Gå til innhold

Når fraversdagene ved sykdom hos barna er oppbrukt

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har to smårollinger på under 4. Etter at de begynte i barnehagen for første gang har de, som de fleste nye, vært mye syk og borte pga feber eller liknende. Det er vel egentlig ganske typisk at alt kommer på en gang.

Vårt problem er at den ene avløser den andre med å være syk, så vi bruker mye fraver fra jobb for å pleie syke barn.

Idag fikk vi beskjed om at nå har det kommet vannkopper i barnehagen. Vi har to dager igjen av "fraver for å pleie syke barn"...

Jeg lurer på om vi resten av året, etter de to dagene, da blir trukket i lønn som alminnelig fravær? Eller kan man få permisjon/ omsorgspermisjon fra lege for å være hjemme med barna uten å måtte gå glipp av lønn?

(Vennligst ikke tolk dette som at vi ikke vil være hjemme med barna når de blir syke fra nå av)

Fortsetter under...

Gjest Persille

Det er nok feriedager eller permisjon uten lønn som gjelder - men det kommer litt an på arbeidsgiver.

Hos oss har vi flexitid, dermed kan vi jobbe inn igjen tiden vi er borte - og også hjemmekontor slik at vi kan gjøre endel jobb selv om vi ikke fysisk er på jobben.

Det hele kommer an på hva slags jobb du har, og hvilke regler og rutiner arbeidsgiver har for dette.

Har barna vært syke hver annen dag siden nyttår slik at dere har brukt opp 20 dager på drøye 2 mnd.? Det høres jo helt ekstremt ut.

Fant dette i loven: (Da høres det jo ut som om det er trygdekontoret som overtar etter til sammen 20 dager. Og de krever dokumentasjon fra lege)

§ 9-8. Omsorgspenger fra arbeidsgiveren

Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker (opptjeningstid). For øvrig gjelder bestemmelsene i §§ 8-18 og 8-22 tilsvarende.

Omsorgspenger fra arbeidsgiveren beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger, og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget, se §§ 8-10 og 8-28.

Når en arbeidsgiver har betalt omsorgspenger til en arbeidstaker i mer enn 10 stønadsdager i et kalenderår, kan arbeidsgiveren kreve å få refusjon fra trygden for det antall stønadsdager som overstiger 10.

Annonse

For å få pleiepenger for barnet så må barnet ha vært innlagt på sykehuset.

Ellers så får dere ta ut feriedager eller ta permisjon uten lønn.

stemmer ikke helt det du skriver ang. pleiepenger. Barnet trenger ikke vært innlagt sykehus. Det holder at de går til behandling ved en institusjon og at diagnosen/lidelsen er av langvarig art.

Har barna vært syke hver annen dag siden nyttår slik at dere har brukt opp 20 dager på drøye 2 mnd.? Det høres jo helt ekstremt ut.

Fant dette i loven: (Da høres det jo ut som om det er trygdekontoret som overtar etter til sammen 20 dager. Og de krever dokumentasjon fra lege)

§ 9-8. Omsorgspenger fra arbeidsgiveren

Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker (opptjeningstid). For øvrig gjelder bestemmelsene i §§ 8-18 og 8-22 tilsvarende.

Omsorgspenger fra arbeidsgiveren beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger, og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget, se §§ 8-10 og 8-28.

Når en arbeidsgiver har betalt omsorgspenger til en arbeidstaker i mer enn 10 stønadsdager i et kalenderår, kan arbeidsgiveren kreve å få refusjon fra trygden for det antall stønadsdager som overstiger 10.

Siden nyttår?

Jeg hørte at det gjaldt fortløpende ett år fra første sykedag (I august) slik at det blir frem til august i år..

Dersom det bare er fra januar så har vi mye å gå på. Da blir det hele litt enklere :-)

(Phew)

stemmer ikke helt det du skriver ang. pleiepenger. Barnet trenger ikke vært innlagt sykehus. Det holder at de går til behandling ved en institusjon og at diagnosen/lidelsen er av langvarig art.

OK.

Jeg bare leste i avisen om ei som ikke fikk fordi ungen ikke hadde vært innlagt. Men det var ikke noen langvarig lidelse da, kun et beinbrudd.

trk1365380645

Siden nyttår?

Jeg hørte at det gjaldt fortløpende ett år fra første sykedag (I august) slik at det blir frem til august i år..

Dersom det bare er fra januar så har vi mye å gå på. Da blir det hele litt enklere :-)

(Phew)

Mine sykedager telles hele veien for ett år tilbake, altså at det jeg var syk etter 7.mars 2005 teller med, men for barns sykdom gjelder det pr kalenderår. Og dette tror jeg er allmenngyldige regler, ikke bare for min arbeidsgiver:)

Mvh

Siden nyttår?

(Phew)

Barns sykdom går pr. kalenderår, du får "ny kvote" ved årsskiftet (og kan ikke ta med deg evt. ubrukte dager fra forrige år).

Enkelte andre typer fravær går på siste 12 mnd.

Siden nyttår?

(Phew)

Stikkordet her er kalenderår. Når det gjelder egen sykdom gjelder reglene som du sa. (12 mnd. uanhengig av kalenderår) Dette er lovteksten:

Hver arbeidstaker har rett til fri i 10 dager for 1 - 2 barn og 15 dager i kalenderåret når foreldrene har omsorg for flere enn 2 barn (totalt 20 eller 30 dager for begge foreldrene), jf. Folketrygdloven § 9-6.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...