Gå til innhold

Hvordan takle sutring

Anbefalte innlegg

Gjest lindismarie

5-åringen min har den siste tiden sutret mye. Han setter seg imot og sutrer til det meste; påkledning, spising, dogåing, grensesetting osv. osv. Jeg blir irritert og snart gal av å høre på den sutringen. Kan jeg som forelder be han holde opp med å sutre, eller er dette noe jeg bare må tåle å høre på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221245-hvordan-takle-sutring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt man kan be et barn om å få bort sutrestemmen el.l. Eller si at du får mat ved å spørre fint, ikke ved å sutre. Det har som regel størst effekt om man sier det bestemt og med et smil, uten å ha sutrestemme selv.

;-)

Barnet skaper uvilje mot seg selv når det sutrer. Dessuten får barnet det mindre koselig og trener seg i krisemaksimering og unødig negativ tenkning. Det er derfor i barnets interesse at man hjelper det å bli kvitt slike uvaner.

Er barnet fullstendig utslitt eller lignende, har man selvsagt større overbærenhet.

mvh

Gjest prust

Sutring er forferdelig iriterende! Nesten-femåringen min sutrer også mye for tiden, og vi er ganske kjappe med å stoppe henne. "Slutt å lage de lydene," sier vi. "Snakk med vanlig stmme, så skal vi svare deg," pleier også å hjelpe.

Hun er veldig opp og ned i humør - det kan skifte i løpet av et par minutter. Slitsomt!

Da jeg begynte å leke mer med dem hver dag ble sutringen mye mindre. Og når de sutrer overser jeg dem. Enkelt sagt, positiv atferd = positiv oppmerksomhet, negativ atferd = ingen oppmerksomhet. Det funker om man er knallhard på å ikke gi seg, det er slitsomt i begynnelsen, men det blir mindre og mindre etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...