Gå til innhold

Utvikling hos baby på 11 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest anonyminette

Velger å være anonym i dag. Har en baby på 11 mnd. H*n er adoptert, og jeg har ikke erfaring med så små barn fra før. Barnet kan krabbe, rulle rundt, leke med leker ganske lenge på gulvet, sitter meget stødig, reiser seg opp og står atmed bord, stoler etc. Kan stå alene ved siden av et bord ca 2 minutter. Kan reise seg opp selv midt på gulvet. Babler masse "dæh-dæh-dæh, pa-pa-pa, ja- ja- ja etc. Fysioterapeuten som vi var til rutinesjekk hos mente barnet hadde fin utvikling. Hadde imidlertid besøk av ei venninne i går, har jobbet med barn i masse år. Hun mente at barnet mitt var understimulert og lå bak jevnaldrende i utvikling. Så jeg ble ganske perpleks, trodde at barnet mitt hadde en normal utvikling. Hva mener og erfarer dere at et barn på 11 mnd kan? Magefølelsen min sier at det ikke er noe å bekymre seg for og at denne dama tar feil. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221406-utvikling-hos-baby-p%C3%A5-11-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Synes det høres ut som om barnet ditt utvikler seg helt normalt! Tror ikke noen av mine tre kunne reise seg opp midt på golvet da de var 11 mnd - nei det er jeg helt sikker på. De begynte å gå da de var 14-15 mnd.

Pratingen/bablingen virker også helt normal.

Snakk masse med barnet ditt, syng og les for det, så utvikler det språkforståelsen. Selv om du gjør dette, såkan det godt være at snakkingen ikke kommer før i toårsalderen. Dette er også normalt (min minste fyller to snart, og hun har ikke mange ordene, men hun forstår mye!)

Stol på det helsestasjonen sier. Tror venninna di har misforstått litt.

Her er en oversikt over ferdigheter hos barn i den alderen:

http://www.lekegrinda.com/det01.shtml

Det er lenge siden mine var så små, men jeg husker at jeg oppfattet kolonnen med "de fleste kan..." som ganske "streng", spesielt siden inndelingen er for hver måned. Altså trenger du ikke bli bekymret om barnet ikke kan alt dette. Det vanligste er vel at man finner noen ferdigheter i "riktig" måned, og noen som ungen er litt "tidlig" eller "sen" med.

Det er sjelden man finner slike opplistinger, nettopp fordi det er så individuelt. Noen er veldig langt framme motorisk, andre er tidlige med språket.

Jeg ville ikke vært bekymret før helsestasjonen blir det. Du kan også sammenlikne med andre barn på samme alder, de er forskjellige. Det viktigste er nok at du ser at barnet utvikler seg, altså at det går jevnt framover.

Det er jo ikke uvanlig at adoptivbarn har vært litt understimulert på enkelte måter hvis det f.eks. har bodd på barnehjem, men de tar det fort igjen.

Ungen din høres helt fin ut.

Ikke "etter skjema" i det hele tatt. Så den uttalelsen synes jeg ikke du skal høre på!

Min kar på 18 mnd har ikke så mange ord ennå. Han sier mamma, pappa, bø, dær. Utrolig nok har han ikke lært ordet "Nei" enda;-) Han er litt treg med språket i forhold til sine to eldre søsken. Men nettopp det er så spennende med unger: de utvikler seg i sitt tempo. Det nytter ikke å sammenligne dem:-)

Synes det høres ut som om barnet ditt utvikler seg helt normalt! Tror ikke noen av mine tre kunne reise seg opp midt på golvet da de var 11 mnd - nei det er jeg helt sikker på. De begynte å gå da de var 14-15 mnd.

Pratingen/bablingen virker også helt normal.

Snakk masse med barnet ditt, syng og les for det, så utvikler det språkforståelsen. Selv om du gjør dette, såkan det godt være at snakkingen ikke kommer før i toårsalderen. Dette er også normalt (min minste fyller to snart, og hun har ikke mange ordene, men hun forstår mye!)

Stol på det helsestasjonen sier. Tror venninna di har misforstått litt.

Ja, gutten vår på 18 mnd har ikke så mange ord enda, men han skjønner det vi sier. Så språkforståelse har han.

