Gå til innhold

Få lege hjem - er det mulig?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Huff, nå har jeg en forferdelig situasjon her hjemme.

Er alene med ungene, og både jentene og jeg er så sjuke. Jeg antar at jeg har minst bronkitt, om ikke lungebetennelse (gjør vondt når jeg puster, og jeg har feber). Størstejenta har styggvondt i hodet, høy feber og vondt i halsen. Det er allikevel minstejenta som er verst, hun har fått skikkelig astmaproblematikk som jeg ikke greier å stoppe med ventolin.

Minstejenta har periodevis høy feber (over 40), veldig vondt i hodet (ikke så rart, kanskje, når man hoster mer eller mindre konstant) og vondt i magen. Får ikke i henne noe særlig drikke, hun orker ikke. Er ikke helt apatisk, men veldig dårlig allmentilstand. Hun har blitt gradvis verre siden natt til torsdag.

Å ringe legevakta er som oftest bare et mareritt, og legene der er jamt over ikke særlig flinke - hvis man får komme inn, da. Og jeg vet ikke om jeg greier å kjøre dit heller. I tillegg er det -15 ute, og bare det å stikke hodet til minstejenta ut av døra nå vil gi henne de verste hostekulene med oppkast.

Jeg vil helst vente til i morgen og kontakte fastlegen (en flott, fornuftig dame), men jeg er ikke sikker på om det er forsvarlig.

Er det noen som har opplevd å få lege hjem til seg i det siste? Jeg er rimelig sikker på at det blir sjukehustur på oss, og bare den turen vil være ille nok.

Huff, jeg klarer ikke tenke klart snart, jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221301-f%C3%A5-lege-hjem-er-det-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her er en link til Oslo kommune. Virker sikkert slik der dere bor også. Må ringe legevakten som avgjør.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/hjelp_der_du_bor/sykebesokslege/

Høres fælt ut, god bedring til dere.

Du vil helst vente til imorgen når dattra di har pusteproblemer??? *klør meg i hodet og skjønner like lite*.

Du kan nå ringe legevakta, forklare situasjonen. Det er ikke umulig å få lege hjem. Men det er selvfølgelig best ang blodprøver etc at dere møter opp på legevakta.

Gjest Mom33

Du vil helst vente til imorgen når dattra di har pusteproblemer??? *klør meg i hodet og skjønner like lite*.

Du kan nå ringe legevakta, forklare situasjonen. Det er ikke umulig å få lege hjem. Men det er selvfølgelig best ang blodprøver etc at dere møter opp på legevakta.

Hun får puste.

Hun hoster. Konstant.

Annonse

Gjest forskjeller ..

Må vel være litt etter hvor man bor. De stedene jeg har bodd før får man noe akutt medisinering og beskjed om å komme tilbake første hverdag for å ta blodprøver. Det skjer ikke på kveldene/helgene.

Gjest lille rosinen

Jeg ville ikke ventet lenger med å ringe legevakten jeg. Forklar situasjonen og hør med dem hva de foreslår at du gjør.

Hvis du går ut og starter bilen sånn at den er varm og løper med datteren din ut, så kanskje hun ikke får sånn hosterie?

Jeg hadde hvertfall ringt legevakten med en gang. Ikke noe å vente på!

Må vel være litt etter hvor man bor. De stedene jeg har bodd før får man noe akutt medisinering og beskjed om å komme tilbake første hverdag for å ta blodprøver. Det skjer ikke på kveldene/helgene.

Merkelig. Leger vil som regel ha blodprøvesvar før de medisinerer.

Jeg fikk fastlegen hjem til meg i fjor i hvert fall og en gang kom de fra legevakta.

Men litt andre omstendigheter, heisen sto og jeg kom ikke ut.

Men et par ganger når minstemann har vært syk, har de bedt meg spørre naboen om de kan følge ungen så jeg tror ikke det er så lett lenger å få dem hjem.

Annonse

Gjest Mom33

Det er nok mulig, men kva om legen vil ha CRP og ha testa urinen eller den sjuke trenger feks. inhalasjonar?

Da er det lurt å innfinne seg på legekontoret der både utstyr, medisin og kompetansen finnes.

Blodprøver ble tatt her hjemme, og legen har tatt dem med ned på legevakta for sjekk.

Han hadde også med seg forstøverapparat slik at minstejenta fikk medisiner.

Nå venter vi bare på beskjed om vi skal legges inn i kveld eller om vi skal på sykehuset i morgen.

Gjest forskjeller

Merkelig. Leger vil som regel ha blodprøvesvar før de medisinerer.

De tar det vel ikke så tungt i gokk da :P

Kan du "overleve" uten behandling frem til nærmeste åpningsdag så gjør du det, kan du ikke det så medisineres du uten prøvesvar.

Eneste de ser ut til å klare selv (legene) er urin-sticks.

Hei, og takk for svar.

Legen kommer hjem til oss. Takk og lov for det, jeg tror ikke jeg klarer stort mer her nå...

Det var godt å høre!

Jeg leste nettopp innlegget ditt og følte så med dere.

Jammen bra det finnes leger som drar hjem til folk fremdeles!

Håper dere blir friske snart!

De tar det vel ikke så tungt i gokk da :P

Kan du "overleve" uten behandling frem til nærmeste åpningsdag så gjør du det, kan du ikke det så medisineres du uten prøvesvar.

Eneste de ser ut til å klare selv (legene) er urin-sticks.

Jammen jeg bor jo også i "gokk". De er likevel nøye på det her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...