hundeposer, ring på døra og si med hyggelig stemme:"Det ser ut som om dere har gått tom for hundeposer, her har dere en ny rull slik at dere kan plukke opp når hunden har bæsjet i hagen vår."

Tar de fremdeles ikke poenget finnes det kanskje en vel-forening eller noe som kan ta affære? Evt. politianmeldelse for å ha et dyrehold som er til plage for andre?

skorpionfisken
Skrevet

Jeg vil gå så langt som å si at om man har hund i rekkehus så skal den ikke være ute uten tilsyn.

Folk som bor tett sammen har normalt et annet hundehold enn de som har egen stor hage å ta av.

I vårt borettslag kan hundene kun stå ute alene på terassen. Det er forbudt å ha dem løse ute og det er forbudt å ha dem ute i band på trappa, eller ha hundegård til dem.

Vi blir derfor "tvunget" til å gå mye ut med hundene våre. Vi går ut en tissetur før jobb. Vi går ut en tissetur rett etter jobb, før middag. Og vi går en lengre treningstur på ettermiddag/kveld. Hver dag. Det holder, da trenger ikke hunden stå ute i band eller være ute løs uten tilsyn.

Det er mange ulemper med å la hunden springe løs ute alene. Den kan bli borte, den kan bli påkjørt, den kan bli plaget av barn, den kan bli angrepet av andre hunder, den kan bli stjålet.

Det samme kan skje om de står ute i band uten tilsyn.

For ikke å snakke om for en sjenanse de er for naboer og andre. Med støy (hunder i band bjeffer ofte), skitt og tiss overalt.

Hadde jeg hatt en nabo med et sånt hundehold hadde jeg klaget, til naboen, til borettslaget og til alle som orket å høre på meg.

mil1365380270
Skrevet

Klart du skal si de må ta opp etter hunden sin. Si den tisser på tingene deres også. Den skal heller ikke gå uten tilsyn.

Ville ikke sagt det var greit om de bandt den, en hund som står bundet ubevoktet er ikke en bra kombinasjon med barn. Burde være gjerdet inn, så barna ikke kommer bort.

Synes du har vært veldig tålmodig. De tror sikkert det er greit, siden dere liker hunden. Men en del av det å ha hund er å passe på at den ikke plager andre, man må ha litt antenner for hvor andres grense går :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...