Annonse

Synes det du beskriver virker fullstendig normalt. Du har sikkert vært hos helsesøster opp igjennom oppveksten til babyen din også, og regner med at hun ikke har nevnt noe heller. Fysioterapeuten sier også at utviklingen er helt normal.

Ta det helt med ro du, og kos deg med en flott baby!

Du sier ikke noe om hvor lenge du har hatt barnet hos deg.

Selv har jeg barn fra Kina som var 11 - 12 mnd da vi fikk dem. De kunne ikke på langt nær gjøre alt det du lister - opp uten at vi gjorde noe nummer av det.

I løpet av noen måneder tok de igjen det meste når det gjaldt utvikling :)

Tror nok du kan ta det med ro :))

Barnet ditt høres ikke understimulert ut i det hele tatt! Tror nok den veninne ser spøkelser på høylys dag :-))Min eldste var 10 mnd da vi hentet henne. Hun kunne ikke krabbe eller reise seg, og satt ikke direkte støtt heller. Ifølge helsestasjonen var alt helt normalt. Yngste var nok litt understimulert - kunne hverken krype eller krabbe ved 14 mnd og ihvertfall ikke reise seg. Men dette tok hun igjen på rekordfart. Etter ca. 3 mnd hjemme kunne hun gå, og har igrunnen ikke satt stille siden.

Gjest hellep

Det er lenge siden mine var så små, men jeg husker at jeg oppfattet kolonnen med "de fleste kan..." som ganske "streng", spesielt siden inndelingen er for hver måned. Altså trenger du ikke bli bekymret om barnet ikke kan alt dette. Det vanligste er vel at man finner noen ferdigheter i "riktig" måned, og noen som ungen er litt "tidlig" eller "sen" med.

Det er sjelden man finner slike opplistinger, nettopp fordi det er så individuelt. Noen er veldig langt framme motorisk, andre er tidlige med språket.

Jeg ville ikke vært bekymret før helsestasjonen blir det. Du kan også sammenlikne med andre barn på samme alder, de er forskjellige. Det viktigste er nok at du ser at barnet utvikler seg, altså at det går jevnt framover.

Det er jo ikke uvanlig at adoptivbarn har vært litt understimulert på enkelte måter hvis det f.eks. har bodd på barnehjem, men de tar det fort igjen.

Den virka veldig streng.

Sier de fleste barn på 8 md virkelig mamma og pappa??? Det er min på 8 md milelangt unna, og han kan heller ikke sitte uten støtte. Men jeg oppfatter han som helt i rute jeg, nr 2 var mye senere ute.

Annonse

Hei! Jeg synes det høres ut som barnet ditt er akkurat der an skal!

Selv har jeg en på 10mnd og hun kan sitte, rulle alle steder, krype, reise seg, gå langs ting, stå alene noen sekunder, leker fint med leker på gulvet og "snakker" mye ( lite forståelig da men =) )..

Så synes det er rart din venninne sa det, så ikke tenk på det , men kos deg med den lille =)

Jeg vet ikke hvilket grunnlag venninnen din uttaler seg på. At hun har jobbet med barn, er så. Har hun jobbet med så små barn, f.eks?

Noen har stort behov for å uttale seg om andres barn. Kanskje din venninne synes hun må være "konsulent" for alle som har barn, uansett om hun blir bedt om det eller ei.

Så lenge dere ikke er bekymret, og heller ikke helsestasjonen har noe å bemerke, så ta det med ro.

Gjest Teline

Ta en titt på hva som forventes ved 12 mnd: "Skrive med tegnestifter"...! Ikke verst finmotorikk det da;) Tror ikke jeg hadde våget å gi barnet mitt tegnestifter ved 12 mnd alder....!

Den virka veldig streng.

Sier de fleste barn på 8 md virkelig mamma og pappa??? Det er min på 8 md milelangt unna, og han kan heller ikke sitte uten støtte. Men jeg oppfatter han som helt i rute jeg, nr 2 var mye senere ute.

Jeg synes også den er streng, det skrev jeg jo.

Men den gir i hvert fall en slags oversikt over omtrent hva man kan forvente i en viss rekkefølge, selv om man ikke kan ta de månedsangivelsene helt alvorlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...