Gå til innhold

Lørdagens program med Tore på sporet

Anbefalte innlegg

Gjest Adopterer
Skrevet

Så flott det inslaget var med hun som fant igjen familien i Brasil :) Rørende.

Gjest mamma til to flotte barn
Skrevet

Det synes jeg også.Vet at mange er uenig med oss, og debatten har gått ganske kraftig her inne til tider. Vi har to adopterte selv, og ser ikke helt problematikken i det.Så lenge det er de adopterte selv som tar kontakt og har et inderlig ønske om å finne tilbake til "røttene"sine. Noen trenger litt hjelp til det av ulike årsaker, da kan vel det være en gri måte å få det til på?

Ser ikke helt at programmer "hauser"opp stemningen til å mene at alle adopterte på død og liv ønsker seg tilbake.Tror at mange skjønner etterhvert at så ikke er tilfelle.Denne jenten hadde det mye bedre med seg selv etter denne tilbakereisen,det burde vel bety alt? Hva er det som gjør at enkelte av oss reagerer så negativt på programmet? Er det jeg(og min mann) som er helt unormale her?

Gjest ikke akkurat denne gangen
Skrevet

Det synes jeg også.Vet at mange er uenig med oss, og debatten har gått ganske kraftig her inne til tider. Vi har to adopterte selv, og ser ikke helt problematikken i det.Så lenge det er de adopterte selv som tar kontakt og har et inderlig ønske om å finne tilbake til "røttene"sine. Noen trenger litt hjelp til det av ulike årsaker, da kan vel det være en gri måte å få det til på?

Ser ikke helt at programmer "hauser"opp stemningen til å mene at alle adopterte på død og liv ønsker seg tilbake.Tror at mange skjønner etterhvert at så ikke er tilfelle.Denne jenten hadde det mye bedre med seg selv etter denne tilbakereisen,det burde vel bety alt? Hva er det som gjør at enkelte av oss reagerer så negativt på programmet? Er det jeg(og min mann) som er helt unormale her?

Selvfølgelig er ikke dere unormale, vi er mange her inne som har ulike meninger,og godt er det.

Det jeg ikke liker med slike program, er at "utenforstående" får et inntrykk av at adoterte ikke blir "hel" før de finner tilbake til røttene sine. Programmet er flott i seg selv, men jeg liker ikke fokusen på det. Og det er stort sett samme fokus på alle slike program.

Vennlig hilsen

Skrevet

Selvfølgelig er ikke dere unormale, vi er mange her inne som har ulike meninger,og godt er det.

Det jeg ikke liker med slike program, er at "utenforstående" får et inntrykk av at adoterte ikke blir "hel" før de finner tilbake til røttene sine. Programmet er flott i seg selv, men jeg liker ikke fokusen på det. Og det er stort sett samme fokus på alle slike program.

Vennlig hilsen

"Det jeg ikke liker med slike program, er at "utenforstående" får et inntrykk av at adoterte ikke blir "hel" før de finner tilbake til røttene sine."

Noen adopterte blir faktisk aldri hele, fordi noe vesentlig mangler i livet deres.

Slik er det bare.

Skrevet

Jeg synes også det var et spennende innslag! Og det er ikke vanskelig å forstå at hun hadde en del uoppgjorte tanker og følelser - tenk å ha den historien bak seg! Det må nå være lov å si at dette er veldig annerledes enn å bli adoptert bort som baby!

Det var rart å høre hvor lite hun følte for sin biologiske mor - nesten som for en hvem som helst... Nesten litt trist!

Men det jeg IKKE likte ved innslaget var da Tore "lovpriste" adoptivforeldrene som "de som hadde gjort dette mulig" e.l. Det er med på å underbygge myten om at vi adoptivforeldre er så snille som redder noen stakkars barn fra et elendig liv.... Og nettopp det er noe av det verste jeg vet!

Skrevet

Jeg synes også det var et spennende innslag! Og det er ikke vanskelig å forstå at hun hadde en del uoppgjorte tanker og følelser - tenk å ha den historien bak seg! Det må nå være lov å si at dette er veldig annerledes enn å bli adoptert bort som baby!

Det var rart å høre hvor lite hun følte for sin biologiske mor - nesten som for en hvem som helst... Nesten litt trist!

Men det jeg IKKE likte ved innslaget var da Tore "lovpriste" adoptivforeldrene som "de som hadde gjort dette mulig" e.l. Det er med på å underbygge myten om at vi adoptivforeldre er så snille som redder noen stakkars barn fra et elendig liv.... Og nettopp det er noe av det verste jeg vet!

Veldig enig med deg, fresh air. ;-)

Skrevet

Men det går jo an å se det slik at dere ikke gjør det FOR å skulle redde noen fra et elendig liv, men allikevel er det nettopp det dere gjør...

At akkurat det barnet blir reddet fra et ellers ganske elendig liv på barnehjem (eller verre), er en _konsekvens_ av at et par (evt. en enslig) ønsker å bli foreldre.

Barnet får en mest sannsynlig lysere fremtid, og de voksne får et barn, som jo var årsaken til at de gikk inn for å adoptere.

fei1365380229
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i hva du sier om det med at adoptivforeldre ikke skal få det gloriestempelet på seg om at de er så snille fordi de "redder" et barn fra grusomheter, men når det gjelder reportasjen på Tore på sporet på lørdag så vil jeg nok si at det var utrolig bra at disse 4 første barna ble reddet fra denne familien.

Jenta var 9 år når hun ble adoptert bort og har ingen gode minner fra familielivet i Brasil. Jeg tenker på min egen 9 åring, helt utrolig at hun ikke husket noe av språket sitt når hun var så gammel når hun ble adoptert bort, men hun har vel fortrengt det pga. en traumatisk oppvekst.

Jeg klarer nesten ikke å irritere meg over folk som sier at vi er snille som adopterer et barn jeg. Jeg sier selvfølgelig at det var vi som hadde superflaks, men jeg tror nok kanskje barnet også var litt heldig som fikk nye foreldre som elsker det overalt på jord.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Vennlig hilsen

Jeg syntes det var et flott program, jeg. Jeg er såkalt utenforstående - og det inntrykket jeg sitter igjen med, er at her ble vi kjent med Christinas historie. Og den var sterk.

Det jeg trakk ut av det sånn mer på generelt grunnlag, var at alle mennesker som har vonde opplevelser bak seg har godt av å jobbe seg gjennom det på en eller annen måte.

Det sier seg selv at en niåring har rukket å samle en lengere livserfaring enn en to-åring.

Gjest mamma til to flotte barn
Skrevet

Veldig enig med deg, fresh air. ;-)

Og veldig enig med deg.Du vet nok hvem jeg er:-) (Vi er alltid enig vi to)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...