Gjest efoll Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg er ei "kjerring" når det gjelder å ha bånd på hunden. Synes du det er forskjell på å ha en stor hun la gå løs, fra å ha en liten gå løs? Ikke jeg. De små hundene kan bite de også! I dag snakket jeg relativt pent til en dame som lot sin lille hund gå løs. Den løp rett bort til barna mine, som begge er ganske forsiktige i møte med hunder. Min yngste på 4 ble redd, likte ikke at hunden kom bort. Den logret, og jeg så at den slett ikke var farlig på noen måte, men nå er det sånn at vi har båndtvang? Også i parkene? "Du blir vel ikke redd av denne valpen her?" var damens kommentar. "Nei, selvsagt ikke, men barna synes det er blir litt voldsomt", svarte jeg da. Det var visst første gang hun hadde hørt noe så uhørt..... Jeg følte meg som en skikkelig grinete kjerring etterpå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det er ikke generell båndtvang året rundt. Men enkelte kommuner har ekstraordinær båndtvang når det er snørike vintre som nå (for å ikke skremme dyra, slik at de løper og bruker mer av energien de har fått i seg enn nødvendig). Noen steder er det også båndtvang utenom den ordinære båndtvang-perioden, slik som i parker osv. Og uansett skal man ha kontroll på hunden sin, og kalle den til seg ved behov. Den damen du møtte var rett og slett uforskammet og lite hensysnsfull. Jeg har hund selv, men var tidligere redd hunder (!), så jeg vet hvor plagsomt andres hundehold kan være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1648900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eljo Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Fra paragrafen.no: (Legg spesielt merke til "Hundeholder skal være særlig aktsom der det er barn under 12 år og forebygge at disse blir skremt.") Generelt aktsomhetskrav Lovens § 3 fastslår et viktig generelt prinsipp. En hundeholder har plikt til å vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal også sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeholderen skal søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Også folks følelse av trygghet er altså vernet etter loven. Sikring av hunder Hunder kan bare være løse dersom de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Hundeholder skal være særlig aktsom der det er barn under 12 år og forebygge at disse blir skremt. Om nødvendig skal hunden holdes i bånd eller tett inntil hundeholderen. Hundeholderen må passe på at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar det. Hvis en hund har slike vaner, skal den alltid holdes i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Det er synd ikke alle hundeeiere er oppdatert på denne loven, men det er kanskje mye forlangt at man skal klare å følge med på alt nytt som kommer av lover og regler. Samfunnet har ikke akkurat vært så flinke til å opplyse om disse paragrafene. Det skulle vært en plikt for oppdrettere å levere med en veiledning til valpekjøpere feks. Problemet er at det ikke er så mye å gjøre med de arrogante ignorante hundeeierne som ødelegger for oss som er ansvarlige. Hvem gidder å rapportere slike episoder til politiet? Er det noen som tror at det hjelper? Jeg blir møkka lei av alle idiotene som har hund på en sånn måte at de fremmer hundehat! Plukk opp møkka og ha kontroll på bikkja, ellers kan man la være å ha hund. Hilsen hundeeier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1648959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Fra paragrafen.no: (Legg spesielt merke til "Hundeholder skal være særlig aktsom der det er barn under 12 år og forebygge at disse blir skremt.") Generelt aktsomhetskrav Lovens § 3 fastslår et viktig generelt prinsipp. En hundeholder har plikt til å vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal også sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeholderen skal søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Også folks følelse av trygghet er altså vernet etter loven. Sikring av hunder Hunder kan bare være løse dersom de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Hundeholder skal være særlig aktsom der det er barn under 12 år og forebygge at disse blir skremt. Om nødvendig skal hunden holdes i bånd eller tett inntil hundeholderen. Hundeholderen må passe på at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar det. Hvis en hund har slike vaner, skal den alltid holdes i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Det er synd ikke alle hundeeiere er oppdatert på denne loven, men det er kanskje mye forlangt at man skal klare å følge med på alt nytt som kommer av lover og regler. Samfunnet har ikke akkurat vært så flinke til å opplyse om disse paragrafene. Det skulle vært en plikt for oppdrettere å levere med en veiledning til valpekjøpere feks. Problemet er at det ikke er så mye å gjøre med de arrogante