Gå til innhold

Lekser og fristidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma76

Hva gjør dere andre med lekser de dagene barna er på fritidsaktiviteter? Datteren min (2. klasse) er med på to ulike aktiviteter i uka og de to dagene blir det rett og slett ikke tid til lekser for da er vi hjemme 18.30. Da må hun dusje, spise og så har vi ikke lenge igjen før hun må legge seg. Hun er såpass sliten om kvelden at vi kan ikke begynne med lekser etter 18.30 og vi får ikke tid heller.

Har i en periode prøvd å gjøre litt lekser i helgene og dobbelt opp de andre dagene og det går forsåvidt greit, men det blir mye! Synes de har alt for mye lekser når de er så små.

Hvordan ordner dere andre dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221452-lekser-og-fristidsaktiviteter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den harde brutale sanneheten er nok at dersom dette blir for mye for henne, så må ho kutte ned på fritidsaktiviteter. Evt. kan ho kanskje gjøre noen lekser på SFO?

Jeg har bare en 1.klassing, og her er det bare lekser en gang i uka (fra tirsdag til torsdag). Denne leksa er også unnagjort på ca. 15 minutter, så vi skal ikke klage - enda.

Gjest prust

Førsteklassingen min får lekser på mandag, som skal gjøres innen torsdag.

Mandagen har han SFO, og kommer hjem ca halv fire, alene. Det hender han gjør leksene da, men som regel slapper han av og koser seg alene til vi kommer hjem, og leksene får vente.

Tirsdag og onsdag kommer han rett hjem etter skolen, og da gjør han leksene, som regel med en gang.

Neste år får han vel lekser hver dag, og da må han nok finne seg i å gjøre dem med en gang han kommer hjem (halv fire-tida) eller på SFO - hvis han har fritidsaktivitet etter skole/SFO.

Etter middag er det barne-TV og litt lek før leggetid, så jeg synes ikke det er noe godt tidspunkt.

Gjest heldigvis leksefri familie

særlig hvis det er lekser til hver dag! Ukelekser gir i hvertfall mulighet til å gjøre dem på de dagene det passer. Forøvrig mener jeg det beste er med lengre skoledag og ingen lekser. Det har mine barn, og vi er kjempefornøyd med det. Når de kommer hjem kl 1530 har vi FRI til å gjøre hva vi vil! Lekser er noe tull; noe mange av de moderne pedagogene også mener! Hvordan ville vi likt å ha med oss arbeid hjem etter jobben? (Ja, jeg vet at noen har det, men de fleste av oss slipper jo).

Annonse

Ville ha prioritert leksene før fritidsaktiviteter. Eller at hun gjør de sånn noenlunde ferdig på SFO (hvis hun går på SFO) slik at du bare trenger å gå over de.

Hvis fritidsaktivitetene påvirker skolearbeidet så ville jeg ha vurdert å kutte ut en av aktivitetene.

Gjest Ikke leksefri

særlig hvis det er lekser til hver dag! Ukelekser gir i hvertfall mulighet til å gjøre dem på de dagene det passer. Forøvrig mener jeg det beste er med lengre skoledag og ingen lekser. Det har mine barn, og vi er kjempefornøyd med det. Når de kommer hjem kl 1530 har vi FRI til å gjøre hva vi vil! Lekser er noe tull; noe mange av de moderne pedagogene også mener! Hvordan ville vi likt å ha med oss arbeid hjem etter jobben? (Ja, jeg vet at noen har det, men de fleste av oss slipper jo).

Hvilke skole går dine barn på, som ikke har lekser. Er det en privatskole?

2. klassingen min gjør lekser med det samme han kommer hjem, ca kl. 16.00, har lekser hver dag. Fotballtrening er kl. 17-18 en dag pr uke og skitrening er kl.18-19 en dag pr uke. Det er ikke alltid han rekker alle leksene før trening men da må de tas etterpå. Som oftest går det greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...