ignorante hundeeierne som ødelegger for oss som er ansvarlige. Hvem gidder å rapportere slike episoder til politiet? Er det noen som tror at det hjelper? Jeg blir møkka lei av alle idiotene som har hund på en sånn måte at de fremmer hundehat! Plukk opp møkka og ha kontroll på bikkja, ellers kan man la være å ha hund. Hilsen hundeeier. Nå lærte jeg masse nytt om lovverket. Tusen takk! Enig med deg i at det er synd det på mange måter er et dødt lovverk. "Det er synd ikke alle hundeeiere er oppdatert på denne loven..." Og tydeligvis enkelte hundeeiere som ikke er oppdatert på god gammeldags folkeskikk og ansvarstagende. Det er ikke vanskelig å se at det er de få udugelige hundeeierne som ødelegger for de mange. Jeg kunne f.eks. ønske meg å slippe møkk fra nabobikkja på vår gårdsplass. Skjer heldigvis ikke så ofte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1649114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Om du var en grinete kjerring, var du i hvert fall ikke alene om det... Å forlange at andre skal innrette seg etter sin egen udresserte bikkje, er ganske så selvopptatt og hensynsløst. Å forsøke å intimidere deg ved å si "Du er vel ikke redd...," viser hvor talentløs dama er som hundeeier. Klart man skal holde nok styr på hunden sin til at den ikke flyr etter folk enten den er stor eller liten. Om nødvendig alltid ha den i bånd. Hundeeiere har ingen krav på at andre skal være begeistret for hunden deres. Tvert imot har de ansvar for å holde hunden unna alle som ikke ønsker kontakt med den. Jeg hadde blitt skikkelig indignert om noen lot hunden sin skremme barn jeg hadde ansvaret for, og til og med syntes det var meg det var noe galt med som forsøkte å forhindre det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1649130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LucySky Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Det er ikke generell båndtvang året rundt. Men enkelte kommuner har ekstraordinær båndtvang når det er snørike vintre som nå (for å ikke skremme dyra, slik at de løper og bruker mer av energien de har fått i seg enn nødvendig). Noen steder er det også båndtvang utenom den ordinære båndtvang-perioden, slik som i parker osv. Og uansett skal man ha kontroll på hunden sin, og kalle den til seg ved behov. Den damen du møtte var rett og slett uforskammet og lite hensysnsfull. Jeg har hund selv, men var tidligere redd hunder (!), så jeg vet hvor plagsomt andres hundehold kan være. Ofte er små hunder sintere og mer glefsete enn store (dette med untak for pitbullere og sånt, da!) Jeg går i stor bue rundt små hunder jeg ikke kjenner. Og det er IKKE opptil hundeeieren å bestemme om hunder skal holdes i bånd eller ikke. I min familie (som også har hatt hunder sjøl) er man blitt bitt av alt fra bichon frissé til leken buhund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1649457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Ofte er små hunder sintere og mer glefsete enn store (dette med untak for pitbullere og sånt, da!) Jeg går i stor bue rundt små hunder jeg ikke kjenner. Og det er IKKE opptil hundeeieren å bestemme om hunder skal holdes i bånd eller ikke. I min familie (som også har hatt hunder sjøl) er man blitt bitt av alt fra bichon frissé til leken buhund. Bichon frissé kan også skamfere bittesmå barnefingre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1649472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Ofte er små hunder sintere og mer glefsete enn store (dette med untak for pitbullere og sånt, da!) Jeg går i stor bue rundt små hunder jeg ikke kjenner. Og det er IKKE opptil hundeeieren å bestemme om hunder skal holdes i bånd eller ikke. I min familie (som også har hatt hunder sjøl) er man blitt bitt av alt fra bichon frissé til leken buhund. Det var vel et svar til efoll og ikke meg??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1649540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Det er vel ikke forskjell på om man slipper en stor hun dløs, eller en liten en? Den dama brukte en typisk hersketeknikk, spør du meg. "Du blir vel ikke redd en så liten hund?" Dermed har hun redusert deg og dine barn og latterliggjort deres følelser. Jeg blir så provosert av sånne folk! De ødelegger for alle oss hundeeiere som prøver så godt vi kan å unngå konflikt med folk. PS: Min erfaring er at små hunder gjerne er verre enn store. Mange mennesker som har små hunder gidder ikke å dressere dem ("stakkars, den er jo så liten"). Kunne skrevet masse om dette, men nå må jeg på jobb. Hilsen en hundeeier som syns det er hundeeieres plikt å respektere allmennheten! Og båndtvang gjelder både små og store hunderaser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221213-sm%C3%A5-hunder-som-ikke-g%C3%A5r-i-b%C3%A5nd/#findComment-1651845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.